Pavel Kandalincev, NIS

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 181,  oktobar 2020)

 

VRHUNSKI KVALITET PO EVROPSKIM STANDARDIMA

Od 2009. godine u modernizaciju maloprodajne mreže uložili smo više od 320 miliona evra, dok je njen dalji razvoj definisan kao jedan od ključnih zadataka u skladu sa Strategijom razvoja kompanije NIS do 2025. Takođe, planiramo uvođenje novih usluga, u saradnji sa našim poslovnim partnerima, kao i širenje asortimana proizvoda na našim benzinskim stanicama, sa akcentom na unapređenje i jačanje naših sopstvenih brendova.

Razgovarale: Marija F. Šmit i  Dragana Vraneš

 

Kompanija NIS u Srbiji i zemljama balkanskog regiona rukovodi mrežom od preko 400 benzinskih stanica koje potrošačima nude visokokvalitetno gorivo. Takođe, ova kompanija je jedan od lidera u Srbiji kada je reč o društveno-odgovornom poslovanju. Pored pomenutog, NIS kontinuirano radi na unapređenju svog dopunskog asortimana, dostupnog potrošačima u maloprodajnim objektima ove kompanije, od kojih većina posluje u okviru koncepta Drive Café restorana. O dopunskom maloprodajnom aspektu poslovanja NIS-a, postignutim rezultatima, planovima za naredni period, dodatnim uslugama i programu lojalnosti, plasmanu vode Jazak, kao i o još nekim temama razgovarali smo sa Pavelom Kandalincevim, direktorom Direkcije za maloprodaju NIS-a.

Koliko maloprodajnih objekata/prodavnica NIS ima u okviru svojih stanica, da li svaka stanica ima svoju radnju?

NIS u Srbiji i zemljama balkanskog regiona rukovodi mrežom od preko 400 benzinskih stanica od kojih je 20% mreže van granica matične države. Nastupamo sa dva maloprodajna brenda: NIS Petrol i premijum brendom benzinskih stanica GAZPROM. Kada je reč o domaćem tržištu, NIS je vodeća kompanija u Srbiji i posedujemo dominantnu mrežu od preko 315 benzinskih stanica koje potrošačima nude pouzdanost, dostupnost, savremene standarde i garantovani kvalitet naftnih derivata evropskog standarda. Pored ponude visokokvalitetnog goriva domaće proizvodnje, NIS kontinuirano radi i na unapređenju kvaliteta usluga kroz razvoj ponude proizvoda iz dopunskog asortimana koji su dostupni potrošačima u svim našim maloprodajnim objektima. Većina naših prodavnica posluje u okviru koncepta Drive Café restorana gde potrošači u prijatnom i moderno opremljenom enterijeru mogu da uživaju u bogatoj i raznovrsnoj ponudi uvek sveže hrane, kao i u velikom izboru osvežavajućih i toplih napitaka. Takođe, očekuje ih i širok spektar proizvoda za svaku namenu – od robe široke potrošnje do proizvoda za automobil.

Kakav je asortiman tih prodavnica, koliko artikala imaju, šta je specifično u vezi sa ponudom, kakve još dodatne usluge pružaju?

Objekti koji se nalaze na benzinskim stanicama i koji su namenjeni za kupovinu dodatnog asortimana su prostorno ograničeni i upravo iz tog razloga asortiman koji nudimo potrošačima rezultat je pažljivo odabrane ponude svetskih tržišnih brendova. NIS teži da potrošačima obezbedi jedinstvenu komercijalnu ponudu tako da na našim benzinskim stanicama uvek mogu da pronađu proizvode koje su u ponudi isključivo kod nas – različite artikle iz domena privatne robne marke, poznati ruski sladoled Plombir, ruske čokolade, konditorske proizvode, kao i proizvode iz različitih delova Evrope. Na našim benzinskim stanicama imamo oko 2.500 različitih artikala robe široke potrošnje, a asortiman je prilagođen u zavisnosti od lokacije benzinske stanice, kao i veličine samog objekta. Takođe, uspešno razvijamo proizvode pod okriljem sopstvenih brendova, G-Drive i Drive Café. Reč je o nekoliko desetina artikala koji su dostupni u okviru Drive Café restorana, kao što su kafa vrhunskog kvaliteta, raznovrsna ponuda sendviča, napitaka i kolača koje razvijamo pod sopstvenim Drive Café brendom, zatim Jazak voda, G-Drive energetski proizvodi, G-Drive sportska oprema i drugi. Kao rezultat, udeo označenih proizvoda koji plasiramo pod sopstvenim brendovima raste u kontinuitetu. Dodatno, naš potrošački brend jačamo i kroz seriju promotivnih akcija kojima kompanija želi da nagradi verne potrošače za njihovu lojalnost.

