ISPLATIVIJE U MAŠINI
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.11, april 2005.)
Različiti podaci o liderima na tržištu – prema istraživaniu ACNielsena vodeća je kompanija Reckitt Benckiser, dok GfK kao tržišnog lidera navodi firmu Simchem.
Zastupljenost mašina za pranje posuđa u Srbiji još uvek nije velika a ne moze se sa preclznošću ni utvrditi u kojoj meri se koriste. Zato dolazi do nepoklapanja rezultata istraživanja agencija koje u svom radu koriste različite metodologije i uzorke. Na osnovu podataka o broju domaćinstava koja imaju mašinu za pranje posuđa ne može se sa sigurnošću ustanoviti u kojoj meri se one stvarno koriste. Naime, mnoge domaćice, još uvek, što iz neznanja ili drugih razloga, smatraju da je mašinsko pranje posuđa skuplje od ručnog, tako da mašine i ne koriste, iako ih imaju. Međutim, današnje mašine za posuđe izuzetno su efikasne i zahtevaju malo energije da bi radile. Pri ručnom pranju troši se 2,4 kWh energije, dok mašine za troše 1,2 kWh po pranju. Kada je reč o potrošnji vode, prosečna mašina troši manje vode nego kad se posuđe pereručno. Prema istraživanjima agencija za ispitivanje tržišta, u Srbiji i Crnoj Gori mašine za sudove koristi oko šest odsto stanovništva, a u većim gradovima taj procenat se kreće i do 18 odsto. U isto vreme, penetracija mašina u Sloveniji je oko 45, a u Hrvatskoj 20 odsto, tako da se i na tržištu SCG mogu očekivati takva kretanja.
Mašine štede vreme i novac
Kao jednu od glavnih prednosti mašina za pranje posuđa stručnjaci navode efikasnije uklanjanje bakterija. Naime, kako ističu, u mlakoj vodi jedna jedina bakterija može da se razmnoži četiri miliona puta za samo osam sati. Mašina pere posuđe na temperaturama od 50 do 70°C, a to su temperature koje su više nego što ljudske ruke mogu da izdrže. Deterdžent za mašinsko pranje je mnogo jači od tečnosti za ručno pranje posuđa i sadrži sastojke koji omogućavaju da se ostaci hrane odvoje od posuđa. Pored toga, mašine štede vreme, a nova generacija 3 u 1 tableta koja u sebi sadrži pored praška, sjaj i so, omogućava jednostavno korišćenje mašine. U toku jedne godine, mašina za sudove može da Vam uštedi tri nedelje vremena.
Šta sme u mašinu
U mašini za pranje posuđa mogu da se peru čaše i staklene posude, ali ne kristal, osim ako nije posebno naznačeno da je ‘siguran za pranje u mašini’. Većina sudova koji se svakodnevno koriste mogu da se peru u mašini. Porcelan obično ima dekoraciju preko koje je prevučena glazura, tako da može da se pere u mašini, dok ručno slikani porcelan ne smeo Kada je u pitanju escajg, nerđajući čelik i srebro generalno dobro reaguju na pranje u mašini, ali treba voditi računa. Od plastike može da se pere samo ona na kojoj je to naznačeno. Takođe se mogu prati i šerpe i lonci, kao i tiganji od nerđajućeg čelika. Tiganji koji imaju drške od drveta bi trebalo da se peru ručno, a ni svi aluminijumski tiganji nisu pogodni za pranje u mašini.
Reckitt Benckiser
Prema podacima kompanije Reckitt Benckiser, dobijenim na osnovu istraživanja agencije ACNielsen, vrednosni udeo njihovih sredstava za mašinsko pranje posuđa, a to je paleta Calgonit proizvoda tablete, prašak, gel, so, sjaj, osveživači i sredstva za čišćenje mašine, iznosi približno 80 odsto. Kako ističu Jasmina Trijić, brend menadžer i Vladan Matić, menadžer prodaje za male kupce, sa uporednim ras tom standarda i kupovne moći stanovništva raste penetracija mašina za pranje posuđa, a time raste i njihov finansijski i tržišni udeo. Rezultati agencije GfK pokazuju da je vodeća na tržištu, sa 42,3 odsto, kompanija Simchem sa linijom praškastih deterdženata za mašinsko pranje posuđa Axel matk, dok se Reckitt Benckiser, sa 39,5 odsto, nalazi na drugom mestu. Rezultati istraživanja agencije ACNielsen pokazuju da preostalih 38,1 odsto količinskog učešća na tržištu dele kompanije Simchem, Henkel Merima, Saponia i Vuco. Prema rezultatima agencije GfK, na trećem mestu je kompanija Henkel, a slede Saponia i italijanski proizvođač Synchem.
