KULEN

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 169, jun 2019)

 

NAJVIŠE SE PRODAJE U HIPER/SUPER MARKETIMA

U posmatranom periodu od aprila 2018. do marta 2019, kada je u pitanju ukupna prodaja na nivou Srbije, zabeležen je rast u sve tri kategorije: u odnosu na isti period prethodne godine vrednosna prodaja veća je za 3,8%, količinska za 4%, a komadna za 6,5%.

 

Nielsen analiza tržišta

 Jelena Despotović, Retail Services Executive: 

Kakva je prodaja kulena iz godine u godinu govore podaci o prodaji robe široke potrošnje iz Nielsen maloprodajnog panela. Ono što je svakako primetno je da iz godine u godinu kulen beleži rast vrednosne prodaje. U posmatranom periodu od aprila 2018. do marta 2019, kada je u pitanju ukupna prodaja na nivou Srbije, zabeležen je rast u sve tri kategorije: u odnosu na isti period prethodne godine vrednosna prodaja veća je za 3,8%, količinska za 4%, a komadna za 6,5%.
Vrednosna prodaja kulena u posmatranom periodu zabeležila je najveći rast u jugoistočnoj Srbiji (9%), dok je u zapadnoj Srbiji primetan blagi pad (-1,1%). Najveća količinska prodaja kulena ostvarena je u Beogradu (36,8%) i Vojvodini (33,2%), dok je nešto manja količina prodata u jugoistočnoj (16,7%) i u zapadnoj Srbiji (13,3%).

Po kanalima prodaje

Posmatrano po kanalima prodaje preko kojih ovi proizvodi stižu do potrošača, a uključeni su hiper/super marketi, velike/srednje i male prodavnice, najveći rast komadne prodaje ostvaren je u hiper/super marketima (8,5%), dok je najmanji rast komadne prodaje zabeležen u malim prodavnicama (1,7%). U velikim/srednjim prodavnicama (objekti od 40m² do 300m²) rast komadne prodaje iznosi 6,1%.
Kada je u pitanju vrednosna prodaja, u malim prodavnicama (do 40m²) zabeležen je rast od 6,7%, u velikim/srednjim od 8,3%, a u hiper/super marketima od 1,8%.
Najveći udeo u prodaji kulena beleži hiper/super kanal, i to 67,3% po vrednosti. Na drugom mestu su velike/srednje prodavnice u kojima je zabeležena vrednosna prodaja od 26,1%.

Po vrsti mesa

Ako posmatramo podelu prema vrsti mesa, najdominantnije je svinjsko sa 83,3% volumenskog učešća u totalu, dok mešavina svinjskog i goveđeg ima učešće 12,4%.

Vodeći igrači

Top pet proizvođača u Srbiji ostvarilo je u ovom periodu količinsku prodaju od 61,9% i vrednosnu prodaju od 69,2%. Top pet proizvođača (poređani abecednim redom) su: Carnex, Industrija mesa Topola, Neoplanta, Yuhor i Zlatiborac.

 

Neoplanta

Marketing tim:

Neoplanta Delikates kulen je nastao na temeljima vojvođanske tradicije i kao takav je razvijan, unapeđivan i vremenom je postao jedan od omiljenih delikates proizvoda na našim prostorima. Tajna uspeha ovog proizvoda leži u savršenom odnosu pažljivo biranih sastojaka i originalnoj recepturi koja prati potrebe i želje savremenog potrošača. Naglašena ljutina proizvod čini drugačijim od ostalih trajnih kobasica.
Neoplanta Delikates kulen nosi oznaku i ‘Najbolje ocenjen kulen’ po istraživanju koje je rađeno avgusta 2018. godine. Rezultati blind test analize koju je sprovela agencija Deep Dive¹ pokazali su da je on bolji u poređenju sa ključnim konkurentima po izgledu (miris, boja, mozaik, odnos mesa i masnoće), ukusu (stepen slanoće, začinjenosti, ljutine, sočnosti i ukusa nakon jela), kao i sveopštem dopadanju. Rezultati su pokazali da je najveći procenat ispitanika iskazao nameru o kupovini ovog kulena među konkurentnim.
Neoplanta Delikates kulen dostupan je u kilogramskom pakovanju, kao Kulen mini (305g) i narezani Kulen (100g). Specifičnost za ovaj proizvod jeste MAP pakovanje, odnosno pakovanje proizvoda u modifikovanoj atmosferi koja štiti proizvod od oksidacije, održava svežinu i obezbeđuje duži rok trajanja. Najprodavaniji artikal je Neoplanta Delikates Kulen kilogramski artikal u flow pack ambalaži. Najznačajniji trgovinski formati za ovaj proizvod su hiper i super marketi, ali prodaja u konkretnim formatima se menja u skladu sa promenama na tržištu.
Pozicija koju Neoplanta ima na tržištu mesnih prerađevina ne predstavlja samo obavezu da svojim potrošačima i nadalje priprema proizvode vrhunskog kvaliteta, već i težnju i želju kompanije da bude bolja nego juče imajući u fokusu inovacije, kvalitet, svetske trendove, ali i tradiciju na kojoj počiva proizvodnja Neoplante. Osluškujući potrebe tržišta, Neoplanta će se i u narednom periodu kretati putem inovacija, na kom će, kao i do sad, jasno i transparentno komunicirati sve relevantne informacije, negujući dobar odnos sa potrošačima.

