Marija Malović, Imlek

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 204, januar-februar 2023)

Društveno-odgovorno poslovanje je naš zaštitni znak

Imlek, kao kompanija sa dugom tradicijom i jedan od lidera u svom segment poslovanja, u poziciji je da svojim pristupom društvenoj odgovornosti postavlja primer tržištu kako se vodi briga o zajednici i životnoj okolini, kako kroz brojne CSR projekte, tako i kroz unapređenje tehnologije, upravljanje otpadom i obezbeđivanje stabilnosti u lancu snabdevanja.

Razgovarao: Ivan Filipović

Značaj društvene odgovornosti vodećih kompanija sve je očigledniji u društvu prepunom izazova socijalne i ekološke prirode. Tako, svoj doprinos zajednici kompanije daju kroz sve širi spektar aktivnosti posvećenih rešavanju prepoznatih društvenih problema, ali i edukaciji stanovništva o zdravim navikama i odgovornom ponašanju. O tome kako na narastajuća očekivanja zajednice i potrošača odgovara Imlek, razgovarali smo sa Marijom Malović, Group Corporate Affairs And Communications Managerom kompanije.

Koje sve inicijative i aktivnosti kompanija Imlek sprovodi u okviru svojih društveno-odgovornih aktivnosti?

Društveno-odgovorno poslovanje jedan je od fokusa naše kompanije i nakon velikog broja uspešno sprovedenih aktivnosti mogu slobodno da kažem njen zaštitni znak. Godinama unazad, bez izuzetka, obeležavamo važne datume sa posebnim akcentom na najmlađe, poput Svetskog dana deteta, Svetskog dana mleka, Svetskog dana školskog mleka, novogodišnjih i uskršnjih praznika, početka školske godine, kao i mnoge druge praznike. Značajni segmenti društveno-odgovornog poslovanja su unapređenje lokalne zajednice, kao i odgovoran odnos prema životnoj sredini, kada se zajedno sa kolegama priključujemo globalnoj akciji Evropske unije i Ministarstva zaštite životne sredine i brojnim akcijama obeležavamo Svetski dan zaštite životne sredine. Zbog toga slobodno mogu da kažem da je kompanija Imlek jedan od lidera u društvenoj odgovornosti – prema svojim zaposlenima i njihovim porodicama, zajednici u kojoj posluje, poslovnim partnerima i dobavljačima.

Da li kompanija posvećuje veću pažnju humanitarnim ili ekološkim aktivnostima?

Kompanija Imlek je kroz socijalna pitanja kojima se bavi odlučila da najveću pažnju posveti deci i socijalno ugroženim strukturama društva. Naše projekte neretko realizujemo uz pomoć brojnih vladinih i nevladinih organizacija i institucija. U skladu sa našom misijom podizanja svesti roditelja i dece o značaju konzumacije mleka i mlečnih proizvoda, redovno doniramo omiljene mlečne napitke i brojne korisne poklone domovima za decu, među Kojima se posebno izdvaja brend Moja Kravica, kao simbol sigurnosti, detinjstva i zaštitnik porodičnih vrednosti i tradicije. Takođe, nije zanemareno pitanje ekoloških aktivnosti kroz ostale projekte koje već godinama sprovodimo.

U čemu se ogleda specifičnost Imlekovih aktivnosti vezanih za dobrobit društva?

S obzirom na činjenicu da kompanija Imlek poseduje širok dijapazon proizvoda i veliki broj brendova, ona pokriva skoro sve ciljne grupe na tržištu. Brend koji se ističe i koji je najprepoznatljiviji jeste Moja Kravica, koja je fokusirana na najmlađe, ali i na porodice i porodične vrednosti o Kojima vodi računa kroz brojne društveno-odgovorne aktivnosti.

Pored ove, pokrivene su i ostale ciljne grupe, pa su tako, na primer, brendovi Balans+ i Protein namenjeni populaciji koja vodi računa o ishrani i fizički je aktivna, te su društveno-odgovorne aktivnosti usmerene na promociju zdravih životnih navika i fizičke aktivnosti (rekonstrukcije brojnih sportskih terena, izgradnja Balans+ stanica za bicikliste i brojne druge).

Kako biste ocenili položaj dece u društvu i šta bi još moglo da se uradi na njegovom unapređenju?

