SLADOLED

Foto: Freepik

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 218, jun 2024)

JUL I AVGUST ‘NOSE’ NAJVEĆI DEO PRODAJE

Prema istraživanju NIQ panela, najprodavaniji je sladoled u kutijama – i to uglavnom plastičnim: kutije čine oko 59% prodatih količina. Sledi sladoled na štapiću koji učestvuje sa oko 18%, pa korneti sa oko 8%.

Istraživanje NIQ

Gde najviše kupujemo sladoled i koja pakovanja su nam najprivlačnija pokazuju podaci iz NIQ RMS panela prodaje za period od maja 2023. do juna 2024. godine.
Prodaja sladoleda u Srbiji tokom posmatranog perioda je u porastu, pa je tako vrednosna prodaja sladoleda zabeležila rast od 28% u odnosu na isto razdoblje godinu dana ranije, količinska rast od 6%, a komadna prodaja rast od 5%.
Naravno, bitno je napomenuti da je ovo izuzetno sezonska kategorija koja u letnjim mesecima ostvari najveći deo ukupne godišnje prodaje. Jul i avgust iz godine u godinu su meseci koji generišu najveći deo kategorije.

Po kanalima prodaje
Sladoled se najvećim delom prodaje u supermarketima – oko 30% kategorije proda se kroz ovaj kanal. Zatim slede velike, srednje i male prodavnice u kojima se proda po 20% sladoleda, kroz kioske i paviljone 7%, dok se u hipermarketima proda 2% kategorije sladoleda.

Po regionima
U Vojvodini se proda 31% ukupnih količina sladoleda, u Beogradu 27%, na jugoistočnu Srbiju ‘otpada’ 22% prodatih količina, a na zapadnu Srbiju 21%.

Po formi proizvoda
Najprodavaniji je sladoled u kutijama (uglavnom plastičnim) koji čini oko 59% prodatih količina. Sledi sladoled na štapiću koji učestvuju sa oko 18%, pa korneti sa oko 8%.

Po veličini pakovanja
Kada je reč o veličini pakovanja, najprodavaniji je sladoled do 165ml, sa oko 23% prodaje. Zatim slede pakovanja od 1.600ml sa oko 12%, pa pakovanja od 900ml i 120ml, sa oko 6% i 5% prodaje.

Vodeći igrači
Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Cermat, Frikom, Froneri, Ice Planet&Co i Nomad Foods, a vodećim proizvođačima se pridružuju i proizvođači privatnih robnih marki.
Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Frikom, Kapri, King i Macho.

GLOBALNI TRENDOVI U KATEGORIJI SLADOLEDA

Potrošačima se najviše dopadaju sladoledi sa prirodnim sastojcima, malo kalorija i zdravstvenim i ekološkim tvrdnjama, pa su proizvođači fokusirani na lansiranje proizvoda sa ovim atributima.

Istraživanje Grand View Research

Veličina globalnog tržišta sladoleda procenjena je na 81,8 milijardi dolara u 2022. godini. Očekuje se da će rasti po CAGR stopi od 4,2% od 2022. do 2030. i da će dostići 114,7 milijardi dolara do 2030. godine. Ključni faktori koji će pokrenuti rast tržišta sladoleda uključuju pojačanu potražnju za inovativnim ukusima i vrstama, kao i rastuću impulsivnu konzumaciju sladoleda (korneta, ‘sendviča’ itd) u zemljama u razvoju. Takođe, sve veća svest među potrošačima o važnosti zdravlja podstaći će potražnju za premijum sladoledom u narednim godinama.
Proizvođači povećavaju svoj asortiman sladoleda uključivanjem funkcionalnih sastojaka, organskih, biljnih i egzotičnih ukusa u formulacije proizvoda kako bi zadovoljili želje potrošača koje se menjaju. Prema članku objavljenom u Food Ingredients Firstu, proizvođači sladoleda koriste funkcionalne sastojke kako bi istakli zdravstvene prednosti svojih smrznutih poslastica. Biljni steroli, lecitin i propilen glikol monoester (PGME) se široko koriste da zamene sintetičke sastojke u sladoledima.
Pored toga, proizvođači se fokusiraju i na uvođenje novih varijanti u kategoriju sladoleda. Nove kompanije ulaze u ovaj segment sa namerom da udovolje rastućoj potražnji potrošača. Na primer, pre nekoliko godina je Keventers, vodeći indijski brend mleka, proširio poslovanje u kategoriju smrznutih poslastica lansiranjem šest novih ukusa sladoleda – Belgian Chocolate, Alphonso Mango, Triple Chocolate, Mocha Almond Fudge Brownie, Exotic Strawberry i Blueberry Cheesecake.
Sa rastućim trendom korišćenja prirodnih sastojaka u sladoledima, regionalni brendovi počeli su sve više da lansiraju nove i inovativne ukuse. Na primer, Natural’s Ice Cream je lansirao Orange Chocolate sa prirodnom pulpom od narandže i lokalno proizvedenom čokoladnom pastom.
Sladoled zahteva visoke troškove skladištenja i logistiku da bi se održala potrebna temperatura proizvoda. Na lokacijama skladištenja moraju se održavati veoma niske temperature smrzavanja, što zahteva veliku potrošnju energije. Ovi proizvodi se moraju transportovati u posebno dizajniranim kamionima opremljenim najsavremenijim mogućnostima hlađenja i ovi zahtevi za transport uključuju ogromne troškove. Očekuje se da će ovi faktori donekle usporiti rast tržišta u narednih nekoliko godina.

