(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 213, decembar 2023)
GRADIMO POVERENJE U SVAKOM SEGMENTU POSLOVANJA
Činjenica da smo za pet godina uspeli da izgradimo nivo poverenja koji trenutno imamo među našim potrošačima, saradnicima i zaposlenima je zaista nešto što nam je izuzetno značajno i čime najviše merimo uspeh.
Razgovarale: Marija F. Šmit i Dragana Vraneš
Lidl Srbija je nedavno proslavio važan jubilej – pet godina poslovanja u našoj zemlji. O rezultatima koje je u tom vremenskom periodu kompanija postigla, ali i o planovima za naredni period razgovarali smo sa Jasminom Šrndić, rukovodiocem Korporativnih komunikacija, Lidl Srbija.
Koliko, nakon pet godina poslovanja, Lidl ima objekata i zaposlenih u Srbiji?
Ponosno mogu da kažem da smo nakon pet godina poslovanja u Srbiji nedavno postigli jedan jubilej i zaokružili broj od 70 Lidl prodavnica u našoj zemlji. Lidlova pažljivo odabrana ponuda sa najboljim odnosom cene i kvaliteta sada je dostupna u 40 gradova širom Srbije, a u narednim godinama se radujemo da posetimo još novih mesta i nastavimo širenje naše mreže. Pored prodavnica, zadovoljstvo nam je da se pohvalimo da sada brojimo i dva logistička centra, jedan u Novoj Pazovi i drugi u Lapovu, koji smo otvorili prethodne godine.
Lidl tim čini više od 3.500 kolega zaposlenih u prodavnicama, logističkim centrima i u upravnoj zgradi. Posvećeni smo jedni drugima, karakteriše nas srdačna radna atmosfera i konkurentni uslovi rada. Uživamo mnoge benefite, od kojih bih posebno izdvojila privatno zdravstveno osiguranje pod jednakim uslovima za sve zaposlene.
Da li ste zadovoljni postignutim, da li je sve teklo u skladu sa planovima?
Činjenica da smo za pet godina uspeli da izgradimo nivo poverenja koji trenutno imamo među našim potrošačima, saradnicima i zaposlenima je zaista nešto što nam je izuzetno značajno i čime najviše merimo uspeh. Zato moram da pomenem i da je prema GfK* istraživanju za 2023. godinu Lidl na prvom mestu po proceni sveukupnog zadovoljstva potrošača. Kada je reč o našim zaposlenima, činjenica je da već treću godinu zaredom prestižni Top Employers Institute svrstava kompaniju Lidl Srbija među najbolje poslodavce u našoj zemlji, a to je svakako dovoljan razlog da budemo ponosni i da nastavimo da na isti način razvijamo naš tim.
*GfK multiklijent studija ‘Shopper 360’ za tržište Srbije 2023. U istraživanju je učestvovalo 1.412 ispitanika u periodu od 21.02. do 02.03.2023. ‘Shopper 360’ je multiklijent studija koja kombinuje podatke Panela domaćinstava i ‘Why to buy’ upitnika.
Na koji način ste proslavili pet godina poslovanja u našoj zemlji?
Osim što smo u pravom smislu te reči sa svojim zasposlenima napravili rođendanska slavlja i oduvali svećice na zaista mnogo torti širom Srbije, potrošačima smo tokom rođendanskog perioda ponudili slavljeničke akcije i cene, a proslava je bilo i sa saradnicima. Verujem da je ovaj mali jubilej bio samo uvod u neke veće proslave i dobre godine koje su pred nama.
Po čemu je karakterističan nedavno otvoreni Lidl u Sava centru – da li se razlikuje od drugih Lidl prodavnica? Da li možemo da očekujemo još objekata na tako ekskluzivnim lokacijama?
Ovo je teško pitanje, jer Lidl u Sava centru zaista jeste drugačiji od ostalih naših prodavnica jer su oblik i struktura Sava centra, kao i činjenica da je ovaj objekat proglašen kulturnim dobrom, iziskivali brojna specifična tehnička rešenja i nestandardni izgled prodavnice. Takođe, u prodavnici u Sava centru prvi put su potrošačima na raspolaganju i potrošačke korpe. Sa druge strane, i nije previše različit jer se u ovoj prodavnici asortiman, i naravno cene, kao i jedinstveno iskustvo kupovine po kojem smo prepoznatljivi ne razlikuju od naših prodavnica širom Srbije.
