UNIVERZALNI PRILOG
Od pet najtraženijih majoneza, četiri su domaćih proizvodača – Mayovita, Polimark, Dijamant i Sunce, a peti brend je Thomy.
Podatak da je četiri petine domaćinstava u SrbIli i Crnoj Gori u periodu od marta do dcembra prošle godine bar jednom kupilo majonez, dovoljno govori o tome da se radi o vrlo prodavanoj robi. Potrošači ih rado kupuju u svim pakovanjima, oblicima i vrstama. Nekada slabu ponudu i raznovrsnost zamenile su mnogobrojne marke domaćih i uvoznih majoneza, tako damladi i ne pamte da je nekada važilo pravilo ’kada kažem majonez, mislim Thomy’. Danas se u rafovlma prodavnica mogu naći različite vrste majoneza – običan, dijetalni, za salate, u noeobičnim pakovanjima i po različitim cenama. Unovije vreme sve su popularnije lighg varijante majoneza: posni, bez jaja i holesterola, a prema analizama i na domaćem tržištu treba očekivatiekspanzijuovih vrsta,onda kada domaća populacija bude vodila više računa o zdravstvenom aspektu ishrane. Na listi najprodavanijih, baš kao što je slučaji sa najvećlm brojem prehrambenih proizvoda,dominiraju domaće marke. Od pet najtraženijih majoneza, četiri su domaćih proizvođača – Majovita, Polimark, Dijamant i Sunce, a peti brend je Thomy.Domaći proizvođači umeli su da iskoriste prazan prostor koji je nastao devedesetih godina, povlačenjem stranin majonezasaJugoslovenskog tržišta i da ojačajusvoje pozicije na njemu.
Vital
Jedan od proizvođača koji se našao u vrhu na tržištu SCG je Vital. sa brendom Mayovita. Taj proizvod, prema rečima direktora marketinga, Stojana Draškovića, može se kupiti u svim tipovima maloprodajnih objjekata u Srbiji i Crnoj Gori. On je dodao dau prodaji majoneza Vital beleži rast i da je u navedenom vremenskom periodu prodaja porasla za 20odsto,u poređenju sa istim periodomprošle godine. „Majonezisu najmlađa linija proizvoda u proizvodnom programuVitala, ali je brend Mayovita ovladao tržištem velikom brzinom, zahvaljujući izuzetnim kvalitativnimsvojstvima koje poseduje“, ističe Drašković. Prema njegovim rečima izuzetnohranljivi ukusan,u praktičnoj,lepo dizajniranoj ambalaži, raznovrsnih dimenzija i oblika, majonez Mayovita je opravdao vodeću poziciju na tržištu. Iz Vitala procenjuju da je njihov tržišni udeo na nacionalnom nivou visok i iznosi najmanje koliko svihostalih ponuđača zajedno. Kako ističe Drašković, gotovo da nema segmenta tržišta učijoj potrošnji nije zastupljenneki od majonezaiz Vitala.
•Svakako je kvanlnalivno najjall de!lka•
„Svakako je kvantitativno najjači delikatesni Mayovita majonez, ali svoj deo u ukupnoj ponudi imaju i Mayovita salatni, a posebno Mayvita light majonezi“, kaže naš sagovornik i doda su potrošači maštoviti i kreativni i da majonez, osim u ishrani neposredno, koriste u raznim kombinacijama, za pravljenje ukusnih priloga salata i soseva. Najveća zainteresovanost potrošača je za pakovanja od 100 i 200ml, u PVC ambailaži u svim varijantama brenda, a u ponudi su i porodična pakovanja u plastičnim kanticama mase 500 i 1.000 grama, kao i kantice od tri kilograma, namenjene ugostiteljstvu. Potrošačima koji preferiraju tube zbog, praktične upotrebe u dekoraciji hrane iz Vitala nude Mayovita tube od 90 i 180 grama. Novine koje priprema kompanija, sa željom da zadovolji potrebe kupaca, odnose se na uvođenje staklene ambalaže – teglica u tri različite dimenzije, zatim PET boce od 500 i 1.000ml, a planirana je i prodaja mini pakovanja od 10 i 20ml u triplex foliji. Kako ocenjuje Drašković, tržišna utakmica se odvija u ambijentu domaće konkurencije i njihovi glavni konkurenti su Poiimark iz Beograda i zrenjaninski Dijamant a tu je i Sunce iz Sambora. „Daljom liberalizacijom tržišta možemo očekivati ekspanziju stranih proizvođača, ali ćemo se truditi da tom izazovu spremno odgovorimo“, kaže Drašković i dodaje da je Vilal, kada je u pitanju izvoz pretežno orjentisan na tržišta Makedonije i Bosne i Hercegovine. Drašković je izrazio nadu da će napori kompanijena modernizaciji i usavršavanju poslovanja u budućnosti rezultirati bržim i obimnijim osvajanjem međunarodnog tržišta.