Primetan je trend kompanija da sve više ulažu u poboljšanje položaja dece u društvu. Sve su prisutniji projekti ulaganja u obrazovanje i uslove u kojima deca rastu i razvijaju se. Tome aktivno doprinosi kompanija Imlek koja decenijama unazad razvija saradnju sa institucijama zaduženim za položaj dece u društvu. Tradicionalno, svake godine obeležavamo Svetski dan deteta, što je idealna prilika da podsetimo širu javnost ko su najvažniji članovi svakog društva, kao i da skrenemo pažnju javnosti na sve obaveze koje društvo ima prema deci.

Od brojnih projekata i akcija posvećenih deci, koje ste tokom prethodnih godina sprovodili, možete li izdvojiti jednu koja Vas je lično najviše dotakla?

Izdvojila bih najznačajnije projekte kojima je Imlek doprineo poboljšanju kolektivne svesti i razvoju lokalne zajednice. To su ‘Moja Kravica-Rasti srećno’, ‘Put mleka’, ‘Dan majki’, ‘Moja Kravica Dan porodice’, ali i projekti kojima se podstiče očuvanje životne sredine. Društveno-odgovorna akcija na koju sam posebno ponosna i koja je značajno uticala na razvoj lokalne zajednice jeste projekat ‘Moja Kravica – Rasti srećno’, u okviru kojeg smo se potrudili da mališanima iz brojnih gradova širom zemlje obezbedimo srećno detinjstvo i lepše okruženje za igru i bezbrižno odrastanje, kroz izgradnju igrališta za decu različitih uzrasta.

Vaše CSR aktivnosti su naročito bile uočljive za vreme pandemije. Šta mislite, čemu nas je taj period naučio i šta su kompanije poput Imleka mogle da urade bolje?

Pandemija COVID-19 pokazala je da možemo i treba da budemo ponosni na kompanije, kao i pojedince, koji su u najtežim trenucima postupili odgovorno, solidarno, dajući sve od sebe da najugroženijima pruže neophodnu pomoć i podršku. Početkom 2021. godine odazvali smo se pozivu Vlade Republike Srbije i obezbedili sredstva za nabavku sedam respiratora potrebnih za lečenje pacijenata sa najtežim oblicima bolesti COVID-19, koji su bili raspoređeni u zdravstvene centre širom Srbije. Pored toga, donirali smo više desetina tona mleka pacijentima i osoblju najvećih medicinskih centara, kao i Banci hrane, koja je dalje distribuirala robu najugroženijem stanovništvu. Kompanije koje su tokom ove krize reagovale na pravi način, umnogome su sebi obezbedile dobru poziciju u budućnosti, kada je reč o samom poslovanju, ali i percepciji kod potrošača. Nesebična podrška stanovništvu i brojnim institucijama, na pravi način je oslikala društveno-odgovornu ulogu koja predstavlja strateško opredeljenje ovakvih kompanija.

Da li se prilikom odabira CSR projekata više vodite globalnim trendovima ili osluškujete potrebe lokalne zajednice?

Imlek nastoji da opravda dugogodišnje poverenje svojih potrošača, te je ovaj segment poslovne strategije uvek usmeren na potrebe lokalne zajednice. Trudimo se da doprinesemo boljem i kvalitetnijem životu stanovnika Srbije, sistematično ulažući u društveno-odgovorne akcije usmerene ka ugroženim kategorijama stanovništva, sa posebnim fokusom na najmlađe, promociju zdravog načina života, očuvanja životne sredine, kao i razvoja lokalne zajednice.

Na koji način Imlek doprinosi zaštiti životne sredine u Srbiji?

Zaštita životne sredine je tema kojom se danas ne bave samo nadležne institucije, već i kompanije koje aktivno rade na razvoju modela poslovanja kojima se polako prave pomaci i beleže značajni rezultati. Jedan od izazova u procesu koji bi obezbedio bolju ekološku sliku u Srbiji je reciklaža, tu postoji prostor za unapređenje i dodatni razvoj.

Mi kao kompanija imamo izuzetno dobro razvijen sistem i saradnju sa operaterima, i ukoliko bi postojala bolja usaglašenost svih aktera u lancu upravljanja ambalažom, rezultat bi mogao da bude posmatranje ambalaže kao resursa, a ne otpada.

