Vojin Starčević, Polimark

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br 183, decembar 2020)

 

U TOKU JE PROJEKAT AUTOMATIZACIJE I ROBOTIZACIJE

 

Primarni zadatak kompanije Polimark je proizvodnja i plasman visokokvalitetnih proizvoda i zadovoljstvo potrošača. Trudićemo se da u svemu što radimo budemo još bolji rukovodeći se osnovnim principima kompanije, a to su: izvrsnost, poštovanje, pouzdanost, poštenje, odgovornost, strast, znanje.

Razgovarala: Marija F. Šmit

 

Polimark je nedavno svoj asortiman proizvoda proširio kupovinom brenda Pemy, pod kojim se proizvode različite vrste soseva. Izvršen je i redizajn kategorije kečapa, senfa i majoneza, a u planu su i neki novi proizvodi. Takođe, u toku je projekat automatizacije i robotizacije proizvodnje i skladišta. O ovim i drugim novitetima iz kompanije Polimark, kao i planovima, razgovarali smo sa Vojinom Starčevićem, vlasnikom, koji nam je takođe pričao o tome kako se kompanija izborila sa izmenjenim uslovima poslovanja tokom pandemije COVID-19, ali i o mnogim drugim temama.

Na koji način se borite sa izazovima koje nam je donela pandemija virusa COVID – 19, kako ste organizovali poslovanje? Da li ste se uspešno izborili da vaši proizvodi uvek na vreme stignu do polica trgovina i do kupaca?

Godinu smo počeli rastom koji smo i planirali, a onda se desila pandemija virusa COVID-19 i nametnula potpuno nove uslove za celokupno poslovanje. Sa jedne strane suočeni sa neizvesnošću oko nabavke sirovina, neočekivano povećanom tražnjom i zahtevima kupaca sa druge strane, morali smo da brzo reagujemo i prilagodimo celokupno poslovanje novonastaloj situaciji. Strateške ciljeve smo redefinisali u prvom koraku. Na prvom mestu bila je bezbednost i sigurnost radnika, pre svega u proizvodnji a zatim i ostalim sektorima. Odmah su preduzete sve neophodne mere prevencije i zaštite i u skladu sa istim organizovani proizvodni i poslovni procesi. Ni u jednom momentu nismo imali izazova niti prekida u proizvodnji, radnici su organizovani u manje grupe, orgnizovan je prevoz radnika do kuće kako bi se kontakti sveli na minimum. Brza reakcija je doprinela da se kvalitetno odgovori zahtevima svih distributera, da se isporuče proizvodi kompletnog Polimark asortimana ali i PL-a i to bez većih kašnjenja isporuka.

Kako ste rešavali probleme u vezi sa nabavkom sirovina? Na koji način ste postigli da kvalitet proizvoda ostane na istom nivou?

Nakon definisanih prioriteta i usaglašenih planova proizvodnje sa zahtevima prodaje i tržišta, u kratkom roku smo sa domaćim i inostranim dobavljačima i dugogodišnjim partnerima usaglasili prioritete, dinamiku isporuke i količine, tako da prekida i kašnjenja u nabavci sirovina i ambalaže gotovo da nije bilo. Veoma je bilo bitno da u vanrednim okolnostima održimo kvalitet celog proizvodnog procesa, kako bi do krajnjeg potrošača došao kvalitetan proizvod na kakav su i navikli, bez razlike i odstupanja. Iz navedenih razloga je kompletan tim kontrole kvaliteta sve vreme pojačanim intenzitetom pratio proces proizvodnje, od momenta ulaza sirovine i ambalaže do momenta distribucije gotovog proizvoda.

Kako vidite trenutnu situaciju na srpskom i regionalnom tržištu robe široke potrošnje, kakvi su trendovi, da li smatrate da se navike potrošača menjaju i u kom pravcu?

Kada je krenula pandemija, za sve nas je bila neočekivana i potpuna nepoznanica, niko nije bio naročito spreman i svi smo imali veoma malo vremena za reakciju i prilagođavanje. Prva reakcija potrošača bile su enormno velike kupovine što se najviše reflektovalo na sve nas proizvođače i nije bilo lako u toj prvoj fazi. Nakon tog prvog udara i prve reorganizacije poslovanja, sada smo potpuno spremni za slične izazove. Navike potrošača su se sigurno promenile i menjaće se u pravcu sve većih a ređih kupovina. Dobra stvar u celoj ovoj situaciji je ta što više vremena provodimo sa svojim porodicama, centar svih dešavanja je u domu, vraćaju se porodični ručkovi, priprema hrane za celu porodicu i u domu. Zadatak nas proizvođača je da potrošačima ponudimo na jednom mestu kompletan asortiman raznovrsnih ukusa i pakovanja proizvoda različitih kategorija, da kroz kvalitetan i praktično upakovan proizvod olakšamo izbor i skratimo ukupno vreme kupovine. Neminovno je da raste i on-line kupovina, i u tom smeru se razvijaju i mnogi veliki lanci, o čemu moramo misliti i mi proizvođači. Sve više se razvija i svest o zdravom načinu života i ishrani, kupci žele zdrav i ukusan proizvod i svakako je naš zadatak da odgovorimo ovim zahtevima.

