(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 195, mart 2022)
Najveći udeo u količinskoj prodaji ovih proizvoda i dalje imaju hiper/supermarketi (50,9%), a velike i srednje prodavnice zaslužne su za 38,2% ukupne prodaje.
Nielsen analiza tržišta
Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Značajnu ulogu u svakom velikom spremanju, ali i kada je reč o redovnom vođenju računa o higijeni doma imaju različite krpe i sunđeri za čišćenje domaćinstva, a koje i kakve krpe i sunđeri su najprodavaniji pokazuju podaci iz NielsenIQ RMS panela maloprodaje za period od februara 2021. do januara 2022. godine.
Prodaja krpa i sunđera u Srbiji je u padu, pa je tako vrednosna prodaja ovih proizvoda zabeležila pad od 2,2%. Količinska prodaja krpa i sunđera ‘pala’ je za 7,7% u odnosu na isti period prethodne godine, kao i komadna za 9,6%. Vrednosno, krpe beleže značajniji pad – 10,8%, dok sunđeri imaju pad od 2,1%.
Po kanalima prodaje
Kanali prodaje koji se posmatraju u panelu dele se na hiper/supermarkete, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kioske i paviljone. Svi kanali prodaje beleže pad prodaje, osim paviljona i kiosaka, ali je njihovo učešće u ukupnoj prodaji zanemarljivo.
Hiper/supermarketi beleže najveći pad u prodaji – 10,1% količinske prodaje, 4,2% vrednosne prodaje i 12,2% komadne prodaje. Uprkos tome, najveći udeo u količinskoj prodaji ovih proizvoda i dalje imaju hiper/supermarketi (50,9%), a velike i srednje prodavnice zaslužne su za 38,2% ukupne prodaje.
Po regionima
Posmatrano po regionima, Vojvodina je zabeležila pad od 2,6% vrednosne prodaje, 7,4% količinske prodaje i 10,8% komadne prodaje, Beograd pokazuje pad od 4,2% vrednosne prodaje, 8% količinske prodaje i 10,4% komadne prodaje. Zapadna Srbija beleži vrednosni rast od 0,2%, kao i jugoistočna.
Posmatrano po udelu prodaje sunđera i krpa po regionima, Beograd i Vojvodina vode. Vrednosno učešće u Beogradu iznosi 34%, u Vojvodini 30,4%, u jugoistočnoj Srbiji 17,4% i u zapadnoj 18,2%.
Po vrsti proizvoda
Kada posmatramo krpe, 75% čine one za jednokratnu upotrebu, dok trajne imaju 24,2% udela u vrednosnoj prodaji. Količinski je situacija malo drugačija. 99,5% čine jednokratne, a trajne 0,5%.
Sunđeri za pranje sudova čine 68,5% vrednosne prodaje, a slede sunđeri koji nemaju indikovanu namenu sa 21,2%.
Vodeći igrači
Top 5 proizvođača krpa i suđera zaslužno je za 70,5% vrednosne prodaje i 49,2% količinske prodaje. Top 5 proizvođača (poređanih po abecednom redu) su: Dukat BL, FHP, Inter Clean, Sarantis i Sisma.