GP ŠAH, CG CORP GLOBAL

(tekst objavjen u Progressive magazinu br. 161, septembar 2018)

 NUDLE IZ SRBIJE ZA CEO SVET

Wai Wai nudle dostupne su u više od 65% prodavnica svih prodajnih formata, što je postignuto u kratkom periodu od dve godine. Prisutni smo, dakle, kako u kanalu tradicionalne trgovine, tako i u kanalu moderne trgovine, pa se naši proizvodi mogu pronaći jednako u malim komšijskim radnjama, kao i u velikim lancima supermarketa.
Razgovarala: Marija F. Šmit

Kompanija CG Corp Global, konglomerat od 122 kompanije, u vlasništvu nepalske porodice Chaudhary, zastupljena je u različitim biznis sektorima, kao što su instant nudle, grickalice, pića, ugostiteljstvo, bankarstvo, finansije, nekretnine, cement i hidroenergija. Grupa je prisutna u više od 35 zemalja i zapošljava više od 1.000 ljudi.
Kada je o Srbiji reč, CG Corp Global posluje kroz kompaniju CG Foods Europe i njenu fabriku nudli u Rumi, u čija proizvodna postrojenja je uloženo oko 9 miliona evra. Posed fabrike obuhvata 9 hektara, a sama fabrika se prostire na 6.000m² i ima više od 150 zaposlenih.
U susret prvom rođendanu fabrike u Rumi, razgovarali smo sa GP Šahom, CEO-om kompanije CG Corp Global.

Zbog čega ste se odlučili da proizvodnju nudli za evropska tržišta pokrenete baš u Srbiji, koje su po vašem mišljenju prednosti ovog tržišta? Da li ste naišli na neke probleme razvijajući biznis i kako ste ih prevazišli? Da li ste zadovoljni uslovima poslovanja?

Strateška pozicija Srbije na evropskom kontinentu predstavlja veoma kompetitivnu proizvodnu bazu i ‘kapiju’ ne samo za Balkan i Evropu, već i za mnoga druga tržišta, kao što su SAD i zemlje Srednjeg istoka i Severne Afrike.
Lokacija Srbije je strateška i u smislu multimodalne povezanosti i Srbija je relativno konkurentna kada je reč o troškovima transporta, iako činjenica da nema izlaz na more predstavlja nedostatak koji za sve izvoznike znači dodatne troškove.
Najveći problem na koji smo do sada naišli i situacija koju nismo planirali je jačanje srpske valute, koje je loše uticalo na maržu kada je reč o izvozu. U takvim okolnostima, apelujemo na Vladu da osmisli podsticaje i pruži podršku izvoznicima kao što smo mi.

Kakva je vaša poslovna filosofija, kakvim načelima se rukovodite u poslovanju?

‘Touching Life Everyday’ je naš moto. U biznisu, važno je da potrošačima pružite ono što ste i obećali. Trudimo se da imamo konzistentan kvalitet proizvoda, a da istovremeno nastavimo sa inovacijama, kako bismo išli u korak sa novim trendovima i očekivanjima potrošača.

U oktobru obeležavate godinu dana od početka rada fabrike u Rumi. Kakve rezultate ste postigli i da li ste njima zadovoljni?

U našoj industriji potreban je duži period, od možda 3-4 godine, kako bi se postigla profitabilnost. Recimo da smo dostigli planiranu iskorišćenost kapaciteta za prvu godinu u roku manjem od godinu dana. Rastemo i u Srbiji i na izvoznim tržištima.

Šta je to što postrojenje u Rumi čini najmodernijim u okviru CG Corp Globala?

Planirano je da naša fabrika u Rumi snabdeva zemlje kao što su SAD, Velika Britanija, Nemačka, Holandija i druge, u kojima naši proizvodi moraju da se takmiče sa drugim globalnim brednovima. U skladu sa tim, investirali smo u najmoderniju tehnologiju i stvorili infrastrukturu koja je efikasna u proizvodnji instant nudli. Jedina smo kompanija u Srbiji koja proizvodi nudle u kartonskoj ‘šolji’.

U kom periodu smatrate da će vam se vratiti ono što je investirano?

Očekujemo povrat investicija od treće godine pa nadalje.

Da li ste uspeli da pronađete kvalitetnu radnu snagu i da li planirate i nova zapošljavanja?

Verujemo da su za uspeh svakog biznisa presudni ljudi. Uvek smo dosta investirali u zaposlene i planiramo da tako i nastavimo. Do sada smo uspeli u tome da pronađemo i zadržimo odgovarajuće ljude i nadamo se da će i u budućnosti biti tako. Naše HR odeljenje organizuje treninge za sve zaposlene.
Broj zaposlenih će se postupno povećavati kada dođe do druge i treće faze operacija planiranih na srpskom tržištu. Kada je reč o menadžmentu, uvek poklanjamo poverenje lokalnim talentima, o čemu svedoči činjenica da je među menadžerima u našoj fabrici u Rumi manje od pet stranaca, dok su svi ostali menadžeri iz Srbije.

Koje se sve vrste i ukusi Wai Wai nudli nalaze u potrfoliju fabrike u Rumi i koliki je kapacitet proizvodnje?

Imamo pet različitih ukusa na srpskom tržištu, a vrlo uskoro ćemo predstaviti još dva ukusa.
Portfolio će se širiti u skladu sa zahtevima tržišta i potrošača. Predstavićemo i grickalice od nudli – Tasty Treat i Grumen, čija su ciljna grupa mlađe generacije i deca.
Naš kapacitet je 120.000 pakovanja dnevno, u samo jednoj smeni.