Kakve rezultate je kompanija Polimark zabeležila u 2020. godini u odnosu na prethodnu godinu i da li ste njima zadovoljni? Da li smatrate da je pandemija uticala na rezultate i na koji način?

S obzirom na to da je 2020. godina svakako drugačija od prethodnih, puna izazova i bez mogućnosti predviđanja već samo prilagođavanja, na prvom mestu smo zadovoljni što smo brigom i organizacijom sačuvali bezbednost i zdravlje naših zaposlenih. U ovoj godini beležimo rast prodaje od nekih 7%, što je ispod planiranih rezultata za ovu godinu, ali s obzirom na celokupnu situaciju ne možemo reći da smo nezadovoljni. Kao i većina ni Polimark nije ostao imun na pandemiju, uticala je na postojeći dugogodišnji trend prometa po mesecima, ali i na sezonalitet na pojedinim tržištima.

Kako stoje stvari kada je reč o izvozu?

Kompanija Polimark godinama izvozi svoje proizvode u Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru, Makedoniju i reč je o dugogodišnjim partnerima i stabilnim tržištima koja beleže rast iz godine u godinu. Nakon stabilizacije, Polimark proizvodi su se ponovo našli na policama na Kosovu, a izvozi se u Rumuniju, Mađarsku, Češku, Sloveniju, Hrvatsku, Albaniju. Proširenje proizvodnih kapaciteta, potpuna automatizacija skladištenja i savremena tehnologija proizvodnje podrška su novim mogućnostima i osvajanjima novih tržišta.

Da li su brendovi kompanije Polimark uspeli da zadrže svoje pozicije na tržištu ili možda čak i da ih unaprede?

Polimark je godinama unazad tržištu poznat kao jedan od vodećih proizvođača u kategoriji kečapa, majoneza, senfa, krema za kuvanje, kuvanog paradajza. U proteklih godinu dana bilo je dosta izazova i na terenu, restriktivne mere koje su uticale na redukovane posete i obilazak distributera, maloprodaja, posebno inostranih tržišta, dosta su otežale rad na terenu. Ipak, poverenje potrošača u brendove Polimark, Tomatino, Binačin, Plantino, Ecofood potvrđeno je i ovaj put kroz tržišno učešće. Naš zadatak je da postojećim portfoliom i novim kategorijama i proizvodima opravdamo poverenje potrošača i u narednom periodu.

Koji proizvodi su bili top selleri ove godine?

Kao top selleri, ove godine izdvojili su se Kečap Polimark blagi, Majonez Polimark delikates, Krem za kuvanje Polimark, Kuvani paradajz classic. Trudićemo se da i naredne godine održimo ovaj trend. Takođe, u rastu su i kategorija senfa i Binačina.

Da li je kompanija uspela da ostvari sve što je planirano za ovu godinu ili je došlo do odlaganja zbog aktuelne situacije?

Dobar deo planova realizovan je u ovoj godini iako smo morali da se prilagodimo novonastaloj situaciji. Prioritet je bila redovna i kompletna isporuka ka svim distributerima.

Pored svih napora, uspeli smo da odradimo i rekonstrukciju proizvodnih pogona, završili smo redizajn kategorije kečapa, majoneza, senfa.

Započeli smo, takođe, projekat automatizacije skladišta, projekat razvoja novih kategorija proizvoda.

Šta je promenjeno kada je reč o dizajnu, zbog čega ste se odlučili za redizajn, gde ste pronašli inspiraciju, kakve su reakcije kupaca?

Nakon dužeg perioda, odlučili smo da odradimo redizajn kategorije kečapa, majoneza i senfa. Bilo je potrebno osveženje dizajna i unificirana linija koja je povezala kompletan brend a istovremeno je bilo potrebno zadržati elemente po kojima su Polimark proizvodi postali prepoznatljivi i vezali se za potrošače. Inspiraciju nalazimo na sajmovima gde vodeći svetski proizvođači prezentuju nove trendove, u dugogodišnjem iskustvu, u navikama naših kupaca. Posebno smo ponosni na dizajn junior pakovanja kečapa i majoneza, namenjenih našim najmlađim potrošačima, gde dizajn komuniciraju četiri različita emotikona: pospanko, stidljivko, blesavko i srećko. Proizvodi sa izmenjenim dizajnom se upravo plasiraju i jedva čekamo reakcije potrošača, posebno onih najmlađih.

