Slaven Ružić, PIK Vrbovec

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 197, maj 2022)

 

PIK VRBOVEC POSTAVLJA TRENDOVE U MESNOJ INDUSTRIJI I POTROŠAČIMA UVEK NUDI NEŠTO MODERNO, INOVATIVNO I PRIMAMLJIVO

 

Situacija sa pandemijom je još jednom potvrdila koliko je važno ulagati u domaću proizvodnju, što se zapravo podudara sa strategijom koju intenzivno sprovodimo već dugi niz godina i u kojoj se oslanjamo na domaće dobavljače.

Razgovarala: Marija Sedlar

 

PIK Vrbovec je prva hrvatska mesna kompanija koja je započela izvoz u Japan, a i prva je na hrvatskom tržištu lansirala liniju proizvoda biljnog porekla. Zašto su inovacije presudne za uspešno poslovanje, koliko PIK Vrbovec ulaže u zaposlene i u društveno-odgovorno poslovanje, kao i kakvi su planovi za naredni period otkriva Slaven Ružić, predsednik Uprave kompanije PIK Vrbovec.

Kako je tekao proces do trenutka odluke o izvozu u Japan?

PIK Vrbovec je, kao vodeća mesna industrija u Hrvatskoj i u regionu, uvek bio usmeren na izvoz, a poslednjih nekoliko godina te aktivnosti je dodatno intenzivirao. Širenje na japansko tržište bila je jedna od naših strateških odrednica, jer je zbog svojih obeležja Japan vrlo važno tržište za proizvođače mesa. Naime, osim što je jedna od najvećih privreda na svetu, Japan je i jedan od najvećih uvoznika mesa i mesnih prerađevina i kvalitetne junetine. Stoga je ovaj uspeh za nas vrlo važan poslovni iskorak s obzirom na to da je reč o potencijalno vrlo značajnom tržištu.

Sam proces otvaranja izvoza našeg mesa u Japan trajao je skoro sedam godina, a realizaciji je, u saradnji sa Ministarstvom poljoprivrede, prethodilo usklađivanje sertifikata koji garantuju sigurnost hrane, najviše higijenske norme i ostale zahtevne kriterijume obrade i proizvodnje junećeg mesa, što PIK-u nije bio izazov s obzirom na naše uobičajene standarde i kvalitet. Izazovna je bila finalizacija procesa, odnosno sama isporuka proizvoda, koja je, zbog pandemijskih okolnosti, realizovana tek u januaru ove godine. Plasirani proizvodi namenjeni su HoReCa kanalu, pa su se tako PIK proizvodi našli u vrhunskim japanskim restoranima.

Koliki su kapaciteti izvoza i da li planirate širenje izvoznog asortimana? Šta za kompaniju znači ovaj uspeh?

U ovom trenutku smo u fazi proširenja naših proizvodnih kapaciteta za izvoz. Izvoz PIK-ovih proizvoda na japansko tržište je potvrda kvaliteta našeg mesa, ali i još jedna u nizu potvrda pozicije vodeće mesne industrije u Hrvatskoj i u regionu. Japanci su poznati po tome da mnogo pažnje posvećuju baš svakom detalju i izuzetno su striktni kada je u pitanju kvalitet sirovine i njena obrada, kao i pakovanje gotovih proizvoda. Ispuniti tako striktne uslove je veliki podvig kompanije i upravo je zato izvoz na ovo zahtevno tržište značajan uspeh PIK-a koji je, ujedno, i sjajna referenca hrvatskim proizvodima koja otvara mogućnosti širenja izvoznog asortimana.

Koliki su izvozni kapaciteti PIK-ovih proizvoda? Da li prilagođavate ponudu pojedinim tržištima i da li biste neka izdvojili po njihovim specifičnostima?

PIK-ov kvalitet i inovativnost u proizvodnji, kako mesnih prerađevina tako i svežeg mesa, prepoznati su na brojnim stranim tržištima. U 2021. godini izvezli smo svoje proizvode u preko 30 zemalja, sa najvećim udelom prodaje na tržištu EU i okolnim CEFTA tržištima. Implementacija HACCP-a omogućila nam je plasiranje proizvoda i na najzahtevnija tržišta Amerike i Kanade, što potvrđuje dugogodišnje posedovanje izvoznog broja HR 10. Izvoz u ukupnoj prodaji trenutno učestvuje sa oko 20% udela, a ove godine planiramo izvoz proizvoda u vrednosti od otprilike 49 miliona evra (370 miliona kuna).