Menadžeri kompanije Reckitt Benckiser navode da su na tržištu Srbije i Crne Gore prisutni sa dva brenda, i to je u Srbiji Calgonit, a na tržištu Crne Gore, pored Calgonita, zastupljen je i Finish. Najprodavanija pakovanja su standardna pakovanja Calgonit tableta (32kom.), zatim Calgonit prašak (1kg), kao i Calgonit so (1,5kg). Pored regularnih pakovanja, Reckitt Benckiser redovno nagrađuje svoje verne potrošače promotivnim pakovanjima kao što su prašak 2,5kg + gratis so (1,5kg) i gratis sjaj (500ml), tablete 16+4 tablete gratis, prašak 1+1kg praška gratis i mnoga druga. U našem regionu, Reckitt Benckiserovi deterdženti za mašinsko pranje posuđa drže 80 odsto tržišta u Sloveniji, odnosno 70 odsto u Hrvatskoj. Ključni brendovi su im Calgonit, Finish, Electrasol i Jet-Dry (Electrasol i Jet-Dry u Severnoj Americi). Calgonit preporučuju vodeći svetski proizvodači: AEG, Bosch, Candy, Electrolux, Siemens, Fagor, Zanussi , Whirpool.
Kako ističu iz kompanije, Calgonit je na svetskom nivou lider u inovacijama u oblasti sredstava za mašinsko pranje posuđa. Menadžeri dodaju da je Reckitt Benckiser na našem tržištu prvi lansirao novu generaciju tableta za mašinsko pranje posuđa, 3u1, koje u sebi sadrže so i sjaj, tako da je samo jedna tableta dovoljna za jedan ciklus pranja. Kompanija je kontinuirano nastavila da radi na inovacijama tih tableta, pa su one sada doživele svoju drugu i treću generaciju, koje u potpunosti uklanjaju sve ostatke hrane, naročito zapečene. Iz kompanije su najavili da će nastaviti sa inovativnim rešenjima i u toku 2005. godine, a kao glavne konkurente naveli su firme Henkel Merima, Simchem i Saponia.
Henkel
Ivana Mladenović, brend menadžer kompanije Henkel za deterdžente, kaže da su početkom 2005. godine plasirali na tržište Somat Extra Power, i povećali broj proizvoda u asortimanu, tako da je njihov finansijski i fizički udeo na tržištu u porastu. Ona ističe da Somat Extra Power ima odličnu formulu sa soda efektom koji ima dodatnu snagu u čišćenju, a opranom posuđu daje blistavi sjaj. Somat Extra power 3u1 tablete u sebi sadrže deterdžent, sjaj, i jezgro sa funkcijom soli. Osim toga Somat Extra Power ima integrisanu zaštitu za staklo, te tako da bi se sprečila korozija stakla nije potrebno dodavati nikakve dodatne proizvode. U Somat asortimanu nalaze se i Somat Extra Power sjaj, koji obezbeđuje blistavi sjaj posuđa, kao i Somat Extra Power So – koja štiti mašinu i sudove od naslaga kamenca. Najpopularnija pakovanja su Somat Extra power 3u1 16 tableta, Somat Extra power 22 tablete, Somat Extra Power 2,5kg. Mladenović kaže da je Somat jedini njihov proizvod u kategoriji sredstava za mašinsko pranje posuđa.
Saponia
Prema istraživanju GfK, na četvrtom mestu proizvođača sredstava za mašinsko pranje posuđa je Saponia iz Osijeka, sa količinskim učešćem od 3,8 odsto. I istraživanje agencije ACNielsen pokazuje da je ta kompanija jedna od četiri koje drže preostalih 38,1 odsto na tržištu. Proizvod Saponije u ovoj kategoriji su tablete za mašinsko pranje posuđa. Kako ističe Dajana Mrčela, direktor marketinga i izvoza, Saponia je jedini proizvođač sa područja bivše Jugoslavije koji u svom asortimanu ima tablete 3u1. Prema njenim rečima, obzirom na sve značajniji rast ovog tržišnog segmenta Saponia je novom paletom proizvoda Likvi automat napravila značajan iskorak, tako da beleži značajan rast finansijskog i tržišnog udela. Mrčela kaže da je Saponia 2003. godine na tržište plasirala paletu proizvoda za mašinsko pranje posuđa pod robnom markom Likvi automat, a uvođenjem tableta 3in1 tržištu su ponudili tehnološki najsavremeniji koncept tableta, koje su potrošači izuzetno dobro prihvatili. „Visok kvalitet proizvoda, atraktivan dizajn i prihvatljiva cena Likvi automat tableta 3u1 namenjena je modernim mladim domaćicama koje za svoj novac žele pravu vrednost“, naglašava Mrčela.
