Kondomi

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 66, novembar 2009.)

 

SVE ŠIRA PONUDA

 

Po podacima MEMRB-a, najprodavaniji su još uvek ‘standardni’ kondomi, bez ukusa i boje, sa glatkom površinom.

 

Kondomi nisu proizvod savremenog doba. Njihova upotreba je zabeležena još u drevnom Egiptu, 1220. godine pre nove ere, kada su u obliku platnenog omotača korišćeni kao zaštita od infekcija. U Evropi, do šire upotrebe kondoma dolazi zbog epidemije sifilisa 1500. godine. U proizvodnji su, pored platna, korišćeni i koža, životinjska creva, kornjačin oklop i slično. Revoluciji u proizvodnji kondoma doprinelo je otkrivanje procesa vulkanizacije gume, kojim se guma pretvara u jak, elastičan materijal. Ovo otkriće omogućilo je proizvodnju gumenih proizvoda, uključujući i kondome, brzo i jeftino. Početak upotrebe lateksa u proizvodnji doprinosi boljem kvalitetu i dužem roku upotrebe u odnosu na gumene. Danas, proizvođači, pre svega uvođenjem novih boja, ukusa i oblika, nastoje da doprinesu zadovoljenju različitih preferencija sve zahtevnijih potrošača.

MEMRB analiza tržišta
MEMRB se bavi praćenjem maloprodaje u segmentu proizvoda široke potrošnje. Kompanija pokriva maloprodajne kanale, koristeći klasičnu metodologiju maloprodajnog inventarisanja koja podrazumeva mesečne ili dvomesečne posete stalnom i reprezentativnom panelu (uzorku) maloprodajnih objekata u cilju prikupljanja informacija o zalihama, nabavci, cenama i kombinuje ih sa skeniranim podacima iz lanaca sa kojima sarađuje. U okviru analize koja sledi, posmatramo tržište u okviru kategorije kondoma u Srbiji, u periodu od jula 2008. do avgusta 2009. godine. Prema tipu kondoma, u većoj meri se prodaju standardni od onih sa različitim dodacima. Količinsko učešće standardnog tipa kondoma u posmatranom periodu je stabilno i iznosi 60 odsto u periodu jul/avgust 2009. godine. Vrednosno učešće u istom periodu je 56,1 odsto. Potrošači, takođe, u većoj meri kupuju kondome bez dodatka ukusa ili boje. Količinsko učešće u prodaji ove vrste kondoma je 89,8 odsto u periodu jul/avgust 2009. Takođe, ako se posmatra struktura, veću prodaju su ostvarili kondomi bez reljefne strukture – 80,9 odsto. Ukoliko posmatramo učešće u prodaji različitih veličina pakovanja, primetno je da se najviše prodaju ona sa tri komada što je povezano i sa većom ponudom upravo ovakvih pakovanja. Njihovo količinsko učešće za period od poslednjih godinu dana je 70,3 odsto. Prema tipu prodajnog objekta, kondomi se najviše kupuju u kioscima, 42,1 odsto. Slede apoteke sa 22,6 odsto. Najmanje učešće u prodaji kondoma ostvaruju kozmetičke prodavnice, svega 2,7 odsto. Samo tri vodeća proizvođača ostvaruju 84,7 odsto količinskog učešća u poslednjih godinu dana. Poređani po abecednom redu, to su: Church&Dwight, Romed i SSL. Njihovo vrednosno učešće je 92 odsto.

Church&Dwight/Axxon:
Axxon Trading d.o.o. je internacionalna kompanija, članica Axxon Groupa LTD, prisutna u Srbiji od 1995. Axxon je generalni zastupnik i distributer Trojan kondoma za Balkan od 2006. godine. U Srbiji se Trojan podjednako količinski distribuira i kroz Traditional Trade i kroz Key Account kanal i može se naći u Tempu, Maxiju, Mercatoru, Disu, Lillyju, dm-u i u mnogim drugim objektima. Trojan se preko Axxona distribuira i u Hrvatskoj, BIH, Makedoniji, Sloveniji, Crnoj Gori i Albaniji. Trojan kondomi se prozivode od 1920. godine i u ovom trenutku, po rečima Miloša Predojevića, brend menadžera, ostvaruju 70,5 odsto tržišnog učešća u SAD-u. “Ono što karakteriše Trojan je prepoznavanje od strane krajneg potrošača, snaga internacionalnog brenda i premijum kvalitet”, kaže Predojević.

Proširenje asortimana
Do kraja godine se očekuje proširenje Trojanovog asortimana koji će brojati ukupno šest različitih proizvoda: Natural Pleasure, Pleasure Pack, Aromatic Pleasure, Strong, Ultra Pleasure
i Her Pleasure. Natural Pleasure je ‘klasična’, najprihvaćenija, vrsta kondoma – nosilac prodaje. Pleasure Pack je kombinacija tri različite vrste kondoma: Her Pleasure, Ultra Pleasure i Aromatic Pleasure sa čokoladnom aromom. Aromatic Pleasure čine tri kondoma različitih aroma: Čokolada, Banana i Tutti Frutti, i dugo je prisutan i dobro prihvaćen. Strong je čvršći, jači kondom, sa zadebljanim lateksom, a Ultra Pleasure je sa tanjim i osetljivijim lateksom. Her Pleasure je prilagođen ženi i sa lateksom koji je dodatno izrezbaren. “U dugoročnim planovima je i proširenje asortimana proizvodima koji će biti potpuni novitet na tržištu Srbije”, najavljuje Miloš Predojević. On dodaje da je globalna strategija pozicioniranje Trojan brenda u svesti krajnjeg kupca kao visoko-kvalitetnog, premijum kondoma i da će marketinške aktivnosti biti usmerene ka ostvarivanju ovog cilja. U skladu sa tim, kao i sa uspešnim lansiranjem novog asortimana, u pripremi je nova, agresivna, kampanja.

