(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 149, jun 2017)
NEOPHODNA NEGA
Najveći količinski udeo u prodaji proizvoda za negu kože tela beleži kanal drogerija (60%). Kroz kanal hipermarketa i supermarketa proda se 25% količina, a za njima slede velike radnje sa 9% i male radnje sa 5%, pokazuju podaci Nielsena.
Nielsen analiza tržišta
Ana Bijelić, Report Liaison:
Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period mart 2016 – februar 2017. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 24% proizvoda za negu kože tela, u Beogradu 41%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 15%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 20%. Najveći količinski udeo u prodaji proizvoda za negu
kože tela beleži kanal drogerija – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 60%. Kroz kanal hipermarketa i supermarketa proda se 25% količina proizvoda za negu kože tela, a za njima slede velike radnje sa 9% i male radnje sa 5%. Prema nameni, najprodavaniji su proizvodi za telo (59%), a slede proizvodi za telo, lice i ruke (20%), proizvodi za lice i telo (8%), proizvodi za telo i ruke (2%), dok proizvodi bez određene namene čine 10% količinske prodaje. Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Beiersdorf, DCP Hemigal, L’Oréal, Unilever i proizvođači privatnih robnih marki zbirno.
Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Dove, Fitogal, Mixa, Nivea i privatne robne marke zbirno.
GfK analiza tržišta
Jelena Milutinović, Research Assistant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta proizvoda za negu kože tela u Srbiji odnosi se na podatke GfK
panela domaćinstava za period od maja 2016. godine do februara 2017. godine. Porast prosečnih cena plaćenih za proizvode za negu kože tela doveo je do rasta tržišta uprkos blagom smanjenju prodatih količina. Broj domaćinstava koja su u posmatranom periodu bar jednom kupila neki od ovih proizvoda ostao je na 44% od ukupnog broja domaćinstava. Najviše se prodaju proizvodi za negu kože tela u obliku kreme i oni ‘zauzimaju’ 55% tržišta, a slede proizvodi u obliku mleka 27% i losiona 13%. Proizvodi namenjeni svim tipovima kože su i dalje najrasprostranjeniji, sa 63% tržišnog učešća. Slede ih oni namenjeni suvoj koži sa 18%. Tradicionalne prodavnice su u posmatranom periodu zabeležile pad učešća, pa su sada na 21% učešća, kao i minimarketi. Supermarketi ‘pokrivaju’ 17% tržišta, hipermarketi 6%, a drogerije su povećale svoje učešće na 15%. Preostalih 20% učešća je podeljeno na preostale formate, pre svega na kupovinu putem kataloga. Učešće promocija je iznosilo 17%, isto kao i u prethodnom periodu. Trgovačke marke su smanjile učešće na svega 5%. Od preko 80 proizvođača, može se izdvojiti vodećih pet po učešću na tržištu. To su, abecednim redosledom: Beiersdorf, Dahlia, Hemigal, Henkel&Schwarzkopf i Unilever. Zajedno, oni čine 57% tržišta. Najveću lojalnost potrošača ima Beiersdorf, čak 70%. Njihove proizvode je bar jednom kupilo 55% kupaca sredstava za negu kože tela. Dahlia i Unilever beleže lojalnost od 40%, Henkel&Schwarzkopf 37%, a Hemigal 34%.
Beiersdorf
Nivea marketing tim:
Kompanija Beiersdorf je u kategoriji proizvoda za negu kože tela na tržištuzastupljena sa brendo m Nivea. Pre skoro 50 godina napravljeno je prepoznatljivo plavo mleko za negu kože, koje je apsolutni favorit naših potrošača. Sa ponosom možemo da kažemo da je Nivea brend postavio standarde u kategoriji ‘nega kože’. Proizvodi za negu kože su prilagođeni potrebama različitih tipova kože, u okviru tri linije: osnovna nega, proizvodi za zatezanje kože i In Shower, proizvodi za negu tela pod tušem. Dostupni su u formatima 250ml, 300ml i 400ml. Svi Nivea proizvodi za negu kože su
izuzetno zastupljeni i traženi, mada se najveća prodaja ostvaruje kroz
drogerije i hipermarkete. Kretanje kategorije je u skladu sa kretanjem
tržišta. Trenutno je aktuelna nova linija proizvoda Nivea Oil in Lotion, koja
obuhvata 3 nova losiona za telo bogata uljem, sa predivnim mirisnim
notama. Dostupne kombinacije su: ulje jojobe i miris trešnjinog cveta,
arganovo ulje i miris ruže, bademovo ulje i miris vanile. Hranljiva i lagana
formulacija losiona, kao i senzualni mirisi su idealan spoj za sve koji žele
da neguju svoju kožu i uz to uživaju svim čulima.
