Sladoled

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 97, jun 2012.)

 

LEDENO ZADOVOLJSTVO

 

Prema istraživanju Nielsena, najprodavaniji je sladoled u kutijama i to uglavnom plastičnim: kutije čine oko 57% prodatih količina. Slede sladoledi na štapiću koji učestvuju sa oko 19%, pa korneti sa oko 8%. Ostale forme sladoleda učestvuju u prodaji sa oko 16%

 

Pronаlаzаk slаdoledа trebа pripisаti Kinezimа. Svаkаko dа to nije bio slаdoled dаnаšnjeg tipа, nego hlаdnа mаnje ili više slаtkа poslаsticа, pripremljenа od voćnih sokovа, čuvаnа u snegu u podzemnim ledаrаmа. Kinezi su ovu veštinu preneli Persijаncimа, Indijcimа i Arаpimа, а oni nešto kаsnije Sicilijаncimа koji su gа vremenom usаvršili. Frаncuskа je osetilа čаri slаdoledа zаhvаljujući Sicilijаncu Francesku Procopiu Cultelliu koji je 1660. godine emigrirаo u ovu zemlju. Iste godine, Cultelli je u Pаrizu u Rue Des Fosses Saint-Germainu otvorio lokаl zа prodаju slаdoledа. Pаrižаnimа se veoma svideo ovаj ledeni specijаlitet, pa su i drugi počeli dа otvаrаju lokаle sledeći ovаj primer. Sladoled se u to vreme nаjčešće pripremаo od pаvlаke, čokolаde, limunа i, veomа retko, od jаgodа. Danas, međutim, sladoled je svima dostupan i može se konzumirati u gotovo svim ukusima, tipovima pakovanja i količinama.

Nielsen analiza tržišta
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i o ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kiosci i paviljoni. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (npr. benzinske stanice, pijace), velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro).
Terminologija: obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije. Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Sladoled se najvećim delom prodaje u kanalu hipermarketa i supermarketa: oko 46% kategorije proda se kroz ovaj kanal. Zatim slede velike prodavnice u kojima se proda 28% sladoleda, dok se kroz male prodavnice proda 19%, a kroz kioske i paviljone 6% sladoleda. U Beogradu se proda oko 36% ukupnih količina sladoleda, na centralnu Srbiju ‘otpada’ oko 38% prodatih količina, a na Vojvodinu 26%.
U kategoriji sladoleda, prema formi proizvoda najprodavaniji su sladoledi u kutijama (uglavnom plastičnim) koji čine oko 57% prodatih količina. Slede sladoledi na štapiću koji učestvuju sa oko 19%, pa korneti sa oko 8%. Ostale forme sladoleda učestvuju u prodaji sa oko 16% ukupnih količina.
Prema veličini pakovanja, najprodavaniji su sladoledi do 250ml, sa oko 33% prodaje. Zatim slede pakovanja od 1.001ml do 1.999ml, sa oko 26% prodaje, a prate ih pakovanja od 900ml od 1000ml, sa oko 24% prodaje. Ostala pakovanja učestvuju sa oko 17% u ukupnoj prodaji kategorije sladoleda. Vodeći proizvođači (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Frikom, Ice Cream Factory i Nestlé, a vodećim proizvođačima se pridružuju i proizvođači privatnih robnih marki. Vodeće robne marke (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Aloma, Quattro, Strauss, Twice i Vulkano.

Napomena: podaci su za period april 2011-mart 2012. i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije, ukoliko nije drugačije naznačeno.

FRIKOM
Kompanija Frikom je već nekoliko godina tržišni lider u proizvodnji i prodaji sladoleda. Impulsni program ove kompanije čine sladoledi na štapiću, u tubi, u formi korneta i čašice. U okviru štapića izdvajaju se tradicionalni brendovi: Kapri, Leni, Rumenko, Šarenko, Rum koktel, Sneško, Čoko moko, Cmok. Frikomov sladoled Kapri 65ml, po istraživanju Nielsena, u periodu dec/jan 2011-okt/nov 2011. je rangiran kao prvi po prodatim količinama u impulsnom segmentu sladoleda u Srbiji. Premijum segment štapića uključuje brendove King i Macho, a u ovoj
sezoni Frikom je pripremio nove ukuse – King Extra Orijent i Macho Cherry. “Inovacija u grupi King je King Prestige, sladoled u kutijici koji predstavlja spoj najkvalitetnijeg mleka, čokolade pravljene po tradicionalnoj belgijskoj recepturi i vrhunskih truffles komadića. Svake godine obradujemo decu sladoledom sa omiljenim crtanim likom. Deca uz sladoled dobijaju sličicu i kod sa kojim mogu igrati veb igricu. Ove godine su to: Sunđer Bob i Srećko, zvanični sladoled Olimpijskog tima”, kaže Marija Đukanović, Brand Manager kompanije Frikom. Prvi put 2010. godine Frikom je lansirao brend Calipso, sladoled u formi tube, a u 2012. godini ponuda je bogatija za Calipso Ice Tea Breskva. U okviru segmenta korneta izdvaja se standardni brend Kornet i premijum brend Maximo. Poslastica creme brulee bila je inspiracija Frikomu za novi Maximo Creme Brulee. U okviru čašica izdvaja se brend Bla Bla, a ove godine grupi se pridružila čašica Malaga. “U porodičnom asortimanu sladoleda, našim potrošačima dobro su poznati brendovi Grandissimo, Quattro, Vulkano, Twice i Strauss. Ove godine, uveli smo nove sladolede: Grandissimo Truffles, Quattro Srbija i Quattro +1”, kaže Marija Đukanović i dodaje da je sladoled Quattro čokolada 1,65l, po istraživanju Nielsena, u periodu dec/jan 2011-okt/nov 2011. u porodičnom segmentu sladoleda rangiran kao prvi po prodatim količinama u Srbiji. Uz uvođenje novih ukusa, Frikom je takođe redizajnirao ambalažu za premijum brendove King, Macho i Grandissimo. Ugostiteljsku ponudu Frikomovih sladoleda čine 18 različitih ukusa, koji su dostupni potrošačima u HoReCa kanalu. “Dobra distributivna mreža doprinosi da su Frikom sladoledi zastupljeni u svim malim marketima i hipermarketima, kao i na uličnim mestima prodaje u Srbiji. Održati lidersku poziciju nije lak zadatak i nastojimo da kvalitetom proizvoda, stalnim inovacijama u ponudi, kao i snagom brenda izgradimo lojalnost kod potrošača”, ističe Brand Manager kompanije Frikom.