Na koji način formirate asortiman, da li radite neka istraživanja preferencija potrošača i kakva?

Trudimo se da izađemo u susret očekivanjima i zahtevima potrošača kako po kvalitetu goriva, tako i po ponudi koju imamo kada je reč o proizvodima iz dodatnog asortimana. Kao i svaka ozbiljna kompanija, koristimo istraživanja renomiranih kompanija koja nam daju jasniju sliku o tendencijama kretanja, kao i o tržišnom učešću različitih brendova sa posebnim osvrtom na delatnost naftne industrije.

Da li ćete uskoro širiti asortiman novim kategorijama ili brendovima?

Kontinuirano razvijamo ponudu jer na taj način obezbeđujemo svoj dugoročni razvoj. Reč je o realnim savremenim tendencijama u segmentu maloprodaje koje diktiraju proaktivan nastup kompanije na tržištu. Primera radi, prilikom odabira benzinske stanice potrošač se ne zadovoljava samo punim rezevoarom, već traži i odgovarajući nivo kvaliteta usluga koji će zadovoljiti njegova očekivanja. Mi smo, svakako, prepoznali ovakvu tendenciju. Osluškujemo i pratimo potrebe potrošača i usmereni smo na unapređenje proizvoda i usluga, u skladu sa njihovim zahtevima i očekivanjima. Konkretno, kada je reč o novim proizvodima, upravo smo proširili asortiman na benzinskim stanicama u kategoriji čipseva i kokica pod našim brendom Drive Café. Nastavićemo da obogaćujemo ponudu i u narednim mesecima.

Koji proizvodi u NIS-ovim radnjama bi se mogli smatrati best sellerima u prethodnom periodu?

Apsolutni rekorder je naša ponuda Drive Café kafe koja na godišnjem nivou beleži dvostruki rast po obimu prodaje. I to nije slučajnost. Reč je o luksuznom blendu kafe izvrsnog kvaliteta koji vodi poreklo iz najstarije italijanske pržionice, a odlikuje je i jedinstven način pripreme. Svaka sorta se prži posebno, na idealnoj temperaturi, nakon čega se od odabranih sorti pravi specijalna mešavina. Potvrdu kvaliteta naše kafe prepoznali su i potrošači. Dovoljno je navesti da je samo tokom prethodne godine u Srbiji i regionu konzumirano više od šest miliona čaša Drive Café kafe što čini Drive Café lanac objekata najvećim coffee shopom u Srbiji. Pored kafe, najpopularniji artikli su voda, bezalkoholni napici, kao i oprema za automobile.

Kakve sve usluge i loyalty programe nudite svojim kupcima, na koji način se trudite da steknete i zadržite lojalnost potrošača? Koji su vaši načini borbe sa konkurencijom, pored odličnog goriva?