Takođe, očekujemo dalje povećanje prometa i udela izvoza u ukupnoj prodaji kompanije kroz rast prodaje na postojećim i razvoj novih tržišta. Svakom tržištu pristupamo posebno, odnosno asortiman koji plasiramo pretežno zavisi od specifičnosti pojedinog tržišta (tzv. tailor-made model). Na primer, slovenačko tržište je poznato po visokoj potrošnji u kategoriji šunke, pa tako naglasak stavljamo na taj deo asortimana. Izuzetno nam je važno i italijansko tržište na koje još od 60-ih godina prošlog veka izvozimo visokokvalitetno juneće meso.

PIK je jedan od najvećih proizvođača junica u EU, a retki su pogoni gde se na jednom mestu primarno obradi preko 15.000 junica. Cilj mesne industrije je da valorizuje i plasira svaki komad mesa koji se proizvede na tržište koje je za njega spremno da plati najvišu cenu. Tako nam je, primera radi, za svinjsko meso od krucijalne važnosti otvaranje tržišta NR Kine proizvodima iz Hrvatske, što je, ujedno, važno i za dugoročnu konkurentnost industrije i svinjogojske proizvodnje u Hrvatskoj.

Kako je pandemija uticala na organizaciju poslovanja, da li je došlo do velikih odstupanja od planiranih proizvodnih aktivnosti i izvoza?

Kako bismo osigurali nesmetanu proizvodnju i distribuciju robe do potrošača, ali, u završnici, i sam izvoz, od početka pandemije smo, prateći razvoj situacije, kontinuirano implementirali sve potrebne mere. S obzirom na to da je mesna industrija veoma kompleksna, kontrola i upravljanje troškovima, posebno u uslovima pandemije, izuzetno su važan činilac organizacije poslovanja. Za mesnu industriju je, takođe, karakteristična volatilnost cene sirovine na koju je potrebno adekvatno i pravovremeno reagovati u smislu kontrole troškova i održavanja konkurentnosti preduzeća.

Ponosan sam na sve što smo uradili, jer smo spremno reagovali na sve izazovne situacije i uspeli da zadržimo kontinuitet poslovanja i zaposlenosti, u čemu su ključnu ulogu imali angažman svih naših zaposlenih i velika podrška Fortenova grupe.

Situacija sa pandemijom još jednom je potvrdila koliko je važno ulagati u domaću proizvodnju, što se zapravo podudara sa strategijom koju intenzivno sprovodimo već dugi niz godina i u kojoj se oslanjamo na domaće dobavljače. PIK zadovoljava 40% potreba tržišta za crvenim mesom i mesnim prerađevinama u Hrvatskoj i zato je bilo izuzetno važno osigurati nesmetanu proizvodnju i distribuciju proizvoda, a upravo nam je saradnja sa našim farmerima, sa kojima imamo dugogodišnje ugovore, to omogućila.

Prošle godine ste prvi na hrvatskom tržištu lansirali liniju proizvoda biljnog porekla – zašto ste se kao mesna kompanija odlučili na ovaj korak? Kako su nastajali proizvodi?

PIK Vrbovec, osluškujući potrebe potrošača, oduvek veliku važnost pridaje inovacijskoj kulturi i neprestano je u potrazi za novim kategorijama. Jasno smo uvideli kako, sa jedne strane, dolazi do promene u navikama potrošača, dok sa druge strane i mi kao lider u mesnoj industriji imamo odgovornost da ponudimo proizvode koji odgovaraju tržišnim trendovima.

Inovativnu liniju Planet of Plants, koja je nastala sinergijom dve članice Fortenova grupe – PIK Vrboveca i naše sestrinske kompanije Zvijezde – osmislili smo na način da bude kvalitetna alternativa odgovarajućim mesnim proizvodima. U realizaciju, odnosno eksperimentalni razvoj, krenuli smo 2019. godine, a u celom procesu smo se suočavali sa brojim izazovima. Najteže je bilo postići teksturu i konzistenciju, a sa druge strane dobiti proizvod koji ima ukus i sočnost mesnog proizvoda. Nakon brojnih proba, izmena i prilagođavanja recepture, degustacija i ocenjivanja proizvoda, 2021. smo krenuli u prvu industrijsku proizvodnju i lansiranje na tržište.

