Salame i šunke

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 96, maj 2012. godine)

 

SENDVIČI NE MOGU BEZ NJIH

 

Po podacima Nielsena, u kategoriji salame i polukonzerve najprodavaniji su proizvodi od pilećeg mesa sa oko 45% prodaje, a slede proizvodi od svinjskog mesa sa oko 38%, dok su ostali proizvodi zaslužni za oko 17% prodaje.

 

Kada se prave sendviči, priprema meze, neka salata ili druga slana poslastica, salame i šunke su u većini domova neizostavan sastojak. Ponuda salama i šunki na srpskom tržištu je tradicionalno bogata, a među vodećim proizvođačima dominiraju domaći. U poslednje vreme, zahvaljujući krizi i padu kupovne moći, deo potrošača se preorjentisao na jeftinije proizvode, a ponovo cveta i ‘crno tržište’.

Nielsen analiza tržišta
Retail Audit zasniva se na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i o ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce.
Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (npr. kiosci, benzinske stanice, pijace), velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro).
Terminologija: obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije. Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Kategorija salame i polukonzerve najvećim delom se prodaje u hipermarketima i supermarketima, oko 69% ove kategorije, dok nešto malo manje od 1/4, oko 24% dolazi iz velikih prodavnica, a preostalih skoro 7% iz malih prodavnica.
U Beogradu je generisano oko 34% prodaje ove kategorije, a u Vojvodini se proda oko 31%. Preostale prodaje, oko 35%, dolaze iz centralne Srbije.
U kategoriji salame i polukonzerve, salame čine oko 72% prodaje, a polukonzerve oko 28% prodaje. Prema vrsti mesa, najprodavaniji su proizvodi od pilećeg mesa sa oko 45% prodaje, a slede proizvodi od svinjskog mesa sa oko 38% prodaje i ostali proizvodi sa oko 17%.
Vodeći proizvođači (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Carnex, Neoplanta, Perutnina Ptuj i Yuhor, a vodećim proizvođačima se pridružuju i proizvođači privatnih robnih marki. Vodeće robne marke (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Carnex, Neoplanta, Topiko, Yuhor, a vodećim robnim markama se pridružuju i sumirani brendovi privatnih robnih marki.
Napomena: podaci su za period februar 2011 – januar 2012. i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije, ukoliko nije drugačije naznačeno.

CARNEX
Kompanija Carnex u okviru kategorija o kojima je reč proizvodi proizvode u tipu: fino usitnjene barene kobasice (Posebna, Pariska, Delikates sa povrćem), grubo usitnjene barene kobasice (Maxi i Šampion mortadele, Alpska i Novosadska), pasterizovana konzerva od mesa u komadima (Stišnjena šunka u omotu, Delikates kare u omotu, Specijal kuvana šunka – 2,5kg i 4,8kg i Pizza šunka) i Pilino, poseban brend koji predstavlja asortiman
proizvoda od pilećeg mesa (Pileća prsa u omotu, Pileća kobasica i Pileća kobasica sa povrćem). Najveći deo ovih proizvoda se na tržištu pojavljuje i u mini pakovanju od 400g. “Pozicija Carnexa u svesti potrošača je prilično jaka, što nam olakšava pozicioniranje u odnosu na konkurenciju. Takvu poziciju čuvamo i stoga je i deo sredstava iz marketing budžeta usmeren na direktno stimulisanje prodaje, kvalitetan servis ključnih kupaca, osvajanje što veće pozicije i uočljivosti na mestu prodaje i direktan kontakt sa krajnjim potrošačima”, ističu iz marketing službe Carnexa. Od njihovih proizvoda iz ovih kategorija, najčešće se kupuju pasterizovane konzerve od mesa u komadima, pri čemu najveći procenat potrošača konzumira stišnjenu šunku, delikates kare i pileća prsa u omotu. Proizvodi iz grupe fino usitnjene barene kobasice se češće kupuju u pakovanjima od 400g. U ovom momentu, u Carnexu istražuju potrebe za novim ukusima i pakovanjima. Svesni veličine i potencijala Halal tržišta, počeli su da rade i na dobijanju Halal sertifikata.“Kako je jedan od ključnih parametara za izbor proizvoda dostupnost u prodavnicama, većina Carnex proizvoda iz ove kategorije se prodaje u svim trgovinskim formatima”, kažu iz marketing službe kompanije Carnex. “Industrija mesa, kao i većina drugih industrija, pogotovu one koje su vezane za svakodnevnu potrošnju, još oseća posledice svetske ekonomske krize. U Srbiji se to ogleda i kroz evidentan pad proizvodnje i izvoza. Prema do sada ostvarenim rezultatima predviđamo da će do polovine ove poslovne godine prodaja biti na nivou planirane”, navode iz kompanije.

