(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 151, septembar 2017)
Idemo ka novim uspesima
U skladu sa tržišnim trendovima i potrebama naših potrošača svake godine lansiramo nove poizvode. Po reakcijama koje dobijamo u direktnom kontaktu sa potrošačima, ali i po rezultatima prodaje, naši potrošači su zadovoljni inovacijama. Oduvek nam je bio cilj poverenje u kvalitet naših
proizvoda, i to smo postigli. Naš potrošač zna da ga očekuje vrhunski ukus, kada na polici vidi naš nov proizvod.
Sa tradicijom dugom više od 125 godina, nemačka porodična kompanija Dr.Oetker danas može da se pohvali činjenicom da posluje u više od 40 zemalja sveta. Uspesi Dr.Oetkera se nižu, kako u svetu, tako i u Srbiji. “Tokom prethodnih šesnaest uspešnih godina postojanja i razvoja naše kompanije, prešli smo put na koji svi možemo da budemo ponosni.
Na početku poslovanja u Srbiji, 2001. godine, u kompaniji Dr.Oetker je bilo zaposleno dvanaest radnika, a danas nas je sto devedeset i dvoje”, kaže za Progressive magazin Zoran Mitić, upravni direktor Dr.Oetkera u Srbiji, sa koji smo razgovarali o pokretanju proizvodnje na srpskom tržištu prošle godine, ali i o brojnim drugim temama.
Koje sve kategorije proizvoda Dr.Oetker danas nudi našem tržištu?
Dr.Oetker brend je sinonim za raznovrsnost proizvoda koji su vrhunskog kvaliteta. Kao i na globalnom nivou, Dr.Oetker u Srbiji potrošačima nudi široku paletu proizvoda, koju čine: kategorija proizvoda za pripremu kolača
(tradicionalni dodaci za kolače, proizvodi za dekoraciju, smeše za kolače i peciva), kategorija deserata (pudinzi, instant deserti, topla čokolada, slatki obroci…) i kategorija smrznutih pizza. Da bi se prilagodili zahtevima potrosača, deo Dr.Oetker asortimana je internacionalan (isti u svim zemljama), a deo asortimana je razvijan lokalno u skladu sa specifi čnostima tržišta.
Koji su bili glavni razlozi za pokretanje sopstvene proizvodnje u Srbiji?
U 2011. godini, izvršili smo akviziciju dela Centroproizvoda i preuzeli proizvodnju praškastih proizvoda C brenda. Paralelno sa tim, započeli smo transfer proizvodnje Dr.Oetker proizvoda u Srbiju. S obzirom na visoke standarde kvaliteta kojima smo posvećeni, a tiču se kvaliteta proizvoda, bezbednosti radnika i uslova rada i proizvodnje, odlučili smo da je jedino sigurno rešenje za apsolutno poštovanje Dr. Oetker politike kvaliteta izgradnja novog objekta.
Recite nam nešto o samoj Dr.Oetker fabrici – koliko je u nju uloženo, kolikim i kakvim kapacitetima raspolaže, šta se sve od Dr.Oetkerovog asortimana u njoj proizvodi?
Izgradnja novog Dr.Oetker kompleksa realizovana je u dogovorenom roku od 18 meseci i sa predviđenim budžetom za investiciju u zemljište i objekat, isključivo iz sopstvenih sredstava. Fabrika u Srbiji je jedna od najmodernijih u Dr.Oetker sistemu, i ovde primenjujemo visoke standarde u proizvodnji i skladištenju prehrambenih proizvoda. Proizvodni kompleks sa novom upravnom zgradom, proizvodnim pogonom i skladišnim prostorom udaljen je oko 25 kilometara od glavnog grada Beograda i obuhvata ukupno 8.000m². Ovde se na 4.500m² proizvodi više od 100 proizvoda, a među njima najviše praškasti proizvodi koji su većinom namenjeni srpskom tržištu i okolnim zemljama – Crnoj Gori, Makedoniji i Albaniji. Proizvodni kapaciteti od oko 6.000 tona godišnje se postižu radom uglavnom u dve smene.
Kako ocenjujete rezultate koje je fabrika postigla, nakon godinu dana rada?
Naši zaposleni, koji su izuzetno orijentisani na rezultate, timskim radom već 16 godina postižu značajne uspehe. U tom smislu, trend se nastavio i u novoj fabrici. U ovom trenutku, kao najveći rezultat posle preseljenja mogu da izdvojim uvođenje SAP informacionog sistema, koji je u kompaniji Dr.Oetker u Srbiji zaživeo 1. maja ove godine. Implementacijom ovog sistema harmonizovali smo procese i master podatke i postali deo internacionalne poslovne organizacije Dr.Oetker grupe.
Koja kategorija i koji pojedinačni proizvodi su ‘top selleri’?
Mi smo lideri u kategoriji slatkih praškastih dodataka za kolače, gde se naročito izdvajaju tradicionalni dodaci: prašak za pecivo, vanilin šećer, kvasac, želatin. Zatim, u kategoriji deserata prepoznatljivi smo po pudinzima,
instant desertima – bez kuvanja, slatkim napicima poput milk šejka i tople čokolade Ciobar. Ono po čemu je Dr.Oetker prepoznatljiv i jedinstven u
ponudi, jesu i smeše za kolače, kojih u ponudi imamo sve više, kao što su: princes krofne, krempite, proja i slično.
