ENZO SMREKAR, ATLANTIC GRUPA

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 167, april 2019)

 

SVAKE SEKUNDE NEGDE U SVETU SE OTVORE ČETIRI ARGETE

Argeta je vodeća mesna pašteta u Evropi s visokim tržišnim udelima i liderskom pozicijom u gotovo svim zemljama regiona. U Austriji ima više od 36% vrednosnog tržišnog učešća, u Švajcarskoj skoro 32%, a dvocifreni rast beleži i u Nemačkoj, Holandiji i Švedskoj.
Razgovarala: Marija Sedlar

 

O brendu čija prodaja niže uspehe čak i u SAD-u, razgovarali smo s Enzom Smrekarom, glavnim direktorom Strateškog poslovnog područja Delikatesni namazi Atlantic Grupe.

Atlantic Grupa je u prošloj godini ostvarila rekordne prodajne rezultate na svim glavnim tržištima – kakvi su rezultati postignuti i kako je na njih uticao SPP Delikatesni namazi?
Prošla godina je za Atlantic Grupu bila izuzetno uspešna, s mnogim rekordima. U SPP Delikatesni namazi, gde je najveći brend Argeta, prihodi su nam u 2018. rasli 12,4%. Argeta se danas prodaje na više od 30 tržišta u celom svetu i prošle godine smo prema Nielsen podacima postali pašteta broj 1 u Evropi. Lideri smo u gotovo u svim zemljama regiona, u Austriji imamo više od 36% vrednosnog tržišnog učešća, u Švajcarskoj skoro 32%. Dvocifreni rast beležimo u Nemačkoj, Holandiji, Švedskoj, a vrlo smo zadovoljni i prodajom u Americi.
Naše uspehe prate i nagrade stručne javnosti, pa je ove godine Argeta osvojila zlatni Effie u kategoriji namaza od povrća, bronzani Effie za Argetu Junior, kao i titulu najefikasnijeg brenda u 2018. godini. Potrebno je mnogo rada, znanja i energije da bi se stiglo do vrha, a još više da se u tom elitnom krugu i ostane, stoga je naš tim s velikim ponosom primio ove nagrade, naročito s obzirom na činjenicu da je već godinama među finalistima.

Istorija Argete seže u 1967, kako su izgledali počeci proizvodnje, koji proizvodi su bili prvi i kako se širio portfolio?
U stvari je sve krenulo još 1957. sa Argo kockom – koncentratom za supu koji se proizvodio u fabrici Argo u Izoli. Godine 1963. je od kuvanog kokošijeg mesa napravljena prva pašteta, a ona je svoje ime – Argeta – dobila 1977.
Sve je počelo od kokošije i ćureće paštete kojima su se kasnije pridružile jetrena i goveđa. Od 2005. se razvija i riblji segment, a s novim milenijumom i cela paleta proizvoda Argeta Junior i, najnovije, Argeta namaza od povrća. Najveći razvoj Argeta je postigla u poslednjih nekoliko godina. Od 2015. se na tržištu, odnosno na različitim tržištima jer mi naš asortiman prilagođavamo lokalnim ukusima, pojavilo 28 novih ukusa paštete i 7 ukusa namaza od povrća. Neki ukusi su lokalni, odnosno pojavljuju se samo na određenom tržištu i prilagođeni su senzibilitetu tamošnjih potrošača. Neki, poput Argeta tune ili kokošije paštete, trijumfuju gde god da se pojave. Prodaja Argete godišnje raste dvocifreno, a svake sekunde se negde u svetu otvore četiri Argete.

Koji su ukusi trenutno najprodavaniji? Koliko su se promenili ukusi i zahtevi potrošača kada su u pitanju delikatesni namazi – što im je najvažnije prilikom odabira brenda?
To se razlikuje od tržišta do tržišta. Najviše se, ipak, tradicionalno prodaje kokošija Argeta, a u Evropi su vrlo omiljeni i riblji ukusi. Potrošač je u središtu našeg poslovanja, neprestano osluškujemo njegove želje i očekivanja pa u skladu s tim prilagođavamo ponudu na različitim tržištima. Ali, nikako ne odstupamo od osnovnih postulata koji su u srži našeg brenda i potrošačkog odabira, a to su: vrhunski kvalitet u celom postupku (od odabira sirovina, ambalaže, do proizvodnje), odličan ukus, održivost, i zdrav proizvod – receptura bez aditiva. Prateći trendove koji sve veći fokus stavljaju na zdrave komponente, iskoračili smo i u novu kategoriju. Pod brendom Argeta napravili smo namaze od povrća na bazi leblebije koji su puni proteina potrebnih za uravnoteženu ishranu. Naši namazi sadrže samo prirodne sastojke, bez konzervansa, pojačivača ukusa, glutena i veštačkih boja.

