nikos veropoulos, veropoulos

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 155, februar, 2018)

ZA NAS TRGOVINA JE MNOGO VIŠE

Uvođenje inovacija i najnovijih trendova, mogućnost da našim kupcima ponudimo nešto novo i izmamimo osmeh na njihova lica su srž onoga to radimo. Kako naš biznis plan podrazumeva jačanje pozicije na tržištu, Veropoulos je ime za koje će se tek čuti.

Kompanija Veropoulos, koja je nedavno proslavila 15. godina poslovanja u Srbiji, jedan je od prvih stranih investitora koji su na naše tržište ušli u vreme tranzicije. Uprkos tome što prvi koraci nisu bili laki, a usledila je i ekonomska kriza, ovaj trgovinski lanac uspeo je da prevaziđe sve prepreke i da privuče domaće potrošače izdvajajući se ponudom, uslugom i specifičnom poslovnom filozofijom, uz investicije vredne skoro 50 miliona evra. Veropoulos u Srbiji posluje kroz šest Super Vero i četiri Jumbo prodavnice, dok njegova mreža u Makedoniji broji 12 hipermarketa. Kako je svoj fokus i resurse u potpunosti preusmerio na srpsko i makedonsko tržište, na kojima je u poslednjih 12 meseci uslužio skoro 13 miliona potrošača, danas se može smatrati pre domaćim, odnosno regionalnim, igračem, nego stranim investitorom. O razlozima za donošenje ovakve odluke, stanju na tržištu, planovima i brojnim drugim temama razgovarali smo sa Nikosom Veropoulosom, vlasnikom kompanije.

Kompanija Veropoulos koncentrisala je, od pre izvesnog vremena, poslovnu strategiju na dva tržišta – srpsko i makedonsko. Po čemu su ona karakteristična kada je reč o maloprodaji, po čemu su slična i u čemu se ogledaju razlike u poslovanju?

Kada smo ušli na makedonsko tržište pre 20 godina, naš glavni cilj je bio da proširimo svoje poslovanje od Skoplja do Tetova i Bitolja. Nedugo nakon toga, ušli smo i na tržište Srbije, koje je 2001. bilo pod uticajem političke tranzicije. Nismo slučajno izabrali da naše mušterije budu građani bivše Jugoslavije. Koncept za srpsko i makedonsko tržište je u osnovi sličan. Iako je svaka naša strategija prilagođena lokalnim potrebama, Srbija, Makedonija i Grčka su geografski blizu i njihove kulture i tradicije se preklapaju.

Kroz koliko objekata je kompanija Veropoulos prisutna danas u Srbiji, na 15-ogodišnjicu poslovanja na ovom tržištu, o kolikim je kvadraturama, broju zaposlenih i asortimanima reč, a kako stoje stvari kada je reč o Makedoniji?

Za sada imamo 549 zaposlenih u šest Vero objekata, pri čemu tri u svom sastavu imaju Jumbo prodavnice, a jedna Jumbo prodavnica je ‘nezavisna’ i nalazi se u Zemun parku. Za nas, trgovina je mnogo više od pukog koncepta ponude i potražnje. Radi se o lojalnosti i poštovanju. Sa više od 15.000m² prodajnog prostora koji je na raspolaganju našim kupcima, čitavim nizom brendova koji su novi na srpskom tržištu i tradicionalnih grčkih proizvoda, zaradili smo lojalnost naših kupaca, što potvrđuje informacija da je u poslednjih 12 meseci skoro 13 miliona potrošača kupovalo u našim srpskim i makedonskim objektima. U Makedoniji trenutno poslujemo kroz mrežu od 12 hipermarketa.
Veropoulos u Srbiji i Makedoniji zajedno ima 1.600 zaposlenih. Ukupna prodajna površina je do kraja 2017. iznosila 58.000m², a ukupan broj maloprodajnih objekata je sada 20. U Makedoniji poslujemo profitabilno i čekamo pravi trenutak za širenje.

Koliko ste zadovoljni pozicioniranjem i rezultatima koje postižete na srpskom tržištu? Kako ste završili prethodnu godinu? Koje momente biste izdvojili kao najvažnije za kompaniju u poslednjih nekoliko godina?

