Voćni jogurt

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 160, jul/avgust 2018)

 

PORCIJA SREĆE

Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period od maja 2017. do aprila 2018. godine, u Srbiji je uočljiv pad prodaje voćnih jogurta u odnosu na prethodno posmatrani period, i to po sva tri prodajna kriterijuma – vrednosno -4,9%, količinski -5,3% i komadno -1,2%. 

 

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retail Services Executive:
Kada je tridesetih godina prošlog veka u jednoj mlekari u Pragu voćna marmelada dodata jogurtu kako bi mu se produžio rok trajanja sigurno niko nije slutio da je napravio savršenu poslasticu za 21. vek, ali ni razmere sreće koju će doneti nov proizvod. Tada je zapravo otpočela era finog voćnog i moćnog mlečnog napitka za sva godišnja doba, sve generacije i sve hedoniste – koji zaslužuje odu, ali i pitanje kako je uopšte nekada svet živeo bez njega?

U jogurt su se od tada, osim sveg mogućeg voća i njegovih mešavina, uselile i žitarice, čokolada, keksići, vanila, cimet… neobične a sveže i lepe kombinacije ukusa. Osim kalcijuma, proteina i dobrih bakterija veoma važnih za funkcionisanje organizma i metabolizma, voćni jogurt postao je dobar izvor vitamina i dijetetskih vlakana važnih za opšte zdravlje. Tako voćni jogurt nije samo tek dodatak ishrani i savršena osvežavajuća poslastica. On je i doručak i užina, večera, lagan obrok koji se može uzeti brzo, usput, ali i porcija sreće u kojoj se može uživati natenane.

I u svetu i kod nas danas postoji izobilje voćnih jogurta, a podjednako su zastupljeni i oni čvrsti i oni tečni, a čini se da prodavnice gotovo svakodnevno bivaju bogatije bar za jedan čudesan splet komadića voća i kiselkastog mlečnog proizvoda.

Zbog svega pomenutog važno je videti i kakva je prodaja voćnih jogurta u Srbiji iz godine u godinu, a upravo o tome govore podaci o prodaji robe široke potrošnje agencije Nielsen.

Prodaja po regionima i kanalima

Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period od maja 2017. do aprila 2018. godine, u Srbiji je uočljiv pad prodaje voćnih jogurta u odnosu na prethodno posmatrani period, i to po sva tri prodajna kriterijuma – vrednosno -4,9%, količinski -5,3% i komadno -1,2%.

Značajno je pomenuti da je u vezi sa kanalima preko kojih voćni jogurti stižu do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih, srednjih i malih prodavnica i trafika, u objektima hiper/super marketa, srednjih i malih prodavnica zabeležen pad vrednosne, količinske i komadne prodaje ovih proizvoda, dok se u trafikama beleži veća prodaja ovih proizvoda i to – vrednosna za 91,2%, količinska za 92,1% i komadna za 93%.

Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja voćnih jogurta najveća je u regionu Beograd (37%), u Vojvodini iznosi 29,3%, u centralno-zapadnoj Srbiji je 17,1%, a najmanja je u jugoistočnoj Srbiji (16,5%).

Ukoliko pogledamo trend količinske prodaje voćnih jogurta, po tom kriterijumu prednjači region Beograda sa 36,4%, na drugom mestu je Vojvodina sa 29,7%, sledi region centralno-zapadne Srbije sa 17,3%, dok je na poslednjem mestu jugoistočna Srbija sa 16,6%.

Ako posmatramo kanale preko kojih voćni jogurti stižu do potrošača, a to su hiper/super marketi, velike prodavnice, srednje prodavnice, male prodavnice i trafike, najviše ovih proizvoda prodato je u hiper/super marketima po sva tri prodajna kriterijuma (vrednosno 56%, količinski 57,2% i komadno 57,4%), slede velike prodavnice (vrednosno 19,6%, količinski 19,5% i komadno 19,9%), potom srednje i male prodavnice.

Vodeći igrači

Kada govorimo o najvećim proizvođačima voćnih jogurta, najzastupljeniji na srpskom tržištu su (po abecednom redu): Ehrmann, Frieslandcampina, Imlek, Lactalis/Somboled i Meggle. Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ 94% vrednosnog i 95% količinskog udela u ukupnoj prodaji voćnih jogurta na srpskom tržištu.

Podela po ukusu

Za analizu prodaje voćnih jogurta važna je i njihova podela po ukusu – dodatim sastojcima na: jagodu (strawberry), šumsko voće (forest fruit), kajsiju (apricot), višnju (sour cherry), kokos, mango i ananas (coconut & mango & pineapple)… Najveći udeo u prodaji ovih proizvoda kod nas ima voćni jogurt od jagode, na koji ‘otpada’ 20,7% vrednosnog i 23,4% količinskog udela. Jogurt od šumskog voća učestvuje sa 14,7% vrednosnog i 18,5% količinskog udela, dok su na trećem mestu voćni jogurti sa ukusom kajsije – sa 8,7% vrednosnog i 8,2% količinskog udela u njihovoj ukupnoj prodaji.

Podela po nivou masti

U analizu prodaje ovih proizvoda uključena je i podela po nivou masti na one sa 2,8% masti, sa 9,0% masti, sa 0,2% masti, sa 0,7% masti, sa 6% masti, sa 8% masti, sa 0,8% masti… U Srbiji je u analiziranom periodu najviše prodato voćnih jogurta sa 2,8% masti, te na njih u ukupnoj prodaji ‘otpada’ 34,7% vrednosnog i 39,9% količinskog udela. Na drugom i trećem mestu, i po vrednosnoj i po količinskoj prodaji, jesu voćni jogurti sa 9,0% (vrednosno 18,8% i količinski 13,4%) i oni sa 0,2% mlečnih masti (vrednosno 7,5% i količinski 6,4%).

Tip pakovanja

Važna za analizu prodaje voćnih jogurta je i njihova podela po tipu pakovanja na: čaše (cup), boce (bottles), kutije (cartons), kofice (buckets). Na srpskom tržištu u posmatranom periodu najviše je prodato voćnih jogurta pakovanih u boce, koji u ukupnoj prodaji učestvuju sa 44,1% vrednosne i 57,1% količinske prodaje, zatim oni u čaši – na njih ‘otpada’ 55,7% vrednosnog i 42,8% količinskog udela, dok na jogurte pakovane u kutije i kofice ‘otpada’ veoma mali vrednosni i količinski prodajni procenat.

Veličina pakovanja

Takođe važna za analizu prodaje voćnih jogurta jeste i njihova podela po veličini pakovanja. Najviše ovih proizvoda prodato je u pakovanju od 150g/ml (vrednosno 34,8% i količinski 25,7%), 330g/ml (vrednosno 31,2% i količinski 37,2%) i 500g/ml (vrednosno 9,7% i količinski 7,5%). Sva ostala pakovanja voćnih jogurta, veća i manja, imaju manji vrednosni i količinski udeo u ukupnoj prodaji ovih proizvoda na srpskom tržištu u posmatranom periodu.

 

Ehrmann/Dis

Ljubiša Lukić, direktor marketinga:
Vodeći brend kompanije Ehrmann u Srbiji je Yoginos (Sabores). Kompanija Dis je duži niz godina uvoznik i distributer nemačkog proizvođača Ehrmann, jednog od evropskih lidera u proizvodnji voćnih jogurta. Potrošači u Srbiji su prihvatili brend, postali su lojalni, što je najbolji pokazatelj kvaliteta samih proizvoda.

Imamo u ponudi čvrste i tečne voćne jogurte. Najpopularnije pakovanje je multipack 4x100g za čvrste, u kombinaciji po dva ukusa, sa mogućnošću prodaje i pojedinačnog pakovanja. Tečni voćni jogurti se prodaju u PET ambalaži od 0,33l. Najveću prodaju beleže voćni jogurti u multipak pakovanjima i to sa 0,1% m.m, a od ukusa šumsko voće, jagoda, višnja, malina. Oni imaju veliko učešće u prodaji, baš iz razloga što imaju nižu cenu u odnosu na druge ‘kremi’ jogurte. Cena, ukusi i pakovanje su važni faktori koji utiču na prodaju. Najbolja prodaja jogurta je u velikim lancima i supermarketima. U supermarketima idu proizvodi višeg kvaliteta sa višom cenom, ali idu i proizvodi sa nižom cenom. Ističemo da su svi proizvodi firme Ehrmann visokog i proverenog kvaliteta.

U četvrtom kvartalu pripremamo i novitete, potrudićemo se da ih promovišemo na najbolji mogući način. Konkurencija je zdrava, ali u ovom slučaju mislimo da je lojalnost potrošača na prvom mestu, a mi smo lojalnost potrošača pridobili, sada nam ostaje da ih informišemo o novim pakovanjima, ukusima i o svemu što njih može da učini zadovoljnijim. Zadovoljstvo kupaca nam je na prvom mestu.

