Sapun

NEŽNI I NEIZBEŽNI

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.10, mart 2005.)

Lider na tržištu sapuna je domaći proizvođač Henkel Merima. Drugo mesto zauzima Colgate Palmolive, sledi kompanija Beiersdorf (BDF), a četvrtu poziciju dele Henkel i Albus.

Upotreba sapuna jedna je od radnji bez kojih se ne može zamisliti dan nijednog čoveka. Neki to možda rade češće, neki par puta u toku dana, kod nekih se pranje ruku graniči sa ‘bolesnom’ potrebom i navikom, ali sve u svemu, svi koriste sapun. Valjda je zbog toga i njegova proizvodnja razvijena do te mere, da je ponuda boja, veličina. mirisa. mekoće, dizajna pakovanja, ‘nežnosti’ toliko velika da ni sami više ne možemo da sagledamo njihovoj broj. S toga, nikako ‘ne pije vodu’ izgovor da nema sapuna koji može u potpunosti da zadovolji Vaš makar i najistančaniji, najosetljiviji ili najzahtevniji ukus, u bilo kom pogledu, bilo da je reč o izgledu, kvalitetu ili antibakteriološkim svojstvima.

Henkel Merima
Iz kompanije Henkel Merima ističu da ne mogu precizno da kažu koliko je učešće njihovog Dečijeg sapuna na tržištu, jer nemaju tačne podatke, ali dodaju da pouzdano tvrde da je taj njihov brend tržišni lider. Kako kažu, ako se uzme u obzir da su Merimini sapuni već decenijama prisutni na našem tržištu, mesečne količine koje Henkel Merima proda su prilično maksimizirane. To znači da količine koje se prodaju ne osciliraju u većoj meri iz meseca u mesec. Što se rasta udela na tržistu tiče, kako ističu iz marketinga kompanije, nemaju konkretnih informacija. Među najpopularnijim brendovima ove kompanije su, pored Dečijeg sapuna, i sapuni Ten-San, Lik-OSan i Meri. Prema rezultatima istraživanja agencije GfK, sapun Ten-San je na trećem mestu liste najtraženijih.
Kako ističu iz Henkel Merime, prošle godine Dečiji sapun proslavio je svoj 85. rođendan, i za sve te godine nisu rađene nikakve modifikacije, što neće biti učinjeno ni u budućnosti. Strategija Henkel Merime je da ovaj sapun ostane potpuno autentičan, što znači da ne planiraju da na njemu vrše bilo kakve modifikacije – ni marketinške, a ni po pitanju kvaliteta, ističu u kompaniji. Upečatljiva, tradicionalna ambalaža jednog od najpoznatijih domaćih proizvoda, ostala je ista već 86 godina, na radost potrošača. Neosporni kvalitet Dečjeg sapuna cene brojne generacije koje uživaju u nežnosti i specifičnom, autentičnom mirisu koji pruža ovaj proizvod, ističu iz Merime, i dodaju da im je glavni konkurent Johnson baby soap. Henkel Merima svoje sapune izvozi u Makedoniju i Bosnu.
Daliborka Miljušević, iz kompanije Henkel Merima, koja uvozi Henkelov Fa program, ističe da njihovi interni pokazatelji beleže kontinuirani rast, zahvaljujući odličnim proizvodima ipovoljnoj ceni. Prema njenoj oceni, u Srbiji još uvek dominiraju čvrsti sapuni, s tim da tečni sve više dobijaju na značaju. Oni nude deset varijanti Fa čvrstog i četiri varijante Fa tečnog sapuna, koji se svrstavaju u tri kategorije – Fresh, Aroma i Care. Osim izuzetno prijatnog mirisa, Fa sapuni ostavljaju i prijatan osećaj na koži. Obogaćeni su nežnim sastojcima i pružaju dodatnu vlažnost koži ruku. Najveći internacionalni konkurenti na domaćem tržištu su im Palmolive i Nivea, a kada je reč o domaćim sapunima, Henkel Merima ostvaruje izuzetno dobre rezultate sa Dečjim i Ten San sapunom.