NEOPLANTA
Neoplanta je u kategoriji o kojoj je reč zastupljena kroz brendove Pipi i Gudi, a u sistemu sopstvenih maloprodajnih objekata i u malim trgovinama i kroz prodajni program ‘Moja radnja’. Portfolio Pipi i Gudi brendova čine fino usitnjene barene kobasice: Pipi kobasica mini 370g, Pipi kobasica sa povrćem mini 370g, Pipi kobasica-ruda
cca 2,1kg, Pipi kobasica sa povrćem-ruda cca 2,1kg kao i Gudi posebna kobasica mini 370g, Gudi sa šunkom mini 370g, Gudi sa sirom mini 370g, Gudi posebna kobasica-ruda cca 2,1kg, Gudi sa šunkom-ruda cca 2,1kg, Pipi kobasica (porodično pakovanje) 600g, Gudi posebna kobasica (porodično pakovanje) 600g, a u kategoriji polukonzervi: Pipi pileće grudi mini 370g, Pipi pileće grudi-ruda cca 1,6 kg, Gudi stišnjena šunka mini 370g i Gudi stišnjena šunka-ruda cca 2,1kg. Po rečima Slobodana Vasilića, direktora marketinga i prodaje, glavna karakteristika ovih proizvoda je njihov visok kvalitet, koji proizilazi iz kvaliteta finalne obrade, jedinstvene recepture i visokog kvaliteta sirovina. Bez obzira na opšti pad kupovne moći, Neoplanta i u 2012. beleži rast prodaje od 10% u odnosu na prethodnu godinu, pri čemu je prodaja salama 12% veća. Najveća prodaja ostvaruje se kroz egalizovana pojedinačna pakovanja od 370g, gde dominira Pipi pileća kobasica mini 370g. Pipi i Gudi program najveću prodaju ostvaruje kroz velike sisteme, dok se, posmatrano regionalno, najveća prodaja beleži u Vojvodini. “Iako smatramo da je tržište kagetorije salama potcenjeno, evidentno je da zajedno sa tržištem polukonzervi čini preko 55% tržišta mesnih prerađevina (bez pašteta i gotovih jela). Ono što karakteriše ovu godinu je prestrukturiranje tražnje ka jefintijim kategorijama proizvoda i jefitnijim proizvodima, što u odnosu na prethodnu godinu, a naročito u odnosu na 2010, značajno menja sliku strukture prodaje”, ističe Vasilić. On dodaje da su resursi u ovoj godini usmereni na unapređenje proizvoda kako bi potrošačima bila ponuđena veća vrednost za isti novac, kao i na marketing aktivnosti na mestu prodaje. Sredinom februara, izvršen je kompletan redizajn Pipi i Gudi portfolija, pri čemu su kod Pipi pileće kobasice unapređena i organoleptička svojstva (presek, boja, miris i ukus), a izvesne novine u planu su i u narednom periodu.

