DA LI STE SPREMNI ZA PROVERU?
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.21, februar 2006.)
Lider na tržištu zubnih pasta Colgate Palmolive. Slede Procter&Gamble, Henkel – Merima, Bones i Unilever.
Tržište zubih pasta veoma je bogato i prosto ne možete da ne primetite veliki broj reklama za ove proizvode, koji su veoma marketinški zastupljeni. Ponuda je stvarno više nego zadovoljavajuća, a izbor je Vaš.
Colgate Palmolive
Aleksandar Trivić, Brand Manager za neprehrambene proizvode kompanije AWT, zvaničnog distibutera Colgate Palmolive proizvoda za Srbiju, ističe da unakrsna istraživanja više agencija (ACNielsen, Galup i GfK), iako se ne poklapaju, pokazuju da je ta kompanija tržišni lider kada su u pitanju paste za zube. „U drugom polugodištu prošle godine, naše tržišno učešće je bilo u stalnom rastu“, navodi Trivić, dodajući da je reč o dva brenda – Colgate i Kolynos. Prema njegovim rečima, paste za zube Colgate podeljene su u tri segmenta – bazna linija, ekonomski i premijum segmet. „U baznoj liniji su paste Herbal, sa raznim varijantama, u pakovanjima od 50 i 75ml, ekonomski segment podrazumeva pakovanja od 50 i 100ml, kao i porodična pakovanja od 125ml. U premijum proizvode spada Colgate Total, pasta sa tehnološki najnaprednijim sastojcima, koji omogućavaju 12 sati zaštite“, ističe Trivić i dodaje da su najprodavanija pakovanja od 75 ili 100ml, i da je sve veće učešće porodičnih pakovanja u ukupnoj prodaji. On navodi da je Colgate specifičan i po tome što u pakovanjima od 100ml ima tečne paste za zube ‘2u1’, koje sadrže i tečnost za ispiranje usta. „Na tržištu se pojavila još jedna premijum varijanta Max Fresh, pasta koja sadrži listiće za osvežavanje daha, što znači da ima i tu funkciju, pored antibakteriološkog i antiseptičkog dejstva. Takođe postoji i Sensitive, medicinska pasta“, navodi Trivić. Najavljujući da Colgate Palmolive priprema novitete za ovu godinu, Trivić dodaje da je još rano da se govori detaljnije o tim planovima. Glavni konkurenti su im P&G, sa brendom Blenda-med, zatim Signal, Aqua Fresh, i u poslednje vreme sve više Henkel, sa zubnom pastom Vademecum. „Postoje i neke jeftinije paste domaćih i proizvođača sa teritorije bivše Jugoslavije, koje drže segment tržišta, koji nije zanemarljiv“, ističe Trivić.
Procter&Gamble
Kako navode iz kompanije Procter&Gamble njihova pasta Blend-a-med pokriva oko 20 odsto tržišta SCG, a njihov finansijski i fizički udeo je u stalnom porastu. Najpopularnija pakovanja Blend-a-meda su od 100 ml i veća. Iz P&G-ija podsećaju na linije koje nude. Tu je Blend-a-med sa Promineralima, zatim Blend-a-med Night, kao i Blenda-med inspirisan prirodom. Kao glavne konkurente, iz kompanije navode Colgate, Signal, Aquafresh i Kolynos. Oni dodaju da se Blend-a-med ne proizvodi u SCG i da je prisutan u većini zemalja centralne i istočne Evrope. Pro-mineral Action sastav je prisutan u svim Blend-a-med zubnim pastama. lako zubi mogu da izgledaju zdravo, proverom izbliza, u njihovoj gleđi mogu se otkriti sitne pukotine nevidljive golim okom. Blend-a-med Pro-mineral Action pomaže efikasnom oporavku sitnih pukotina na zubnoj gleđi, olakšavajući taloženje minerala i kalcijuma. Tokom noći, zubima i desnima potrebna je ista pažljiva nega kao i tokom dana. Za miran san sada je tu BAM complete 7 Night koji svojom jedinstvenom kombinacijom vitamina i sastojaka hrani zube i desni tokom čitave noći. Nova Blend-a-med ‘Inspirisano prirodom’ linija, sa prirodnim ekstraktima, vodi računa o Vašim zubima i desnima – Chamomile, Sage & Eucalyptus, sa prirodnim ekstraktima kamilice, žalfije i eukaliptusa, pomaže u očuvanju zdravlja desni i osvežava Vaš dah, Ocean Power + Minerals pomaže u jačanju zuba, Lemon Freshness & Whitening, sa ekstraktom limuna, pomaže u vraćanju prirodne beline zuba i Bee Balsam, sa ekstraktom pčelinjeg porekla, pomaže u očuvanju desni.