Recite nam nešto više o kupovini brenda Pemy – koji sve proizvodi se plasiraju na tržište pod ovim brendom, zbog čega ste se odlučili na kupovinu?

Portfolio Polimark brenda, u kategoriji soseva čine paradajz sos (klasik i mediterano), polineza, kenf, tartar i ren sos. Paradajz sos classic namenjen je ljubiteljima klasičnih ukusa, dok je mediterano sos sa ukusom bosiljka, origana i majčine dušice. Paradajz sos je odmah spreman za upotrebu, a može se koristiti i kao dodatak u pripremi raznih jela umesto svežeg paradajza. Polineza sos je mešavina kečapa i majoneza, Kenf mešavina kečapa i senfa. Ovom portfoliju nedostajali su proizvodi za mariniranje, ljuti sosevi… Analizom tržišta utvrdili smo da kategorija ima potencijal, da nema preterane ponude sličnih proizvoda i doneli smo odluku da krenemo sa razvojem ove kategorije srodnim proizvodima. Imali smo dve solucije: razvoj potpuno novih proizvoda ili kupovina nekog postojećeg brenda. Vrlo brzo smo našli kvalitetan proizvod, odgovarajuće recepture, koji se proizvodi uz poštovanje svih standarda neophodnih u proizvodnji hrane, sa velikim potencijalom, odgovarajućim asortimanom i na sreću brzo se sa vlasnicima brenda dogovorili o preuzimanju istog, tako se desila kupovina Pemyja. Asortiman brenda Pemy sadrži sledeće proizvode: Chili sos Polimark Pemmy boca 285ml, Soja sos Polimark Pemy boca 285ml, Sweet Chili Polimark Pemy boca 285ml, Curry sos Polimark Pemy boca 285ml, Worchestershire sos Polimark Pemy boca 285ml, Ancho hot sauce Polimark Pemy boca 285ml, Barbecue sos Polimark Pemy boca 285ml. Na ovaj način smo kompletirali asortiman soseva i veoma smo ponosni što pravi gurmani mogu na jednom mestu pronaći sve što im je potrebno za ukusan obrok i što će užitku u hrani delom doprineti i Polimark.

Koji su sledeći koraci kada je reč o brendu Pemy i kakva su vaša očekivanja?

Pemy brend je delom već poznat tržištu Srbije. Naredni korak je rebrendiranje u Polimark Pemy. Na ovaj način Polimark će svojim kupcima potvrditi i garantovati kvalitet kompletnog Pemy asortimana. Cilj je da se kroz planirane aktivnosti poveća stopa tržišne penetracije. Takođe, plan je i plasman kompletne kategorije na inostrana tržišta. Očekujemo da će i ova kategorija ponoviti istoriju razvoja vodećih Polimark kategorija i opravdati ime Polimark Pemy.

Čemu će se kompanija Polimark posvetiti u narednom periodu, da li možemo da očekujemo novitete?

Primarni zadatak kompanije Polimark je proizvodnja i plasman visokokvalitetnih proizvoda i zadovoljstvo potrošača. Trudićemo se da u svemu što radimo budemo još bolji rukovodeći se osnovnim principima kompanije, a to su: izvrsnost, poštovanje, pouzdanost, poštenje, odgovornost, strast, znanje. U planu je i razvoj Plantino napitaka na bazi soje i pirinča, bogatih kalcijumom, vitaminom D, vitaminima B kompleksa, bez glutena, bez laktoze. Mlađe generacije prednost daju biljnim napicima i to imamo u vidu.

Kakva su očekivanja od 2021. godine?

U januaru Polimark tim postaje jači za još jednog člana. Naime, na mesto direktora Polimarka dolazi Željko Ciganović, čovek sa bogatom karijerom i velikim iskustvom u FMCG-u ali i šire. Očekujem da zajedno učvrstimo temelje za budući rast i razvoj kompanije Polimark i njenih brendova.

Nadamo se da će se situacija u vezi sa COVID-om što pre stabilizovati, i da ćemo nesmetano svi nastaviti sa realizacijom poslovnih planova u 2021. Očekujemo da će plasman novih kategorija proizvoda, razvijenih u skladu sa izmenjenim zdravim navikama potrošača, automatizacija skladišta i proizvodnje, doprineti rastu i unapređenju prodaje na postojećim tržištima, ali i osvajanju novih tržišta.