(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 154, decembar 2017)
Razgovarale: Marija F. Šmit i Dragana Vraneš
POSVEĆENI UNAPREĐENJU BRENDA
Kompanija Carnex, od svog ulaska u MK grupu krajem 2011. godine, beleži pozitivne trendove. Tri poslovna sektora – stočarstvo, fabrika stočne hrane i industrija mesa – postigla su rast prihoda za 30%, sa konstantnim trendom rasta. Tome je doprinelo lansiranje novih proizvodnih linija, formiranje sopstvene distribucije u Srbiji, ali i otvaranje novih tržišta, kao što su tržišta EU i Rusije. Od 2011. uloženo je ukupno oko 30 miliona evra u automatizaciju linije pašteta, sistem zaštite otpadnih voda, novi pogon trajne robe, sistem za navodnjavanje i izgradnju parovoda. Carnex godišnje proizvede i na domaće i ino tržište plasira blizu 20.000 tona raznih mesnih prerađevina. O situaciji na tržištu mesa i mesnih prerađevina, rezultatima i planovima Carnexa razgovarali smo sa Vladicom Mladenovićem, komercijalnim direktorom kompanije.
Do trenutka kada je MK grupa preuzela Carnex, kompanija je imala bogatu tradiciju, prepoznatljivo ime i veliki potencijal. Bili ste deo tima koji je u poslednje dve godine mnogo doprineo da Carnex zabeleži dobre poslovne rezultate. Na čemu ste najviše radili?
Carnex je već skoro 60 godina prisutan na tržištu Srbije, on je omiljeni brend potrošača i sinonim pouzdanosti, kvaliteta i tradicije. Kad imate tako poznato i bogato nasleđe onda je od najveće važnosti da ga očuvate i unapredite što više. Svoju lidersku poziciju potvrđujemo konstantnim unapređenjem na polju kvaliteta, tehnologije, receptura, komunikacije i brige o navikama potrošača. Tokom prošlih godina, nova strategija poslovanja, ali i optimizacija portfolija, inovacije u proizvodnom programu, izvoz i otvaranje novih tržišta, sopstvena distribucija i marketing, sve je to uticalo da Carnex zadrži svoju lidersku poziciju. Moram da istaknem ogroman doprinos svog tima, koji je dobrom saradnjom sa svim ostalim sektorima u Carnexu i uz njihovu veliku podršku postigao sve ove rezultate. Nakon mog dolaska u Carnex, određeno vreme je bilo potrebno da se dobro upoznamo i da profunkcionišemo kao pravi tim, napredovali smo sa svakim danom Naš cilj je da nastavimo sa pozitivnim trendovima i da ostvarimo rast kako količina, tako i prometa i profita, a to planiramo da uradimo kroz još bolje rezultate na postojećem asortimanu, lansiranjem novih proizvoda, adekvatnom marketinškom podrškom i daljim praćenjem trendova, sa jasnim fokusom na potrebe potrošača. i sada je to već dobro uigran tim koji je spreman da u narednom periodu nastavi da beleži još bolje rezultate. Od trenutka ulaska Carnexa u MK grupu, krajem 2011. godine, kompanija pokazuje samo pozitivne trendove. Tri poslovna centra (stočarstvo, fabrika stočne hrane i industrija mesa) postigla su rast prihoda za 30% sa konstantnim trendom rasta. Tome su doprineli lansiranje novih proizvodnih linija, formiranje sopstvene distribucije u Srbiji, ali i otvaranje novih tržišta kao što su tržišta EU i Rusije. Ukupno, od 2011. uložili smo oko 30 miliona evra u automatizaciju linije pašteta, sistem zaštite otpadnih voda, novi pogon trajne robe, sistem za navodnjavanje i izgradnju parovoda. Godišnje proizvedemo i na domaće i ino tržište plasiramo blizu 20.000 tona raznih mesnih prerađevina sa jedinstvenim Carnex pečatom kvaliteta.
Kako ocenjujete trenutnu situaciju na domaćem tržištu mesa i mesnih prerađevina i na srpskom tržištu generalno? Sa kojim problemima se suočavate u poslovanju?
Posle nekoliko godina stagnacije, odnosno pada tržišta, u 2017. je došlo do pozitivnih promena, odnosno do blagog rasta tržišta. I pored toga, tržišne okolnosti nisu najpovoljnije, veliki je pritisak na krajnju cenu proizvoda, konkurencija je jaka i agresivna u svom nastupu na tržištu, postoje izazovi sa naplatom potraživanja, stalne su varijacije cene svinja, pa morate na dnevnom nivou adekvatno pratiti promene i donositi odluke u skladu sa tim.
Poslednjih godina dosta ste ulagali u unapređenje proizvodnje i asortimana, koje aspekte konkretno?