Uvek se trudimo da osluškujemo svoje potrošače i njihove potrebe. Inovacijama želimo da pružimo našim lojalnim potrošačima mogućnost da probaju nove proizvode i imaju veći izbor u okviru svog omiljenog brenda. Takođe, kroz inovacije pružamo priliku i ostalim potrošačima na tržištu da probaju nešto novo.
DCP Hemigal
Jelena Denić, direktor prodaje:
Naši proizvodi za negu kože tela svrstani su u kolekciju Fitogal. Najprodavanije su naše univerzalne kreme iz kolekcije Fitogal: Neven krema 150ml i 80ml, Argan krema 150ml, kao i Bademova krema 80ml i 110ml. Pripremili smo i novi dizajn i unapređenu formulaciju naše Fitogal Univerzalne kreme, koja će biti mnogo atraktivnija, naročito pakovanje od 150ml u kozmetičkoj kutiji. Planiramo širenje ovog dela Fitogal kolekcije uvođenjem nove grupe proizvoda za negu tela tokom naredne godine. Time ćemo dodatno ojačati tržišne pozicije. Često radimo promocije ovih proizvoda
na mestima prodaje, a potrošače upoznajemo sa svojstvima proizvoda deljenjem testera, odnosno manjih promotivnih pakovanja i lifleta. To ima vrlo pozitivan uticaj na prodaju ove grupe proizvoda. Naša antiperspirantna krema Ina Bella Whisper 50ml je dosta dugo prisutna na tržištu i uživa veoma veliku lojalnost korisnika. Ona se najbolje prodaje
u drogerijama i apotekama, dok se ostali proizvodi iz kolekcije Fitogal najbolje prodaju u hipermarketima i supermarketima.
Unilever
Vladimir Knežević, Customer Marketing Manager, PC:
Iz kategorije proizvoda za negu tela Unilever potrošačima nudi losione,
mleka za telo, kreme i ulja za telo pod brendom Dove, u sklopu kojeg bismo posebno izdvojili inovativnu Dove Derma Spa kolekciju za negu tela zasnovanu na dermatološkoj ekspertizi i spa doživljaju. Pod brendom
Dove na raspolaganju su losioni i mleka za telo u pakovanjima od 250ml i 400ml. Dove Derma Spa kolekcija nudi losione za telo u ambalaži od 200ml, kreme za telo u pakovanju od 300ml i ulja za telo u ambalaži od 150ml.
Losioni i mleka za telo od 250ml su najprodavaniji proizvodi iz kategorije
proizvoda za negu tela. Iz godine u godinu pomenuta kategorija beleži rast u prodaji, a što se tiče prodajnih kanala, najvažniji su hipermarketi i drogerije.
Unilever je u 2017. godini svojim potrošačima prezentovao brojne novitete pod Dove brendom. Jedan od njih je svakako i kolekcija inspirisana ritualima žena iz različitih zemalja – Nourishing Secrets, u sklopu koje se nalaze i dve vrste losiona za telo. Prva sadrži ulje avokada i neven, dok je druga obogaćena pirinčanom vodom i cvetom lotosa. Pored toga, u okviru linije Dove Derma Spa, lansirana je i kolekcija Cashmere Comfort namenjena veoma suvoj koži, koja sadrži prirodna ulja semena i bogatih putera koji hrane kožu iznutra, poboljšavajući zaštitnu funkciju kože kao barijere koja zadržava njenu hidrataciju. Pored strateških i detaljno isplaniranih marketinških i prodajnih aktivnosti, svakako jedan od glavnih fokusa Unilevera jeste da radi na inovacijama koje će razlikovati kompaniju od konkurencije i time omogućiti prednost u konstantnoj borbi na tržištu. Iz tog razloga smo i ove godine potrošačima ponudili brojne novitete, ne samo u okviru proizvoda za negu kože nego i u sklopu cele kategorije kozmetike.