Upravo u želji da nagradi svoje verne potrošače, NIS je pre pet godina pokrenuo na svojim benzinskim stanicama sopstveni program lojalnosti ‘Sa nama na putu’. Iako je prvobitno bio zamišljen kao program koji će omogućiti potrošačima sakupljanje bonus poena, odnosno ostvarivanje ušteda prilikom svake kupovine na NIS Petrol ili GAZPROM benzinskim stanicama, danas program lojalnosti NIS-a nudi širok spektar mogućnosti upravo zahvaljujući kontinuiranim naporima kompanije da se on unapredi. Između ostalog, pre dve godine u saradnji sa Sberbank Srbija, ‘Sa nama na putu’ kartici dodali smo i platnu funkciju koja korisnicima pruža mogućnost plaćanja na odloženo. Moram da naglasim da je reč o jedinstvenoj ponudi na domaćem tržištu naftnih derivata koju odlikuje brz, jednostavan i potpuno automatizovan proces. Kada govorimo danas o uspehu našeg programa lojalnosti, on se ogleda u činjenici da više od pola miliona potrošača redovno koristi pogodnosti koje nudi ‘Sa nama na putu’ kartica lojalnosti na mesečnom nivou, dok je ukupan broj izdatih kartica lojalnosti premašio cifru od 1.000.000 krajem 2019. godine. Takođe, rezultati istraživanja zadovoljstva vozača pokazuju da je program lojalnosti ‘Sa nama na putu’ prepoznat kao najbolji i najcenjeniji program lojalnosti naftnih kompanija na domaćem tržištu, dok su njegovi korisnici među najlojalnijim kupcima. Istovremeno, nastavili smo sa ulaganjima i u drugim segmentima. Između ostalog, značajno smo unapredili korisničko iskustvo kroz implementaciju određenih digitalnih projekata. Reč je o projektima koji su prilagođeni najboljim svetskim praksama kada se radi o inovativnim tehnologijama. Ovde pre svega imam u vidu lansiranje Drive.Go mobilne aplikacije na našim benzinskim stanicama koja potrošačima pruža mogućnost plaćanja goriva bez odlaska na kasu, ali i u uslugu preuzimanja pošiljki u okviru maloprodajne mreže NIS-a koju je kompanija obezbedila u saradnji sa kurirskom službom D Express. Na ovome se svakako nećemo zaustaviti i nastavljamo proces digitalizacije kako bi našim potrošačima u svakom trenutku ponudili maksimalni nivo usluge. Važan segment ostaje takođe i nastavak ulaganja u proces modernizacije maloprodajne mreže. Dobar pokazatelj naših nastojanja u tom pravcu je i otvaranje tri moderne benzinske stanice na autoputevima u Srbiji tokom 2019. godine, a reč je o savremenim digitalnim objektima koji su uspostavili najsavremenije standarde u oblasti maloprodaje na domaćem tržištu.

Da li ste zadovoljni plasmanom Jazak vode, kako ste se odlučili da uđete u taj segment, gde se voda distribuira i kakvi su dalji planovi?

NIS je prepoznat kao kompanija koja svojim potrošačima nudi gorivo visokog kvaliteta evropskog standarda. Ipak, možda je manje poznata činjenica da više od 15 godina kompanija proizvodi izvorsku vodu vrhunskog kvaliteta Jazak. Voda Jazak je brend na koji je NIS posebno ponosan. Reč je o pijaćoj vodi čiji se izvor nalazi na obroncima nacionalnog parka Fruška gora. Odlikuje je izbalansirani mineralni sastav, kao i idealan odnos kalcijuma i magnezijuma pa samim tim ova fruškogorska voda blagotvorno deluje na ljudski organizam. Između ostalog, Jazak voda već godinama unazad predstavlja prvi izbor velikog broja potrošača u Vojvodini.

Pre dve godine NIS se opredelio za jačanje pozicije Jazak vode na domaćem tržištu. Prvobitno je urađen rebrending ambalaže – izrađena je nova savremena boca sa unapređenim tehnološkim, dizajnerskim i ekološkim karakteristikama. Zatim smo unapredili portfolio brenda novom linijom funkcionalnih voda različitih ukusa koji su dodatno obogaćeni vitaminima i mineralima. Sve to je doprinelo većoj prepoznatljivosti brenda Jazak. Naši planovi za naredni period odnose se pre svega na širenje prodajne mreže Jazak vode, odnosno ulistavanje i pozicioniranje u delovima Srbije gde voda Jazak nije bila prisutna, kao što su južna i zapadna Srbija. Za narednu godinu imamo veoma ambiciozne prodajne planove, a uzimajući u obzir kvalitet brenda uvereni smo da će Jazak značajno unaprediti svoje tržišno učešće.

Kakve je rezultate NIS maloprodaja zabeležila ove u odnosu na prethodnu godinu? Da li je pandemija uzrokovala neke poremećaje kada je reč o rezultatima poslovanja?