Posvećeni smo pre svega unapređenju našeg brenda, i da to dobro radimo pokazuje tržište, jer je brend Carnex višestruko nagrađivan, kako na domaćim tako i na prestižnim međunarodnim sajmovima. Dinamično tržište, kao i zahtevi i promene u navikama potrošača, jesu razlog da neprestano ulažemo u inovacije. Prateći savremene trendove u ishrani, tim naših tehnologa, u saradnji sa odeljenjem marketinga, kreira nove proizvode kako bismo ispunili očekivanja potrošača, koja su sve veća. Naravno, tradicionalni proizvodi (kao što su Carnex jetrena pašteta, mesni narezak, delikates viršla, stišnjena šunka i mnogi drugi) i njihov prepoznatljiv ukus predstavljaju važan segment našeg portfolija. Poslednja naša inovacija jeste posebna linija proizvoda za najmlađe, Smazalice, hranljiv i ukusan obrok koji je prilagođen dečijim potrebama. Želeli smo da u današnjem ubrzanom ritmu svakodnevnih obaveza ponudimo mogućnost za brz i kvalitetan obrok za decu. Linija Smazalice koja se sastoji od paštete, gotovogjela i viršli je prihvaćena dobro i rezultati na tržištu nam govore da smo ponudili proizvod koji je potreban srpskom potrošaču. Da bi lider ostao na toj poziciji, on mora stalno da osluškuje tržište, da ponudi baš ono što potrošač želi, i čak u nekim oblastima da bude ispred svog vremena. Zato su odluke za dalja ulaganja vezane i za mnogo različitih oblasti, a pre svega za praćenje ovih tržišnih trendova i prilika u izvozu.
Kakve pozicije Carnex danas zauzima na našem tržištu, po podacima kojima raspolažete, u kategorijama u kojima ste prisutni? Da li ste njima zadovoljni?
Kompanija Carnex je vodeća industrija mesa u Srbiji i jedna od najznačajnijih industrija mesa u regionu. Carnex je igrač broj jedan, sa najvećim vrednosnim učešćem na tržištu od 16% i lider u kategorijama pašteta i gotovih jela, a stišnjena šunka, jetrena pasteta, delikates viršla i pasulj sa slaninom najprodavaniji su proizvodi u svojim kategorijama. Poznati smo po visokom kvalitetu proizvoda, koji se stalno unapređuje, i najširem asortimanu – imamo više od 150 artikala. Snaga Carnexa kao krovnog brenda jedna je od najvećih vrednosti kompanije. Carnex je dobitnik više od 20 priznanja za kvalitet proizvoda i poslovanja. Po GfK istraživanjima brenda na tržištu, Carnex je brend sa najviše poverenja potrošača u industriji mesa.
U kom pravcu će se Carnex ‘kretati’ kada je reč o lansiranju novih proizvoda? Da li je u planu ulazak u neke nove kategorije?
Potrošač je uvek u centru svega što radimo, zbog njega uvodimo nove proizvode prilagođene različitim životnim navikama i potrebama. Svakako su nam planovi za budućnost usmereni ka širenju kategorija i asortimana. U narednim godinama planiramo da uđemo u neke od kategorija gde nismo prisutni, da ojačamo svoje pozicije u kategorijama gde nismo toliko jaki, ali i da očuvamo svoje liderske pozicije u kategorijama gde smo dominantni. Za sve to je potrebno vreme, dosta istraživanja, osluškivanje potreba potrošača, regrutovanje novih, ali uz zadržavanje adekvatnog fokusa na osnovni portfolio. Svakako nam je u planu da zadržimo lidersku poziciju uz praćenje trendova i potreba potrošača…
Da li smatrate da se preferencije i kupovni izbori potrošača menjaju i na koji način?
Sigurno je da se navike menjaju, to svi proizvođači hrane osećaju i Carnex se trudi da to adekvatno isprati. Potrošači su osvešćeni, edukuju se o ishrani, spremni su da probaju da menjaju navike u smeru ‘zdravije’ ishrane. Živimo brzo i nemamo vremena da uvek pripremimo obroke, pa je pomoć industrijskih proizvoda više nego potrebna. Zbog toga što pažljivo osluškujemo šta potrošač traži, izbacili smo, u okviru postojećih kategorija, kao što je na primer pašteta, novu Selection kokošiju paštetu koja se pravi samo od bataka i belog mesa, bez ikakvih veštačkih dodataka i boja. Sa druge strane, imamo potrošače koji su verni brendu i zbog kojih su Carnex gotova jela, delikates viršla i paštete broj 1 u Srbiji, što znači da tradicija ima svoje sigurno mesto na tržištu.
Možete li nam reći nešto više o izvoznim aktivnostima i strategiji povećanja plasmana Carnexovih proizvoda na evropsko i svetsko tržište? Koliki procenat proizvedenog trenutno ide u izvoz?
Oko 1/3 ukupnog prometa čini izvoz. Najveći deo izvoza realizujemo na ex-YU prostorima, sa posebno značajnom ekspanzijom na teritoriji Hrvatske u poslednje dve godine, a takođe smo prisutni u zemljama EU i Rusiji sa svojim paštetama i gotovim jelima. Iako sa malim prometima, plasman na tržišta EU zemalja raste iz godine u godinu i prevashodno je orijentisan na ex-YU populaciju koja živi u ovim zemljama. Sve veći značaj ima i tržište Rusije, gde naši proizvodi dobijaju odlične ocene kvaliteta. Prošle godine na World Food sajmu su među konkurencijom iz 65 zemalja Carnex proizvodi osvojili Zlatnu medalju za najbolji kvalitet, a zlatnu ocenu kvaliteta dobile su posebno Selection kokošija pašteta i Selection pašteta sa komadićima mesa. Carnex proizvodi mogu se naći u federalnim lancima Metro, Auchan, Diksi, i u većim regionalnim i lokalnim maloprodajnim lancima. Naši proizvodi su dostupni i u Australiji, Kazahstanu, SAD-u i Kanadi, a imamo ambiciozne planove i za naredni period i dalje širenje.
