(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 163, novembar 2018)
ŽELIMO DA SE PREDSTAVIMO POTROŠAČIMA I DA ZASLUŽIMO NJIHOVO POVERENJE
Mi, kao Lidl Srbija, smo zainteresovani za saradnju sa domaćim dobavljačima, jer na taj način, između ostalog, osiguravamo asortiman prilagođen potrebama domaćeg tržišta. Otvoreni smo za sve one koji mogu da obezbede kvalitet, i na tom polju ne pravimo kompromise, a uz rad sa nama koji podstiče konstantan razvoj, dobavljači mogu i da unaprede svoju proizvodnju i postanu konkurentniji.
Razgovarale: Dragana Vraneš i Marija F. Šmit
Lidl je konačno na tržištu Srbije. O tome šta ta činjenica znači za potrošače, proizvođače i druge trgovce, o strategiji poslovanja ove kompanije i planovima za naredni period razgovarali smo sa Martinom Petrović, rukovodiocem korporativnih komunikacija, Lidl Srbija.
Kako ocenjujete zatečenu situaciju na srpskom maloprodajnom tržištu i koliko će se ona promeniti dolaskom Lidla?
Kao prvi savremeni diskont u Srbiji, na tržište donosimo jedinstven poslovni koncept već oproban u 28 zemalja u kojima poslujemo. Ono što je karakteristika Lidla jeste ponuda odabranog asortimana proizvoda visokog kvaliteta po povoljnoj ceni, što je koncept sa kojim smo nastupili i u Srbiji. Veliko interesovanje i pozitivne reakcije potrošača dokazuju da je to nešto što naši potrošači žele. Kao kompanija, podržavamo zdravu konkurenciju te verujemo da će ulazak naše kompanije na tržište unaprediti domaću ekonomiju i tržište maloprodaje.
Koliki udeo Lidl planira da ‘osvoji’ na srpskom tržištu i u kom periodu? Kakvi su planovi i očekivanja Lidla za narednu godinu, koliko još objekata planirate da otvorite u Srbiji tokom 2019. i u kojim mestima?
Veoma smo zainteresovani za dalji razvoj na tržištu Srbije, ali u ovom trenutku naš fokus nije na dostizanju određenog tržišnog udela. Želimo da se predstavimo potrošačima, da im pružimo priliku da upoznaju Lidl brendove i zaslužimo njihovo poverenje. Prve reakcije potrošača u 14 gradova u kojima su otvorene Lidl prodavnice pokazuju da smo na dobrom putu. Do kraja godine, čeka nas otvaranje u Vršcu, Inđiji, Jagodini i Kikindi, tako da u 2019. godinu ulazimo sa 23 Lidl prodavnice širom Srbije.
Da li ste zadovoljni načinom na koji ste započeli poslovanje na tržištu Srbije i da li su prvi rezultati u skladu sa očekivanjima? Kakve su reakcije srpskih kupaca nakon prvih dvadesetak dana poslovanja Lidla na našem tržištu, da li imate informaciju o tome koliko je ljudi do sada pazarilo u Lidl objektima, kolika je prosečna vrednost potrošačke korpe?
Verovali smo da će otvaranje Lidl prodavnica u Srbiji izazvati interesovanje potrošača, ali ono što se dogodilo u prvim nedeljama rada je zaista premašilo sva naša očekivanja. Zahvalni smo potrošačima na tako srdačnom dočeku i svakodnevno se trudimo da im uzvratimo onako kako najbolje umemo – najpovoljnijom potrošačkom korpom i proizvodima sa najboljim odnosom cene i kvaliteta.
Kakav je profil kupca kome se vi obraćate?
Mi se obraćamo svima, a rekla bih da se Lidlu okreću potrošači zainteresovani da za pravi i provereni kvalitet plate realnu cenu. Potrošači posebno cene i činjenicu da se kupovina u našim prodavnicama obavlja jednostavno, zbog jasnog rasporeda i organizacije kategorija. Uz to, imamo i vrlo dobre komentare na brzinu prolaska kroz kase.
Da li su se, po ostvarenim rezultatima, izdvojili neki objekti i u kojim mestima se oni nalaze?
Kao što se i videlo u danima nakon otvaranja, potrošači su nas podjednako srdačno dočekali u svim gradovima.
Koji proizvodi/kategorije su najviše kupovani – šta se srpskim potrošačima najviše dopalo?
Definitivno su pokazali veliko interesovanje za Lidl brendove, što je podatak koji ukazuje na dve stvari: ili da su domaći potrošači već bili upoznati sa našim asortimanom kroz kupovinu u Lidlu u drugim zemljama, ili da jednostavno veruju Lidlu kao brendu i da su spremni da isto poverenje pruže i proizvodima koje im nudimo. S obzirom na to da veliku pažnju ulažemo u razvoj Lidl brendova i brigu o njihovom kvalitetu, verujemo da će im se proizvodi dopasti i da će nastaviti da ih kupuju.
Na koji način ste doneli odluku o tome koji proizvođački brendovi će se naći na policama Lidla, da li će se njihov udeo na policama povećavati ili će ostati na istom nivou i kasnije?