Na razvoju Planet of Plants proizvoda radio je tim PIK-a iz različitih odeljenja – razvoja, marketinga, proizvodnje i osiguranja kvaliteta sastavljen od inženjera prehrambene tehnologije, nutricionista, brend menadžera, mašinskih inženjera i tehničara, specijalista za sigurnost hrane i mikrobiologa.

Kako je linija Planet of Plants prihvaćena na tržištu?

Planet of Plants linija proizvoda namenjena je svima, a posebno onima koji ne žele da se odreknu mesa, onima koji teže balansiranoj ishrani i namirnicama biljnog porekla – danas popularno zvanim fleksitarijancima. Ishrana bazirana na biljnim proteinima idealna je za sve koji teže smanjenju, ali ne i potpunom eliminisanju unosa proizvoda životinjskog porekla, koji nisu spremni da se odreknu poznate teksture i ukusa njima omiljenih mesnih namirnica. Upravo je zbog toga ova inovativna linija sve popularnija među potrošačima.

Reakcije na Planet of Plants proizvode su izvrsne što je potvrda da PIK Vrbovec uspešno prati trendove i da ovom linijom proizvoda odgovara potrebama potrošača što nas podstiče na širenje asortimana. Zato je ova prva hrvatska plant-based linija ove godine proširena sa dva nova proizvoda – ćufticama i mlevenim ‘mesom’. Novi proizvodi su, kao i svi drugi iz ove linije, bez soje i glutena, bogati proteinima graška i izvrstan su izvor dijetalnih vlakana.

Koliko PIK Vrbovec ulaže u inovacije i nove proizvode? Zbog čega je predvodnik u svojim kategorijama?

Investicioni ciklus u PIK Vrbovecu nikada ne prestaje – od 2005. do danas ukupan iznos PIK-ovih investicija premašio je 158 miliona evra (1,2 milijarde kuna). Ulaganja u same proizvodne procese i infrastrukturu preduslov su dostignuća i poslovnog rasta i razvoja. Što se tiče proizvodnih inovacija, veliku važnost pridajemo potrazi za novim kategorijama. Na primer, mesni snack je kategorija koja u Hrvatskoj gotovo nije postojala, što je za nas predstavljalo veliki izazov, ali i potencijal.

Istovremeno, ulazak u ‘on the go’ segment i izlazak izvan rashladnih uređaja je za PIK bio veliki iskorak koji nam je omogućio bolju vidljivost na prodajnom mestu i otvorio mnoge, za nas nove kanale prodaje, poput benzinskih stanica, kiosaka ili HoReCa kanala, čime ukupno postajemo dostupniji potrošačima. Pozicija koju PIK danas ima na tržištu rezultat je upravo kontinuiranih ulaganja, brojnih inovacija, primene savremene tehnologije i opreme, znanja i zalaganja svih zaposlenih, ali podjednako i poslovne filozofije usmerene ka tržištu i neprestanog osluškivanja potreba potrošača.

Zanimljivo je istaći da je upravo PIK prvi u Hrvatskoj i regionu uveo funkcionalne benefite u kategoriji mesnih prerađevina i na taj način, vodeći se smernicama Svetske zdravstvene organizacije, smanjio udeo soli za 25%, a istovremeno zadržao prepoznatljiv ukus i vrhunski kvalitet.

Nedavno ste dobili sertifikat ‘Poslodavac partner’. Koliko imate zaposlenih, koliko ulažete u njihovu edukaciju, kakve su mogućnosti napredovanja?

U ovom trenutku PIK Vrbovec zapošljava preko 1.800 radnika. Kako bismo pratili rast i razvoj kompanije, već niz godina vodimo proaktivnu i planiranu politiku upravljanja ljudskim resursima i vodimo računa da kroz društveni dijalog konstantno ulažemo u podizanje nivoa materijalnih prava i zadovoljstva radnika.