Sa koliko domaćih proizvođača sarađujete i šta je sve potrebno da oni ispune da bi bili Lidlov dobavljač?
Trenutno više od 100 domaćih dobavljača sa nama ima kontinuiranu i vrlo lepu saradnju koja nam daje vetar u leđa i motivaciju da se u različitim segmentima poslovanja oslanjamo na domaće dobavljače, a ne samo u nabavci proizvoda. Ipak, kada govorimo o ovom segmentu, naša linija proizvoda ‘S ljubavlju, domaće’ upravo je lep primer jedne obostrane saradnje – svi proizvodi u ovoj liniji delo su domaćih dobavljača i proizvodi su lokalnog porekla. Ono što nam je najvažnije pri odabiru dobavljača jeste to da su u mogućnosti da ispune standarde kvaliteta koje kao kompanija tražimo, i naravno da imaju mogućnost da proizvedu i veće količine koje su potrebne za snabdevanje svih naših prodavnica.
Kakvi su rezultati postignuti kada je reč o izvozu domaćih proizvoda kroz Lidlove kanale?
U prethodnih pet godina kompanija Lidl Srbija je ostvarila i značajne rezultate kada je u pitanju izvoz proizvoda domaćih dobavljača iz svog portfolija u zemlje u regionu i širom Evrope. Među te proizvode spadaju dezertne knedle, pekarski proizvodi poput somuna, sir, supe, pasirani paradajz i smrznuto povrće. U 2023. godini, kroz našu maloprodajnu mrežu u Evropi izvezli smo domaćih proizvoda u vrednosti od čak 12 miliona evra.
Na osnovu istraživanja stavova potrošača, možete li nam reći čime su oni najzadovoljniji kada je reč o Lidlovoj ponudi, šta im se najviše dopada?
Brojni su proizvodi i naši brendovi našli put do srca potrošača u prethodnih pet godina, ali ono što nam je posebno drago to je da je naš asortiman svežih proizvoda prepoznat kao izuzetan. Tako je prema već ranije pomenutom GfK istraživanju Lidl na prvom mestu po proceni sveukupnog zadovoljstva potrošača, ali je takođe i broj jedan po ocenama sveukupnog zadovoljstva i u kategorijama svežeg voća i povrća, kao i pekare. Dodatno, potrošači su Lidl pekaru, pijacu i asortiman svežeg mesa ocenili najboljim i u kategorijama čistoće, fer cena, akcija, prezentacije proizvoda i najboljeg odnosa cene i kvaliteta.
Kako kreirate sezonske i nedeljne ponude, šta najbolje ‘prolazi’ kod potrošača?
Mi u Lidlu konstantno pratimo potrebe naših potrošača, pa se to odnosi i na sezonske i nedeljne ponude. Raznolikost nedeljnih ponuda iz segmenta hrane, kao kada su u pitanju tematske nedelje koje nas vode u kuhinje širom sveta, ili je kada je u pitanju naš neprehrambeni asortiman koji nam pomaže da se opremimo za zimske dane, ali i za prolećno sređivanje bašte, opremanje stana, kućne majstorije, naše prodavnice čini uvek atraktivnim mestom za nabavku i te ponude su tu da naše potrošače uvek dodatno iznenade ili motivišu za neke nove avanture ili gastronomska iskustva.
Možete li nam reći nešto o tome kako sada funkcioniše Lidlov program lojalnosti, da li većina kupaca koristi benefite ovog programa?
Kako mi to volimo da kažemo – Lidl je dobio i svoj ‘plus’. Naime, Lidl Plus je naš program lojalnosti za potrošače koji uključuje brojne benefite i fantastične pogodnosti, a koji smo lansirali u februaru prošle godine. Korisnike Lidl Plusa na mobilnoj aplikaciji čekaju brojne funkcionalnosti koje im mogu pomoći da dodatno uštede, a da su to naši potrošači prepoznali govori činjenica da je za manje od mesec dana od kada smo imali i zvanični go live, aplikaciju preuzelo više od pola miliona korisnika. Ono što je nama posebno zanimljivo i važno da istaknemo je to da u okviru Lidl Plus aplikacije potrošači sada mogu pronaći i digitalni račun zahvaljujući kome mogu da pregledaju obavljene transakcije, kao i da urade povrat robe bez čuvanja fiskalnog računa u papirnoj formi.
Znamo da se Lidl ponosi svojim odnosom prema zaposlenima, što ste na početku intervjua i potvrdili. Recite nam više o pogodnostima koje imaju ljudi koji rade u ovoj kompaniji, po čemu je Lidl specifičan kao poslodavac?
Lidl kao poslodavac je prepoznat po tome što zaposlenima na svim pozicijama u kompaniji nudi konkurentne uslove rada i široku paletu benefita, među kojima je možda i najznačajniji, kao što sam ranije pomenula, paket privatnog zdravstvenog osiguranja pod jednakim uslovima za sve. Dodala bih i to da kod nas svi zaposleni imaju petodnevnu radnu nedelju i plaćen svaki minut rada na operativnim pozicijama, što je nama izuzetno važno.
Neretko imamo i iznenađenja za koleginice i kolege, pa je tako početak poslovne godine Lidla u martu, poslednje dve godine označilo povećanje zarade za sve zaposlene, prosečno u iznosu od 10% za zaposlene na operativnim pozicijama u prodaji, koji su naša najveća grupa zaposlenih. Dodatno, tokom prošle godine, svim zaposlenima smo uz februarsku platu obezbedili jednokratne bonuse u visini od 50% zarade, dok su dodatni bonusi kasnije tokom godine još jednom isplaćeni za zaposlene na operativnim pozicijama u prodaji i logistici.
Ono što je trenutno zanimljivo i aktuelno, u susret novogodišnjim praznicima, tradicionalno svi zaposleni dobijaju poklon-kartice za kupovinu u Lidl prodavnicama, kao i poklone za decu kako bismo im period praznika učinili prijatnijim i lepšim.
Lidl je veoma predan i konstantno ulaže u razvoj svojh zaposlenih. To potvrđuje i činjenica da smo od početka našeg poslovanja u Srbiji sproveli više od 375 programa obuka, pružajući našim timovima priliku za sticanje novih veština i znanja, a skoro 300 naših zaposlenih imalo je priliku za međunarodno iskustvo putem upućivanja u druge Lidl zemlje.
Iz ovih razloga naša kompanija je višestruki dobitnik prestižnih ‘Top Employer’ i ‘Poslodavac partner’ sertifikata. Top Employers Institute, koji je svetski priznat nezavisni ekspert u proceni poslovanja u oblasti ljudskih resursa, treću godinu zaredom svrstava kompaniju Lidl Srbija među najbolje poslodavce u našoj zemlji, dok smo, takođe, treći put zaredom nagrađeni ‘Poslodavac partner’ sertifikatom, koji za izvrsnost u upravljanju ljudskim potencijalima dodeljuje konsultantska kuća Selectio.
Svakako, ono što mogu da potvrdim jeste da ćemo nastaviti da podižemo naše standarde i benefite koji se tiču zaposlenih i u narednim godinama.
Koje su glavne tačke aktuelnog Lidlovog CSR izveštaja?
Održivo poslovanje se u Lidlu najpre dovodi u vezu sa merama zaštite životne sredine, pojedinaca i zajednica. Zato mi u kompaniji Lidl Srbija CSR polja delovanja uvek smeštamo u tri dimenzije: Dobro za planetu, Dobro za ljude i Dobro za tebe. U svakoj od ovih oblasti se kao kompanija trudimo da ostvarimo što bolje rezultate i damo što veći doprinos.
Nedavno smo javno predstavili i naš Izveštaj o održivosti za 2021/22. godinu, prema GRI standardu koji je dostupan putem našeg sajta lidl.rs, pa vas pozivamo da pogledate.
Zaštita klime, očuvanje resursa i biodiverziteta, fer poslovanje, promocija zdravlja i spremnost da učestvujemo u dijalogu su polja delovanja održivosti na kojima posvećeno radimo i za koja imamo dosta projekata, aktivnosti i ostvarenih rezultata kojima možemo da se ponosimo.
Samo neka od dostignuća koja bih izdvojila su recimo prelazak na obnovljivu, ‘zelenu’ energiju svih Lidl prodavnica, logističkih centara i upravne zgrade. U 2022. godini na taj način ostvarena je ušteda emisija gasova staklene bašte povezanih sa električnom energijom za 97%. Umanjene su i emisije povezane sa gasovima za hlađenje za 29% u odnosu na 2021. godinu. Osim toga, količine organskog otpada smanjene su za više od 47% u 2022. godini u odnosu na prethodnu, a više od 96% otpada ponovo je iskorišćeno. Projektom ‘Čisto iz ljubavi’ uklonjeno je 22 tone otpada tokom 2021. i 2022. Ponosni smo i na to što je čak 64% naših dobavljača voća i povrća posedovalo GlobalG.A.P. GRASP sertifikat u 2022. godini. Takođe, Lidl kao jedini moderni diskontni lanac u Srbiji brine o osvešćenim izborima pri kupovini i teži ka tome da uvrsti proizvode sa što manje šećera, uz više organskih i nutritivno visokokvalitetnih proizvoda u svoj asortiman.
Kakve još mere štednje resursa primenjujete u svojim objektima i logističkom centru i koji su rezultati ovih ušteda?
Već sam pomenula uštede u energiji koje ostvarujemo, kao i u emisijama gasova. Ono što bih istakla ovde je da od samog dolaska Lidla u Srbiju, izgradnji prodavnica pristupamo sa mišlju o održivoj budućnosti. Zato, sve Lidl prodavnice imaju štedljive led sijalice, senzore koji upravljaju osvetljenjem prostora, kao i uređaje za hlađenje najnovije tehnologije sa optimizovanim odmrzavanjem. Na ovaj način, u proseku se u Lidl prodavnicama i logističkim centrima koristi za 30% manje energije u odnosu na objekte slične veličine i namene. To potvrđuju EDGE sertifikati koje poseduje većina Lidl prodavnica, kao i logistički centar u Novoj Pazovi.
LEED sertifikatima, koji pokazuju posvećenost principima održivosti i uštedi energije prilikom gradnje, odlikovani su Logistički centar u Novoj Pazovi, kao i Upravna zgrada Lidla. U prilog tome govore ušteda od 38% energije u Logističkom centru, kao i ušteda od više od 50% energije u Lidl Upravnoj zgradi u odnosu na uporedne objekte. Logistički centar u Lapovu poseduje i solarne panele na krovu koji mogu samostalno da proizvode energiju i pokrivaju oko trećinu potreba rada ovog centra. Ovaj Logistički centar dobio je najviši nivo LEED sertifikata, platinum, i ostvaruje uštede energije u odnosu na referentne objekte po LEED standardu u iznosu od 45%.
Takođe, ISO 50001 sertifikat dodeljen od strane DEKRA organizacije potvrđuje i našu posvećenost uspostavljanju i upravljanju sistemom za potrošnju energije, energenata i daljem jačanju poslovanja kroz unapređenje energetske efikasnosti. Sistem za upravljanje energijom sa nizom mera za smanjenje potrošnje energije (ISO 50001) samo je jedna od mera zahvaljujući kojima štedimo preko 6.850 MWh energije godišnje, što je primera radi dovoljno za dvanaestomesečnu potrošnju preko 1.000 domaćinstava u Srbiji.
Koje Lidlove aktivnosti biste posebno izdvojili kada je reč o brizi o zajednici?
Kako je kraj godine, pa nekako i sami sumiramo rezultate na mnogim poljima, drago mi je da mogu da mogu da se osvrnem i na projekat koji je pokrenut prošle godine, a koji je već višestruko nagrađivan – u pitanju je projekat ‘Hoćeš da menjamo mesta? Pomeri se s mesta’, koji ima za cilj podizanje svesti potrošača koji nepropisno parkiraju na parking mestima za osobe sa invaliditetom. Projekat je sproveden u saradnji sa NOOIS-om dve godine zaredom i dodatnim obeležavanjem parking mesta ispred naših prodavnica, uz viralne sadržaje na društvenim mrežama o nepropisnom parkiranju i komunikaciji s osobama sa invaliditetom, nadamo se da smo postigli da se o ovim praksama vozača govori više, a da se broj nepropisno parkiranih automobila smanjuje.
Kako vidite Lidl u Srbiji nakon još pet godina poslovanja?
Kao i u prethodnih pet – nastavljamo da osluškujemo potrebe naših potrošača uz sve aktuelniju težnju da kada pogledamo potrošačke korpe sa proizvodima uporednog kvaliteta, korpa kupljena u Lidlu bude najpovoljnija. Dodatno, konstatno radimo na širenju naše mreže na tržištu, ali i na razvoju asortimana.
Drago nam je da smo pet godina poslovanja u Srbiji proslavili sa ovakvim rezultatima i verujem da će i u narednih pet godina, a i mnogo više, Lidl nastavljati da iz dana u dan iznenađuje svoje potrošače i u svakom segmentu poslovanja utvrđuje odnos poverenja koji smo do sada izgradili kako sa našim potrošačima, tako i sa našim saradnicima i zaposlenima.