Henkel Merima
Iva Zeljković, Assistent Brand Manager kompanije Henkel Merima kaže da ne raspolažu podacima o tržišnom učešću, ali konstantno beleže pozitivan razvoj. Domaće paste za zube su široko distribuirane na teritoriji Srbije, a prisutne su i na teritoriji Crne Gore. Njihov finansijski i fizički udeo na tržištu je u stalnom porastu. „Kada su u pitanju paste za zube, na tržištu su prisutni sledeći brendovi: Azulyn Classic 75ml i 50ml, Azulyn Whitening 75ml i 50ml, Denta fresh 75ml i 50ml, Vademecum Basic 75ml, Vademecum Premium 75ml, Vademecum Junior 50ml (dečja pasta za zube u dve varijante – jabuka i jagoda)“, navodi Zeljković. Međutim, kako ističe, potrošačima su najpoznatije domaće paste za zube – Denta fresh sa sodom bikarbonom i Azulyn sa prirodnim uljima kamilice i mente. U 2005. godini, Azulyn Classic paste za zube obogaćene su linijom proizvoda pod nazivom Azulyn Whitening, koji omogućuju zubima da ponovo postanu prirodno beli, na vrlo nežan način. Ovi proizvodi raspoloživi su u pakovanjima od 75ml i 50ml. Promenjen je i dizajn ambalaže postojećih proizvoda, koja sada izgleda mnogo modernije i atraktivnije.
Zeljković dodaje da su na tržište Srbije i Crne Gore u julu 2003. godine uvedene Vademecum paste za zube, koje su dostupne u nekoliko različitih varijanti: Natural White, Antiplaque Eucalyptus, Perfection 3, Ultra fresh 12, kao i popularne dečje varijante sa ukusom jabuke i jagode. „U julu 2005. Vademecum asortiman proširen je novom linijom proizvoda – Vademecum Premium. Od Vademecum pasti za zube najpopularnije su sledeće varijante: Vademecum junior Strawberry, Perfection 3, junior Apple, Natural White“, navodi Zeljković. Prema njenim rečima, najpopularnija su pakovanja od 75ml. Ona dodaje da u kompaniji stalno rade na unapređenju kvaliteta proizvoda, a planira se uvođenje novih proizvoda koji će zadovoljiti specifične potrebe potrošača. Kao glavne konkurente navodi Colgate, P&G, Unilever, kada su u pitanju strani proizvođači, a od domaćih to su Nevena Leskovac i Bones.
Bones
Izvršni direktor kompanije Bones Nebojša Marjanović navodi da je deo tržišta koji zauzimaju njihovi proizvodi 70 odsto za teritoriju Srbije i Crne Gore, ističući da je njihov finansijski i fizički udeo na tom tržištu u porastu. „Najpoznatiji brendovi iz oblasti zubnih pasta su BM Kalladont, BM Kalladont Plus i BM Kalladont Herbal“, kaže Marjanović i dodaje da su najpopularnija pakovanja od 75g. Kada su u pitanju noviteti za ovu godinu, on navodi da su se u prodaji već pojavili novi proizvodi, a to su BM Kalladont Oxigen i BM Kalladonr Total. „Glavni konkurenti su nam Colgate Palmolive i Henkel Merima“, ističe Marjanović i dodaje da kompanija Bones svoje proizvode izvozi u sve bivše republike SFRJ, osim u Sloveniju.
Unilever
Slavica Popović, Signal Brand Manager za jugoistočnu Evropu ističe da već više od 40 godina Signal pomaže milionima ljudi da uživaju u životu, obezbeđujući im klinički dokazane proizvode koji pružaju negu i zaštitu zuba. „Upravo iz tog razloga Signal predstavlja jednu od najznačajnijih robnih marki na tržištu zubnih pasti i četkica. Na globalnom nivou Signal je dobio podršku Svetske stomatološke federacije. Kada takva organizacija, koja predstavlja 700.000 stomatologa širom sveta, podrži proizvođača zubnih pasti i četkica, to definitivno predstavlja neverovatnu šansu da se napravi vidljiva razlika i ostvari napredak u oralnoj higijeni ljudi širom sveta“, naglašva Popovićeva. Ona dodaje da, u skladu sa tim, planovi Signala u Srbiji za 2006. godinu podrazumevaju povećanje investicija, uvođenje relevantnih inovacija u asortiman i organizaciju atraktivnih promotivnih akcija za kupce.
Na tržištu SCG Signal je prisutan u sledećim segmentima: osnovna nega i zaštita zuba čitave porodice – kvalitetni proizvodi po pristupačnim cenama, koji preventivno deluju na pojavu karijesa i pružaju dugorajnu svežinu (Signal Cavity protection 100ml i Signal Herbal Fresh 100ml). Drugi segment je kompletna antibakteriološka zaštita – Signal Integral preventivno delujući sprečava pad pH vrednosti u ustima i time pruža maksimalnu Signal zaštitu. Na našem tržištu postoje, uz osnovnu Integral varijantu, još dve Integral zubne paste koje pored kompletne antibakteriološke zaštite imaju i dodatnu prednost: Signal Integral White, koji izbeljuje zube iz dana u dan i Signal Integral Fresh, koji pruža dugotrajnu svežinu. Sva tri proizvoda dostupna su u pakovanju od 75ml. Sledeći segment je posebna nega i zaštita kroz specijalizovane paste za zube: Signal Microgranule 75ml – jedinstveni proizvod sa mikro granulama koji temeljno čisti zube, preventivno delujući na nastanak karijesa. Signal White System 75ml koja dokazano izbeljuje zube za samo dve nedelje.
Pripremila: Ana Filipović