UČENJE KROZ RAD: Dualno obrazovanje i stručno usavršavanje u kompanijama – najbolja prilika za zapošljavanje u struci

04-Dualno-obrazovanje-cargo-partner

6. VII 2021 | Sedamdeset odsto đaka koji su pohađali praksu kod poslodavca u sistemu dualnog obrazovanja našlo i posao u struci, a njih oko 5% ostane da radi u toj kompaniji.

Za sve mlade koji upisuju srednje škole i fakultete, ovo doba godine je vreme kada biraju svoj budući poziv pa im tačne i pravovremene informacije mogu pomoći da na lakši način sagledaju opcije i mogućnosti i donesu pravu odluku, kako bi sutra u prvom susretu sa realnim svetom prakse dobili potvrdu da nisu pogrešili, a tokom učenja, posvetili punu pažnju zanimanju koje su odabrali.

Dualno obrazovanje je deo sistema srednjeg obrazovanja i vaspitanja u kome se kroz teorijsku nastavu i vežbe u školi i učenje kroz rad kod poslodavca, stiču, usavršavaju i izgrađuju znanja, veštine i sposobnosti i stavovi (kompetencije) u skladu sa standardom kvalifikacija i planom i programom nastave i učenja.

‘Učenje kroz rad’ je organizovan proces tokom koga učenici, pod rukovodstvom i nadzorom instruktora u realnom radnom okruženju kod poslodavca, stiču kompetencije neophodne za efikasan i produktivan rad za određena zanimanja ili određene grupe zanimanja.

Privredna Komora Srbije (PKS) je definisala da učenik može u realnom radnom okruženju da uči već od prve godine školovanja. U kompaniji provodi jedan, dva ili tri dana nedeljino, što je utvrđeno nastavnim planom i programom.

Zajednička saradnja Ministarstva nauke, prosvete i tehnološkog razvoja, Privredne komore i lokalne samouprave, napravljena je sa svrhom da učenicima i studentima utaba put do odabira moguće karijere i pruži mogućnost izbora, ali i da im da mogućnost da tokom školovanja steknu odgovarajuće veštine i brže nađu posao.

Iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja navode da je oko 70% đaka koji su tokom školovanja pohađali paralelno praksu kod poslodavca u sistemu dualnog obrazovanja, našlo i posao u struci za koju su se školovali, njih oko 5% ostane da radi u kompaniji u kojoj su ovu praksu i pohađali.

Kompanijama to dosta znači, jer skraćuje vreme uvođenja u posao novozaposlenog i daje mogućnost selekcije budućih kadrova.

Kompanije cargo-partner Srbija već godinama unazad daje svoj doprinos društvu i obrazovnom sistemu tako što sprovodi praksu dualnog obrazovanja za srednje škole, odnosno stručnog usavršavanja za visokoškolce, a njihov razvoj prati i Miloš Bogunović, menadžer ljudskih resursa ove kompanije.

“Vođeni željom da doprinesemo opštem razvoju kadrova u Srbiji, kao i pozitivnim iskustvima kolega iz Austrije, početkom 2016. godine prihvatili smo poziv Privredne komore Srbije i Trgovinskog odeljenja austrijske ambasade u Beogradu i aktivno se uključili u Projekat dualnog obrazovanja u Srbiji. U saradnji sa Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i uz podršku Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, aktivno smo učestvovali u izradi nastavnog plana i programa za obrazovni profil Tehničar logistike i špedicije i davali preporuke i mišljenja za izradu Zakona o dualnom obrazovanju”, kaže Bogunović i dodaje: “Naša kompanija ima potpisan ugovor o izvođenju praktične nastave sa Saobraćajno-tehničkom školom u Zemunu, odnosno sa roditeljima/starateljima/učenicima, tako da svake školske godine stručnu praksu u kompaniji pohađa četvoro učenika. Duboko verujemo da je ovaj model veoma koristan za mlade ljude, jer im omogućava bolje sticanje praktičnog znanja, zato ćemo sa ovom praksom nastaviti”.

Bogunović objašnjava i kako u praksi izgleda ovaj srednjoškolski program: ”Učenici se prvi put suočavaju sa realnim radnim okruženjem i zbog toga se maksimalno trudimo da im približimo šta će ih očekivati u logističkim procesima. Imamo zadovoljstvo da im u prijatnoj radnoj atmosferi, pokažemo rad u logistici i sve izazove koje ovaj posao nosi. Samim tim trudimo se da im učinimo lakšim prelazak iz škole u svet rada, podstičući njihovu mladalačku radoznalost, kao i zadovoljstvo kada neki zadatak završe sami. Osim konkretnih radnih zadataka osposobljavamo ih i za timski rad u kompaniji, da aktivno učestvuju i sami da predlažu rešenja, što u školskom okruženju nemaju često priliku”.

Stručna praksa podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenog za samostalan rad u struci, radi obavljanja pripravničkog staža kada je to zakonom, odnosno pravilnikom predviđeno i obavezan je uslov za polaganje stručnog ispita.

U kompaniji cargo-partner stručna praksa predstavlja rezultat direktne saradnje sa fakultetima Univerziteta u Beogradu i Novom Sadu. Namenjena je svim zainteresovanim studentima osnovnih i master studija, prvenstveno saobraćajnog i ekonomskog smera, ali i svih drugih usmerenja, kao i nezaposlenim mladim stručnjacima, koji žele da nadograde svoje znanje i steknu praktična iskustva.
Stručno usavršavanje može da se obavlja u šest različitih odeljenja (sektor finansija, prodaje, logistike, drumskog, avionskog i pomorskog transporta), na tri različite lokacije (Logistički centar ‘cargo-partner’ – Dobanovci, Aerodrom Nikola Tesla – Surčin i Novi Sad), tokom cele godine. Sprovođenje programa stručnog usavršavanja i plana obuke praktikanata pod direktnim je nadzorom odgovarajućeg zaposlenog, odnosno mentora, najčešće menadžera ili tim lidera datog odeljenja.

Dužina trajanja stručnog usavršavanja veoma je fleksibilna, može trajati od 1 do 6 meseci i rezultat je direktnog dogovora između praktikanta i organizatora stručnog usavršavanja, odnosno kompanije.
Iako poslodavac koji sprovodi i organizuje stručnu praksu nema bilo kakve obaveze za zapošljavanje kandidata, Bogunović navodi da je više od polovine polaznika stručne prakse u toj kompaniji dobilo priliku za zaposlenje.

“Smatram da našim dobrim angažovanjem kako u projektu stručne prakse tako i u projektu dualnog obrazovanja i mi imamo šansu da identifikujemo svoje buduće kolege, a naša kompanija, s obzirom da posluje u preko 130 kancelarija u 40 zemalja, osim zapošljavanja mladih u struci kod nas, nudi i mogućnost za internacionalnu karijeru”, zaključuje Bogunović.