Kada je reč o uticaju epidemije na maloprodajni segment, tu pre svega moramo da naglasimo da je kao rezultat ovakve situacije došlo do značajnog smanjenja potražnje za naftnim derivatima. Ovakve okolnosti nisu mogle da se ne odraze na profitabilnost poslovanja tržišnih učesnika. Primera radi, potrošnja u maloprodaji naftnih derivata u Srbiji za devet meseci ove godine pala je za oko 9% što je negativno uticalo na obim prodaje na benzinskim stanicama. Konkretno, kada je reč o našim operativnim pokazateljima, oni su nešto slabiji u poređenju sa istim periodom prošle godine, iako je ova kriza donela i određene pozitivne efekte koji su donekle ublažili pad. Na primer, uprkos padu potrošnje, više ljudi je putovalo po Srbiji, usled ograničenja izazvanih epidemiološkom situacijom, što je pozitivno uticalo na domaće tržište naftnih derivata, dok je većem obimu prodaje od očekivanog doprinela i rekordna poljoprivredna sezona. Izdvojiću i doprinos naših najnovijih digitalnih benzinskih stanica koje u kontinuitetu beleže odlične rezultate. Istovremeno, kao odgovor na krizu, unutar kompanije uložili smo značajne napore kako bismo obezbedili što veću finansijsku sigurnost, prvenstveno kroz povećanje operativne efikasnosti, kao i ostvarivanje ušteda na svim nivoima, uključujući i maloprodajni segment. Uprkos krizi, uspeli smo da u maloprodajnom segmentu ostvarimo i solidne finansijske rezultate, tako da možemo da budemo zadovoljni onim što smo postigli u prethodnom periodu.

Kakvi su planovi NIS-ove maloprodaje do kraja godine i u narednom periodu?

Fokusirani smo na nastavak ulaganja u modernizaciju objekata, unapređenje korisničkog servisa, kao i poboljšanje nivoa kvaliteta usluga i dalji razvoj dopunskog asortimana. Kada je reč o modernizaciji, važno je istaći da smo od 2009. u modernizaciju maloprodajne mreže uložili više od 320 miliona evra, dok je dalji razvoj maloprodajne mreže definisan kao jedan od ključnih zadataka u skladu sa Strategijom razvoja kompanije do 2025. Takođe, planiramo uvođenje novih usluga, u saradnji sa našim poslovnim partnerima, kao i širenje asortimana proizvoda na našim benzinskim stanicama, sa akcentom na unapređenje i jačanje naših sopstvenih brendova.

Šta sve kompanija radi na planu društvene odgovornosti, koje aktivnosti na tom polju biste izdvojili?

NIS je jedan od lidera u Srbiji kada je reč o društvenoj odgovornosti. To je pre svega rezultat opredeljenja kompanije da sve svoje aktivnosti temelji isključivo na principima društveno-odgovornog poslovanja i održivog razvoja. U prilog tome govori i činjenica da je kompanija od 2009. godine u različite društveno-odgovorne projekte uložila više od 30 miliona evra. Osnovni pravci na koje smo fokusirani su obrazovanje, zdravstvo, socijalni, kulturni i sportski projekti, ali i podrška mladima kao nosiocima budućeg razvoja. Kada je reč o konkretnim projektima, možda je najbolji pokazatelj društvene odgovornosti i solidarnosti sa zajednicom upravo odgovor na izazove sa kojima smo se suočili u prethodnom periodu usled epidemije COVID-19. I u takvim okolnostima, uprkos negativnom uticaju koje je cela situacija imala na naše poslovanje ostali smo solidarni sa zajednicom i nastavili smo da brinemo o društvu u kojem poslujemo. Između ostalog, NIS je odmah po početku epidemije obezbedio 270 tona avio-goriva za humanitarne letove Air Serbia kojima je u Srbiju dopremljena medicinska oprema i vraćeni naši građani iz inostranstva. Takođe, donirali smo 33.000 litara naše pijaće vode Jazak građanima Ivanjice i Blaca, opštinama koje su najviše bile pogođene poplavama krajem juna. Nastavili smo i sa podrškom medicinskim ustanovama širom Srbije u borbi protiv pandemije COVID-19 donacijom 20.000 litara pijaće vode bolnicama u Beogradu i Zrenjaninu. I u okolnostima bez presedana koje je stvorila pandemija COVID-19 pokazali smo da ostajemo dosledni principima poslovanja koji se zasnivaju na društveno-odgovornim normama. Vođeni našim sloganom ‘Budućnost na delu’, nastavićemo da pomažemo zajednicu u kojoj poslujemo i ubuduće.