Kakve poslovne/finansijske rezultate je Carnex ostvario 2016, koliko ste njima zadovoljni? Kakva je situacija sa tekućom godinom?
Tokom 2016. godine smo napravili značajniji iskorak u odnosu na 2015. godinu kako po količinama, tako i po pitanju prometa i profita. Očekujemo da ovu godinu završimo sa takođe pozitivnim rezultatima u odnosu na prethodnu godinu, doduše sa nešto manjim indeksima rasta nego što je bilo prethodne godine.
Koji trgovinski formati su tokom prošle i ove godine imali najveći udeo u Carnexovoj prodaji?
Najveći deo prodaje realizujemo preko većih formata maloprodajnih objekata (hiper i super marketi), koji dominantno pripadaju organizovanim kanalima prodaje (KA i LKA), ali nam takođe značajno učešće čine i manji formati (dominantno u tradicionalnim radnjama), što smo posebno razvili u poslednje dve godine formiranjem sopstvene prodajne organizacije, boljim radom, kvalitetnijim prisustvom u radnjama i većim fokusom na TT kupce, tako da smo u značajnoj meri smanjili razliku u učešću u prodaji KA i TT kupaca u odnosu na prethodni period.
Koje koristi je vašim potrošačima donela primena principa ‘od njive do trpeze’? Kako Carnex obezbeđuje sirovine za svoje proizvode?
Carnex je kompanija koja, zahvaljujući vertikalno integrisanom procesu, osigurava potpunu kontrolu kvaliteta svakog dela proizvodnje mesnih prerađevina: od proizvodnje stočne hrane, mesa kao osnovne sirovine, proizvodnog procesa, pa sve do gotovog proizvoda na polici u maloprodajnom objektu. To je suština pravog Carnex kvaliteta po kom su brend i proizvodi poznati i prepoznati i u drugim zemljama. Način proizvodnje i tehnologija mogu da poboljšalju strukturu proizvoda, ali pravi kvalitet je u strogom odabiru sirovina od kojih se prave Carnex proizvodi.
Koji Carnexovi proizvodi su dobili oznaku ‘Srpski kvalitet’ i šta znači kada jedan proizvod ima tu oznaku? Da li je u planu da je ponesu i neki drugi Carnexovi proizvodi?
Srpski kvalitet je oznaka koja garantuje kvalitet proizvoda specifičnih karakteristika, pre svega proizvedenih od sirovina isključivo sa teritorije Republike Srbije i dokazano višeg kvaliteta u odnosu na proizvode iste kategorije na tržištu. Oznaku Srpski kvalitet dobili su Domaća mesnata slanina, Selection pašteta sa komadićima mesa, Selection pašteta sa dimljenom slaninom i Domaća sarma. Asocijacija za razvoj kvaliteta mesa i proizvoda od mesa, u čijem formiranju smo aktivno učestvovali, bila je uključena u proces uvođenja oznake ‘Srpski kvalitet’, koju je realizovalo Ministarstvo poljoprivrede uz podršku Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih nacija (UN FAO) i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD). Srpski kvalitet je nacionalna oznaka i njeno uvođenje je potvrda toga da Srbija ima kvalitetno meso, samim tim i kvalitetne proizvode od mesa.
Da li se odluka o implementaciji Halal sertifikata pokazala kao korisna i da li je kompanija već osetila benefite po pitanju ove odluke?
Nastojimo da odgovorimo na zahteve potrošača na svim tržištima na kojima se naši proizvodi nalaze i time omogućimo dostupnim omiljene Carnex proizvode. Zbog toga od 2014. godine posedujemo i Halal sertifikat. Tržišta pojedinih zemalja imaju izričite zahteve za Halal proizvodnjom, zbog čega smo u mogućnosti da Carnex proizvode plasiramo ne samo u regionu već i u druge zemlje Evrope i sveta. Ostvarili smo određeni plasman ovih proizvoda, ali u narednim godinama očekujemo još bolje rezultate.
Kakvi su planovi i očekivanja od 2018?
Naš cilj je da nastavimo sa pozitivnim trendovima i da ostvarimo rast kako količina, tako i prometa i profita, a to planiramo da uradimo kroz još bolje rezultate na postojećem asortimanu, lansiranjem novih proizvoda, adekvatnom marketinškom podrškom, a i daljim praćenjem trendova, sa jasnim fokusom na potrebe potrošača. Spremamo se i za nove izazove na tržištu koji nam dolaze u vidu novih prodajnih lanaca koji će u narednim godinama umnogome promeniti dosadašnju sliku i situaciju na tržištu.