ZA BOLJI UKUS MESA
(tekst objavljen u Progressive magazinu br25.jun,2006.)
Vodeći proizvođači na tržištu senfa, po abecednom redu: Centroproizvod i Polimark.
Bajka bez ljubavi je kao meso bez senfa, bezukusan obrok, kaže Anatole France. Senf se dobija mešanjem fino samlevenih, ili celih semenki bele, ili crne slačice sa vodom, sirćetom, ili vinom. U proizvodnji senfa mogu da se koriste i kuhinjska so, šećer, začini, kao i paradajz, ren ili neki drugi dodatak, koji će senfu dati specifičan ukus, različit od standardnog. Senf je važan sastojak mnogih jela i salata, a ‘hot dog’ se bez njega ne može ni zamisliti. Ljute supstance senfa podstiču cirkulaciju isagorevanje masti, pa je ova namirnica dobra za zdravlje i pomaže u održavanju vitke linije. Najveći deo tržišta senfa kod nas drže dva domaća proizvođača – Centroproizvod i Polimark.
Četvorostruka kontrola
„Senf C se proizvodi od pažljivo biranih sorti crne i bele slačice, uzgajanih na plantažama kompanije. Ono što Senf C izdvaja i čini najkvalitetnijim i najprodavanijim senfom na tržištu SCG, jeste činjenica da je Centroproizvod jedini proizvođač na ovim prostorima koji ima potpunu kontrolu nad proizvodnjom senfa. Primenjuje se četvorostruka kontrola kvaliteta – počev od sirovina, ambalaže, preko proizvodnje i distribucije, pa do post prodajne kontrole. Potvrda vrhunskog kvaliteta Senfa C stigla je i sa 73. Međunarodnog poljoprivrednog sajma u Novom Sadu, na kojem je Senf C osvojio šest Zlatnih i Veliku zlatnu medalju“, kaže Ivana Marković, PR menadžer Centroproizvoda. Prema informacijama kojima raspolažu u ovoj kompaniji, tržišno učešće Senfa C je oko 90 odsto, i u stalnom je porastu, iako je Centroproizvod već izraziti lider u ovoj kategoriji.
• Raznovrsnost pakovanja
Senf C postoji u više pakovanja: Senf pikant PVC 100g, Senf delikates PVC 100g, Senf delikates bočica 240g, Senf pikant bočica 240g, Senf delikates boca 430g, Senf delikates tegla 700g i Senf delikates kantica 1kg. Najpopularnije pakovanje je PVC čašica od 100g, a popularne su i boca od 240g i tegla od 700g. Po rečima Ivane Marković, raznovrsna ambalaža je jedan od razloga uspeha na tržištu, jer i raznovrsnost pakovanja pomaže da se zadovolje različite potrebe potrošača. Ceo asortiman od 169 artikala izvozi se u zemlje regiona, a u bliskoj budućnosti planiran je i izvoz na ostala tržišta. Za konkurente u Centroproizvodu smatraju veće domaće proizvođače, ali i strane koji ulaze na naše tržište. „S obzirom da je Centroproizvod kompanija koja ide u korak sa svetskim trendovima i osluškuje potrebe potrošača, pripremamo i novitete, o kojima ćemo ih obavestiti“, kaže Ivana Marković.
Uskoro noviteti
Polimarkov senf se za sada proizvodi i prodaje samo u jednom ukusu – Senf Fini, a udeo ove kompanije na tržištu je, po rečima Dejana Kujundžića, marketing menadžera, u prošloj godini iznosio 14 odsto. „Neka istraživanja i analize govore da će se ovo tržište u narednim godinama znatno uvećati po obimu. Zbog letnje pauze u Polimarkovoj proizvodnji, uzrokovane preseljenjem u novu fabriku, došlo je i do pada proizvodnje, koji je nadoknađen krajem prošle i početkom ove godine. To je imalo za rezultat mali rast tržišnog udela, u odnosu na prethodne godine“, kaže Kujundžić. Tri najprodavanija pakovanja Polimarkovog senfa su, bez konkurencije, boca od 550g, zatim kesa od 50g i potom tuba od 190g. Pored prodaje na domaćem tržištu, Polimarkov senf se izvozi u sve bivše jugoslovenske republike. U Polimarku kažu, da kao što su uveli nove ukuse majoneza, slično iznenađenje spremaju i kada je u pitanju senf.
Pripremila: Marija Šmit