Polimark
U društvunajboljih je i Polimarkov majonez, koji prema podacima te kompanijeima tržišno učešće od 34 odsto uSCG. Najpoznatiji brendovi ove kompanije su majonez delikates i majonez Laki, anajropularnijepakovanje je kesica od 200ml delikates majoneza. Međutim, kako ističe Dejan Kujundžić, marketing menadžer Polimarka, ta popularnost razlikuje se uzavisnosti od oblasti.Iako je finansijski ifizičkiudeo Polimarkana tržištu u porastu, iz te kompanijeističu da je taj rast neznatan,što objašnjavaju time što su proizvodni kapaciteti maksimalno iskorišćeni. „Znatno veći rast kako u obimu prodaje, tako i finansijski,očekujemo iduće godine, sa prelaskom u novu fabriku“, kaže Kujundžić. Potrošači odani ovom proizvoduna novitete će morati da sačekaju do sledeće godine, jer u kompaniji ne planirajunikakve promene do peeseljenja unovu fabriku,kojeje planirano za početak 2005. godine.Prema internim istraživanjima, posmatrano po tržišnom učešću,konkurenti Polimarku na domaćem tržištu su Vital i Dijamant. „Naravno,ne treba zanemarivati ni jedan odpreostalih brendova,jer sve zahtevnijim potršačima u našoj zemlji kvalitet postaje uslovbez kog se ne može, a Polimarkbaš kvalitelu poklanja veliku pažnju. Tu tvrdnju dokazuje i činjenica da jePolimark mnogo pre svih uveo ISO 9001 kaoi HACCP“, naglasio je Kujundžić. Polimark izvozi 35% ukupne proizvodnje na tržišta svih bivših jugoslovenskih republika.
Dijamant
U grupi pet top proizvođača majoneza je i Dijamant iz Zrenjanina. Kako ističeLjubomir Erdeljan,procenjuje se da je njihovo tržišno učešće oko 15%. Dijamant trenutno u pooudi ima dve vrste majoneza – Delikates, sa 75% masnoća i Dijet, sa 50% ulja. Oni se prodaju u PET kesicama od 100 i 200 grama,a tu je takozvano dojpak pakovanje od 300g sa čepom. Pored ovih, u asortimanu je staklena teglica od 320g, kao i kantice od dva, tri i pet kilograma.Prema podacima iz kompanije, najprodavanija pakovanja su kesice od 100i 300g i to, pre svega, zbog odnosa cene i količine. U Dijamantu najavljuju proizvodnju lakog, odnosno posnog majoneza, bezžumanaca,čime bi paleta ovih proizvoda bila kompletirana.“To je ujedno i odgovor na pojavu konkurentskih majoneza u ovoj grupi, alii želja da se izađe u susret onim potrošačima koji konzumiraju niskokaoričnu hranu“, kaže Erdeljan. Glavni konkurenti Dijamantu su, kako tvrde iz kompanije, Vital i Polimark. Kada je u pitanju finansijski i fizički udeo na tržištu, onje u blagomporastu, ali kako dodaje Erdeljan, iako plasman majoneza ima trend rasta, i daljesu njegovi indeksi mali. Vital oko15% proizvodnje plasira na drugim tržištima i to prvenstveno u zemaljama u okruženju. „Međutim,smatramo da po kvalitetu ovi proizvodi mogu da nađu mesto i na mnogo daljim tržištima“, zaključio je Erdeljan.
