Ready to drink

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 96, maj 2012.)

 

Alkoholna RTD (Ready To Drink) pića su već pripremljena mešana pića s malim udelom alkohola. Poznata su pod različitim nazivima, kao što su FABs (Flavored Alcoholic Beverages – aromatizovani alkoholni napici), PPSs (Pre-packaged-spirits – prethodno pakovana alkoholna pića), Alcopops…

Od čega se sastoje
Uključuju napitke na bazi slada, vina ili jakih alkoholnih pića kojima su najčešće dodati različiti sokovi, voćne ili neke druge arome. Obično se radi o gaziranim pićima koja sadrže mali procenat alkohola – do 10 odsto. Ovakva pića se najčešće pakuju u staklene boce ili limenke (Izvor: Aroq – Flavoured alcoholic beverages report by just-drinks.com).

Nastanak kategorije
Malo je poznata činjenica da Ready To Drink pića postoje od tridesetih godina prošlog veka, kada se na tržištu pojavila Campari soda (just-drinks.com editorial team), ali uopšteno, može se reći da se do ranih osamdesetih godina prošlog veka tržište alkoholnih pića sastojalo od tri tradicionalne vrste alkoholnih pića: pivo, vino i jaka alkoholna pića. Razvoj Ready To Drink kategorije, koja se može opisati i kao mešavina alkohola, voćnih sokova, aroma i bezalkoholnih pića, prošao je kroz tri glavne faze. Prvi uvod u kategoriju bili su takozvani Wine cooleri, Ready To Drink pića na bazi vina.

‘Alcopops’
Druga faza razvoja Ready To Drink pića započeta je u prvoj polovini devedesetih godina kada su razvijena mešana pića s ukusom limuna nazvana Alcopops. Njihovu osnovu su činili slad, vino ili jaka alkoholna pića. Za ovaj period najčešće se vezuje globalni razvoj Ready To Drink tržišta i same RTD kategorije.

‘Flavoured Malt Beverages’
Do kraja devedesetih godina, industrija jakih alkoholnih pića se uključila na tržište alcopopsa razvijajući i treći talas napitaka koji je nazvan ‘Flavored Malt Beverages’ (FMBs). Radi se o Ready To Drink pićima na bazi poznatih brendova jakih alkoholnih pića (Journal of Public Health Policy (2005) 26, 326-342).

Osveženje i jednostavna konzumacija
Ready To Drink alkoholna pića, iako relativno malog udela, predstavljaju važnu kategoriju ukupnog tržišta alkoholnih pića. Svojim slatkim ukusom i malim udelom alkohola nude osveženje i jednostavnu konzumaciju. Uz konzistentan kvalitet i brzo posluživanje, ova pića su ujedno i izuzetno praktična. Neka istraživanja ukazuju na to da je imidž Ready To Drink pića bliži imidžu alkoholnih pića, a karakteristike samih proizvoda percipiraju se sličnijim karakteristikama gaziranih sokova (UK Sleuth, Italy, Greece, USA, Arg, Belg, Holland, 200/01. Qual/Quant).

Marketing Badela 1862 d.d.
(tekst je preuzet iz časopisa HRB Hrvatska)