PIVCE ZA ŽIVCE
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.12, maj 2005.)
Na prvom mestu Apatinska pivara (InBev), a slede Rodić MB, Efes Weifert i Pivara Čelarevo.
Prošlo je ono vreme kada je sinonim za pivo u Srbiji bilo jagodinsko pivo, sa prepoznatljivim obeležjem, debeljuškastim bradonjom koji drži kriglu piva iz koje se preliva pena. Tržište piva sada je veoma raznovrsno, naročito nakon ulaska velikih multinacionalnih kompanija, najpoznatijih svetskih proizvođača ove kategorije pića. Kao logična posledica takve situacije usledile su i povećane marketinške aktivnosti kao i veća ulaganja u izradu savremene i atraktivnije ambalaže. U pojedinim reklamama pojavljuju se i poznate ličnosti sa svetske scene, a replike iz nekih drugih postaju deo svakodnevne komunikacije, teme za razgovor i prepričavanja. Nedavno je u Srbiji počela i proizvodnja prvog stranog piva, čime je pokrenut novi trend, koji će verovatno da prate i druge strane pivare na našem tržištu. Sve u svemu, tople dane koji su pred nama, pivopije će dočekati uz bogatu ponudu svog omiljenog pića.
Apatinska pivara (InBev)
Apatinska pivara navodi da je svojim proizvodima u 2004. godini pokrivala oko 40 odsto domaćeg tržišta piva. Prema istraživanju GfK, ova pivara, koja je u vlasništvu poznatog proizvođača piva InBev, zauzima prvo mesto na tržištu, a njene dve vrste piva su u četiri najprodavanijih, i to na prvoj poziciji Jelen, a na drugoj Apatinsko pivo. Kako ističu u marketingu kompanije, pored pomenutih brendova poznati su još i Pils Light i Nikšićko pivo, a nedavno je počela i proizvodnja najprodavanijeg nemačkog piva u svetu – Beck’s. Iz pivare navode da su najpopularnija pakovanja, u smislu da je njihovo učešće u strukturi prodatog piva najveće, Jelen pivo u povratnoj flaši od 0,5 litara, koje je najprodavanije, a slede Jelen pivo u povratnoj flaši od 0,33 litara i Apatinsko pivo u dvolitarskoj PET boci. Kao novitete za ovu godinu, iz pivare navode zamenu ambalaže za Jelen pivo koje se od aprila puni u novu BNR bocu od 0,5 litara, umesto u Euro flašu. Takođe ističu i uvođenje novih, brendiranih gajbi. Pivara iz Apatina proizvode izvozi u Bosnu i Hercegovinu i Hrvatsku, a u prošloj godini učešće izvoza je bilo oko 15 odsto.
Pivara MB
Prema podacima Pivare MB, u prva dva meseca 2005. godine udeo MB piva na tržištu je 21 odsto, što pokazuje da potrošači u sve većem broju prihvataju to pivo kao najbolje i najkvalitetnije. Kako ističe Zoran Ilić, direktor prodaje Pivare MB, oni sve veću naklonost konzumenata ne žele i ne smeju da iznevere, tako da će u drugoj polovini ove godine utrostručiti kapacitete. „Očekujemo da će se ovaj porast realizacije nastaviti tokom čitave 2005. godine“, kaže Ilić i dodaje da je na kraju 2004. godine tržišno učešće MB piva na teritoriji Srbije i Crne Gore bilo oko 16 odsto. Kako ističe Ilić, kvalitet MB piva i odlično ocenjen dizajn ambalaže presudan su razlog velikog interesovanja kupaca van granica naše zemlje za MB pivo. Trenutno se izvozi u sve bivše republike SFRJ, zatim u Mađarsku, Austriju, Australiju, Italiju, Švajcarsku, Sjedinjene Američke Države i Nemačku. „Posebno smo ponosni na uspehe koje beležimo na teritoriji Nemačke, budući da su Nemci poznati kao veliki ljubitelji piva i da na tom tržištu postoji veliki broj zaista kvalitetnih brendova i brendova sa dugom tradicijom“, naglasio je Ilić.
Trenutno postoje četiri različita brenda: MB Pils – svetlo pivo, MB Premium – svetlo pivo, MB Dunkel – tamno pivo i MB Schwarz – crno pivo. Prema Ilićevim rečima, najpopularnija pakovanja su boca od dva litra što se tiče PET ambalaže, dok su kod staklene ambalaže i boca od pola litra i twist off 0,33l skoro podjednako tražene. Ilić je najavio da se u 2005. godini za potrošače i ljubitelje MB piva sprema par iznenađenja, u obliku novih brendova, ali je dodao da je još uvek rano preciznije govoriti o tome. „Glavni konkurenti su Apatinska pivara koja sada posluje pod okriljem kompanije InBev, Pivara Čelarevo koju je kupio Carlsberg, a takođe za svaki oblik poštovanja su i pivare pod okriljem turskog proizvođača piva Efes Beverage Group, Zaječarska i Pančevačka pivara, kao i Nikšićka pivara koju je takođe kupio strani InBev“, kaže Ilić. On dodaje da je Pivara MB najmlađa i tehničko-tehnološki daleko najsavremenija pivara u ovom delu Evrope. Počela je sa radom u novembru 2003. godine, i već u prvoj godini svoga postojanja zabeležila zapažene rezultate.
Weifert
Za razliku od Pivare MB, Weifert pivara je najstarija na Balkanu, i potiče iz 1772. godine. Prema rezulatatima istraživanja agencije GfK proizvođač Efes Weifert nalazi se na trećem mestu, sa 8,3 odsto količinskog tržišnog učešća, ali nijedna njegova marka nije ušla u top četiri. Međutim, i rezultati nekih drugih istraživanja pokazuju da se povećava broj konzumenata ovog piva. Prema rezultatima omnibus istraživanja agencije MASMI, u ovoj godini pivara je privukla značajan broj redovnih potrošača, tako da zauzima šesto mesto na skali najčešće konzumiranih piva, sa porastom broja korisnika sa 0,2 odsto iz 2004. godine na sedam odsto.
Pivara Čelarevo (Carlsberg)
Prema podacima iz marta 2005. godine, Udruženja pivara i sladara Srbije, Pivara Čelarevo pokriva 14,6 odsto tržišta Srbije i Crne Gore. Kako ističu iz marketinga pivare, njihov finansijski i fizički udeo na tržištu je u blagom porastu. Najpoznatiji brendovi pivare iz Čelareva, koja posluje u okviru Carisberg grupe, su Lav i Lav Premium, zatim Tuborg Green i Carlsberg. Najpopularnija pakovanja su Lav 0,5 litara, Lav 2 litra u PET ambalaži i Lav Premium 0,33 litara (nepovratna boca sa twist-off zatvaračem). Ono što ističu kao značajnu novinu iz pivare, je pokretanje proizvodnje i distribucije Tuborg Greena, prvog međunarodno priznatog brenda proizvedenog u SCG. Glavni konkurenti na domaćem tržištu pivari iz Čelareva su, kako navode, svi veći proizvođači piva. Trenutno pivara izvozi oko deset odsto ukupne proizvodnje, i to uglavnom na tržišta bivših jugoslovenskih republika.
Pripremila: Ana Filipović