Nestle
Nekada na domaćem tržištu vrlo prepoznatljiv brend Thomy, još uvek nije uspeo da povrati staru poziciju i slavu.Prema podacima kompanije Nestle, vlasnika robne marke Thomy, količinskotržišno učešće tog majoneza u SCG je 4%. Da li zbog cene, iliiz ddrugih razloga, mali je procenat onih polrošača koji se ponovo odluče da kupe Thomy majonez. Tako se stilče utisak dakupciThomy majonez kupuju iz nekenostalgije, da se podsete na ukus nekadanajpoznatijeg majoneza, ali da nakon toga mali broj njih nastavlja da ga kupuje.Međutim, iz kompanije ne gubenadu, tvrdeć da učešće Thomy majoneza na ukupnom tržištu stalno raste. „Iako su glavni konkurenti domaći proizvođači (Mayovita i Polimark), Thomy imavisoku prepoznatljivost robne marke na teritoriji SCG. Potrošač zna da se radi o visokokvalitetnom majonezu, prolzvedenom prema tradicionalnojšvajcarskoj recepturi, koja se ne menja godinama“, ističe Davor Tomić, regionalnl brend menadžerza Thomy. Kupci u SCG najviše kupuju majonezu kesicama od 85g i tegle od 630g, ali dobro seprodaju itube, jer kako naglašava Tomić, potrošači znaju da je Thomy majonez u tubi jedinstven proizvod u najkvalitetnijem aluminijskom pakovanju. Pored standardnog delikatesnog majoneza, Thomy nudi i laganu varijantu Thomy light sa samo 33% suncokretovog ulja, koja zbog visoketehnologijeproizvodnje ima ukus delikatesnog majoneza, ali sa čak 60 odsto manje kalorija. Pored Thomy majoneza i senfa, na tržište SCG od nedavno su plasirani Thomy spcijaliteti, koji, kako ističu iz kompanije,predstavljaju spoj tradicionalnog Thomy kvaliteta i uravnoteženih prirodnih sastojaka. Tomić ističe da je Thomy majonez, kao i Thomy robna marka uopšte, suočen sa snažnom domaćom konkurencijom. To, sa jedne strane, svakako jeste izazov, ali ujedno predstavlja i veliku prepreku, jer su carinska davanja za uvozne proizvode u ovoj kategoriji jako visoka. Sa ovako visokim dažbinama, teško je i vrhunskim kvalitetom parirati, domaćim proizvođačima u sferi cenovnog pozicioniranja, ističe Tomić.
Delta
Prodaja majoneza Sunce, porasla je pet puta u poslednjih šest meseci, od kada je krenula kampanja tih proizvoda. Pored brenda Sunce, poznat je i majonez Radost, ioni zajedno imaju učešće od 10 do 15 odsto na tržištu SCG. Prema rečima Aleksandra Živkovića, direktora razvoja i marketinga kompanije Delta, u čijem je vlasništvu fabrika ulja Sunce, ove godine uvedeni su određeni noviteti u proizvodnji. Sunce je u junu na tržište izbacilo novi delikatesni i posni majonez, u novoj, modernoh shrink sleeve ambalaži sa jedinstvenim dizajnerskim rešenjem kod kojeg se boce uklapaju i samim tim su idealne za duo pakovanja, ističe Živković. Inače, najprodavanija pakovanja majoneza su od 500 ml. Prema prognozama stručnjaka, efekat lanslranja majoneza u novim ambalalažama tek treba očekivati. Sunce planira da svoj izvoz u Mađarsku, Hrvatsku, Sloveniju, Bosnu i Hercegovinu i Makedoniju proširi i na tržišta Albanije I Bugarske. Glavni konkurenti, kako ocenjuju iz Sunca, su im Vital, Polimark i Dijamant.
Pripremila: Ana Filipović