¹Istraživanje ‘Slepi test kulena’ je sprovela agencija za istraživanje tržišta i javnog mnjenja Deep Dive iz Beograda u avgustu 2018. u Beogradu na 200 konzumenata kulena starosti 25 do 65 godina.

 

Zlatiborac

Sektor marketinga i razvoja:

Kompanija Zlatiborac je osnovana sa idejom da se kroz neprekidnu modernizaciju i primenu savremenih tehnologija zadrži tradicionalan koncept proizvodnje zlatiborskih suvomesnatih proizvoda. Specifičnost regije i klimatskih uslova sela Mačkat, prirodan proces sušenja mesa na bukovom drvetu, uz primenu jedinstvene recepture, doprineli su da se Zlatiborac izdvoji, kako na domaćem tako i na inostranim tržištima.
Dugogodišnji napori, posvećenost stalnom razvoju i osluškivanje potreba savremenog tržišta, pozicionirali su kompaniju među vodeće proizvođače u industriji mesnih prerađevina. U kategoriji trajnih suvomesnatih proizvoda, Zlatiborac je rangiran kao prvi sa vrednosnim tržišnim učešćem od 27,8%¹. Širok asortiman Zlatiborac suvomesnatih proizvoda trajne kategorije obuhvata kobasice i salame, pršute i pečenice, tanku slaninu, čvarke i mast.
Kulen je jedan od omiljenih proizvoda ljubitelja pikantnih ukusa, iz kategorije fermentisanih suvih kobasica. Zlatiborac kulen ima prepoznatljiv, ljut ukus, napravljen od visokokvalitetne svinjetine, u kombinaciji sa tradicionalnim srpskim začinima i mlevenom paprikom. Ono što ga čini jedinstvenim jeste posebna tehnologija dimljenja i sušenja na zlatiborskom vazduhu i bukovom drvetu. Trpezu čini bogatijom, a njegova boja i pikantnost zadovoljiće ukuse i najvećih gurmana.
Izvrsnost kvaliteta trajnih suvomesnatih proizvoda potkrepljuje i činjenica da je kompanija Zlatiborac ponosni nosilac vodeće pozicije u potkategoriji fermentisanih suvih kobasica, sa vrednosnim tržišnim učešćem od 29,1%². U prilog tome govore i brojne zlatne medalje za kvalitet koje je kompaniji dodelilo Nemačko poljoprivredno društvo (DLG). Naime, u 2017. i 2018, ova krovna evropska organizacija za nezavisno testiranje i ocenjivanje kvaliteta proizvoda, zlatnim medaljama za kvalitet je odlikovala Zlatiborac čajnu kobasicu, domaću salamu i planinski kulen. U periodu od 2009. do 2018, u potkategoriji fermentisanih suvih kobasica, medalje za kvalitet su dobili i sudžuk, goveđa salama, lord salama, pileća delikates salama, hot čili salama i kraljevska salama.
Suočena sa savremenim tendencijama u pristupu ispunjavanja zahteva potrošača, kompanija Zlatiborac ostaje posvećena izgradnji koncepta primene inovativnih tehnologija, dostizanju najviših standarda kvaliteta i bezbednosti proizvoda, uz serviranje tradicije i brižljivo osmišljenog dizajna, u jednom pakovanju.
Generacije predaka u Zlatiborcu su uspevale da očuvaju ono što najbolje umeju, prenosile svoja znanja budućim generacijama koje ih vešto kriju od zaborava i neprekidno ih unapređuju. Recept koji su za sobom ostavile je lični pečat u kome su pomirena iskustva šest generacija, posvećenost i rad vrednih i umešnih ljudi. To je recept koji obavezuje da se nikada ne odustane od onoga što se najviše voli i što se najbolje radi.

¹U segmentu Trajne mesne prerađevine (kategorije Mesnih prerađevina), izveštavano količinsko učešce za proizvođača Zlatiborac u Srbiji u periodu MAT_FM19 jeste 24,1%, dok je izveštavano vrednosno učešće proizvođača Zlatiborac u istom periodu 27,8%, prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa.

²Izveštavano količinsko učešće proizvođača Zlatiborac u Srbiji u podsegmentu Fermentisana suva kobasica (deo segmenta Trajne mesne prerađevine) u periodu MAT_FM19 jeste 25,2%, a izveštavano vrednosno učešće u istom periodu jeste 29,1%, prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa.