(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 187, maj 2021)
DOMAĆE JE DOMAĆE
Da li se torte i kolači češće kupuju ili se češće prave? Od kojih sastojaka? Da li se pri kupovini sastojaka biraju uvek isti brendovi i koji? A gde se traže recepti? Odgovore na ova i mnoga druga pitanja koja se tiču torti i kolača nude rezultati istraživanja koje je agencija Smart Plus Research sprovela na teritoriji Srbije tokom aprila 2021. Istraživanjem je obuhvaćeno 800 punoletnih građana, a uzorak je reprezentativan prema polu, uzrastu i regionu u kom ispitanici žive.
Nije iznenađenje da 15% niti kupuje niti pravi torte i kolače. Muškarci, stariji (55-64 god) iz ruralnih sredina se češće od drugih ovako izjašnjavaju. Ali, većina se ipak izjašnjava da ih ili pravi ili kupuje. Isključivih kupaca je 14%, i tu dominiraju muškarci (22%), ali i mlađi ispitanici 18-24 god (21%). Isključivo ih pravi 23%, žene (32%), van Beograda, i starije od 35 godina. Skoro polovina kaže da i pravi i kupuje, tako da je misterija rešena – kupovne torte i kolači se ne odbijaju, ali domaće je domaće. Torte i kolači su sastavni deo važnih prilika – rođendana, krštenja, praznika. Polovina ispitanika ne mora da ima važan povod, kada žele da se počaste, oni to učine uz neki slatkiš ovog tipa. Četvrtina nedelju i nedeljni ručak obeležava i tortama ili kolačima, naročito žene.
Kolači i torte se kupuju u lokalnim poslastičarnicama, 73% navodi taj odgovor, i to više u južnoj i istočnoj Srbiji. Stamevski je prepoznat proizvođač koga navodi četvrtina ispitanika, pogotovu u Beogradu, 20% kupuje u Vanilici, a nešto manje – 18% navodi Srce (najviše u zapadnoj i centralnoj Srbiji).
Kuvani krem na pari ili puding?
Kuvari i kuvarice koji prave torte i kolače ipak koriste ‘prečice’ – iako trećina sve pravi samostalno, i korice i kremove, skoro polovina povremeno, a 17% uvek, koristi keks, puding, gotove kore… Ima i onih koji koriste gotove smeše – više muškarci i najmlađi (18-24 god), ali su oni u odnosu na ostale u manjini. Interesantno je da nema razlike u godinama ili drugim demografskim karakteristikama, i mladi prave sve samostalno i stariji koriste ‘prečice’.
Mlađi recepte traže na internetu
Razlike su primetne u traženju recepata i ideja – starija garda ima svoju svesku skupljenih recepata (88% vs. 73% na totalu), dok mlađi pretražuju internet – sajtove sa receptima (80% vs. 68% na totalu), pretragom na pretraživačima (66% vs. 50% na totalu), sajtove proizvođača (16% vs. 10% na totalu), a najmlađi više od ostalih traže video recepte na You Tube-u (54% vs. 37% na totalu).
Koliko treba izdvojiti za tortu?
Kada se porede torte i kolači, skoro petina smatra da su troškovno na istom nivou, dok oko 75% smatra da su torte skuplje od kolača, a 30% čak i da je ta razlika tolika da su 50% skuplje torte. U proseku, smatra se da oko 1.500 dinara treba izdvojiti za jednu tortu, i to bez statističkih razlika, iako Beograđani, muškarci i mlađi navode nešto više iznose, bliže 1.600 dinara. 13% smatra da za manje od 1.000 dinara može da se napravi torta, 30% da je potrebno više od 1.500 dinara, a ostatak je u rangu 1.000 -1.500 dinara.
Šta se od sastojaka najčešće koristi i kojih brendova?
Keks
Keks je važan deo kolača i torti, pa nije iznenađenje da ga svi kupuju. 15% kupuje u rinfuzu, pa ne zna koju marku, 18% kupuje trgovačke marke, dok se u značajno višem procentu kupuju poznate marke suvog keksa – 80% navodi Plazmu, 44% Zlatni Pek (najviše u istočnoj i južnoj Srbiji), a Štark Piškote i Petit Beurre 40% (najviše u Beogradu). Čokolada za kuvanje je jednako važna – ono što je Plazma u keksu, to je, čini se, Menaž kada je reč o čokoladi – ovu marku kupuje 80% kupaca. 30% navodi Pionir, 28% trgovačke marke, dok u rinfuzu uzima 16%. Interesantna je marka Gold, koja je veoma važna stanovnicima južne i istočne Srbije, 30% je kupuje u tom regionu, dok je u drugim regionima, naročito Beogradu, manje kupovana, do 10%. Kakao ne kupuje 8% ispitanika. Skoro četvrtina uzima trgovačke marke, a u sličnom procentu se navode Yumis, Aleva, C. Oko 12% navodi organske verzije – Flory, Superior, dm Bio, i to češće ispitanici iz urbanih sredina.Puding i šlag u prahu
Praškasti proizvodi – puding i šlag u prahu – imaju izraženu regionalnu podelu. Pored C pudinga i C šlaga, koji su lideri, i visoko pozicioniranog Dr. Oetkera, druge marke se u većem procentu kupuju u određenim regionima. Tako, Aleva i Aroma imaju najviše kupaca u Vojvodini, Yumis i Moravka u južnoj i istočnoj Srbiji, dok je Joker zastupljeniji u zapadnoj i centralnoj Srbiji.
Slatka pavlaka
Slatku pavlaku 11% ne kupuje. Najzastupljenije marke su Meggle i Imlek, potom slede Hole, Polimark.
Puter i margarin
Puter ne kupuje 15%, dok margarin ne kupuje svega 5% kupaca. Dominantne marke su Imlek, Meggle, President, a skoro 20% navodi da kupuje i trgovačke marke putera. Dijamant i Vital su često kupovani margarini, dok je Polimark izbor oko trećine kuvara i kuvarica kad prave kolače.
Šta se još kupuje
Pored ovih sastojaka, brašna, šećera, jaja i voća, velika većina kupuje kokos, oblande, žele, orahe, lešnike, bademe, kore za torte. Takođe, u određenom procentu se kupuju i ukrasi za torte i kolače – 48% kupuje ukrase za kolače (perilice, mrvice…), 22% figure za torte i kolače, 12% preslikače, a 11% fondan masu.