Iako uticaj nacionalne i lokalne trgovine raste u prodaji ove kategorije, i dalje je dominantna prodaja u tradicionalnim radnjama sa 52% prodatih količina i 55% vrednosne prodaje, dok 48% količinske prodaje i 45% vrednosne prodaje dolazi iz organizovane trgovine.
Sa tehnološkog aspekta čips je slan, suv i hrskav proizvod od krompira. Dobija se prženjem u ulju ili masti. Karakteriše ga visok sadržaj masnoće (48%), nizak sadržaj vode i mala količina soli koja ne sme biti viša od 3,5%. Proizvodi od čipsa se dobijaju mešanjem suvih prerađevina od krompira sa skrobovima, žitnim brašnima i drugim mlinskim proizvodima. Čips od krompira je popularna užina koja se konzumira širom sveta i dostupna je u klasičnom ukusu, ali i ukusima kao što su: kečap, roštilj, luk i sir, kajmak, sir, halapenjo… Čips se najčešće konzumira kao slana grickalica, ali se može koristiti i kao komponenta u raznim jelima kao što su hrskavi čips mac i sir, tako salata, čips sa tepsijom od tunjevine, omlet sa čipsom, piletina sa čipsom i drugi recepti.
Globalni trendovi
Globalna veličina tržišta čipsa procenjena je na 35,5 milijardi dolara. Očekuje se da će tržište čipsa rasti kombinovanom godišnjom stopom rasta (CAGR) od 5,6% za prognozirani period (od 2022. godine do 2030. godine), zahvaljujući rastu stanovništva, brzoj urbanizaciji, promenjivom načinu života i preferencijama potrošača prema jednostavnim opcijama hrane. Ono što bi moglo da ometa rast tržišta tokom predviđenog perioda su zdravstveni problemi koji se povezuju sa neumerenom potrošnjom čipsa.
Tržište Srbije
Podaci kompanije Retail Zoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće čipsa i tortilje na maloprodajnom tržištu Srbije u periodu od februara 2023. do januara 2024. godine, dakle proteklih godinu dana. U posmatranom periodu kategorija čipsa i tortilje na maloprodajnom tržištu Srbije beleži stabilnu količinsku prodaju od -0,5% dok vrednosna prodaja raste 12,5%, sve pod uticajem porasta prosečne cene po kilogramu od 13% u odnosu na isti period prošle godine.
Regioni i kanali prodaje
U toku posmatranog perioda na severu Srbije je generisano 30% prodatih količina i vrednosti, u Beogradu 28% prodatih količina i vrednosti, u zapadnoj Srbiji 13% prodatih količina i vrednosti, dok je u regionu istočne Srbije prodato 29% količina i vrednosti kategorije.
Najveće količine i vrednosti čipsa i tortilje (kumulativno posmatrano) su se u ovom periodu prodale kroz velike i srednje radnje, 36% prodatih količina je iz ovih kanala, za njima slede hiper/supermarketi sa 33% prodatih količina i 31% vrednosti, dok 24% prodatih količina i vrednosti dolazi iz kanala malih radnji, a kanal kiosaka i radnji na benzinskim stanicama nosi 7% količinske prodaje i 9% vrednosne prodaje cele kategorije.
Iako uticaj nacionalne i lokalne trgovine raste u prodaji ove kategorije, i dalje se dominantno prodaje u tradicionalnim radnjama sa 52% prodatih količina i 55% vrednosne prodaje, dok 48% količinske prodaje i 45% vrednosne prodaje dolazi iz organizovane trgovine. Rast cena je nešto izraženiji u modernim formatima (15,2%) u odnosu na tradicionalne formate (12%).
Segmentacija po vrsti i ukusu
Ukoliko posmatramo segmenataciju ove kategorije, raste kategorija tortilja čipsa, ali je i dalje vidljiva dominacija krompirovog čipsa od 82% prodatih količina i 84% vrednosne prodaje.
Prema vrsti ukusa krompirovog čipsa najprodavaniji su klasični bez dodatog ukusa sa 56% prodatih količina i 54% prodate vrednosti, zatim čili/ljuti sa 12% prodatih količina i prodate vrednosti, zatim ukus Tzatziki sa 9% prodatih količina i 10% prodate vrednosti, ukus kečapa sa 6% prodatih količina i 7% prodate vrednosti i ukus paprike sa 4% prodatih količina i prodate vrednosti.
Prema vrsti ukusa tortilja čipsa najprodavaniji je ukus sira sa 25% prodatih količina i 31% prodate vrednosti, zatim čili/ljuti sa 15% prodatih količina i 16% prodate vrednosti, sledi ukus roštilja sa 10% prodatih količina i 13% prodate vrednosti, dok ljuti ukus ima 11% prodatih količina i 12% prodate vrednosti.
Po veličini pakovanja
Najprodavanija veličina pakovanja krompirovog čipsa je 140g, sa 19,5% prodatih količina i 18,6% prodate vrednosti, zatim 40g, sa 14% prodatih količina i 16,8% vrednosne prodaje, pa pakovanje od 80g, sa 12,3% prodatih količina i 14,2% prodate vrednosti, pakovanje od 90g, sa 14,5% prodatih količina i 13,8% vrednosti prodaje i veličina od 150g, sa 17% količinski i 13,6% vrednosno.
Najprodavanija veličina pakovanja tortilja čipsa je 100g, sa 40,2% prodatih količina i 54% vrednosti prodaje, zatim 180g, sa 13% prodatih količina i vrednosne prodaje, pa 200g, sa 18,3% prodatih količina i 11,7% vrednosno i veličina od 150g, sa 14,3% prodatih količina i 9,7% vrednosne prodaje.
Vodeći igrači
Za kategoriju krompirovog čipsa i kukuruzne tortilje vodeći proizvođači po vrednosnoj i količinskoj prodaji (abecednim redom) su, od februara 2023. do januara 2024. godine: Chips Way, Intersnack, Kellogs, Marbo Product/PepsiCo, privatna robna marka (svi proizvođači kumulativno).