(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 198, jun 2022)
NAJVIŠE SE KUPUJE U HIPER/SUPER MARKETIMA
Najveći udeo u prodaji hrane za kućne ljubimce beleži hiper/super kanal, i to 53,6% po vrednosti. Na drugom mestu su velike/srednje prodavnice u kojima je zabeležena vrednosna prodaja od 37,3%, prema podacima agencije NielsenIQ.
Nielsen analiza tržišta
Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Kakva je prodaja hrane za kućne ljubimce govore podaci o prodaji robe široke potrošnje iz NielsenIQ maloprodajnog panela. Ono što je svakako primetno je da iz godine u godinu hrana za kućne ljubimce beleži rast vrednosne prodaje.
Po regionima
U posmatranom periodu od maja 2021. do aprila 2022. kada je u pitanju ukupna prodaja na nivou Srbije zabeležen je rast u odnosu na isti period godinu dana ranije: vrednosna prodaja je veća za 27%, komadna za 19,2%, dok količinska beleži rast od 28%.
Vrednosna prodaja hrane za kućne ljubimce u posmatranom periodu zabeležila je najveći rast u jugoistočnoj Srbiji (35%), potom sledi Vojvodina sa 27,6% rasta.
Najveća količinska prodaja hrane za kućne ljubimce ostvarena je u Vojvodini (37,6%) i Beogradu (29,7%), dok je nešto manja količina prodata u jugoistočnoj (13,9%) i u zapadnoj Srbiji (18,9%).
Po kanalima prodaje
Posmatrano po kanalima prodaje preko kojih ovi proizvodi stižu do potrošača, a uključeni su hiper/super marketi, velike/srednje prodavnice, male prodavnice i kiosci i paviljoni, najveći rast komadne prodaje ostvaren je u malim prodavnicama (37,2%), dok je pad komadne prodaje zabeležen u kioscima i paviljonima (-8,7%). U hiper/super marketima rast komadne prodaje iznosi 13,7%.
Kada je u pitanju vrednosna prodaja, u malim prodavnicama (do 40m²) je zabeležen rast od 53,3%, u velikim/srednjim trgovinama od 28,9% a u hiper/super marketima od 22,3%.
Najveći udeo u prodaji hrane za kućne ljubimce beleži hiper/super kanal, i to 53,6% po vrednosti. Na drugom mestu su velike/srednje prodavnice u kojima je zabeležena vrednosna prodaja od 37,3%.
Za pse ili za mačke
Ako posmatramo podelu na hranu za pse i mačke, vrednosno je podela gotovo jednaka: 50,1% učestvuje hrana za mačke, dok 49,9% beleži hrana za pse. Volumenski, situacija je drugačija. Hrana za pse ‘zauzima’ 69,3% ukupne prodaje, dok prodaja hrane za mačke iznosi 30,7%.
Vrednosno posmatrano, najveće učešće u prodaji ima vlažna hrana za mačke (36,7%), a sledi suva hrana za pse sa 23,4% vrednosnog, ali 47,4% volumenskog učešća u prodaji.
Po veličini pakovanja
Ukoliko se osvrnemo na veličinu pakovanja, pakovanje od 100g ima najviše vrednosno učešće u prodaji (21,3%), sledi 400g sa 13,09%, dok ostala pakovanja imaju dosta manje učešće. Volumenski, hrana od 1.500g ima najveće učešće i ono iznosi 12,26%.
Vodeći igrači
Top pet proizvođača u Srbiji ostvarilo je u posmatranom periodu količinsku prodaju od 55% i vrednosnu prodaju od 78,3%. Top pet proizvođača (poređanih abecednim redom) su: Ducla Trading, Europet, Holland Unio, Mars i Nestlé.