Koje kriterijume, po vašem mišljenju, treba da zadovolje novi proizvodi koji se lansiraju na tržište, kako bi bili u skladu sa željama i potrebama ‘modernog potrošača’?
Dr.Oetker neprekidno prati potrebe potrošača stalnim razvojem novih proizvoda. Uz velika ulaganja u istraživanje i razvoj, Dr.Oetker je uvek u stanju da ponudi proizvode koji zadovoljavaju potrebe modernog vremena.
Upravo u skladu sa novim trendovima, te savremenim načinom života, kad je neretko neophodna brza i laka priprema energetski hranljivog obroka, ovsene kaše, sa visokim sadržajem vlakana, su idealan izbor. Ovaj asortiman smo uvozili iz Slovačke, ali od avgusta ove godine počinjemo proizvodnju lokalno, u našoj fabrici u Šimanovcima, zbog izuzetnih prodajnih rezultata. Receptura ostaje nepromenjena, kao i kvalitet sirovina, tako da potrošači neće osetiti razliku. Trenutno u asortimanu imamo deset različitih ukusa u praktičnoj kesici koja odgovara jednoj porciji. Interesantno je da smo pored slatkih ukusa, ove godine uveli i novu slanu kašu sa ukusom paradajza.
Koje marketinške alate smatrate najvažnijima za unapređivanje prodaje? Koliko je važno prisustvo na društvenim mrežama i reklamiranje u on-line svetu?
Sva sredstva komunikacije se koriste da bi potrošači bili informisani o Dr.Oetker proizvodima i ponudama i da im se prenesu važne poruke. Dr.Oetker je, tako, prisutan u klasičnim kanalima – na televiziji i u časopisima. Ipak, digitalizacija neminovno ulazi u sve pore života i poslovanja. Mi se prilagođavamo novom on-line svetu – ove godine smo lansirali novu formu video recepata, a prošle godine smo za internet marketing kampanju ‘Ko je najslađi’ dobili priznanje UEPS-a. Pored on-linea, off -line je i dalje bitan, pa tako da bismo održali direktan kontakt sa potrošačima organizujemo redovne promocije naših proizvoda na mestima prodaje. Na taj način, održavamo bliskost sa kupcima, ali i unapređujemo poverenje i lojalnost brendu.
Koji trgovinski kanali su najznačajniji za Dr.Oetker, da li ste zadovoljni saradnjom sa trgovcima?
Dr.Oetker ima partnerski odnos sa svim maloprodajnim lancima. Naravno, pristupamo drugačije modernim i tradicionalnim kanalima i prilagođavamo se u cilju ostvarivanja ‘win–win’ strategije. Dolazak novih trgovaca odžavamo
jer svaka konkurencija se ceni, poštuje i motiviše da budete bolji.
Tržišnih uspeha nema bez dobre ekipe ljudi… Jesu li vaši zaposleni ključ uspeha Dr.Oetkera u Srbiji?
Zahvaljujući izuzetnom timu, ostvarujemo zacrtane rezultate. Filozofi ja naše kompanije je da su zaposleni najveći kapital. Verujemo da je cilj našeg postojanja ne samo ostvarivanje profi ta, nego i poboljšavanje uslova života i rada. U tom smislu procesi ljudskih resursa u našoj kompaniji pre svega su orijentisani na privlačenje najboljih kandidata koji dele naše vrednosti i poseduju odgovarajuće veštine i znanja. Razvoj ljudi je dvosmerna ulica. Naši zaposleni učestvuju u kreiranju svojih razvojnih planova i preuzimaju odgovornost za svoje rezultate. Pored toga, veoma nam je važan balans privatnog i poslovnog, pa smo u tom smislu obezbedili fl eksibilnost preseljenjem na novu lokaciju, i zaposleni to prepoznaju, identifi kuju se sa kompanijom i vole svoj posao. Zato imamo tako nisku fl uktuaciju, pa čak postoji i šala da probni rad u Dr.Oetkeru traje 10 godina.
Kako su organizovani procesi rada u kompaniji?
U procesu smo primene Lean managementa koji traje već treću godinu i posvećeno ostajemo na tom putu. Počeli smo sa proizvodnjom ali smo metodologiju odbacivanja nepotrebnog, optimalnog korišćenja resursa i dodatne vrednosti našeg proizvoda primenili u svim procesima. Podstičemo rezultate koji se tiču optimizovanja procesa i kreiramo procese za koje je potrebno manje ljudskog napora, manje prostora, manje kapitala, i manje vremena u poređenju sa tradicionalnim poslovnim sistemima.
Kakvi su planovi Dr.Oetkera?
Slatki. Nažalost to je sve što mogu da vam kažem u ovom trenutku, ali mogu da obećam da ćemo vas prijatno iznenaditi novinama koje pripremamo u našoj kuhinji.