Maslac

ZA PRIJATAN POČETAK DANA

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.9, februar 2005.)

Apsolutni lider na tržištu maslaca u Srbiji i Crnoj Gori je Imlek. Slede mlekare iz Subotice i Novog Sada, Mlekoprodukt iz Zrenjanina i Meggle.

Iako je nekada maslac imao veoma značajnu ulogu i mesto u ishrani, najnovija istraživanja pokazuju da upotreba tog proizvoda opada. Nekada nezamenljiva namirnica u jutarnjim časovima, lagana za otpočinjanje dana, u poslednje vreme, što zbog cena, što zbog promenjenog načina ishrane, zauzima sve manje prostora na menijima domaćinstava. Međutim, proizvođači, verovatno verujući u uspeh maslaca, ne odustaju ni od njegove proizvodnje, ni od reklamiranja. Šta više, neprestano ulažu u poboljšanje kvaliteta i redizajniranje ambalaže. Pogodan i za slane i za slatke varijante, ovaj proizvod dobija nove forme i sadržaje, i što je najvažnije uspeva da se održi.

Imlek
Imlek svojim proizvodima pokriva 40 odsto tržišta Srbije i Crne Gore, a kako ističu u toj mlekari, njihov finansijski i fizički udeo stalno raste. Pored Maslaca I klase, koji je apsolutni lider, iz Imleka ističu da i drugi njihovi proizvodi imaju veliki uspeh, a pre svega pasterizovano (sveže) i sterilizovano mleko Moja kravica, zatim jogurti Fit, Plus, Viva plus, voćni jogurt, mlečni deserti, čokoladno mleko, milk šejk, smeša za sladoled Big mix. Po asortimanu i kvalitetu najbliža Imleku je, kako sami ocenjuju, Subotička mlekara, koja međutim sada više i nije konkurentska firma, jer pripada istoj porodici Dunav hrana grupi, u vlasništvu Salforda.

Mlekara Subotica
Prema procenama Mlekare iz Subotice, njihov maslac pokriva deset odsto tržišta Srbije i Crne Gore, a za sada svoje proizvode iz te kategorije ne izvoze u druge zemlje. Kako smo saznali u marketingu ove mlekare, prodaja maslaca je u prošloj godini bila duplo veća nego godinu dana ranije i beleži stalni rast. Za ovu godinu u mlekari planiraju redizajn proizvoda, kao i agresivniji marketinški nastup. Najprodavanija pakovanja su od 125g i 250g, a najveći konkurenti na tržištu su im domaći proizvođači – Šabačka mlekara i Mlekoprodukt iz Zrenjanina. Dugoročniji razvojni plan mlekare podrazumeva i proizvodnju za izvoz.

Novosadska mlekara
Prema istraživanju agencije GfK, na trećem mestu nalazi se maslac Novosadske mlekare. U tradiciji dugoj preko 50 godina, Novosadska mlekara je, permanentnim ulaganjem u razvoj sopstvenih proizvoda, uspešno izlazila u susret strogim zahtevima svojih potrošača, kaže Danica Momčilović iz mlekare. Šireći lepezu svojih proizvoda, ona se danas svrstava u lidere svoje branše na domaćem tržištu. U svom proizvodnom programu, osim mleka, kiselo-mlečnih napitaka, sireva i sokova ona uspešno, već decenijama, proizvodi i maslac prve klase. Prodaja maslaca Novosadske mlekare, kako ističe Momčilović, i pored mnogobrojne domaće i strane konkurencije, iz godine u godinu, beleži kontinuirani rast. Maslac se pakuje u alu foliju, a pakovanja su od po 200g. Maslac Novosadske mlekare namenjen je i izvozu, a kako je istakla Momčilović, potvrdu svog kvaliteta stekao je i na domaćem i na stranom tržištu.

Mlekoprodukt
Prema podacima iz Mlekoprodukta, njihov maslac najprodavaniji je na području Beograda, sa oko 50 odsto, a zatim sledi Vojvodina sa oko 35 odsto. Kako objašnjava Đuro Jarić, komercijalni direktor te mlekare, ostalo se odnosi na područje centralne Srbije i svega 1,5 odsto na područje Crne Gore. Jarić dodaje da prodaja njihovog maslaca u poslednje dve godine beleži rast i u fizičkom i finansijskom pogledu. Od namaza, iz Mlekoprodukta izdvajaju još i mlečni namaz Vajkrem. Prema rečima Jarića, Mlekoprodukt će u ovoj godini utvrditi pravac daljeg razvoja u sferi sirarske proizvodnje i to pre svega u delu mekih i namaznih sireva, a na osnovu završetka ispitivanja tržišta. On je dodao da su im glavni konkurenti mlekare koje u svom proizvodnom programu imaju sirarsku proizvodnju, pre svega Imlek, Somboled, Impaz i Novosadska mlekara. „U 2004. godini ostvarili smo izvoz, pre svega u BiH, oko četiri odsto od ukupne realizacije, i dve isporuke za Hrvatsku“ dodaje Jarić.

Meggle
Meggle Alpski maslac I klase rasprostranjen je na čitavoj teritoriji Srbije, ali ne i na crnogorskom tržištu. U prošloj godini, u poređenju sa 2003. godinom, ovaj maslac je povećao učeš‘e na srpskom tržištu. Kako kaže Marija Radović, direktor marketinga kompanije Radović, uvoznika tih proizvoda, Meggle maslaci trenutno zauzimaju dva odsto ukupnog tržišta, uključujući i urbane i neurbane zone. „Želim da napomenem da su Meggle potrošači ljudi sa visokim primanjima, skoro isključivo u urbanim sredinama“, kaže Radović. Naš sagovornik ističe, da se Meggle Alpski Maslac proizvodi po najnovijoj tehnologiji bez dodataka konzervansa i aditiva, od svežeg i najboljeg mleka. Sadrži 82 odsto mlečne masti. Marija Radović naglašava da su samo kontrolisani sastojci sastavni deo Meggle Maslaca, čime se osigurava visok kvalitet proizvoda. „Na jedinstvenom finom ukusu lako razmazivog Meggle Maslaca, možemo da zahvalimo tradicionalnoj Meggle recepturi“, dodaje Radović. Prema njenim rečima, pored Alpskog maslaca, jako rasprostranjen je i maslac sa jogurtom, sa samo 69 odsto mlečne masti. Od celog asortimana Radović Companz, Meggle i Ehrmann su trenutno najpoznatiji i najduže prisutni na tržištu. Kada je maslac u pitanju, reč je o pakovanjima od 250 i 125 grama. Iz kompanije Radović su najavili proširenje asortimana Meggle i Ehrmann. „Prema samoj strukturi Meggle kupaca, te po ceni i kvalitetu proizvoda, naša konkurencija su u najvećoj meri strani proizvođači, kao što je brend President i slični“, ističe Vesna Radović.

Pripremila: Ana Filipović