Testenina

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 187, maj 2021)

 

SPAGHETTI OMILJENA TESTENINA SRPSKOG POTROŠAČA

Spaghetti, fusilli, nudle, fidellini, penne rigate, macaroni i mafaldine su vrste paste koje se količinski najviše prodaju u Srbiji. Najveće učešće u količinskoj prodaji imaju spaghetti sa 17,5%, slede fusilli sa 16,6% i penne sa 10,4% od ukupne količinske prodaje.

 

Nielsen analiza tržišta

 Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Kao dodatak ili glavno jelo, za ručak ili večeru, testenina spada u kategoriju koja se vrlo često nađe u potrošačkoj korpi srpskog kupca. Kakav je trend prodaje testenine u Srbiji, kao i koja vrsta testenine ima najveće učešće u prodaji, govore podaci Nielsen panela malorodaje.

U periodu od godinu dana, od aprila 2020. do marta 2021, tržiste Srbije beleži pad vrednosne prodaje od 3,7% u poređenju sa istim periodom godinu dana pre. Što se tiče volumenske prodaje, ona beleži pad od 7,9%, dok komadna ima pad od 7,7%.

Prodaja po regionima

Kada je reč o prodaji testenine u različitim regijama Srbije, postoje značajne varijacije. Naime, u periodu od aprila 2020. do marta 2021. godine, najveća vrednosna prodaja testenine zabeležena je u Vojvodini (35,4%). Odmah iza Vojvodine, vrednosno najviše testenine se prodalo u Beogradu (32,1%). S druge strane, vrednosna prodaja testenine je najmanja u zapadnoj Srbiji i iznosi 15,1%. Slična situacija je i sa količinskom prodajom. Vojvodina učestvuje sa 34,5%, Beograd sa 28,6%, jugoistočna Srbija sa 20,7%, dok zapadna Srbija ima učešće od 16,1%.

Po kanalima prodaje

Kada je reč o kanalima prodaje preko kojih testenina stiže do trpeze, 50,5% testenine se proda u hiper ili super marketima. U velikim prodavnicama se proda 36,1% testenine, dok se u malim prodavnicama proda svega 13,4% od ukupne vrednosne prodaje testenine.

Vodeći igrači

Top pet proizvođača testenine ‘zauzima’ preko 50% tržišta ukupne prodaje testenine. Reč je o sledećim proizvođačima (poređanim abecednim redom): Barilla, Borzal, Danubius, Pasta Zara i Žitopromet Mlin.

Po veličini i vrsti pakovanja

Kada je reč o veličini pakovanja, najviše se prodaju pakovanja od 400, 500 i 200 grama, dok ostala pakovanja imaju dosta niže učešće u prodaji. Pakovanje od 500g ima vrednosno učešće od 37% i količinsko od 29%. Pakovanje od 400g učestvuje u prodaji sa 37% vrednosno i 48,8% količinski.

Od ukupne količinske prodaje testenine, 87,7% se proda u kesicama, 12,3% u kutijama.

Po obliku

Spaghetti, fusilli, nudle, fidellini, penne rigate, macaroni i mafaldine su vrste paste koje se količinski najviše prodaju u Srbiji. Najveće učešće u količinskoj prodaji imaju spaghetti sa 17,5%, slede fusilli sa 16,6% i penne sa 10,4% od ukupne količinske prodaje.

Po ukusu

Od ukusa, kupci ubedljivo preferiraju klasičnu testeninu, bez dodatih ukusa – što se može zaključiti na osnovu podatka da prodaja klasične, nearomatizovane testenine čini 88,3% od ukupne količinske prodaje testenine. n