Sredstva za čišćenje u domaćinstvu

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 176, mart 2020)

 

SREDSTVA ZA ČIŠĆENJE NAJVIŠE SE PRODAJU U HIPER/SUPER MARKETIMA

 

Posmatrano po udelu prodaje sredstava za čišćenje domaćinstva po regionima, Beograd i Vojvodina su skoro izjednačeni po količinskoj prodaji sa 31,7% i 28,9% respektivno, dok je u Beogradu vrednosna prodaja veća nego u Vojvodini: 34,4% naspram 27,9%.

 

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Čistoća predstavlja jednu od najbitnijih odlika porodičnog doma. Da bismo uspešno održavali higijenu doma, koristimo različita sredstva prilikom čišćenja domaćinstva, a koja sredstva za čišćenje domaćinstva su najprodavanija u Srbiji pokazuju podaci iz Nielsen RMS panela maloprodaje za period od januara do decembra 2019. godine.
Prodaja sredstava za čišćenje domaćinstva u Srbiji je u blagom porastu, pa je tako vrednosna prodaja ovih proizvoda zabeležila rast od 3,1%. Količinska prodaja sredstava za čišćenje domaćinstva porasla je za 3% u odnosu na isti period godinu dana ranije, kao i komadna.

Drogerije beleže rast

Kanali prodaje koji se posmatraju u panelu dele se na hiper/super markete, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kioske i paviljone, kao i drogerije.
Drogerije beleže porast prodaje u odnosu na godinu dana ranije, i to: količinski za 37,4%, vrednosno za 27,7% i komadno za 32,1%. S druge strane, hiper/super marketi beleže pad u prodaji: -7,3% količinske prodaje, -4,5% vrednosne prodaje i -5,7% komadne prodaje. Uprkos tome, najveći udeo u količinskoj prodaji ovih proizvoda i dalje imaju hiper/super marketi (42,3%), dok drogerije ‘zauzimaju’ 19,2% ukupne prodaje.

Prodaja po regionima

Posmatrano po regionima, Vojvodina beleži pad u sva tri tipa prodaje sredstava za čišćenje domaćinstva: -3,3% vrednosne prodaje, -3,4% količinske prodaje i -5,2% komadne prodaje, dok Beograd pokazuje rast od 5% vrednosne prodaje, 6,1% količinske prodaje i 5,3% komadne prodaje. Zapadna Srbija beleži vrednosni rast od 14,7%, dok jugoistočna ima pad od -2,2%.
Posmatrano po udelu prodaje sredstava za čišćenje domaćinstva po regionima, Beograd i Vojvodina su skoro izjednačeni po količinskoj prodaji sa 31,7% i 28,9% respektivno, dok je u Beogradu vrednosna prodaja veća nego u Vojvodini: 34,4% naspram 27,9%.

Po tipu proizvoda

Najveće količinsko učešće u sredstvima za održavanje domaćinstva imaju višenamenska sredstva za čišćenje (22,3%), slede sredstva za čišćenje toaleta (18,3%) i prozora (17,7%), potom abrazivna sredstva (13,1%).

Po formi

Kada je u pitanju podela po formi proizvoda, najprodavanija su tečna sredstva (70,3% količinske prodaje), sredstva u formi gela (11,3% količinske prodaje) i krem (10,8%), dok su najmanje količinski prodavana sredstva u formi tableta, maramica, sprejeva i pena, ulja i losiona.

Po vrsti i veličini pakovanja

Kada se posmatraju pakovanja u kojima se prodaju sredstva za čišćenje domaćinstva, količinski se najviše proda flaša (66,7%) i sprejeva (24,3%), dok se količinski najmanje prodaju kese i aerosolovi.
Po veličini pakovanja, top tri najprodavanija su ona od 750g/ml sa 41,2% količinske prodaje, zatim 1.000g/ml sa 21,1% količinske prodaje, kao i 500g/ml sa 14,2% količinske prodaje. Najmanje se količinski prodaju pakovanja od 135g/ml, 96g/ml, 60g/ml i 125g/ml.

Vodeći igrači

Top pet proizvođača sredstava za čišćenje domaćinstva ‘zauzima’ 68,8% vrednosne prodaje i 57% količinske prodaje. Top pet proizvođača (poređanih po abecednom redu) su: Colgate Palmolive, Henkel, S. C. Johnson, Simchem i Unilever.

 

 

ŠIROKA PONUDA NA TRŽIŠTU

 

Sredstva za čišćenje se pretežno kupuju u supermarketima i minimarketima (22% i 20% vrednosti kategorije), a za njima slede tradicionalne prodavnice sa 18% i hipermarketi sa 17%. Drogerije su takođe značajan format za kupovinu kategorije i ‘pokrivaju’ 14% tržišta, iako se njihovo učešće smanjilo u odnosu na 2018. godinu, pokazuju podaci GfK.

 

GfK analiza tržišta

Jelena Milutinović, Research Consultant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta proizvoda za čišćenje odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava u Srbiji za period od marta do septembra 2019. godine.
U pomenutom periodu, 78% domaćinstava u Srbiji je bar jednom kupilo neki od proizvoda za čišćenje. Iako se ovaj broj uvećao u odnosu na isti period 2018. godine, zbog minimalnog smanjenja učestalosti kupovina i smanjenja prosečnih plaćenih cena kategorija beleži blagi pad.
Usled postojanja velikog broja različitih tipova sredstava za čišćenje, tržište broji više od stotinu proizvođača i blizu 170 brendova. Široka ponuda na tržištu dovela je do toga da u periodu mart-septembar 2019. godine, vodećih pet brendova ‘pokriva’ svega 36% vrednosti tržišta. To su, abecednim redosledom: Ajax, Axel, Cif, Domestos i Mer. Četvrtina kupaca kategorije je bar jednom kupila Domestos, a 22% je bar jednom posegnulo za Cif proizvodima. Mer je odabralo 19% kupaca kategorije, Axel 18%, a Ajax 12%. Prema lojalnosti, vodeći brendovi su veoma bliski. Predvodi ih Axel sa 27%, a preostala četiri brenda ostvarila su lojalnost između 21% i 23%. Kako su u kategoriju uključena sredstva različite namene, ne čudi što domaćinstva svoj novac namenjen kategoriji dele na nekoliko različitih brendova.
Univerzalna sredstva za čišćenje čine osnovu kategorije, ‘pokrivajući’ čak 46% vrednosti. Za njima slede proizvodi za čišćenje toaleta sa 18% i sredstva za čišćenje stakla sa 12%, dok proizvodi za čišćenje kupatila čine 7%. Sredstva specijalizovana za čišćenje kuhinje ‘pokrivaju’ samo 4% ukupne vrednosti kategorije.
Sredstva za čišćenje se pretežno kupuju u supermarketima i minimarketima (22% i 20% vrednosti kategorije), a za njima slede tradicionalne prodavnice sa 18% i hipermarketi sa 17%. Drogerije su takođe značajan format za kupovinu kategorije i ‘pokrivaju’ 14% tržišta, iako se njihovo učešće smanjilo u odnosu na 2018. godinu.
Kupovina proizvoda za čišćenje na promociji generisala je 29% ukupne vrednosti kategorije, a više od polovine kupaca kategorije je barem jednom kupilo neko od sredstava za čišćenje na promociji. Trgovačke marke dobijaju sve veći značaj u kategoriji i u posmatranom sedmomesečnom periodu ‘odnele’ su 16% vrednosti kategorije.