Da li pratite razvoj novih ambalažnih materijala sa nižim ugljeničnim otiskom i da li imate planove o eventualnom prelasku na održivije varijante u svom portfoliju?

Ambalaža ima veliki uticaj na održavanje kvaliteta i zaštite proizvoda. S obzirom na količinu ambalaže koju koristimo, kontinuirano radimo na smanjenju ambalažnog otpada, a kako bismo se pobrinuli da ambalaža potrošenih proizvoda ne završi na deponiji, Imlek je na svoju ambalažu uvrstio robni znak ‘Zelena tačka’, međunarodno zaštićeni simbol kojim se garantuje da će potrošen proizvod biti recikliran.

Mogu slobodno reći da je Imlek pionir na našem tržištu što se tiče primene najsavremenijih održivih ambalažnih materijala. Stalnim osluškivanjem potreba naših potrošača, a u saradnji sa kompanijom Tetra Pak, došli smo na ideju da naše proizvode plasiramo u kvalitetnijem pakovanju, koje zadovoljava najviše standarde očuvanja kvaliteta namirnica. Ovom saradnjom postigli smo da se određeni proizvodi brendova Moja Kravica, Balans+, Zdravo! i Jogood sada mogu pronaći na tržištu u novoj, najkvalitetnijoj ambalaži, baš iz razloga što svojim potrošačima nastojimo da obezbedimo zdravije i sigurnije okruženje i kvalitetne proizvode.

Ona je pametan izbor, jer je sačinjena iz više slojeva, pri čemu je najprisutnija komponenta karton koji je izrađen od obnovljivog biljnog izvora, drveta. Tetra Top ambalaža pretežno je napravljena od prirodnih materijala iz obnovljivih izvora, moguće ju je u potpunosti reciklirati, a pogodna je i za transport i skladištenje, uz istovremeno obezbeđivanje funkcionalnosti i svežine proizvoda.

Naravno, Imlek kontinuirano radi i na tehnološkom unapređenju proizvodnje i korišćenju najsavremenijih tehnika, kao i povećanju uštede energetske efikasnosti, čime se doprinosi smanjenju emisije štetnih materija iz fabrika.

Kao mlekarska kompanija, u specifičnom ste položaju da je vasa odgovornost vezana i za potrošače i za dobavljače. Među prvima ste pokazali odgovornost i povećanjem otkupne cene mleka vratili određenu stabilnost na tržište ove osnovne životne namirnice. Da li verujete da potrošač i dobavljač mogu istovremeno da budu zadovoljni?

Verujem da ključ našeg uspeha leži u kvalitetu proizvoda, po čemu je, pored iskustva i tradicije, Imlek prepoznat, iza čega stoji kontinuirano ulaganje u proizvodne procese i odabir najboljeg mleka koje otkupljujemo od više hiljada farmera-kooperanata iz Srbije. Imlek je prethodne godine nekoliko puta podizao otkupnu cenu mleka ka farmerima, te danas za litar mleka plaćamo više od prosečne cene mleka u Evropskoj uniji, Imlek u tome prednjači. Važno je napomenuti i odnos koji godinama gradimo sa našim farmerima, kroz pomoć i edukaciju oko podizanja kvaliteta mleka, kratkoročne i dugoročne pozajmice, nabavku junica i brojne druge aktivnosti. Naši zajednički planovi su uvek dugoročni i partnerski se trudimo da ih realizujemo.

***

Svetski dan zaštite životne sredine 2022. Imlek je dočekao kao sponsor manifestacije EU Green Week u organizaciji Privredne komore Srbije, Ministarstva životne sredine, Grada Beograda – Sekretarijata za zaštitu životne sredine i uz podršku Programa za razvoj Ujedinjenih nacija (UNDP), EU Delegacije u Srbiji i EIT Climate-KIC.

Ovaj dan, koji se na inicijativu Generalne skupštine UN, od 1973. godine obeležava svakog 5. juna, sa ciljem da se skrene pažnja i podstakne akcija za unapređenje kvaliteta životne sredine, zaposleni kompanije Imlek obeležili su sadnjom stabala kod Muzeja savremene umetnosti i akcijom čišćenja šetališta duž keja u beogradskom naselju Dorćol.