(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 194, februar 2022)
PARFEMI SE NAJVIŠE PRODAJU U BEOGRADU
Svi regioni beleže rast. Zapadna Srbija vrednosno ima rast od 38,5%, količinski 28,4% i komadno od 22,3%. Vojvodina 35% vrednosne prodaje, 20,4% količinske prodaje i 9% komadne prodaje, Beograd pokazuje rast od 37% vrednosne prodaje, 26,1% količinske prodaje i 21,4% komadne prodaje. Jugoistočna Srbija ima vrednosni rast od 40,7%.
Nielsen analiza tržišta
Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Prodaja parfema u Srbiji beleži značajan rast, pa je tako vrednosna prodaja ovih proizvoda zabeležila porast od 37,5%. Količinska prodaja ima rast od 24,7% u odnosu na isti period prethodne godine, a komadna od 19,7%.
Po kanalima prodaje
Kanali prodaje koji se posmatraju u panelu dele se na hiper/supermarkete, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kioske i paviljone. Najveći udeo u količinskoj prodaji ovih proizvoda i dalje imaju velike i srednje prodavnice, što i nije neočekivano s obzirom na to da u ovaj format ulaze i drogerije. Vrednosno učešće u velikim i srednjim prodavnicama je 93,1%, slede hiper i super marketi sa 3,2% dok se u malim prodavnicama odnosno formatima do 40m² proda 3,7% parfema.
Ako posmatramo rast kanala prodaje, velike i srednje prodavnice beleže porast od čak 40,4% vrednosno, količinski taj rast iznosi 30,2%, odnosno komadno 28,2%.
Sa druge strane, kanal hiper i super marketa beleži pad prodaje, i to vrednosno 4,7%, količinski 4,9% i komadno 3,6%.
Po regionima
Svi regioni beleže rast. Zapadna Srbija vrednosno ima rast od 38,5%, količinski 28,4% i komadno od 22,3%. Vojvodina 35% vrednosne prodaje, 20,4% količinske prodaje i 9% komadne prodaje, Beograd pokazuje rast od 37% vrednosne prodaje, 26,1% količinske prodaje i 21,4% komadne prodaje. Jugoistočna Srbija ima vrednosni rast od 40,7%.
Posmatrano po udelu prodaje parfema po regionima, Beograd i Vojvodina vode. Količinsko učešće u Beogradu iznosi 31,4%, potom sledi Vojvodina sa 25,5%, jugoistočna Srbija sa 22,6% i zapadna sa 20,5%.
Podela prema polu
Kada je u pitanju podela prema polu, prodaja ženskih parfema dominira sa 63% vrednosnog učešća, slede muški parfemi sa 35% učešća, dok parfemi za decu imaju svega 1,36% u ukupnoj prodaji.
Po vrsti i veličini pakovanja
Toaletna voda učestvuje sa 57,8% u prodaji, a toaletni parfemi sa 41,62% vrednosnog učešća.
Najdominantnija veličina pakovanja su parfemi od 100ml sa 27,8% učešća u prodaji, slede parfemi od 50ml sa 23,5% učešća u prodaji, 30ml sa učešćem od 18,4%, pa 75ml sa 8% učešća u prodaji.
Vodeći proizvođači
Top pet proizvođača parfema ostvaruje 50,1% vrednosne prodaje i 41% količinske prodaje. Top pet proizvođača (poređanih po abecednom redu) su: Antonio Puig, Burberry, Coty, P&G i Sarantis.