Ako uporedite potrošače u regionu i Evropi, šta primećujete – da li imaju više sličnosti ili razlika kada je u pitanju izbor Argete koja im je omiljena? Kako zadržavate lojalnost potrošača?
Potrošači iz regiona i naša dijaspora u svetu su vrlo slični. Ali budući da smo s Argetom na mnogim inostranim tržištima nadišli etno kanal susrećemo se s vrlo različitim potrošačima. Imamo visoko razvijen marketinški pristup i dobar uvid u tržište i potrošača, pa u skladu s tim prilagođavamo asortiman, kampanje i aktivnosti na tržištu. Poštujemo svakog potrošača, o čemu svedoči i kampanja u kojoj smo, na primer, potrošače na svakom tržištu našeg regiona na društvenim mrežama pitali koji bi ukus Argete voleli i na osnovu toga smo razvili proizvod upravo onakav kakav su oni odabrali. Lojalnost zadržavamo nesporno kvalitetnim proizvodom i komunikacijom prilagođenom svakoj sredini. Verujem da je u tome važna i naša želja da demokratizujemo vrhunski kulinarski užitak, a tu glavnu ulogu igra naša Argeta Exclusive. Ideja koja iza nje stoji jeste da za relativno malu sumu novca našim potrošačima ponudimo zaista vrhunske proizvode za koje recepturu ‘komponuju’ najbolji kuvari. Najnovija u nizu je Argeta Exclusive a la Luka Košir, a predstavlja simfoniju pačije paštete, vanile i prženih lešnika. Raduje nas i to što smo razvili pravu komunikaciju i s našim najmlađim potrošačima, za koje smo pripremili Argeta Junior
e-knjige koje su nastale u saradnji priznatih pisaca, ilustratora i razvojnih psihologa, a kao rezultat imamo kreativne i poučne priče i zadatke za decu.

Gde se nalaze proizvodni pogoni Argete? Gde nabavljate sirovine?
Argetu proizvodimo na dve lokacije: u Sloveniji u Izoli, i u BiH u Hadžićima kod Sarajeva. Reč je o identičnim fabrikama, procesima, procedurama i protokolima. Od prošle godine se Argeta proizvodi i uslužno u Harisburgu u Pensilvaniji za američko i kanadsko tržište. Sirovine najvećim delom nabavljamo u regionu, a kad govorimo o zapadnoj Evropi, primarno u Italiji.

Vaš delikatesni namaz probija se u SAD-u, kako ste se odlučili na taj korak, gde se prodaje, da li ste zadovoljni rezultatima? Kako je organizovana distribucija?
Prateći tržište, primetili smo, pre svega, veliku potražnju iseljenika iz područja našeg regiona. Riblju Argetu smo mogli da im ponudimo već ranije, ali s obzirom na vrlo rigorozne propise u vezi sa uvozom mesa i mesnih prerađevina u SAD, odlučili smo se za iskorak kroz saradnju s lokalnim preduzećem Brothers&Sister iz Harisburga, koje u skladu s našim standardima i recepturama za nas uslužno proizvodi Argetu za područje Severne Amerike. Mi im izvozimo sve što možemo (npr. ambalažu, mešavinu začina) i kontrolišemo kvalitet ostale lokalne sirovine, sve kako bismo mogli da napravimo proizvod jednak onom iz Izole. Izabrali smo takođe adekvatnog lokalnog distributera i brinemo za marketinške aktivnosti i vrlo smo zadovoljni rezultatima ovog poduhvata. Proizvod je odličan i po ukusu je identičan Argeti iz Evrope. Od lokalnih potrošača čujemo samo pohvale.

Koliko ulažete u zaposlene, kako ih motivišete i podstičete njihov razvoj?
Atlantic Grupa je među 10 najpoželjnijih poslodavaca u Hrvatskoj, nedavno smo u Sloveniji proglašeni za najpoželjnijeg poslodavca, a u Srbiji smo dobili nagradu za programe razvoja zaposlenih. To nas raduje, pre svega zbog toga što te nagrade shvatamo kao potvrdu da radimo dobar posao i da tako treba i da nastavimo. U kompaniji razvijamo niz programa koji su namenjeni zaposlenima, od nagrađivanja, edukacije, unapređenja kompetencija i napredovanja, do podsticanja na zdrav i aktivan život, pomoći u teškim životnim situacijama ili fleksibilizacije radnog vremena i mesta rada.

Kakvi su dalji strateški planovi u vezi sa poslovnim područjem Delikatesni namazi?
U 2019. godini opet ćemo zajedno s potrošačima birati nove ukuse Argete koji će biti lansirani u septembru. Argeta Junior i dalje je u fokusu, kao i Argeta humusi, koji kao nova kategorija uživaju posebnu pažnju u razvojnim i komunikacijskim aktivnostima, da bi ih upoznali i isprobali svi naši potrošači. Kako smo već broj 1 pašteta u čitavoj Evropi, naša je želja da to postanemo i na svakom pojedinačnom tržištu. Razvijamo naša postojeća tržišta pristupajući svakom od njih individualno, ali uvek tragamo i za novim prilikama.