EVO DOBRE SUPICE!
Lideri u kategoriji supa su Centroproizvod, Podravka, Yumis, Swisslion-Takovo i Aleva.
Od dalekog istoka do krajnjeg zapada. svi jedu supu. Neko kad mora, neko uvek. Neko pre jela, neko posle, a neko bilo kad. Supa je sastavni deo svakog potpunog obroka. Gotovo je nemoguće zamisliti ishranu bez ovog jela. Čak i sve izraženiji trend zdrave ishrane koji se širi svetom zahteva supu, i nije uneo mnogo izmena u njenom sastavu. Spremanje domaće supe ipak zahteva dosta vremena. Zato slobodno možemo da uživamo u supama u kesici i instant supama, koje su gotove za najviše desetak minuta. Naravno, ni asortiman nlje beznačajan. Sada imamo toliko veliki izbor raznovrsnih supa da je potrošač u stanju da stoji ispred pulta i po pet, šest minuta dok ne izabere onu koja mu se u tom trenutku jede. Pileće, goveđe, vegetarijanske, posne, krem supe, pa kombinacije… Par minuta gledanja u šarenolikost ambalae, sama je dovoljna da u čoveku probudi glad. Ma kakav ukus imali, sve je tu.
Centroproizvod
„Svojim proizvodima pokrivamo približno 30 odsto domaćeg tržišta, sa variranjem zastupljenosti u zavisnosti od užeg regiona, tj. u zavisnosti od prisustva domaćih konkurentskih proizvođača. Finansijski i fizički udeo na tržištu je u porastu, sa tendencijom da se sa novim marketinškim nastupom i povećanjem prodaje, još bolje pozicioniramo na tržištu i učvrstimo svoju lidersku poziciju“, kažu u Centroproizvodu. Što se organizacije brenda tiče, među C supama možemo da raspoznamo dve linije: krem (od pečuraka, paradajza i pileća) i bistre, koje su se razvijale u tri generacije: 1. generacija – Kokošija bistra supa, Goveđa bistra supa; 2 generacija – Francuska supa, Supa mediterana, Gurmanska supa, Prolećna supa; 3. generacija – Posna supa, Supa toskana, Carska supa, Rajska supa, Zimska supa. Najpopularnija pakovanja su standardna pakovanja, tzv. ‘supa za 4 tanjira’, ali u poslednje vreme, sa smanjenjem broja članova domaćinstva, sve više raste interesovanje za manja pakovanja kao što je ‘supa za 3 tanjira’. „Uz prezentacije linije Supa C iz postojećeg asortimana u planu je i proširenje palete kao i stalno praćenje trendova i ukusa kupaca. Stalno se radi i na poboljšanju kvaliteta, koji je već dobro poznat i o kome pored brojnih priznanja, na prvom mestu najviše govori ljubav naših potrošača. Glavni konkurenti na domaćem tržištu su nam, od domaćih proizvođača Aleva i Swisslion-Takovo, a od stranih Podravka i Knorr (Unilever). Pored već postojećeg, cilj nam je i povećanje izvoza, a na prvom mestu na tržišta zemalja u okruženju, kao i u zemlje bivšeg SSSR-a. Takođe, sa usaglašavanjem postojeće pravne regulative, svakako je izazov proboj na tržište zemalja članica EU“, kaže Aleksandra Strugar iz Sektora za razvoj Centroproizvoda.