Romed/Romed Medical:
Kondome holandskog brenda Romed distribuira firma Romed Medical, koja naše tržište ovim kondomima snabdeva od 1995. godine. Romed kondomi se, preko kupaca Romed Medicala – veledrogerija, distribuiraju krajnjim potrošačima najčešće kroz apoteke i trafike. Dostupne su tri varijante pakovanja: standardno pakovanje u kutije od po 144 pojedinačna komada (tzv. gros); pakovanje od po tri vezana kondoma, ukupno 48 pakovanja u jednom grosu; i luksuzno pakovanje od po tri vezana kondoma, ukupno 48 pakovanja u jednom grosu. Luksuzna pakovanja kondoma su u ponudi od prošle godine – to su kondomi sa raznim ukusima, ekstra tanki, ekstra jaki, i slično. Cena Romed kondoma je, kako kažu iz Romed Medicala, vrlo pristupačna u odnosu na konkurenciju, dok njihov kvalitet ne zaostaje za konkurentskim markama. Glavni konkurenti Romed brendu su Durex i Trojan kondomi.

SSL International/Nelt:
Kompanija SSL International u kategoriji kondoma nudi brend Durex, koji je na tržištu prisutan od 90-tih godina. Od 2005. godine uvoznik Durexa je firma Nelt, koja ovaj brend distribuira kroz sve prisutne kanale na tržištu. Iz SSL-a kažu da se najviše proda kroz tzv. Top Trade – hipermarketi, supermarketi, drogerije, kiosci, benzinske pumpe i apoteke. Naravno, solidan deo ide i kroz tzv. Traditional Trade, odnsono kroz STR-ove. Durex u ponudi ima različita pakovanja. Fun Mix podrazumeva šest mix kondoma, plus dve kesice lubrikanta, Love i Fantasy nude četiri kondoma po ceni od tri, a ostale varijante su u pakovanjima od tri komada – Classic, Extra Safe, Ultra Thin, Elite, Performa, Arouser, Select, Sensation, Pleasuremax, Pleasuremax Tingling, Pleasuremax Warming, Comfort XL. Top artikli po prodaji su Fantasy, Classic, Extra Safe, Ultra Thin, Performa i Arouser.

Edukativne inicijative
Durex kodnomi su, po podacima Nielsena, u periodu jul/avgust 2009. godine imali 81,3 odsto količinskog učešća na tržištu Srbije i 89,5 odsto vrednosnog učešća. Glavni konkurenti ovom
brendu su Tojan i Sportex kondomi. Pored kondoma, Durex je na tržištu prisutan i sa lubrikantima. Trenutno nudi nekoliko vrsta lubrikanata na bazi vode – Massage gel 2u1, Play Feel, Play Tingling i Play Warming. Takođe, iz SSl Internationala ističu da je Durex aktivan u raznim edukativnim i drugim inicijativama sa ciljem promovisanja zaštite od seksualno prenosivih bolesti i neželjene trudnoće u svim segmentima društva, a pogotovu kod mladih.

Synovate analiza tržišta
U julu 2009. godine, agencija Synovate je sprovela istraživanje upotrebe robe široke potrošnje među građanima Srbije. Jedan od ispitivanih artikala bili su kondomi. Istraživanje je sprovedeno telefonskim putem (CATI metodologija – Computer Assisted Telephone Interview) na nacionalno reprezentativnom uzorku od 600 ispitanika starosti 18-60 godina koji su u svom domaćinstvu zaduženi za kupovinu, pri čemu su podjednako bili zastupljeni muškarci i žene. Manje od četvrtine ispitanika (23 odsto) je izjavilo da koristi kondome. Utvrđeno je da se po pitanju korišćenja kondoma starosne grupe razlikuju. Pokazalo se da 48 odsto ispitanika starosti od 18 do 30 godina koristi kondome, što je značajno veći postotak nego kod starijih ispitanika. Pojedinci koji imaju viša primanja u većoj meri koriste kondome od pojedinaca sa srednjim i nižim primanjima. Isto tako, osobe srednjeg i visokog stepena obrazovanja u većoj meri koriste kondome nego osobe nižeg stepena obrazovanja. Skoro 3/5 ispitanika (58 odsto) ne može da se seti nijedne marke kondoma. Takođe, 12 odsto korisnika kondoma ne zna koju marku najčešće koristi. Velika većina ispitanika najčešće koristi kondome marke Durex (80 odsto). Zatim slede Trojan kondomi (četiri odsto) i Romed (tri odsto). Iako je Durex najčešća marka u svim starosnim kategorijama, za njega se u većoj meri opredeljuju mlađi (18-30 godina) nego stariji ispitanici. Najveću poznatost među markama kondoma ima Durex (40 odsto). Na drugom mestu po spontanoj poznatosti je Trojan sa 11 odsto. Kada govorimo o najčešće korišćenoj marki, Durex je apsolutni lider sa 80 odsto korisnika, dok sve druge marke kondoma imaju mnogo niže procente. Kada govorimo o preferenciji kondoma, 40 odsto korisnika smatra da je svejedno da li je kondom sa ukusom ili bez, a 36 odsto više preferira kondome bez ukusa. Slična situacija je zapažena i prilikom odabira kondoma sa glatkom ili reljefnom površinom, gde 40 odsto korisnika smatra da je svejedno da li je kondom glatke ili reljefne površine, a 39 odsto preferira kondome sa glatkom površinom.

Pripremila: Marija F. Šmit