Instant kafa i mešavine

INSTANT UŽIVANJE

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.27,avgust 2006.)

Proizvođači instant kafe i mešavina, po abecednom redu: Kraft Foods, Maspex, Nestle.

Osim klasične ‘crne’, filter i espresso kafe, danas su u svetu veoma popularne i instant kafa i mešavine. Nastanak instant kafe se vezuje za 1901. godinu, kada je japanski hemičar Satori Kato u Čikagu napravio prve granule instant kafe. Prva komercijalna varijanta se na tržištu pojavila pet godina kasnije, a instant kafa, kakvu danas znamo, nastala je tridesetih godina 20. veka.

Širok portfolio
„Jacobs jedini nudi proizvode iz sve tri kategorije kafe: instant kafa, mešavina pržene mlevene kafe i miksevi. Jacobs instant kafa u svom portfoliu ima kafu za svačiji ukus. Najfinijim odabirom imešanjem aromatičnih zrna kafe, bogatog iprijatnog ukusa, nastale su: Jacobs Monarch (kafa kraljevske arome), Cronat Gold (kafa vrhunskog kvaliteta), Aroma (koja deluje stimulativno) i Night &Day (bez kofeina). Na taj način, Jacobs ima proizvode u sva tri tržišna segmenta instant kafa: value (Aroma), mainstream (Cronat Gold) i premium (Monarch)“, kaže Branislava Stanković, Trade Marketing Specialist za kafu, kompanije Kraft Foods Beograd. Pored čistih instant kafa, Jacobs nudi i Jacobs 3inl i 2inl, kao mešavine instant kafa sa aromom mleka (sa ili bez šećera), kao i Jacobs Ice Coffee, koji se odlično rastvara u hladnoj vodi ili mleku i predstavlja idealno letnje osveženje. Jacobs Cappuccino je prisutan u četiri ukusa: original, čokolada, vanila i irski krem.
• Teglica čuva aromu
lako je u SCG najpopularnija limenka, Jacobs je prisutan i sa limenkama i sa teglicama. Imajući u vidu da je teglica mnogo kvalitetnije pakovanje, jer se u njoj bolje čuva aroma kafe, Jacobs većim delom bazira pakovanje svojih instant kafa na teglicama. Što se tiče Jacobs mikseva, pojedinačne kesice su pakovane u kutijama od 10 ili 20 kesica. Jacobs proizvodi se, inače, uvoze iz Austrije, dok se proizvode u Nemačkoj, u fabrici Kraft Foods u Bremenu, gde se proces proizvodnje prati po najvišim standardima kontrole kvaliteta. Distribuiraju se posredstvom distributera Nelt u Srbiji i Nergelia u Crnoj Gori, koje u kompaniji Kraft smatraju najkvalitetnijim distributerima na prostorima Srbije i Crne Gore. Jacobs proizvodi su prisutni u čak 45 odsto maloprodajnih objekata u ove dve zemlje.
• Jacobs noviteti
Po rečima Branislave Stanković, volumenski i vrednosni udeo Jacobs instant kafa na našem tržištu su približno jednaki i iznose oko 21 odsto, dok u segmentu premium instant kafa Jacobs ima lidersku poziciju sa čak 61 odsto tržišnog učešća. Takva situacija je par godina unazad, dok se napredak očekuje sa novinama i proizvodima koji su u planu lansiranja. Kada su mešavine u pitanju, Jacobs ima lidersku poziciju sa učešćem od 40 odsto, što bi u totalu sa Jacobs instant kafama činilo 36,54 odsto ukupnog tržišta instant kafa i mešavina. Kao glavnog konkurenta Stanković navodi kompaniju Nestle. Iz Kraft Foodsa najavljuju da je do kraja godine planirano lansiranje Jacobs Monarcha i Cronat Golda u pojedinačnim pakovanjima od 2g, koja su dovoljna za jedno serviranje. Ovi proizvodi će biti pozicionirani i u malim prodavnicama, kako bi što lakše pronašli put do potrošača. Osim toga, planirano je i lansiranje Jacobs Cronat Golda u specijalnom ‘refil’ pakovanju od 75g, koje posebnim mehanizmom za zatvaranje čuva aromu kafe kao da je tek upakovana.