Takođe, konstantno ulažemo u razvoj i edukaciju naših zaposlenih i podstičemo uključenost i doprinos poslovanju. Uz to, PIK Vrbovec za svoje novozaposlene ima razvijen proces kojim se stvara podsticajno okruženje za razvoj, prenošenje znanja, deljenje iskustva, izgradnju poverenja kao temelja kvalitetnog odnosa i podsticanje feedback kulture. S ponosom ističemo da su ljudski potencijali najveća vrednost kompanije i temelji na kojima gradimo svoju uspešnu priču već više od 80 godina.

Tome u prilog ide i priznanje-sertifikat ‘Poslodavac partner’ koje dodeljuje Selectio grupa, koje smo dobili zajedno sa Fortenova grupom, Jamnicom, Konzumom i mStartom. Sertifikat predstavlja uspešnost našeg rada i truda kada su u pitanju ljudski potencijali, a ujedno i veliku odgovornost, stoga ćemo i u narednom periodu dodatno unapređivati visok nivo partnerskog odnosa sa našim zaposlenima.

Održivo poslovanje raste na listi prioriteta po kojoj potrošači biraju brend i kompaniju koja iza njega stoji – koliko i kako PIK Vrbovec ulaže u društveno-odgovorno poslovanje?

PIK Vrbovec svake godine izdvaja značajna sredstva za donacije i sponzorstva brojnih institucija, udruženja i organizacija koje deluju na različitim područjima, bilo da se radi o sportu, kulturi, očuvanju životne sredine i slično. Takođe, PIK je kompanija koja je u vremenu suočavanja sa pandemijom korona virusa i razornim zemljotresom, iskazala solidarnost sa najugroženijim grupama našeg društva.

Uz to, imamo jaku vezu sa lokalnom zajednicom u kojoj poslujemo, pogotovo iz razloga što veliki broj Vrbovčana radi upravo u PIK-u, stoga smo aktivno uključeni u aktivnosti lokalnih organizacija koje deluju u kulturi, tradiciji i sportu. Društvena odgovornost pokazala se izuzetno bitnim činiocem razvoja kompanije a, što je najvažnije, ima pozitivan učinak na dobrobit zajednice u kojoj kompanija posluje.

Kontinuirano ulaganje u društveno-odgovorno poslovanje trebalo bi da bude okosnica rada svake kompanije, jer na primeru PIK-a možemo reći da se uloženi resursi i te kako vrate, potrošači prepoznaju i cene društveno-odgovorne projekte, a tome svedoče i prodajni rezultati i pozitivne reakcije sa tržišta.

Kakvi su planovi za naredni period? Da li su počele pripreme za sezonu? Da li planirate nova ulaganja u proizvodne pogone?

Tokom letne sezone beležimo najveći rast prodaje, jer raste potražnja za celim našim asortimanom, a posebno za nekim kategorijama kao što su pakovani naresci i grill asortiman. Primera radi, PIK Vrbovec za dva meseca letnje sezone proda preko pet miliona komada pakovanih narezaka. Stoga se za turističku sezonu uvek unapred ozbiljno pripremamo, pa tako i ove godine preduzimamo sve predradnje da je dočekamo spremni.

Uz to, od početka godine pažljivo pratimo bitne faktore koji utiču na sezonu, što se posebno odnosi na epidemiološku situaciju i dešavanja u Ukrajini. Veće hotelske kuće i ostali turistički objekti sa kojima sarađujemo optimistični su u pogledu ove sezone, a i mi se nadamo da će biti što duža i verujemo da ćemo svi zajedno ostvariti planirani rast sezonske prodaje.

Što se ulaganja u proizvodne pogone tiče, PIK Vrbovec je usmeren ka daljem rastu, koji nije moguć bez stalnih ulaganja. Tako smo trenutno u fazi proširenja kapaciteta za proizvodnju mesa čija je vrednost preko 10 miliona evra i čiji se završetak očekuje početkom 2023.

Kompanija smo koja postavlja trendove u mesnoj industriji, a osluškujući potrebe tržišta svojim potrošačima uvek nudimo nešto inovativno, moderno i primamljivo. Upravo zato, proces ulaganja nam je izuzetno važan i nikad ne prestaje.