(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 57, februar 2009.)
Nakon početka ere industrijalizacije u 19. veku, koja je donela i svest o potrebi za higijenom i čistoćom, neki sposobni umovi su ukazali na mogućnost lakšeg održavanja higijene domaćinstva bez napora, što bi značilo bez mnogo naprezanja, zamaranja i bez ogromnog utrošenog vremena.
Pomoć iz prirode
Klečanje, istezanje, savijanje, uvijanje – vekovima je obeležavalo svakodnevni posao domaćice tokom čišćenja kuće. Brilijantno čisto oduvek je trebalo da bude. Koristilo se ono što je pružala prirorda: prvo su se u Evropi pojavili razni modeli metli od breze i sirka, na Afričkom kontinentu su se podovi čistili repom kenijskog majmuna ili metlom od čekinje iz repa slona. Čak i sasušeno guščije pero mutiralo je u sredstvo za čišćenje, posebno u proleće kada je peći nakon grejne sezone trebalo temeljno očistiti. Upravo to vreme nakon zime je za domaćicu predstavljalo naporan rad: teške kante pune vode nošene su svakodnevno, a velike i nezgrapne krpe sa teškoćama i naporom ispirane su i ceđene. Uz pomoć novinske hartije i napornog brisanja prozori, zaprljani od nečistoća iz otvorednih ognjišta, opet su omogućavali jasan pogled napolje. I tako je vekovima biti domaćica značilo celodnevno mukotrpno angažovanje – moglo bi se reći da je bilo zanimanje žena do 19.veka.
Revolucionarni pronalazak
Jednim revolucionarnim pronalaskom netkane krpe 1948. je započela nova era čišćenja prozora. Novi, netkani materijal koji se pojavio na nemačkom tržištu nalikovao je po svojim karakteristikama i svojstvom do tada korišćenim krpama od kože i pri dodiru je odavao utisak kao da je ‘od kože’. Kao i mnogobrojni drugi pronalasci i ovaj je nastao slučajno. 30-tih godina prošlog veka u Hamburgu je hemičar dr. Karl Notebom za potrebe preduzeća Freudenberg trebalo da razvije novi materijal koji će skupu sirovu kožu zameniti veštačkom. Kao sporedni proizvod ovog novog materijala je nastao netkani materijal, što je kasnije dovelo do stvaranje nove krpe za stakla. Svojstva ovog proizvoda – brzo i jednostavno pranje prozora i stakala – su brzinom munje osvojila tržište, zamenila dosadašnje naporne metode i našla put do prestižnog vodećeg mesta u robnoj kategoriji. Brzo je domaćica spoznala efikasnost nove krpe i prednosti ove tehnologije su uskoro primenjene i u proizvodnji ostalih krpa za korišćenje u domaćinstvu u raznim namenama čišćenja različitih površina, posuđa i tome slično. Nove krpe za pokućstvo i pod su već 50-tih suvereno vladale evropskim domaćinstvima. Lako, brzo temeljno glasila je parola, koja je industriji na opšte zadovoljstvo povećavala u dolazećim decenijama proizvodnju novih krpa.
Novi trendovi stanovanja
Razvijanje tržišta i analize potreba korisnika uputili su preduzetnike na internacionalnom nivou u sve diferenciranije potrebe krajnjeg korisnika. Novi trendovi u stanovanju su ustanovili i novi duh vremena. Kupatila i kuhinje su doživeli metamorfozu od pragmatičnog korišćenja do posebnog stila življenja. Odgovarajuće održavanje, efikasnost i kvalitet određuju svojstva generacije proizvoda novog milenijuma. Na savremene zahteve industrija reaguje uvek novim zahtevima i potrebama orijentisanim, mehaničkim sredstvima za čišćenje. Korisnicima najomiljenije i mnogoprodavane su visokokvalitetna – prava čuda za čišćenje od mikrovlakna često zvana magične krpe. Sa ukupno 18 miliona prodatih krpa od mikrovlakna u 2006. inovativna vlakna su se etablirala u ovoj oblasti čišćenja i pranja i to sa potencijalom konstantnog porasta prodaje.