Podravka
Preko svojih distributivnih centara u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu i preduzeća u Podgorici, Podravka Beograd, sa svojim asortimanom, pokriva celu teritoriju Srbije i Crne Gore direktnom obradom terena, tj. aktivnim radom svojih trgovačkih predstavnika. Od 2001. godine, kada je Podravka ponovo počela sa prodajom i distribucijom na tržište Srbije i Crne Gore u grupi supa u kesici i supa u kocki, Podravkin količinski i finanskijski tržišni udeo je u stalnom porastu. „Najpoznatiji proizvod iz našeg prodajnog asortimana je Kokošja juha s testeninom od 62g – popularni ‘Petao’. Uz Petla, dobro su poznate i Svatovska, Alpska i Tirolska supa. Sve Podravkine supe su pakovane u kesice. Posedujemo asortiman od 15 supa u pakovanjima od 52 do 80 grama. Podravka stalno nastoji da osveži asortiman proizvoda koji nudi svojim potrošačima, pa ćemo i do kraja ove godine uvesti nekoliko novih proizvoda i proširiti asortiman. Glavni konkurenti na ovom tržištu su nam Centroproizvod, Takovo i Aleva“, navodi Dalibor Kezele, direktor marketinga Podravke d.o.o. Beograd
Yumis
„Prema našim analizama, izraženo u procentima, u segmentu supa, pokrivamo 70% tržišta Srbije i Crne Gore. Naš tržišni udeo je u stalnom porastu, usled čega smo izvršili kupovinu, i nedavno stavili u pogon, još jednu liniju za proizvodnju supa referentnog proizvođača Volpak, koja je po tehničko-tehnološkim karakteristikama najsavremenija u ovom trenutku. Na tržištu SCG Yumis izuzetno uspešno proizvodi i prodaje kako bistre, tako i krem supe. Među bistrim supama izdvajaju se Kokošija, Goveđa, Školska, Zvezdana i Posna, dok od krem supa proizvodimo supe od pečuraka, paradajza i pileću“, ističu iz Yumisa. U paleti od osam supa koje trenutno proizvode, u Yumisu zapažaju priličnu izjednačenost u ukupnoj godišnjoj prodaji. Ipak, postoje sezonska nijansiranja u zavisnosti od godišnjeg doba i nekih drugih činilaca. Na primer, potražnja za posnom supom drastično raste u vreme pravoslavnog posta. U okviru planskog širenja asortimana supa, naredni korak za koji su u Yumisu izvršene pripreme je supa sa knedlama. „Glavni konkurenti na tržištu SCG su nam Centroproizvod, Podravka, Aleva i Swisslion-Takovo. Yumis gradi izvoznu strategiju na dokazanom kvalitetu svojih proizvoda, a pre svega supa. Izvoz ima stalnu uzlaznu tendenciju i on pokriva aproksimativno 30% ukupne proizvodnje. Po sistemu generalnih zastupnika i distributera, Yumis izvozi u Makedoniju, Rumuniju, Nemačku i Albaniju“, otkriva Nebojša Bogdanović, direktor marketinga Yumisa.
Swisslion-Takovo
Kompanija Swisslion-Takovo ima široko razgranatu sopstvenu prodajnu mrežu, ali i pored toga, nalaze se sa svojim proizvodnim asortimanom u gotovo svakoj trgovini u SCG. Čak i na prostoru Kosova i Metohije, tržištu koje je van domašaja za dobar deo domaćih snabdevača, imaju partnere, koji im omogućavaju da aktivno učestvuju i na tom delu domaćeg tržišta. „Takovo supe su brend poznat još od ranije, tako da nam nije bilo teško da ponovo zadobijemo simpatije potrošača. Već nakon lansiranja prvih šest ukusa supa, imali smo rast i na od ranije poznatim ukusima (npr. kokošija ili goveđa)“, kažu u koncernu Swisslion-Takovo. Novi dizajn ambalaže, za koji su dobili mnogobrojne pohvale, a koji je prvi put javno predstavljen u Privrednoj komori, prilagođen je pre svega domaćem tržištu, ali i tržištima svih bivših jugoslovenskih republika, od kojih se mnogo očekuje. Cilj ovog koncerna je, kako ističu „da se na tržištu pozicioniramo kao apsolutno najbolji domaći proizvođač supa, pa i više od toga“. Poboljšanje ukusa supa postignuto je ulaganjem u najnovije tehnologije, koje inače primenjuju renomirani proizvođači poput Knorra, Maggija i Podravke, a koje u Swisslionu ujedno smatraju i najvećim konkurentima. Od noviteta ističu da značajno povećanje tržišnog učešća očekuju nakon puštanja preostala 4 ukusa, među kojima kao budući hit najavljuju jagnjeću supu, jer, kako kažu, za nju nema substituta na tržištu. „Još ranije smo dobili signale sa tržišta da treba smanjiti veličine transportnih kutija, pa smo to i sproveli u delo: sada one imaju samo po 20 komada supa, tako da su postale pristupačne i kao cele, za porodice koje se snabdevaju u hipermarketima i koje idu u mesečne nabavke“, zaključuje Aleksandar Mladenović, direktor marketinga i šef kabineta Predsednika Koncerna Swisslion-Takovo.
Aleva
„Po udelu na tržištu, smatramo da smo odmah iza Centroproizvoda, Podravke i Takova“, reaguju iz Novog Kneževca na rezultate aktuelnih istraživanja. U asortimanu Aleve, pojedine vrste beleže značajan rast u fizičkom udelu, a samim tim i u finansijskom, u odnosu na ostale proizvode. Od 10 vrsta supa, koliko sadrži njihov asortiman, prednjače kokošija supa sa mesom i bistra goveđa supa. Sve supe ovog proizvođača se mogu naći u jedinstvenim, standardnim pakovanjima ‘za 4 tanjira’. „Do kraja godine, u okviru proširivanja asortimana, na tržište ćemo lansirati još dve supe. Natržišta bivše Jugoslavije izvozimo oko 10% domaće realizacije“, rekao je Vitomir Mirkov, šef odeljenja za marketing Aleve iz Novog Kneževca.
Pripremio: Ivan Filipović