Šampon

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 98, jul/avgust 2012.)

 

ZA POTPUNU ČISTOĆU I SJAJ

 

Prema istraživanju Nielsena, najprodavaniji su šamponi od 1l, sa 43,2% količinskog učešća. Slede pakovanja od 400ml, 250ml, 500ml i 200ml. Najmanje učešće u prodaji ostvaruju šamponi od 750ml, 300ml i 2l. 

 

U modernom društvu, život se ne može zamisliti bez šampona. Ali, šampon za kosu je u stvari skorašnje otkriće. Datira iz 19. veka, a komercijalnu upotrebu doživeo je tek u 20. veku. Pre nego što su se šamponi pojavili, ljudi su kosu prali kombinacijom sapuna, parfema i esencijalnih ulja, međutim ništa od ovoga nije moglo da obezbedi takvu čistoću i sjaj kao što to mogu šamponi. Oni su nastali kao rezultat inovacija, kada je u potpunosti shvaćen sastav dlake i kako se ona prlja, pa su naučnici mogli da razviju adekvatnu formulu čišćenja.

Nielsen analiza tržišta
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i o ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, drogerije. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (npr. kiosci, benzinske stanice, pijace); velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro).
Terminologija: obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije. Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Najveća količina šampona se proda u hipermarketima i supermarketima – 40%, slede male i velike prodavnice sa 24% i 21%, pa drogerije sa 15%. Prema tipu proizvoda, šamponi u formi 2u1/3u1/4u1 generišu svega 4,6% količinske prodaje. Ostatak prodaje od 95,2% pripada standardnoj formi šampona.
Prema veličini pakovanja najprodavaniji su proizvodi od 1l, sa 43,2% količinskog učešća. Sledi pakovanje od 400ml (15,9%), 250ml (13,7%), 500ml (11,5%) i 200ml (7,4%). Najmanje učešće u prodaji ostvaruju šamponi od 750ml (2,9%), 300ml (1,8%) i 2l (1,7%).
Vodeći proizvođači (prema abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Dahlia, Henkel&Schwarzkopf, Panonija, Procter&Gamble, a vodećim proizvođačima se pridružuju i proizvođači privatnih robnih marki prikazani zbirno.
Vodeće robne marke (prema abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Ego, Glamur, Head&Shoulders, Hera, Wash&Go, kao i proizvodi privatnih robnih marki prikazani zbirno.

Napomena: podaci su za period maj 2011-april 2012. i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije, ukoliko nije drugačije naznačeno.

Henkel&Schwarzkopf
Kompanija Henkel Srbija je prisutna na tržištu šampona sa širokim asortimanom internacionalnih brendova – Schauma, Gliss i Syoss, kao i sa domaćim brendom Glamur. Schauma u svom asortimanu ima šampone koji zadovoljavaju potrebe različitih tipova kose kod žena, šampone namenjene nezi kose muškaraca, dečje šampone i šampon za bebe. “Formula Schauma šampona je unapređena ove godine i sadrži intenzivne proteine. Dostupni su u pakovanjima od 250ml i 400ml. Gliss je specijalista za oporavak oštećene kose, zahvaljujući formuli sa tečnim keratinom koji se nalazi u svim šamponima. Gliss šamponi su dostupni u pakovanju od 250ml, kao i 400ml u toku promotivnih ponuda. Syoss šamponi su profesionalnog kvaliteta za negovanu kosu, imaju efekat kao da je korisnik bio u frizerskom salonu. Syoss formula je sa pro cellium keratinom koji obnavlja oštećenu vlas i dostupan je u pakovanjima od 500ml. Glamur je porodični šampon, koji se može naći u pakovanjima od 250ml, 500ml i 1.000ml”, kažu iz Sektora marketinga kozmetike u kompaniji Henkel Srbija i dodaju da, iz godine u godinu, svi Henkelovi brendovi imaju odličan uspeh na tržištu šampona i beleže konstantan rast prodaje, kako u tradicionalnim trgovinama tako i u velikim trgovinskim lancima i drogerijama. Među najprodavanijima su šamponi za negu suve i oštećene kose. “Henkel, kao lider u inovacijama, posebno je ponosan na ovogodišnje inovacije u segmentu nege kose, koje su odlično prihvaćene od strane potrošača: Schauma Cream&Oil šamponi sa intenzivnim proteinom i arganovim uljem koji obnavljaju oštećenu vlas i sprečavaju pojavu iskrzanih krajeva, Gliss Ultimate volume šamponi sa tečnim keratinom i kolagenom za neverovatan volumen kose, Syoss Silicon free proizvodi bez silikona, parabena i parafina za profesionalnu negu kose bez otežavanja”, kažu iz ove kompanije. Iako je konkurencija veoma brojna i aktivna na ovom tržištu, veliki uspeh koji Henkelovi brendovi ostvaruju je, kako kažu iz njihovog Sektora marketinga kozmetike, utemeljen na kvalitetnim proizvodima i njihovim stalnim inovacijama i unapređenjima kako bi se izašlo u susret sve sofisticiranijim potrebama potrošača.