Potrošačima koji žele jednostavno i tačno doziranje deterdženta iz kolekcije Likvi automat namenjena su pakovanja od 16 ili 32 komada Likvi automat complete tabs 3in1, a za potrošače koji imaju mašine za pranje posuđa manjeg kapaciteta ili koji žele sami da kontrolišu njen rad preporučuju se Likvi automat deterdžent od 1,25kg, zatim Likvi automat so od 1,5kg i Likvi automat sredstvo za ispiranje od 500ml. Kako ističe Mrčela, za opstanak na tržištu potrebne su stalne inovacije, tako da Saponia konstantno ulaže u nove proizvode, što je bio slučaj i sa pomenutim Likvi automat tabletama 3u1, koje ujedinjuju funkciju deterdženta, sredstva za ispiranje i soli za jedno pranje. Pored toga, garantuju bespekornu čistoću i sjaj, a sprečavaju i stvaranje naslaga vodenog kamenca na mašini i posuđu. Likvi automat tablete 3 u 1 sa mirisom narandže i limuna, od sada se mogu naći i u velikom pakovanju, sa 48 tableta, od kojih je osam tableta gratis. Kao glavne konkurente Mrčela navodi kompanije Reckitt Benekiser i Henkel, a kada je u pitanju izvoz, ističe da tržište Srbije i Crne Gore već beleži rast potrošnje njihovih proizvoda. Ona dodaje da je Saponia inače u velikoj meri orjentisana na izvoz tako da on beleži stalni rast. „Cilj kompanije je da izvoz čini 60 odsto ukupne ralizacije“, kaže Mrčela i dodaje da je izvoz na tržište zemalja bivše Jugoslavije, kao i na tržišta Švedske, Slovačke, Češke, Egipta i SAD-a, neprekidno u porastu.
Synchem
Na petom mestu istraživanja agencije GfK našla se i italijanska kompanija Synchem, čiji brend Floi ima količinsko učešće od 1,9 odsto. Kako objašnjavaju iz agencije, ta kompanija nema zvaničnog uvoznika i distributera u Srbiji, tako da se pretpostavlja da građani do tih proizvoda dolaze drugim kanalima. Najverovatnije je da sredstva za mašinsko pranje posuđa ovog italijanskog proizvođača na naše tržište stižu iz Hrvatske, gde se firma za trgovinu i distribuciju Phoenix Trade iz Rijeke bavi uvozom tih proizvoda.
Yuco-hemija
Među najznačajnijim proizvođačima sredstava za mašinsko pranje posuđa, prema rezultatima ACNielsena, je i Yuco-hemija, sa kolekcijom Azur. Prema rečima Damjana Korde, zamenika generalnog direktora te kompanije, u toj kolekciji su deterdžent, so za omekšavanje vode i finišer, sredstvo za mašinsko ispiranje posuđa. On dodaje da su ovi proizvodi zastupljeni na celokupnom tržištu Srbije i da proizvodnja kolekcije Azur, koja je počela 1997. godine, beleži konstantan rast. „Rast prodaje ogleda se u činjenici da proizvode iz Azur kolekcije karakteriše idealno postavljen odnos cene i kvaliteta. Yuco-Hemija, kao domaći proizvođač, ima mogućnost da potrošačima u Srbiji ponudi proizvode standardno visokog kvaliteta, atraktivnog dizajna i pakovanja, a pristupačne cene“, naglašava Korda. On najavljuje da kompanija planira uvođenje novih proizvoda, u okviru robne marke Ox, i to Ox dish – deterdžent; Ox salt – so i Ox finish – sredstvo za ispiranje, koji su već potvrdili svoj kvalitet na grčkom tržištu. Kao glavne konkurente Korda navodi brendove Calgon i Axel i dodaje da YucoHemija proizvode izvozi u Grčku i Bosnu.
Trenutno je na tržištu prisutna kolekcija Azur. Ona obuhvata Azur deterdžent – praškasti deterdžent u pakovanjima od 0,7kg i 20kg, zatim Azur matic – tečni deterdžent u pakovanju od 0,5 litara, Azur salt – so za omekšavanje vode kod mašinskog pranja posuđa u pakovanju od jednog kilograma, kao i Azur finish – sredstvo za mašinsko ispiranje posuđa u pakovanjima od 0,45 i pet litara. Prema podacima kompanije, najprodavaniji je Azur deterdžent u pakovanju od 0,7kg, koji je kako ističu, dobrog kvaliteta, proizveden po svetskim standardima prilagođen domaćim uslovima. Poseduje mehanizam koji dobro uklanja sve ostatke hrane, naročito masnoću, daje posuđu visoki sjaj i čuva njegovu površinu. Ima dezinfekcione osobine i prijatnog je mirisa limuna. Azur salt je kristalna nejodirana so, sa povećanom koncentracijom jona natrijuma, što pospešuje delovanje Azur deterdženta i temeljno uklanja sve vidove nečistoća, a takođe štedi utrošak deterdženta. Azur finish je veoma efikasno sredstvo za ispiranje i brzo sušenje posuđa opranog u mašinama za pranje posuđa. Čini posuđe sjajnim, blistavim i suvim bez mrlja. Sprečava taloženje karbonata i ostalih minerala umašinama.
Pripremila: Ana Filipović