(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 185, mart 2021)
NAJVIŠE SE KUPUJU U HIPER/SUPER MARKETIMA
Iz godine u godinu viršle i kobasice beleže rast vrednosne prodaje. U posmatranom periodu od februara 2020. do januara 2021, kada je u pitanju ukupna prodaja na nivou Srbije, zabeležen je rast u sve tri kategorije: u odnosu na isti period godinu dana ranije vrednosna prodaja je veća za 10,6%, količinska za 4,6%, a komadna za 4,1%.
Nielsen analiza tržišta
Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
U Srbiji i deca i odrasli vole da jedu viršle i kobasice, bilo za doručak ili večeru. S tim u vezi je sve veća ponuda domaćih malih i velikih proizvođača, ali i uvoznika oba suhomesnata proizvoda.
Zbog toga je važno videti kakva je prodaja viršli i kobasica iz godine u godinu, a upravo o tome govore podaci o prodaji robe široke potrošnje iz Nielsen panela. U analizu su uključene: viršle, kobasice, frankfurter kobasice (würstel), hrenovke, hot dog viršle (hot dogs), koktel kobasice (cocktail sausages), safalade (szafalade), berner kobasice/frankfurter obmotane slaninom (berner wurstel/bacon wrapped frankfurter).
Ono što je svakako primetno je da iz godine u godinu viršle i kobasice beleže rast vrednosne prodaje. U posmatranom periodu od februara 2020. do januara 2021, kada je u pitanju ukupna prodaja na nivou Srbije, zabeležen je rast u sve tri kategorije: u odnosu na isti period godinu dana ranije vrednosna prodaja je veća za 10,6%, količinska za 4,6%, a komadna za 4,1%.
Po regionima
Vrednosna prodaja viršli i kobasica u posmatranom periodu zabeležila je najveći rast u Beogradu (12,9%), a najmanji u Vojvodini (6,7%). Najveća količinska prodaja viršli i kobasica ostvarena je u Beogradu (30,7%) i Vojvodini (27,6%), dok je nešto manja količina prodata u jugoistočnoj (21%) i u zapadnoj Srbiji (20,7%).
Po kanalima prodaje
Posmatrano po kanalima prodaje preko kojih ovi proizvodi stižu do potrošača, a uključeni su hiper/super marketi, velike/srednje i male prodavnice, najveći rast komadne prodaje ostvaren je u velikim/srednjim prodavnicama (6,5%), dok je najmanji rast komadne prodaje zabeležen u malim prodavnicama (0,3%). U hiper i super marketima je ostvaren rast komadne prodaje od 3,5% u odnosu na prethodnu godinu.
Kada je u pitanju vrednosna prodaja, u malim prodavnicama (do 40m²) zabeležen je rast od 7,3%, u velikim/srednjim od 12,8% a u hiper/super marketima od 9,9%.
Najveći udeo u prodaji viršli i kobasica beleži hiper/super kanal, i to 53,2% po vrednosti, 51,8% po količini i 50,4% po komadu. Na drugom mestu su velike i srednje prodavnice u kojima je zabeležena vrednosna prodaja od 35,5%, količinska od 36,7% i komadna od 37,4%.
Po veličini pakovanja
Posmatrano po veličini pakovanja, najviše viršli i kobasica se proda u pakovanju od 1kg koje beleži vrednosno učešće od 34,4% i količinsko od 43,2%. Na drugom mestu je pakovanje od 205g sa vrednosnim učešćem od 11,7% i količinskim od 8,6%, potom sledi ambalaža od 100g.
Po vrsti mesa
Ako posmatramo podelu prema vrsti mesa najdominantnije je pileće sa 33,1% volumenskog učešća u totalu, potom svinjsko sa 23,5%, govedina i svinjetina sa 12,4%, pa piletina i ćuretina sa 9,2%.