Moderni čistači sudova
Nemoguće je zamisliti domaćinstvo bez sunđeraste krpe za pranje sudova i održavanje svih površina u kuhinji. Od prvih koje je karakterisala sposobnost dobrog upijanja pa do sadašnjih, koje zavisno od debljine i dimenzija omogućavaju različitu primenu, bilo za sudove ili za čišćenje kuhinjske površine od različitog materijala i naravno uz minimalnu apsorbciju neprijatnih mirisa. Robna katergorija krpa uskoro je dobila prominentnog člana u čistaču posuđa – sunđeru sa abrazivom. 1965 je prvo u Nemačkoj stupio na scenu, a ubrzo i u drugim zemljama, te je postao neizostavan u ponudi u trgovinama i nezaobilazan u domaćinstvima. Tada ‘moderno sredstvo za ribanje bez oštećenja posuđa’, odstranjivao je prvi sunđer ove vrste blago, ali temeljno okorelu nečistoću iz šerpi i tiganja.
Zaštita i nega ruku
Duh vremena prati inovativni razvoj proizvoda za mehaničko čišćenje u domaćinstvu. Od kraja 80-ih asortiman ovih proizvoda obogaćuju i rukavice za potrebe radova u domaćinstvu i osiguravaju svoje sigurno mesto u istom. Čvrstog, sigurnog hvata, robustne ili tanane, paleta višebojnih rukavica štiti kožu od uticaja i oštećenja od vode i raznih hemijskih sredstava za pranje i čišćenje. Dobijaju i zvučne nazive ‘senzitivne, fine, meke, udobne, dermo’ i slično i pri čemu i imenom ukazuju na prednosti proizvoda. Dodatna oplemenjivanja nude i posebnu udobnost i prednosti: losioni od kamilice koji i neguju ruke tokom nošenja. Uvođenjem materijala bez lateksa omogućava se korisnicima osetljivim na ovaj alergen da odaberu prave rukavice za sebe.
Čudo za pranje poda
Nekada tako naporan posao pranja podova, koji je generacije prisiljavao na kolena, okončao je Wischmop svojim dolaskom na tržište. Bilo je to 1956 godine. Španski avioinženjer Manuel Jalón Corominas seća se svog razgovora sa kolegom prilikom čišćenja hangara jednim velikom mokrom i teškom krpom pričvršćenom na dugom štapu. Kratko zatim je sazrela ideja za koncept kako bi se pojednostavilo pranje podova i brzo se razvijala dalje. Ideja je ostvarena prvim proizvodom Fregona – trakastim brisačem koja je samo u Šapniji u prve dve godine prodat u 15.000, a u trećoj godini se prodaja udvostručila na 30.000 komada. U periodu od 1965. do 2000. čudesni brisač prodat je 40 miliona puta. U novom unapređenom obliku je brisač 1985. u Nemačkoj lansiran pod imenom Wischmop i postaje kamen temeljac u segmentu čišćenja podova. Zahvalno su ga prihvatili i tgovci i korisnici. Euforija se nastavlja u sledećim decenijama. Nakon ove zvezde pojavljuju se od 1993. i pločasti sistemi za brisanje poda. I oni se odlično plasiraju, što potvrđuju relevantni podaci koji kažu da su pločasti sistemi za čišćenje poda najprodavaniji u 2008, čime postaju najveći segment u sistemima za čišćenje poda. Inovirani materijali brisača – mikrovlakna, poliesteri, viskoza – od kojih su napravljeni brisači, njihove zglobne i teleskopske drške kao i specijalni sistemi za ceđenje, učinili su da jedan od najtežih poslova u domaćinstvu dobije potpuno novu dimenziju – temeljno čišćenje, štedeći domaćicu i pre svega skraćujući vreme potrebno za obavljanje ovih kućnih poslova.
Lako, efikasno i brzo
Tokom svih ovih decenija prilično brzog razvoja robne kategorije mehaničkih sredstava za čišćenje proizvođači su orijetnisani prema zahtevima korisnika i duha vremena, dinamici vremena u kome se stvara i živi, ali i posebnim željama korisnika. Globalni cilj je lako, efikasno i brzo završiti posao.
Vileda tim