Nema mnogo kompanija koje su postigle odnos prometa i vrednosti prodaje kakav mi imamo. Samo u 2017. investirali smo skoro milion evra.
Po mojoj proceni, prodaja u 2017, u Srbiji i u Makedoniji, bi trebalo da bude vredna oko 124 miliona evra, sa oko 13,6 miliona izdatih računa. Do danas, u srpsko tržište smo uložili ukupno 49 miliona evra, pre svega u objekte i u opremu. Investiramo u materijalne stvari, ali smatramo da je najvažnije ulagati u ljude. 2017. godine smo našim potrošačima vratili 228 miliona dinara kroz popuste, programe lojalnosti, razne vaučere za porodice i penzionere. U poređenju sa oktobrom 2016, zabeležili smo rast od 3,5% u oktobru 2017. Takođe, proslavili smo 15 godina uspeha i partnerstva sa Srbijom, što je za nas bio jedan od trenutaka za pamćenje. Kada se radi o trendovima rasta u Srbiji, situacija je veoma dobra.

Vaš tržišni udeo u Srbiji je stabilan, širite mrežu polako, sa objektima i zemljištem u vlasništvu ompanije. Zbog čega ste izabrali takav put, koje su njegove prednosti?

Stabilnost u poslovanju je razlog što trajemo sve ovo vreme. Ako je vaš plan da od male porodične trgovine u Atini stignete do stranih tržišta, ne možete sebi priuštiti iracionalne odluke. Smatramo da je pravo rešenje za našu kompaniju bilo da sve svoje resurse iz krizom pogođene Grčke preusmerimo na Srbiju i Makedoniju, balkanska tržišta na kojima vidimo mogućnosti da ekonomski prosperiramo i čijem razvoju možemo da doprinesemo.

Da biste se opredelili za određenu lokaciju na kojoj ćete graditi objekat, koje kriterijume ona mora da zadovolji?

Veoma smo pažljivi kada se radi o biranju lokacija za naše prodavnice. Naši objekti su smešteni u gusto naseljenim delovima grada. Lokacija
utiče na širinu našeg asortimana, veličinu prodajnog prostora, broj ljudi koji će ući unutra – a svi ovi faktori utiču na profitabilnost prodavnice i zadovoljstvo kupaca.

Koliko ste, od ulaska na srpsko tržište do danas, kao jedan od prvih inostranih investitora u novom periodu razvoja države, investirali u njega?

Mi u srpsko tržište investiramo već 15 godina, od 2002. uložili smo skoro 50 miliona evra. Imali smo težak start, i naš poslovni poduhvat, i sama
Srbija, ali ostali smo i uspeli smo.

Kakvi su planovi za dalje širenje brendova Vero i Jumbo pod okriljem kompanije Veropoulos, u Srbiji i drugim zemljama?

Osim cilja da učinimo naše mušterije srećnim, naš primarni cilj je ostvarivanje poslovnih ideja. Samo ove godine otvorili smo treću Jumbo i jedanaestu Vero prodavnicu u Tetovu, i dve Jumbo prodavnice u Srbiji – jednu u Zemun parku i jednu na Konjarniku. Kako naš biznis plan podrazumeva jačanje naše pozicije na tržištu, Veropoulos je ime za koje će se tek čuti.

Pre nekoliko godina, Nielsen je predstavio rezultate svoje Shopper Trends studije* (2015) prema kojoj je, kada je reč o profilu ispitanih potrošača i njihovim primanjima, ‘ispalo’ da u objektima Vera slabije kupuju osobe niskih primanja. Da li se u međuvremenu nešto promenilo i kakva je politika i koncept poslovanja kada je reč o asortimanu, cenama, ciljnoj grupi potrošača?

Naša ciljna grupa su pre svega porodice, roditelji sa decom, ali se ona polako proširuje i na penzionere. Početak našeg poslovanja u Srbiji poklopio se sa političkim previranjima, a kasnije i sa ekonomskom krizom, što je rezultovalo praznijim potrošačkim korpama. Danas stvari stoje mnogo bolje. Kada se radi o asortimanu i cenama, trudimo se da izađemo u susret potrebama naših potrošača. Obraćamo veliku pažnju na to šta ljudi misle o nama i našoj usluzi, i to je razlog što ulažemo u svoje potrošače kroz popuste, promocije i vaučere.

Na koje se još načine borite za lojalnost svojih potrošača?