Po tipu proizvoda
U ovu analizu prodaje uvršćena je i podela po tipu proizvoda na: viršle, kobasice, frankfurter kobasice (würstel), hrenovke, hot dog viršle (hot dogs), koktel kobasice (cocktail sausages), safalade (szafalade), berner kobasice/frankfurter obmotane slaninom (berner wurstel/bacon wrapped frankfurter). Najveće učešće imaju viršle sa 41,2% volumenskog učešća, slede kobasice sa 39%, frankfurter sa 14,2%, wurst sa 3,4%, dok ostale imaju znatno manji udeo.
Vodeći igrači
Top pet proizvođača u Srbiji ostvarilo je u posmatranom periodu količinsku prodaju od 48,6% i vrednosnu prodaju od 57,9%. Top proizvođači (poređani abecednim redom) su: Agricola Italiana, Carnex, Neoplanta, Perutnina Ptuj i Zlatiborac.
AIA/Silbo
AIA brend dobro je poznat i prihvaćen na domaćem tržištu, a dolazi nam iz zemlje poznate po uživanju u hrani: Italije. Kao deo Veronesi grupe, prve italijanske grupe koja obuhvata ceo proces proizvodnje hrane, od uzgoja do distribucije, AIA garantuje premijum kvalitet i vrhunski ukus, spajajući više od pola veka tradicije sa neprekidnim inovacijama.
Ova kompanija koristi najkvalitetnije sastojke i proizvodne procese zasnovane na najsavremenijoj tehnologiji. Kako bi se ispunio zahtev potrošača za ukusnim i kvalitetnim prehrambenim proizvodima, postoji potpuna kontrola svake faze proizvodnog procesa.
Na domaćem tržištu AIA je prisutna već deset godina, zahvaljujući kompaniji Silbo koja je prepoznala potrebu za brendom viršli i kobasica vrhunskog kvaliteta – od tada, i pored velike konkurencije, AIA spada u najprodavanije viršle na tržištu. Pored izuzetnog kvaliteta, ovome doprinosi i širok portfolio proizvoda sa više od deset SKU-ova: od koktel viršli do XXL pakovanja i viršli sa sirom.
Jedinično gledano, najprodavaniji artikal jeste AIA živinska barena kobasica 100g. Posmatrajući prodaju artikala u masi, ujednačenu prodaju imaju AIA živinska kobasica 100g, Wudy živinska 1kg, a za njima ide Wudy 250g. Po formatima nema značajnijeg odstupanja u prodaji artikala koji su nosioci prodaje.
Od svog uvođenja na srpsko tržište, AIA beleži kontinuiran rast prodaje. Ove rezultate brend duguje odličnom kvalitetu, ali i besprekornoj distribuciji, plasiranju i marketinškoj strategiji.
Uz slogan ‘Gde je AIA tu je i zabava’, brend se pozicionirao kao moderan, vedar, otvoren, zabavan i pristupačan i vrlo brzo je ‘osvojio’ tanjire domaćih potrošača. Sa tržišne strane, mogli bismo samo da dodamo: Gde je AIA, tu je i uspeh!
Carnex
Marketing sektor:
Carnex viršla je dobro poznata na tržištu, uz nju su odrastale mnoge generacije, a zbog prepoznatljivog ukusa i kvaliteta, ona je i danas za mnoge simbol za dobru viršlu i omiljeni pravi doručak koga se još iz detinjstva sećaju, sa radošću i uživanjem.
Carnex asortiman viršli čini Carnex Delikates viršla u pakovanju od 205g i 800g, Carnex Pileći hot-dog u pakovanju od 205g, 410g i 800g, kao i Smazalice viršla 205g.
Delikates viršla se tradicionalno pravi od svinjskog i goveđeg mesa i od ograničenog broja sastojaka, pažljivo izabranih i izbalansiranih. Dečji program Smazalice viršle su pripremljene od odabranih komada mesa, jer su prilagođene dečjim potrebama, kao i svi ostali Smazalice proizvodi. Rezultati na tržištu govore da su Smazalice viršle odavno jedan od prvih izbora same dece, kao obrok koji odgovara njihovom ukusu, a ispunjava sve zahteve brižnih majki.