ICE CREAM FACTORY
Kompanija Ice Cream Factory se bavi proizvodnjom porodičnog i HoReCa sladoleda. Porodični slodoledi se rade u pakovanjima od 800ml, 900ml i 1.650ml, dok se program HoReCa radi u pakovanju od 5.500ml. Brend Ice Fantasy sadrži 4 linije proizvoda sa širokom paletom ukusa. Svi proizvodi iz linija Gold i Exclusive u jednom pakovanju imaju po dva ukusa koja se dopunjuju.
“Uveli smo na tržište neobičnu kombinaciju ukusa u sladoledu Gold Crna čokolada&Višnja. Ipak, sladoled Gold Bela&Mlečna čokolada nailazi na najbolje reakcije jer su na te ukuse naši potrošači navikli. Linija Exclusive ima tri egzotična proizvoda koji su inspirisani ukusima zemalja iz kojih vode poreklo”, kaže Slobodan Perović, direktor kompanije Ice Cream Factory. Linija HoReCa sladoleda je namenjena ugostiteljskim objektima i, po rečima Slobodana Perovića, veoma dobro se pozicionirala na tržištu. Ima 9 različitih ukusa obogaćenih posipima ili komadićima voća.
“Zaštitni znak našeg brenda je, osim kvaliteta koji smo potvrdili dobijanjem HACCP, ISO 9001, Gost R i Halal sertifikata, crna ambalaža po kojoj se izdvajamo od drugih proizvođača. Mi smo mala kompanija i naš cilj je da dođemo do onih potrošača koji žele da probaju nešto novo i drugačije. U ovoj godini nemamo u planu proširenje palete proizvoda, jer je brend Ice Fantasy u usponu pa smo se odlučili na jačanje postojećih pozicija”, kaže Perović. Proizvodi kompanije Ice Cream Factory plasiraju se u supermarketima i hipermarketima svih vodećih trgovinskih lanaca, ali su takođe zastupljeni u malim trgovinskim radnjama. “Uz to, izvoz nam je ove godine veoma zastupljen i u planu je potpisivanje dugoročnih ugovora”, ističe direktor kompanije Ice Cream Factory i dodaje da se trude da njihovi proizvodi u pogledu cena budu dostupni svima, da budu sinonim za lepo i dobro, i da u ovim vremenima omoguće potrošačima bar tu kratku ledenu fantaziju.

NESTLÉ
Nestlé sladoledi su prisutni na tržištu od 2005. godine, nakon što su Delta sladoledi akvizicijom postali deo Nestlé porodice. “Uz tradiciju i poverenje koje kompanija Nestlé gradi već 140 godina, Nestlé sladoledi su našli put do srca potrošača u Srbiji”, kaže Sandra Todorović, regionalni koordinator Servisa za potrošače kompanije Nestlé Adriatic. Pored strateških brendova kao što su Aloma, Best, TopGun i Hit sladoled, Nestlé ima veoma razvijen portfolio sladoleda za decu i nudi čitav spektar ukusa i oblika koji zadovoljavaju različite ukuse potrošača. Zastupljeni su u svim kategorijama: porodična pakovanja, korneti, štapići, čašice, sendviči. Porodična pakovanja su dominantna u velikim formatima kao što su hipermarketi i supermarketi, dok se impulsni sladoledi pretežno prodaju kroz male radnje, kioske i uličnu prodaju. Od 2010. godine Nestlé Fabrika sladoleda u Staroj Pazovi dobila je licencu za izvoz proizvoda u zemlje Evropske unije. Iz ove fabrike kompanija je ove godine planirala da izveze oko 20% sladoleda u EU. Sredinom decembra prošle godine, Nestlé je počeo proizvodnju novog sladoleda Pirulo, namenjenog deci, koji će se izvoziti u susedne države – Rumuniju, Bugarsku, Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru, Makedoniju, kao i na evropska tržišta kao što su Grčka, Italija, Španija, Francuska, Švajcarska i Nemačka. “Kao svetski lider u prehrambenoj industriji, Nestlé konstantno radi na unapređenju prodaje i izgleda prodajnih mesta, unapređenju postojećih i lansiranju novih proizvoda, a sve u cilju zadovoljenja različitih potreba svojih vernih potrošača”, kaže Sandra Todorović.

Pripremila: Dragana Vraneš