Po proizvodima
Sladoledi u čaši i u kutiji imju najveći udeo u prihodu i očekuje se da će ovaj segment rasti po CAGR stopi od 4% tokom prognoziranog perioda. Kako su brendovi postali svesniji rastuće popularnosti pakovanja sladoleda u čaše i kutije, proširili su svoju ponudu u ovim tipovima ambalaže.
Predviđa se da će segment sladoleda na štapiću i popseva (smrznuta poslastica od voćnog soka, na štapiću ili u tubici) zabeležiti rast od preko 3% tokom prognizoranog perioda.

Po vrstama
Mlečni sladoledi, kao i sladoledi na vodenoj bazi beleže najveći udeo u prihodima i očekuje se da će zadržati dominaciju tokom prognoziranog perioda. Uz brzorastuću urbanizaciju i napredak tehnologije u evropskom mlečnom sektoru, potražnja za luksuznim sladoledom i sladolednim desertima nastavlja da naglo raste u Evropi. Korišćenje sastojaka poput punomasnog mleka, obranog mleka, zaslađivača i aroma je glavni faktor koji pokreće godišnji prihod evropskog tržišta.
Predviđa se da će veganski sladoledi imati najveću CAGR stopu – od preko 9% od 2022. do 2030. Porast alergija na hranu (jaja, mlečni proizvodi) i sve veća popularnost veganstva su faktori za koje se očekuje da će podstaći potražnju za veganskim proizvodima i doprineti rastu ovog segmenta.

Po kanalima distribucije
Sladoled se najviše prodaje kroz maloprodajni kanal i očekuje se da će zadržati dominaciju tokom prognoziranog perioda. Proizvođači sladoleda u maloprodajnim objektima nude široku lepezu proizvoda, kao što su sladoledi na štapiću, popsevi, štanglice, kombinacije dva ili više različitih ukusa, sladoledni deserti sa dodatim voćem, orašastim plodovima i sirupom… Očekuje se da će rastuća popularnost sladolednih deserata, kao i raznovrsnost ukusa i dostupnost širokog spektra proizvoda u objektima, podstaći prodaju kroz kanal maloprodaje.
Predviđa se da će distribucija sladoleda kroz ugostiteljske objekte zabeležiti drugu najveću CAGR stopu – od 3,9% od 2022. do 2030. Sladoled je jedan od najpoželjnijih deserata i može se ‘ugraditi’ u bezbroj drugih proizvoda, uključujući šejkove, kolače i kafu. Očekuje se da ovo povećati popularnost sladoleda kroz ugostiteljski kanal distribucije.

Po ukusima
Vanila je jedan od najpopularnijih ukusa sladoleda širom sveta i ovaj ukus je imao drugi najveći udeo u prihodima (posle čokoladnog, a ispred voćnog). ‘Sposobnost’ vanile da se lako stapa sa većinom deserata i poboljšava ukus doprineće njenoj potražnji u periodu do 2030.
Sve veća želja potrošača za isprobavanjem novih ukusa povećala je interesovanje proizvođača za lansiranje inovativnih ukusa sladoleda. Tako je, na primer, Eclipse Foods pre nekoliko godina lansirao sedam novih, inovativnih ukusa – Mango Passion Fruit, Strawberry Fields, Mint Chip, Caramel Butter Pecan, Cookies n’ Cream i Peanut Butter Cookie Dough.

Po regionima
Azijsko-pacifički region dominirao je tržištem sladoleda poslednjih godina. To se može pripisati velikoj potrošnji sladoleda u ovom regionu i širokoj dostupnosti proizvoda ključnih proizvođača, koji takođe portfoliju dodaju široku lepezu premijum proizvoda da bi zadovoljili sve veću potražnju, naročito mladih potrošača. Očekuje se da će sve veća preferencija potrošača za zdravim alternativama povećati potražnju za veganskim proizvodima bez mleka u regionu Azija-Pacifik.
Severna Amerika će zabeležiti CAGR od 3,6% od 2022. do 2030. Potrošači u SAD-u su postali svesniji značaja svog zdravlja i stoga su promenili preferencije i okrenuli se zdravijim alternativama u odnosu na konvencionalne proizvode, u kategorijama kao što su slatkiši, deserti i sladoledi. Očekuje se da će takvi tržišni trendovi podstaći potražnju za veganskim proizvodima u Severnoj Americi.

Strategije proizvođača
Potrošačima se najviše dopadaju sladoledi sa prirodnim sastojcima, malo kalorija i zdravstvenim i ekološkim tvrdnjama, pa su proizvođači fokusirani na lansiranje proizvoda sa ovim atributima. Dobar primer je Northern Bloc koji je, pre nekoliko godina, uveo pakovanje sladoleda bez plastike kako bi smanjio upotrebu plastike i povećao održivost. Nova papirna ambalaža njegovih sladoleda je 100% biorazgradiva, kompostabilna i reciklažna. ç

Preuzeto sa:
www.grandviewresearch.com