Panonija
Hemijska industrija Panonija Pančevo prisutna je sa dva brenda u okviru kategorije šampona za pranje kose – Ego i Strong&Shine. “Ego šamponi za sve tipove kose sa optimalnom pH vrednošću dostupni su u pakovanjima od 500ml i 1.000ml. Obogaćeni su biljnim ekstraktima kamilice, koprive, breze i jabuke i prijatnim cvetnim notama ciklame, hrizanteme i frezije, pospešuju sjaj i mekoću kose. Strong&Shine šamponi su dostupni u pakovanju od 250ml, namenjeni su tretmanu suve, masne i kose sklone peruti. Bogati su ekstraktima lekovitih biljaka i pšeničnih klica, vitaminima i provitaminima”, kažu iz Panonije i dodaju da im je u planu modernizacija ambalaže Ego šampona. Proizvodi Panonije su dostupni na teritoriji cele Srbije. Zastupljeni su u prodajnim objektima Idee, Mercatora, Disa, Univerexporta, Amana, Trnava prometa, Prima nove i mnogim drugim. Izvoze se na teritoriju BiH i CG, a u planu je proširenje na ostala tržišta u regionu. Kao glavne konkurente iz Panonije izdvajaju Beohemiju, Henkel i P&G.

GfK analiza tržišta
Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Srbiji neprekidno traje od novembra 2002. U centru pažnje je merenje potrošnje više od 70 kategorija u 1.500 domaćinstava Srbije (ono što se potroši van domaćinstva nije predmet ovog istraživanja). Analiza tržišta šampona u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od jula do decembra 2011.
Na tržištu šampona u Srbiji međusobno konkuriše oko 50 domaćih i stranih proizvođača, a ponuda je usko podeljena na skupe strane proizvode u malim pakovanjima sa jedne strane i jeftine proizvode u velikim porodičnim pakovanjima sa druge strane. Pet najvećih proizvođača prema vrednosnom učešću zauzima 72% tržišta, i to su (po abecednom redosledu): Beiersdorf, Colgate Palmolive, Henkel, L’Oreal/Garnier i P&G.
U posmatranom periodu, oko 61% svih domaćinstava u Srbiji kupilo je neki šampon. Treba imati u vidu i domaćinstva koja verovatno nisu imala potrebu da ponove kupovinu šampona u analiziranom periodu, jer kupuju velika porodična pakovanja koja se troše po nekoliko meseci.
Najviše šampona se kupuje u supermarketima (26%), pa u tradicionalnim prodavnicama (22%) i mini-marketima (21%). U cash&carryjima se kupi 10% svih šampona, a u hipermarketima 7%. Učešće drogerija u prodaji iznosi samo 6%. Međutim, mora se uzeti u obzir da drogerije nisu toliko rasprostranjene u manjim naseljima, kao ni hipermarketi. Preko ostalih kanala obavi se 7% kupovina. Trgovačke marke imaju manje od 3% učešća. Promotivne kupovine ‘nose’ 14%, što je iznad tržišnog proseka za potrošna dobra, dok se preostalih 86% šampona kupi po regularnim cenama. 96% količinskog učešća u kupovinama imaju šamponi za odrasle, a 4% šamponi za decu.
Od svih kupaca šampona u posmatranom periodu, oko 25% je kupilo neki od Henkelovih šampona. P&G-jeve je kupilo 25% kupaca, a L’Oreal/Garnierove 16%. Isto toliko bilo je i kupaca Colgate Palmolive šampona. Beiersdorf je privukao oko 10% kupaca šampona.
Najlojalnije kupce ima P&G – oni su 65% svojih potreba za šamponima zadovoljili proizvodima ovog proizvođača. Ostali analizirani proizvođači su prilično izjednačeni kada je lojalnost u pitanju, bez obzira na različit broj privučenih kupaca, a stopa lojalnosti im se kreće od 42% do 47%.
Iako na tržištu postoji mnogo različitih tipova šampona, klasični dominiraju (oko 94%), dok proizvodi sa dodatkom balzama (2u1) imaju svega oko 6% učešća. Tržište šampona obiluje inovacijama, bilo da su u pitanju novi mirisi, egzotične kombinacije ekstrakata, nove fukcionalne karakteristike ili ‘samo’ redizajn pakovanja. Oglašavanje na ovom tržištu je praktično kontinuirano.

Pripremila: Dragana Vraneš