Pri odabiru asortimana vodimo se potrebama kupaca, a svaki proizvod koji je u našoj ponudi mora najpre da zadovolji uslove kvaliteta, a potom odgovarajuće cene. Nakon temeljnih priprema i osluškivanja tržišta, za srpske potrošače odabrali smo jedinstveni asortiman od 1.500 proizvoda, koji ćemo vremenom prilagođavati njihovim potrebama. Dodatnu širinu izbora ćemo obezbeđivati i kroz akcijske ponude, vodeći se određenim temama u okviru kojih ćemo nuditi proizvode na period od nedelju dana, kao i kroz asortiman neprehrambene robe koji odgovara sezonskim potrebama i donosi uvek nove proizvode.
Sa koliko domaćih proizvođača imate saradnju kada je reč o proizvodnji Lidl brendova i na koji način ste ih birali?
Za sada sarađujemo sa oko 50 domaćih proizvođača, koji su u našim prodavnicama zastupljeni što kroz njihove proizvode pod lokalno poznatim markama, što kroz proizvode koji se prodaju pod našim, Lidl brendovima.
Upravo kroz razvoj Lidl brendova koji se prodaju samo kod nas, a za koje garantujemo visok kvalitet, odličnu cenu i naravno, pravi ukus – ukoliko govorimo o hrani, sa potrošačima ostvarujemo odnos i gradimo poverenje. Zanimljiv primer uspešno realizovane saradnje je lokalni dobavljač sa kojim smo pre više od godinu dana otpočeli rad na razvoju proizvoda domaće mlevene kafe, koju danas prodajemo pod Lidl brendom za kafu – Sunga.
Da li ćete širiti saradnju sa domaćim proizvođačima? Da li su ti proizvodi namenjeni samo Lidl prodavnicama u Srbiji ili će se izvoziti i u druge zemlje u kojima imate objekte?
Mi, kao Lidl Srbija, smo zainteresovani za saradnju sa domaćim dobavljačima, jer na taj način, između ostalog, osiguravamo asortiman prilagođen potrebama domaćeg tržišta. Otvoreni smo za sve one koji mogu da obezbede kvalitet, i na tom polju ne pravimo kompromise, a uz rad sa nama koji podstiče konstantan razvoj, dobavljači mogu i da unaprede svoju proizvodnju i postanu konkurentniji. Kako su standardi kvaliteta koje zahtevamo od dobavljača istovetni za sve zemlje u kojima Lidl posluje, verujemo da ćemo u budućnosti imati priliku i da proizvode iz Srbije izvezemo i na druga tržišta, što bi svakako doprinelo jačanju domaće privrede.
Na koji način ste formirali asortiman Lidl proizvoda za srpsko tržište, cenovnu politiku, strategiju akcijskih i promotivnih ponuda, kao i koncept samih prodavnica, i da li su oni isti kao u drugim zemljama ili se prilagođavaju lokalnim specifičnostima?
Uspeh Lidla u svetu bazira se na sistematičnom pristupu upravljanju procesima. To podrazumeva određen stepen uniformnosti u pogledu organizacije posla, izgleda prodavnica i unutrašnjeg rasporeda kategorija, ali i osmišljavanju akcija i njihove promocije, naravno, uz lokalna prilagođavanja.
Kada je o konceptu prodavnica reč, Lidl konstantno inovira njihovu funkcionalnost. Činjenica da su naše prodavnice u Srbiji građene u poslednjih nekoliko godina, obezbedila nam je da u ovom trenutku imamo izgrađene najnovije tipove prodavnica u Lidl svetu. U pitanju su standardizovane prodavnice, različitih tipova, od kojih svaki obezbeđuje prostran prodajni prostor, prirodno svetlo, veću energetsku efikasnost, atraktivan izgled, dovoljan broj parking mesta – sve u službi prijatnijeg iskustva kupovine. Ništa manje važno je da nam takva organizacija prodavnica pruža prijatno i sigurno mesto za rad zaposlenih, kao i mogućnost da sistematično pristupimo organizaciji poslovnih procesa.
Kakva novogodišnja iznenađenja pripremate za srpske potrošače?
Sa nama, potrošači mogu da se na vreme pripreme za praznike, od dekorisanja, kupovine poklona, pa do osmišljavanja praznične trpeze. U skladu sa našom misijom, kroz jedinstveni Deluxe asortiman dostupan do kraja godine, učinićemo slane i slatke specijalitete pristupačnim širom Srbije u svim našim prodavnicama. U Deluxe ponudu ubrajaju se jela i prilozi prvoklasnog kvaliteta od posnih kombinacija sa ribom, vrhunskih pršuta iz Španije ili Italije do Deluxe poslastica koje su spremne za serviranje, pa ne zahtevaju dodatnu pripremu. Ovakva ponuda potrošačima daje jednostavno rešenje za ukusnu prazničnu trpezu koja se lako priprema, a njima ostavlja dovoljno vremena da se posvete onom što je zaista važno – porodici, prijateljima i svim dragim ljudima.