(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 213, decembar 2023)
Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja toaletnih blokova najveća je u regionu Vojvodine (29,3%), a sledi Beograd (29,2%).
NielsenIQ analiza tržišta:
Zadatak toaletnih blokova ili osveživača za WC šolju jeste da boravak u kupatilu učine prijatnijim kada je reč o čulu mirisa. No, kako se kategorija ovih proizvoda razvijala, oni su dobijali i dodatne funkcije i počeli da uništavaju bakterije i skidaju kamenac, a danas im je pridodata i osobina diskretnosti – koja ih čini skoro nevidljivim.
WC šolja kroz vekove
Razvoj toaleta prati razvoj ljudske civilizacije, a prvi dokaz za toalet sa sistemom ispiranja datira iz vremena 4.000 p.n.e. u Knososu, dok je WC šolja kineske dinastije Han iz 2. veka p.n.e. imala naslone za ruke, tekuću vodu i kameno postolje za sedenje. Evropa u periodu renesanse počinje da dobija sve više toaleta, a WC šolja kakvu danas poznajemo nastala je u Engleskoj u 18. veku. Kako su toaletne šolje polako postajale deo svakog domaćinstva, tako se javljala i potreba za higijenskim sredstvima koja bi sprečila širenje bakterija. Tek tridesetih godina 20. veka u Americi se pojavila četka za čišćenje i dezinfekciju WC šolje uz pomoć tečnosti na bazi hlora i sode bikarbone.
Kako je rasla svest o važnosti sanitarne higijene, povremeno čišćenje toaleta hemijskim sredstvima bilo je nedovoljno – zato je tražen način za svakodnevno održavanje higijene i svežine WC šolje. Krajem sedamdesetih godina 20. veka počinju da se koriste naprave u obliku korpice na koju je zakačeno sredstvo za čišćenje a koja se podešava na rub WC šolje, pa je sa svakim ispiranjem toaleta mlaz vode rastvara i nanosi sredstvo za čišćenje po WC šolji – te korpe se zovu rimblok (eng. rim – rub, block – prvobitna sredstva bila su u obliku čvrstog sapuna). Ubrzo se pojavljuju i sredstva u obliku gela koji izlazi iz posebne komore, kao i sredstva u tečnom stanju.
Od tada proizvođači osveživača za WC šolje ne miruju – devedesetih se pojavljuju tablete koje se ubacuju u kazan vodokotlića i koje se postepeno rastvaraju u vodi kojom se WC šolja ispira.
Najnoviji trendovi
Poslednjih nekoliko godina fokus je na tome da toaletni blokovi budu što manje primetni, pa su zato nastali osveživači u obliku samolepljivog gela i oni u obliku samolepljive trake koji se apliciraju unutar WC šolje, pa kuglice koje se pozicioniraju ispod ruba WC šolje, a koje stvaraju mnogo više pene, imaju jači miris, te i sadržaj hlora za dodatnu belinu i higijensku čistoću WC šolje, potom osveživači za jednokratnu upotrebu, proizvodi koji se mogu dopunjavati, kombinovana pakovanja…
Kategorija beleži rast
Zbog svega pomenutog važno je videti i kakva je prodaja toaletnih blokova u Srbiji iz godine u godinu, a upravo o tome govore podaci o prodaji robe široke potrošnje agencije NielsenIQ. Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period od novembra 2022. do oktobra 2023. godine, u Srbiji je uočljiv rast prodaje toaletnih blokova u odnosu na prethodno posmatrani period, i to po sva tri prodajna kriterijuma: vrednosno 17,3%, količinski 3,8% i komadno 0,6%.
Značajno je pomenuti da je u vezi sa kanalima preko kojih toaletni blokovi stižu do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih i malih prodavnica i drogerija, u svim objektima je zabeležen rast vrednosne prodaje, dok količinska i komadna prodaja najviše beleže pad u malim prodavnicama. Sa druge strane, najveći rast količinske i komadne prodaje zabeležen je u velikim prodavnicama.
Prodaja po regionima i kanalima
Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja toaletnih blokova najveća je u regionu Vojvodine (29,3%), u Beogradu iznosi 29,2%, u centralno-zapadnoj Srbiji 22,2%, a najmanja je u jugoistočnoj Srbiji (19,2%).
Ako posmatramo kanale preko kojih toaletni blokovi stižu do potrošača, a to su hiper/super marketi, velike prodavnice, male prodavnice i drogerije, najviše ovih proizvoda prodato je u velikim prodavnicama i supermarketima, slede srednje prodavnice (vrednosno 12%, količinski 11,9% i komadno 13,4%), potom male prodavnice, dok je najmanje ovih proizvoda prodato u hipermarketima (vrednosno 8,1%, količinski 8,5% i komadno 6,8%).
Vodeći igrači
Kada govorimo o najvećim proizvođačima toaletnih blokova, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći proizvođači (po abecednom redu): Henkel, Lomax Company, Saponia, SC Johnson i Unilever. Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ 89,9% vrednosnog i 86,1% količinskog udela u ukupnoj prodaji toaletnih blokova na srpskom tržištu.
Forma proizvoda
Za analizu prodaje toaletnih blokova važna je takođe njihova podela po formi proizvoda na: čvrste (solid), tečne (liquid), gel, trake (strips), tečno čvrste (liquid solid), gel čvrste (gel solid). Najveći udeo u prodaji ovih proizvoda imaju čvrsti toaletni blokovi, na koje ‘otpada’ 91,7% vrednosnog i 93,3% količinskog udela. Toaletni blokovi u gelu učestvuju sa 4,9% vrednosnog i 3,9% količinskog udela u ukupnoj prodaji ovih proizvoda, dok su na trećem mestu tečni toaletni blokovi sa 3,4% vrednosnog i 2,8% količinskog udela
Tip i veličina pakovanja
U analizu je uključena i podela po tipu pakovanja na: školjku/blister, kutije, okrenutu bocu, vrećice, boce, omotače/trake, fiksiran na držaču, cevastu kanticu. U Srbiji je u analiziranom periodu prodato najviše toaletnih blokova upakovanih u školjku ili blister, a na njih u ukupnoj prodaji ‘otpada’ 95,5% vrednosnog i 94,8% količinskog udela. Na drugom i trećem mestu, i po vrednosnoj i po količinskoj prodaji, jesu WC osveživači u kutijama i okrenutim bocama.
Na kraju, takođe važna za analizu prodaje toaletnih blokova jeste i njihova podela po veličini pakovanja. Najviše ovih proizvoda prodato je u pakovanju od 150g/ml (vrednosno 28,9% i količinski 30,9%), 100g/ml (vrednosno 27,6% i količinski 25,2%) i 50g/ml (vrednosno 13,2% i količinski 9,5%). Sva ostala pakovanja, veća i manja, imaju znatno manji vrednosni i količinski udeo u ukupnoj prodaji toaletnih blokova.