PERUTNINA PTUJ
Osnovni cilj Perutnina Ptuj Grupe je, po rečima brend menadžera Ane Minić, priprema prirodne, zdrave i ukusne hrane. Celovitim i strogo kontrolisanim sistemom nadzora obezbeđuje se neprekidan rast kvaliteta i povećanje standarda bezbednosti kao i sledljivost proizvodnog procesa. “Savremeni potrošač očekuje praktično, jednostavno i pristupačno rešenje za svoje svakodnevne potrebe za hranom, dok istovremeno rastu njegovi zahtevi za zdravom hranom proverenog kvaliteta, ekološkog porekla i visoke hranljive vrednosti. Zato smatramo da su naši proizvodi od pilećeg mesa, na tržištu poznati kao brendovi Poli i PP, pravi odgovor na savremene potrebe za laganom i energetski efikasnom hranom”, ističe Minić. Ona dodaje da je Poli prva pileća barena kobasica na tržištu, ujedno i najpoznatiji brend kompanije, omiljen duže od tri i po decenije kao prirodna, zdrava i ukusna kobasica. Na tržištu su, osim Polija klasičnog ukusa, zastupljeni Poli light i Poli sa sirom u praktičnim pakovanjima. “Kao inovativni stvaraoci sigurnih i zdravih prehrambenih navika, potrošačima nudimo i proizvode brenda PP – barene kobasice i šunke pripremljene od brižljivo odabranih delova piletine sa dodatim začinima, koji naglašavaju pun ukus i prirodnu aromu. Posebno bismo izdvojili šunke Perutnine Ptuj koje su na tržištu plasirane pod sloganom Slim&Fit – Pileća prsa, Poetovio i Pileći batak, kao proizvode vrhunskog kvaliteta koji predstavljaju nepogrešivi deo uravnotežene ishrane”, navodi brend menadžer Perutnine. Poštujući potrebu srpskog potrošača da kupuje domaće proizvode, kompanija Perutnina Ptuj sada najveći deo proizvoda brenda Poli i PP proizvodi u Topiku iz Bačke Topole, prema originalnoj tehnologiji i internim standardima koji su definisani u matičnoj kompaniji u Sloveniji. “Ekskluzivnim i stalnim inovacijama u proizvodnom asortimanu trudimo se da zadovoljimo potrebe i želje svakog, pa i najzahtevnijeg potrošača”, naglašava Minić.

YUHOR
Industrija mesa Yuhor, koja posluje u sastavu Delta agrara, poslovni upeh zasniva na spoju tradicije i primene savremenih standarda i trendova u industriji mesa i mesnih prerađevina. Iza Yuhora je istorija duga 110 godina, ali i intenzivno ulaganje u najmoderniju tehnologiju. Rezultat su, kako navode iz ove kompanije, proizvodi vrhunskog kvaliteta, po prihvatljivoj ceni. Na domaćem tržištu Yuhor je u segmentu salama i polukonzervi zastupljen sa pilećim, ćurećim i special salamama. Široka lepeza proizvoda Yuhora plasira se na tržište većim delom kroz velike maloprodajne lance, ali i kroz veće tradicionalne maloprodajne objekte. “Iz ovog programa, uz čuvene Yuhor Mortadele koje se rade po italijanskoj recepturi, izdvajamo i Yuhor šunku u foliji i Mini stišnjenu šunku. Nakon detaljnog istraživanja, prošle godine predstavili smo tržištu i nove mini varijante: Mini Mini stišnjenu šunku i Yuhor šunku u foliji od 2,7kg”, ističu iz Yuhora. Dodaju da su visokokvalitetan program šunke potrošači apsolutno prihvatili, ocenjujući proizvode Yuhora kao omiljene, ukusne, sa odličnim odnosom cene i kvaliteta. Proizvodi Yuhora prisutni su i na tržištima zemalja u regionu, ali i u Rusiji, Bugarskoj i Albaniji.

Pripremila: Marija F. Šmit