Gde nabavljate sirovine za svoje proizvode?

Skoro 80% sirovina se proizvodi lokalno, u Srbiji. Poznati smo po odnosu 80 prema 80, u smislu da 80% sirovina nabavljamo lokalno i da 80% proizvedenog izvozimo.

Kako je srpsko tržište prihvatilo Wai Wai nudle, koji proizvod se najbolje prodaje? Da li smatrate da su nudle za srpske potrošače generalno nova kategorija i koliko će, po vašem mišljenju, vremena biti potrebno da one postanu deo svakodnevne ishrane?

Nudle, kao vrsta hrane, jesu bile novitet za srpsko nepce, ali su već sada dobro prihvaćene u Srbiji. Naša ‘zvezda’ kada je reč o prodaji su Wai Wai Chicken nudle, ali i Xpress Tomato Paprika – proizvod koji je nedavno predstavljen i koji je postao pravi hit među potrošačima. WaiWai Chicken Pizza je takođe među omiljenima.
Takođe, predstavili smo i naše grickalice, kako bismo ponudili alternativu čipsu, flipsu i drugim ekstrudiranim grickalicama.
Po mom mišljenju, u naredne dve do tri godine, nudle će postati jedna od najtraženijih i najukusnijih zamena za obrok zbog ugodnosti i lakoće konzumacije, kao i zbog izbalansiranosti nutritivnih elemenata koju nude.

Po istraživanju Euromonitora, nudle se najbolje prodaju u malim radnjama. U kojim trgovinskim formatima najbolje ide prodaja Wai Wai nudli? Da li je saradnja sa trgovcima zadovoljavajuća?

Wai Wai nudle dostupne su u više od 65% prodavnica svih prodajnih formata, što je postignuto u kratkom periodu od dve godine. Prisutni smo, dakle, kako u kanalu tradicionalne trgovine, tako i u kanalu moderne trgovine, pa se naši proizvodi mogu pronaći jednako u malim komšijskim radnjama, kao i u velikim lancima supermarketa.
Što se tiče toga da li smo zadovoljni saradnjom sa trgovcima, u biznisu ne valja kada se samozadovoljstvo ušunja u sistem, zbog toga se ne smirujemo i ne opuštamo i uvek želimo više i bolje. Generalno, naravno, veoma smo zadovoljni podrškom koju dobijamo od naših partnera iz različitih trgovinskih kanala.

Na kojim pozicijama u trgovinama najradije pozicionirate svoje proizvode?

Gledamo da proizvode na policama pozicioniramo u visini očiju, ukoliko je to moguće. U modernim trgovinskim kanalima idemo na primarne ili sekundarne pozicije, zavisno od potrebe.

Šta nam možete reći o kvalitetu i bezbednosti proizvoda?

Kada je reč o kvalitetu i bezbednosti proizvoda, naša poslovna filosofija tu ne dozvoljava nikakve kompromise. Naša proizvodna jedinica u Rumi je sertifikovana Food Safety Management System – ISO 22000: 2005 i Halal sertifikatima, a, naravno, ima implementiran i HACCP standard. Planiramo da proizvodnju usaglasimo i sa FSSC 22000 standardom.

Na koje sve načine se trudite da kupcima približite Wai Wai nudle i da ih promovišete? Koje marketinške alate najradije koristite?

Koliko nam je važno da predstavimo kupcima Wai Wai proizvode, toliko nam je važno, u ovoj prvoj fazi, da još više približimo javnosti nudle, kao prehrambenu kategoriju i opciju. S tim u vezi, radimo dosta promocija, želimo da što više ljudi proba naše proizvode, trudimo se da im približimo na koje sve načine mogu jesti nudle. Pripremamo dosta novog u vezi sa marketingom i pratimo tržište i potrebe kupaca.

Koji deo proizvodnje se izvozi i u koje zemlje? Koje tržište je trenutno najznačajnije?

Kao što sam ranije spomenuo, 80% proizvodenog se izveze. Izvozimo naše proizvode u SAD, Veliku Britaniju, Nemačku, Belgiju, Švajcarsku, Holandiju, na Kipar, u Portugaliju, Dubai, Katar, Senegal, Gambiju, Bosnu, Rumuniju i druge balkanske zemlje.

Kakvi su planovi i očekivanja u narednom periodu? Da li sebe u budućnosti vidite kao jednog od najznačajnijih igrača na srpskom tržištu testenina?

Očekujemo da postanemo deo svakodnevne ishrane većine srpskih porodica u naredne dve do tri godine. Takođe, planiramo da dalje unapredimo svoje prisustvo u zapadnoj Evropi.
Što se tiče pozicije na srpskom tržištu testenina, jedan od glavnih razloga što smo ovde je naša ambicija da postanemo vodeći igrač u kategoriji i sve svoje napore i resurse usmeravamo u tom pravcu.

Da li će se asortiman širiti, da li su u planu i neka nova izvozna tržišta?

To je proces koji je u toku i koji će se odvijati kontinuirano. Kao što smo već rekli, uskoro će srpskim potrošačima biti dostupna još dva nova ukusa, a takođe ćemo promovisati i naše inovativne nudle grickalice – Tasty Treat i Grumen.

Kako vidite kompaniju CG Foods Europe za pet godina?

Kao dominantnog igrača u segmentu nudli u više od 15 država u Evropi.
Planiramo da u tim zemljama dostignemo 33% do 45% tržišnog udela, a da u ostalim državama imamo solidnu prisutnost. Rast izvoza van Evrope zavisiće, između ostalog, i od geopolitičke situacije i smanjenja tenzija u globalnoj trgovini, koje su trenutno izuzetno izražene.