PIVO

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 199, jul/avgust 2022)

 

PIVO NA TRŽIŠTU SRBIJE

 

Najvažniji kanal za kategoriju piva u Srbiji je kanal malih radnji (do 40m²). 

 

Retail Zoom istraživanje

 

Trendovi i glavni izazovi

Kao kolevka modernog pivarstva, Evropa je dom za oko 80 stilova piva i 50.000 različitih brendova piva. Jedna od vodećih industrija u FMCG-u, sa više od 10.000 evropskih pivara, raspoređenih širom kontinenta, kreira preko dva miliona radnih mesta u celom procesu proizvodnje piva (od sirovina do gotovog proizvoda).

Godine 2020, kao odgovor na pandemiju COVID-19, vlade EU su sprovele vanredne mere kako bi pokušale suzbijanje prenošenja bolesti. U većini evropskih zemalja, od marta 2020. ugostiteljski sektor je bio ili potpuno zatvoren, ili delimično otvoren sa značajnim ograničenjima. Društvena okupljanja, uključujući skoro sve srednje i velike festivale, događaje i proslave, odloženi su ili otkazani pošto su vlade nastojale da ograniče fizička okupljanja. Kao direktan rezultat ovoga, izveštaj iz aprila 2021. procenio je da je evropski sektor piva doživeo smanjenje prodaje piva u on-trade (HoReCa) delu tržišta za 42%, što je samo neznatno nadoknađeno povećanjem prodaje u off-trade (retail) delu tržišta od 8%. Ovaj razvoj je duboko uticao na sposobnost sektora za podršku poslovanju i generisanje poreskih prihoda za vlade.

Na osnovu podataka iz Evropske asocijacije pivara, godišnja potrošnja po glavi stanovnika do početka COVID-19 krize je iznosila 142 litre u Češkoj, 107l u Austriji, 100l u Nemačkoj, 88l u Hrvatskoj, 82l u Sloveniji, 86l u Rumuniji, 77l u Irskoj, 75l u Slovačkoj, 74l u Bugarskoj, 71l u Britaniji, 70l u Mađarskoj, 59l na Kipru, 37l u Grčkoj, 35l u Italiji, 33l u Francuskoj itd. Vidimo da godišnja potrošnja po glavi stanovnika zavisi od ukupnog broja stanovnika, ali i od pivarskog nasleđa i kulture ispijanja ‘zlatnog’ napitka.

Mnogi trendovi ustanovljeni pre nekoliko godina su i dalje prisutni kako u regionu, tako i kod nas – zanatska piva, domaća piva, aromatizovani napici od slada, radleri, cideri, bezalkoholna piva. Kategorija piva nije bila toliko pod udarom rasta cena u odnosu na neke druge FMCG kategorije i vodeća je kategorija po vrednosnoj prodaji u Srbiji, ako izuzmemo kategoriju cigareta.

Tržište Srbije

Podaci kompanije Retail Zoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće piva na maloprodajnom tržištu Srbije u periodu od maja 2021. do aprila 2022. U odnosu na isti period godinu dana ranije, kategorija piva je zabeležila pad od 6% u prodatim količinama i pad od 3% kada je reč o vrednosnoj prodaji. Rast cena u posmatranom periodu iznosi 3% po jedinici prodaje (litar).

U posmatranom periodu, region Sever generiše po 28% količinske i vrednosne prodaje. U regionu Istok je prodato 29% količina, što je 28% vrednosne prodaje. Region Beograda generiše 25% prodajne količine, a 26% prodajne vrednosti. Ostatak prodaja dolazi iz regiona Zapad.

I dalje je dominantan kanal prodaje za pivo kanal malih radnji, koji količinski učestvuje sa 47% i 44% vrednosno posmatrano. Kanal srednjih i velikih radnji je ujednačen i učestuje sa po 33% količinske i vrednosne prodaje, dok kanal hiper i super marketa beleži 14% količinske i 15% vrednosne prodaje. Preostale prodaje dolaze iz kanala kiosaka i benzinskih pumpi. Evidentna je dominacija formata tradicionalne trgovine za kategoriju piva, kroz koju ‘prolazi’ oko 77% volumena.

Najprodavanija vrsta pakovanja po količinskoj prodaji je povratna staklena ambalaža sa 48% učešća, zatim limenka sa 39% učešća, plastična ambalaža beleži 11% i nepovratna staklena ambalaža i bure imaju 2% učešća. Sa druge strane, u vrednosnoj prodaji povratna staklena ambalaža generiše 43% prometa, limenka ima 45% učešća, plastična ambalaža 8%, dok nepovratna staklena ambalaža i bure imaju 4%. Primetan je trend rasta prodaje piva u limenkama, kako zbog pojačanih trade aktivnosti na mestu prodaje, tako i zbog pogodnosti koju ima ovaj tip ambalaže za kupce prilikom konzumacije.

Neki od dominantnih ukusa koji najbolje prolaze kod kupaca radlera, piva sa ukusima, su limun, grejp, limun+ menta, breskva.

Vodećih pet proizvođača u kategoriji piva u periodu od maja 2021. do aprila 2022. (poređani po abecednom redu), količinski posmatrano su: Apatinska pivara (Molson Coors), Banjalučka pivara, Carlsberg Srbija, Heineken Srbija i Valjevska pivara.