 

Imlek


Srećko Pavković, Brand Manager Fermented Products:
Imlek je na tržištu voćnih jogurta zastupljen sa brendovima Jogood, Zdravo! i Balans+. Jogood voćni jogurt je dostupan u pakovanju PET 330g i u čaši 125g, Zdravo! voćni jogurt nalazi se u porodičnom pakovanju od PET 1kg, a Balans+ je dostupan u pakova-
njima PET 250g. Jogood voćni jogurt je jedinstven na tržištu tečnih voćnih jogurta po bogatstvu komadića pravog voća i proizveden je po najvišim tehnološkim standardima. Jogood voćni jogurti daju dodatnu energiju i u skladu sa dinamičnim načinom života pružaju podršku kao brza i energična užina. Balans+ voćni jogurti sa dodatkom žitarica su izbalansirani spoj voća, žitarica i probiotskih kultura koje podstiču varenje i ubrzavaju metabolizam.
Voće i žitarice su odabrani i kombinovani sa Balans+ jogurtom da obezbede hranljiv obrok visoke biološke vrednosti, a pritom su izuzetno privlačnog ukusa. Jedna porcija dovoljna je zamena za obrok, može se konzumirati bilo kad i bilo gde.
Najprodavaniji Imlekovi proizvodi u kategoriji voćnih jogurta su Jogood voćni jogurti 330g u PET ambalaži (jagoda, šumsko voće, kajsija). Prodaja se u najvećoj meri generiše kroz supermarket formate. Imlek u kategoriji tečnih voćnih jogurta tokom godina održava stabilnu prodaju sa blagim trendom rasta iz godine u godinu.
Osluškujemo potrebe potrošača i kroz praćenje svetskih trendova i inovacije konstantno ‘osvežavamo’ kategoriju voćnih jogurta i nudimo potrošačima širok asortiman i nove ukuse.

 

Lactalis/Somboled

Milorad Sekulić, brend menadžer:
U kategoriji voćnih jogurta, kompanija Somboled prisutna je na tržištu sa brendovima Dukat i Dukatos. U okviru ovih brendova razvili smo nekoliko linija voćnih jogurta. Tako na tržištu danas postoje Dukat tečni voćni jogurti u flaši, u pakovanju od 330ml i 1l, sa ukusima šumskog voća, jagode, višnje i breskve.

Kroz brend Dukatos prvi smo na tržište u Srbiji uveli grčki tip jogurta i na taj način započeli ovaj trend među domaćim proizvođačima. U kategoriji voćnih jogurta ovaj brend prisutan je u klasičnim ukusima poput breskve, jagode i šumskog voća, ali i u egzotičnim kombinacijama kao što su badem i pistaći, višnja i vanila i malina i breskva. Ovi voćni jogurti dostupni su u čaši od 150g i mogu se jesti kašikom. Linija premijum voćnih jogurta koja je potrošačima već dobro poznata je Dukatos inspiracija. Ovaj grčki tip jogurta se takođe može jesti kašikom, a na tržištu je prisutan sa ukusima bele čokolade, badema i kokosa, meda i oraha, kafe i čoko kuglica i nugata, u elegantnom pakovanju od 150g.

Osim ovih linija proizvoda, od nedavno smo uveli i Dukat voćne jogurte u čaši od 125g koji se odlikuju praktičnom ambalažom, jedu se kašikom, a dostupni su u ukusima jagode, kajsije i šumskog voća. Osim njih, od tečnih jogurta još proizvodimo i Dukat Jogo jogurte u čaši od 150g, sa ukusima jagode i breskve.

Svi Dukat voćni jogurti proizvedeni su od najkvalitetnijeg, prirodno hranljivog jogurta, a prepoznatljivi su po kremastoj teksturi i intenzivnom ukusu voća. Mogu se koristiti kao zdrava užina, ili kao lagani desert.

Zadovoljni smo prodajom našeg asortimana voćnih jogurta i interesovanjem koje potrošači pokazuju za njih. Posebno smo ponosni na razvoj segmenta grčkog tipa jogurta u okviru brenda Dukatos i na popularnost koju je brzo stekao na tržištu. Ipak, uvek postoji prostor za poboljšanje, zbog čega nastojimo da stalno unapređujemo ponudu naših proizvoda.

Nastojimo da na tržištu stalno budemo prisutni sa novim proizvodima i svoje potrošače smo navikli da od nas očekuju inovacije. Od noviteta kojima smo ih ove godine obradovali izdvajamo Dukatos inspiracija grčki tip jogurta sa ukusom nugata i Dukatos grčke jogurte sa ukusima breskve i šumskog voća. Pažljivo pratimo potrebe naših potrošača i nastojimo da ih ispratimo uvođenjem novih proizvoda.

Zdrava konkurencija nas raduje i sa zadovoljstvom prihvatamo izazove koje prisustvo u takvom okruženju nosi. Morate biti svesni konkurencije i tendencija na tržištu u svakom trenutku, ali je neophodno i ostati dosledan sopstvenim vrednostima. Tako se u tržišnoj utakmici i pridobijanju poverenja potrošača uvek fokusiramo na kvalitet sopstvenih proizvoda i unapređenje ekspertize i tehnologije proizvodnje. Kada je reč o voćnim jogurtima, posebnu pažnju posvećujemo otkrivanju novih ukusa koje potrošači do sada nisu imali prilike da probaju.