Colgate Palmolive (AWT International)
Iz kompanije AWT International, koja je ekskluzivni distributer kompanije Colgate Palmolive za područje Srbije, ističu da svojim proizvodima pokrivaju celokupno tržište. Najpopularniji brendovi su Palmolive Naturalis u dve varijante – toaletni i glicerinski sapun, zatim Protex antibakterijski sapuni, kao i Palmolive tečni sapun za ruke. Kako navode, kompanija Colgate Palmolive prisutna je već duži niz godina na ovom tržištu, i njena pozicija je stabilna. Finansijski udeo se lagano povećava, zbog proizvodnih inovacija, ali što je još važnije, i zbog povećanja potrošnje tečnih sapuna, gde je Colgate Palmolive apsolutni tržišni lider. Glavni konkurenti su im kompanije P&G sa brendovima Camay i Safeguard, Henkel sa brendom Fa, Unilever sa brendom Lux, kao i Nivea.
Palmolive Naturals toaletni sapuni su najprodavaniji, a dostupni su u nekoliko varijanti – White sa ekstraktima mleka soje i žitarica, Green sa ekstraktima aloje i maslina, Blue sa ekstraktima grožđa i orhideje, Milk-Rose sa ekstraktima mleka i ružinih latica i Milk-Honey sa ekstraktima mleka i meda. Palmolive Naturals glicerinski sapuni namenjeni su potrošačima kojima je potrebna dodatna vlažnost kože i mogu se naći u više varijanti – voćni, sa ekstraktima maline i lubenice, Aroma Therapy – Antistress, Energy i Sensual, Osnovni – Energising i Smoothing. Protex antibakterijski sapuni čine posebnu kategoriju toaletnih sapuna za dodatnu zaštitu i proizvode se u više varijanti – Herbal, Fresh i Cream. Palmolive tečni sapuni za ruke premijum kategorije namenjeni su potrošačima koji traže dodatnu negu za svoju kožu. Mogu se nabaviti u više varijanti – Antibacterial, Aquarium, Nourishing, Milk-Honey, Aroma Therapy kolekcija – Antistress, Energy i Sensual, kao i Aroma Creme kolekcije Comfort i Exotic. Najprodavanija su pakovanja pojedinačnih sapuna od 100g, a u kategoriji tečnih sapuna dopune od 750ml koje su najrentabilnije. Za sledeću godinu na domaćem tržištu pripremaju proširenja kolekcije Palmolive Thermal Spa kolekcije na bazi termalne vode, u vidu bazičnih sapuna i tečnih sapuna.

Beiersdorf
Iz kompanije Beiersdorf ističu da su na tržištu Srbije i Crne Gore prisutni sa svojim brendom sapuna Nivea. U asortimanu imaju segment čvrstih i tečnih sapuna, sa mnogobrojnim varijantama. Svi čvrsti sapuni imaju po 100g, a tečni po 250ml. Nivea Mlečni sapun je posebna kombinacija blagog sapuna i bogatih i negujućih sastojaka Nivea mleka za telo. Nivea Krem sapun med i ulje svojom bogatom blagom penom čisti kožu, ostavljajući prijatan osećaj. Sa prirodnim medom i uljem jojobe pruža negu koži i pomaže joj da sačuva vlažnost iz dana u dan. Nivea krem sapun mleko sa proteinima mleka i vitaminima F i PP, nežno čisti kožu svojom blagom kremastom penom i ženstvene je mirisne note. Nivea krem sapun sa bademovim uljem i blagom kremastom penom, nežno čisti kožu. Blagi Nivea sapun za decu namenjen je nežnoj i osetljivoj dečjoj koži. Sadrži prirodne komponente za čišćenje, vitamin F, i ima prijatan miris kajsije. Nivea med – ulje tečni sapun svojom bogatom blagom penom i posebno nežnim sastojcima čisti kožu ostavljajući nežan i prijatan osećaj na koži posle pranja. Nivea krem tečni sapun, zahvaljujući bademovom ulju i prirodnim supstancama za negu, pomaže koži da sačuva vlažnost.

Albus
Palmi ra zaštitni znak Prema podacima iz marketinga kompanije Albus, oni su danas jedan od najvećih proizvođača sapuna na našem tržištu, sa , oko 20 odsto učešća u ovom segmentu. Njihovi Palmira toaletni sapuni, tečni sapuni, medicinski i sapuni za pranje, već dugo su zaštitni znak kompanije, koja je uspela da 134 godine održi kontakt sa potrošačima i plasira proizvode vrhunskog kvaliteta. Kako ističu iz kompanije, Albus je jedinstven na domaćem tržištu po glicerinskim sapunima, koji se svojim kvalitetom ističu među svim ostalim proizvodima. Poseban kuriozitet su sapuni za brijanje, koji su još uvek u paleti proizvoda Albusa, i imaju verne potrošače koji decenijama ne koriste ni jedan drugi proizvod za brijanje. Pored toga, kako ističu iz Albusa, oni su jedina kompanija u Srbiji koja je apsolutno nezavisna u tehnologiji pravljenja sapuna, jer prizvodni kapaciteti instalirani u Albusu pokrivaju sve faze proizvodnog procesa, od prerade najgrubljih sirovina, do finalnog proizvoda.
Kompanija Albus osnovana je 1871. godine u Novom Sadu, kada se nekoliko najvećih novosadskih zanatlija, koji su se bavili proizvodnjom sapuna, udružilo, i tada je osnovano Prvo novosadsko sapundžijsko društvo. Već u prvim godinama postojanja ovo društvo beleži značajne poslovne uspehe, a već krajem 19. veka postaje poznato po robnoj marci sapuna Paun. Stariji sugrađani sigurno pamte sapun Zvono, lansiran 1922, koji se kroz, za ono vreme žestoku marketinšku kampanju na celoj teritoriji tadašnje kraljevine Jugoslavije, probio u red najpoznatijih robnih marki u svim robnim kategorijama. Brendovi kao što su Palmira, Odol, Pitralon, Lady samo su upotpunili proizvodnu paletu kompanije.

Pripremila: Ana Filipović