Prostran prodajni prostor, dobre i kompetitivne cene, novi brendovi iz drugih delova Evrope, široka i raznolika ponuda, sveža i organska hrana, dobre lokacije naših prodavnica i, naravno, ljubazno i prijatno osoblje.

Brojni potrošači, otkako ste ušli na srpsko tržište, u objekte Vera odlaze i kako bi kupili karakteristične grčke proizvode kakvih na drugim trgovačkim lokacijama nema. Kakve su prehrambene navike srpskih potrošača i koliko vole da istražuju?

Većina proizvoda sa naših polica može se pronaći u prosečnoj srpskoj potrošačkoj korpi. Međutim, kako imamo lak pristup mnogim zdravim grčkim proizvodima, nije neobično pronaći i maslinovo ulje najvišeg kvaliteta, feta sir, mlečne proizvode, čokolade ili pite na spiskovima za kupovinu srpskih potrošača. Naši kupci zaslužuju veću raznovrsnost kada se radi o ishrani i kupovini hrane, i to i jeste ono što se mi trudimo da postignemo.

U asortimanu imate i PL proizvode. Koliki procenat asortimana trenutno oni čine i da li planirate širenje u tom segmentu?

Trenutno nemamo širok asortiman privatnih robnih marki, ali gradimo specijalizovani tim koji će nam pomoći a dublje razvijemo ovu kategoriju u narednih nekoliko godina, jer verujemo da zaista ima velikog potencijala.

Veropoulos je porodična kompanija, vi ste treća generacija trgovaca u njoj, a vaš nećak, koji je takođe u vlasničkoj strukturi kompanije, je četvrta – šta nam možete reći o promenama na maloprodajnoj sceni i u načinu poslovanja prehrambenih trgovačkih kompanija od prve generacije pa do četvrte – kako ste se prilagođavali?

Velike promene kao što su grčka kriza i podela ove kompanije na grčke i balkanske operacije naterali su nas na donošenje važnih odluka. Moj nećak Efstratios Batagias i ja trenutno vodimo kompaniju. To što predstavljamo treću i četvrtu generaciju trgovaca obavezuje nas da budemo inovativni i progresivni. Trudimo se da idemo u korak sa vremenom. Profit nije jedini razlog što smo u ovom poslu. Uvođenje inovacija i najnovijih trendova, mogućnost da našim kupcima ponudimo nešto novo i izmamimo osmeh na njihova lica su srž onoga što radimo.  razlikujemo se od većine korporacija i trgovačkih kompanija po tome što sa našim zaposlenima održavamo lične veze – ova kompanija ima i ime i lice.

Kako biste opisali trenutnu situaciju na srpskom maloprodajnom tržištu? Do kakvih je promena došlo?

Na početku prošlog veka, mi smo bili prvi veliki investitor ovde, kada je reč o većim formatima objekata uređenim po poslednjim maloprodajnim standardima, što je konkurenciju na tržištu podiglo na viši nivo. Danas pružiti bolju uslugu predstavlja popriličan izazov, što nam daje još veći podstrek da idemo napred i da budemo bolji.

Radovi na saobraćajnoj infrastrukturi u Beogradu su na izvesno vreme paralisali poslovanje objekta Vera u tržnom centru Zira. Kako ste sanirali ‘štetu’?

Zaista smo zabeležili određeni pad prodaje u našem supermarketu u Zira tržnom centru, što je bio rezultat radova u Ruzveltovoj ulici. To više ne predstavlja veliki problem, pošto je ulica u međuvremenu postala prohodna i situacija se poboljšala. U početku, nije bilo lako izboriti se da posao teče glatko, ali uspeli smo da prevaziđemo ovu prepreku. Znali smo, uostalom, da će biti privremena.

Šta očekujete od 2018. godine i na čemu ćete najviše raditi?

Planiramo da se fokusiramo na najvažnije stvari, kao što su poslovna ekspanzija, otvaranje novih objekata i održavanje koraka sa trenutnim trendovima. Nakon svega, mi smo porodična firma sa jakim korenima i vezama sa našom istorijom i narodom, i to je ono što čini da stojimo čvrsto na zemlji. Ne jurimo za novcem i nismo velika kompanija, ali imamo svoje ciljeve i planiramo da ih ostvarimo.