Carnex Delikates viršla 205g je najprodavanija viršla od svinjsko-goveđeg mesa na tržištu1 čija prodaja raste i u manjim i u većim formatima. Carnex Delikates viršla već decenijama je jedan od najprodavanijih Carnexovih proizvoda uopšte.
Iako u vreme posebnih uslova poslovanja i pandemije, 2020. godine smo uradili veliki posao i redizajnirali ambalažu Carnex viršli. Carnex Delikates viršla dobila je sada novi prepoznatljivi dizajn pakovanja crvene boje.
Kao jedan od lidera u kategoriji viršli na tržištu Srbije, trudimo se da osluškujemo potrebe tržišta i da našim potrošačima pružimo dosledan kvalitet naših proizvoda na koji su navikli i koji očekuju od Carnexa. Zato je odgovorno poslovanje, uz negovanje tradicije, ali i praćenje inovativnih tehnologija i želja savremenog potrošača, kao i ulaganje u kvalitet imperativ za industriju mesa Carnex već više od šest decenija.
¹ Napomena: Prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa, Carnex Delikates viršla 205g ima najveće količinsko i vrednosno učešće u segmentu viršli od svinjsko-goveđeg mesa na tržištu Srbije, u MAT periodu koji se završio u DJ 2021.
Neoplanta
Vladimir Zelenski, brend menadžer:
Neoplanta je prepoznata od strane potrošača po kvalitetu svojih proizvoda, među kojima se u kategoriji viršli ističu Pipi i Gudi, naše pileće odnosno svinjske viršle, u pakovanju od 205g, koje su svojom recepturom i komunikacijom prvenstveno namenjene najmlađim potrošačima. Kroz prilagođenu komunikaciju, na jednostavan i duhovit način, naši junaci Pipi i Gudi na društvenim mrežama daju praktične savete o svakodnevnim situacijama i kroz tu interakciju naučili smo mnogo o našim korisnicima, i o tome šta im je bitno kod naših proizvoda.
Viršle Moja su već duži niz godina pozicionirane kao brend za celu porodicu, odnosno za onu ciljnu grupu potrošača kojoj je veoma važno da za svoj novac dobije odgovarajući kvalitet proizvoda. Identitet Moja brenda je upravo zasnovan na potrebama i željama porodice, pa se tako kroz odličan odnos cene i kvaliteta i širinom asortimana, prilagođava našim potrošačima. Viršle Moja pileća i Moja Specijal su dostupne u 1kg porodičnom pakovanju.
Kada je reč o trendovima u prodaji, mogli smo da primetimo rast količinskog i vrednosnog udela Pipija i Gudija u ovoj kategoriji, ali i smanjenje tržišnog učešća našeg economy portfolia, što nam govori da su potrošači pozitivno odgovorili na naše strateško opredeljenje konstantnog unapređenja kvaliteta kroz kompletan naš portfolio, kao i da naša komunikaciona platforma daje rezultate.
Brigu o svojim potrošačima Neoplanta potvrđuje konstantnim unapređenjem na polju tehnologije, receptura i pakovanja. Naše kupce očekuju brojni noviteti u narednom periodu, a da ih zaintrigiramo, spomenućemo samo uvođenje još jednog lika, uz dobro poznate Pipi i Gudi.
Nastavljamo sa strategijom vrhunskog kvaliteta naših proizvoda i sigurni smo da će naši potrošači to umeti da prepoznaju. Takođe, naša komunikaciona platforma za Pipi i Gudi, prvenstveno kroz digital kanal, se pokazala uspešno i nastavićemo sa inovacijama u ovom segmentu. Trudimo se da kroz holistički pristup našim potrošačima komuniciramo jedan od stubova vrednosti naše kompanije, a to je da proizvodimo kao da je za našu decu.