Više vrsta kapućina
Uvoznik i distributer proizvoda kompanije Maspex Sp. Zoo za teritoriju Srbije je firma Fruitica. Najpoznatiji Maspexov brend je La Festa (kapućino i topla čokolada). La Festa kapućino je instant mešavina sa osam odsto instant kafe. Fruitica u ponudi ima više vrsta i pakovanja kapućina. Najzastupljenije su sledeće: Vanila, Čokolada, Klasik i Lešnik. Svi ovi ukusi se mogu naći u pakovanjima od 12,5g (pojedinačna kesica), 125g (kartonska kutija), 100g (kesa) i džambo porodično pakovanje u kesi od 250g. Pored ove instant mešavine tipa kapućina, La Festa nudi i coffee mix 3ul (instant kafa, šećer i mleko u prahu) u pakovanju od 18g (kesica), 150g (kesa) i 180g (kartonska kutija).

Istorijat Nescafea
Kako kažu iz kompanije Nestle, Nescafe, lider na svetskom tržištu kafe, ima dugu prošlost. Ona seže još u daleku 1930. godinu, kada su Max Morgenthaler iz kompanije Nestle i njegov tim započeli istraživanja s ciljem proizvodnje kafe izuzetnog kvaliteta, čija bi priprema bila jednostavna i brza. Nakon sedam godina predanog rada u švajcarskim laboratorijama, naučnici su pronašli način da proizvedu kafu izuzetnog, a opet prirodnog ukusa, koja se priprema jednostavnim dodavanjem vode. Novi proizvod je nazvan Nescafe, kao kombinacija reči Nestle i kafa. Nescafe je prvi put predstavljen 1938. u Švajcarskoj, a posle Drugog svetskog rata počele su da ga uvoze Francuska, Velika Britanija i SAD. Danas je Nescafe dostupan u celom svetu i apsolutni je lider u kategoriji.
• Za svačiji ukus
Po rečima Slavice Lalović, Product Managera u kompaniji Nestle, širok spektar Nescafe proizvoda zadovoljava sve ukuse i može se pronaći u različitim pakovanjima. Na tržištu Srbije i Crne Gore dostupni su sledeći proizvodi: Nescafe Classic, Nescafe Gold (takođe i u varijanti bez kofeina), Cappuccino (tradicionalni, vanila, čokolada) i naravno Nescafe 3inl, savršena kombinacija kafe, mleka i šećera. Da bi zadovoljio različite želje i ukuse potrošača, razvijen je iNescafe 2inl – izbor za one koji piju kafu bez šećera, kao iNescafe 3inl Strong – za one koji uživaju u intezivnijem ukusu kafe. Nescafe Classic limenka je već dugo veoma traženo pakovanje, a najnovija dostignuća na postizanju pune arome poboljšavaju jedinstven kvalitet i osobine kafe u limenkama.
Za brz tempo života je najpristupačnija kesica, pojedinačno pakovanje za jednu konzumaciju, naročito ako se radi o Nescafe 3inl kafi, koja se može konzumirati bilo kada i bilo gde.
• Ne mnogo skuplja od obične
„Kao i svuda u svetu, i u Srbiji i Crnoj Gori, Nescafe je lider na tržištu instant kafe, koje je jako dinamično i ima izuzetno brz rast, naročito u kategoriji mešavina sa instant kafom i mlekom. Nescafe je pokretač tržišta i beleži konstantni rast, i vrednosno i količinski. Nescafe Classic, najprodavanija čista instant kafa ima konstantno oko 80 odsto tržišnog učešća. Nescafe Gold, kafa vrhunskog kvaliteta, zauzima skoro trećinu tržišnog kolača u kategoriji premium instant kafa. Na tržištu zaslađenih napitaka sa instant kafom i mlekom, Nescafe 3inl iNescafe 2inl je, takođe, tržišni lider. Naš glavni konkurent je Jacobs, naročito u segmentu premium kafe i 3inl i 2inl napitaka“, kaže Lalović. „Nestle je početkom godine lansirao novo ekonomično pakovanje Nescafe Classic- meko pakovanje od 25g. Jedan od ciljeva ove inovacije je da se potrošaču dodatno pojasni da instant kafa nije mnogo skuplja od tradicionalne mlevene kafe. Potrošač od 25g Nescafe kafe može da napravi 12 velikih šolja kafe, identično kao i od 100g tradicionalne kafe“ dodaje Slavica Lalović.

Pripremila: Marija F. Šmit