(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 158, maj 2018)
STOČIĆU, POSTAVI SE
Kada se posmatraju kanali putem kojih gotova jela stižu do kupaca, prodaja gotovih jela najviše je porasla u malim prodavnicama – vrednosno za 16,1%, količinski za 14,1% i komadno za 15,8%.
Nielsen analiza tržišta
Jelena Despotović, Retail Services Executive:
Eh, kad bi se hrana spremala sama, pomislio je jednom, sigurno, čak i neko ko voli i zna da kuva. Vremena su takva, brza i burna, da svima ponekad jednostavno nedostaje vremena da smisle, odu u nabavku namirnica i pripreme hranu koja zadovoljava sve nutritivne i energetske potrebe njih ili njihovih porodica.
Pritom, svi znamo koliko je za ukupno zdravlje i dobar metabolizam važno jesti kuvano, na kašiku, a isto tako znamo da je za spremanje pasulja, gulaša, paprikaša, sarme i sličnih jela potreban gotovo čitav radni dan. Ma i špageti traže vreme.
Nov životni stil doveo je do toga da danas mnogi proizvođači sirove hrane u svom asortimanu imaju i veliki izbor kvalitetnih i sočnih gotovih jela, a na potrošačima je samo da ih kupe i da za rekordnih desetak minuta uživaju u omiljenim jelima proizvedenim od kvalitetnog mesa i povrća, jelima koja su izbalansirana tako da mogu da zadovolje sve potrebe jednog gurmana. Po principu: stočiću, postavi se!
Sve veća potražnja za instant kulinarskim rešenjima inspirisala je proizvođače da u svoje gotove porcije utkaju, osim pomenutih kvalitetnih namirnica, i stare, klasične recepture za jela čiji mirisi vraćaju sećanja na bakinu ili maminu kuhinju.
Prodaja po regionima i kanalima
Zbog svega toga važno je videti i kakva je prodaja gotovih jela u Srbiji iz godine u godinu – a upravo o tome govore podaci o prodaji robe široke potrošnje agencije Nielsen.
Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period od februara 2017. do januara 2018. godine, uočljivo je da je u Srbiji porasla prodaja gotovih jela u odnosu na prethodno posmatrani period i to najviše po vrednosnom kriterijumu – za 7,3%, dok je po količinskom veća za 0,7%, a komadnom za 1,2%.
Značajno je pomenuti i da je u vezi sa posmatranim kanalima preko kojih ovi proizvodi stižu do potrošača – a u analizu su uvršćeni objekti hiper/super marketa, malih i velikih prodavnica – u odnosu na prethodno analizirani period, prodaja gotovih jela najviše porasla u malim prodavnicama, vrednosno za 16,1%, količinski za 14,1% i komadno za 15,8%.
Posmatrano po regijama Srbije, vrednosna prodaja gotovih jela najveća je u Vojvodini – 42,4%, u Beogradu iznosi 25,9%, u jugoistočnoj Srbiji 17,8%, a u centralno-zapadnoj Srbiji 14,1%.
Ukoliko pogledamo trend količinske prodaje gotovih jela prema regijama, i po tom prodajnom kriterijumu prednjači Vojvodina sa 43,1%, na drugom mestu je Beograd sa 25,2%, na trećem je jugoistočna Srbija sa 18,2%, a na poslednjem centralno-zapadna Srbija – sa 13,6%.
Kada je reč o komadnoj prodaji, redosled po regijama je sledeći: Vojvodina 42,5%, Beograd 25,3%, jugoistočna Srbija 18,1% i centralno-zapadna Srbija 14,1%.
Ako posmatramo kanale preko kojih ova kategorija proizvoda stiže do potrošača, a to su hiper/super marketi, velike prodavnice i male prodavnice – najviše gotovih jela prodato je u hiper/super marketima, sa vrednosnim udelom od 52,3%, količinskim od 53,2% i komadnim od 52,7% u ukupnoj prodaji. Najmanje gotovih jela prodato je u malim prodavnicama po sva tri prodajna kriterijuma (16,9%, 15,7% i 16,3%).
Vodeći igrači
Kada govorimo o najvećim proizvođačima gotovih jela, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći proizvođači (po abecednom redu): Carnex, Neoplanta, Podravka, SL Takovo i Zmajevac. Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ gotovo 85% (tačno 84,3%) vrednosnog i 82,3% količinskog udela u ukupnoj prodaji gotovih jela na srpskom tržištu.
Podela po receptu
Za analizu prodaje gotovih jela važna je njihova podela po receptu na: pasulj sa slaninom (beans with bacon), goveđi gulaš (beef goulash), kobasice s pasuljem (sausage with beans), ćufte u paradajz sosu (meatballs in tomato sauce), postan pasulj (lenten beans), pasulj sa svinjskom šniclom (beans with pork steak), svinjsku šniclu sa graškom (pork steak with peas), svinjski gulaš (pork goulash), pasulj sa mesnatom dimljenom slaninom (beans with fleshy smoked bacon), sarmu u kupusovom listu (cabbage leaves sarmi), pastu kiferi rigati i bolonjez (pasta chifferi rigati & bolognese)… U analiziranom periodu, na srpskom tržištu najviše je prodato pasulja sa slaninom, na njega ‘otpada’ 12,9% vrednosnog i 15,4% količinskog udela, na drugom mestu je goveđi gulaš sa 11,3% vrednosnog i 7% količinskog udela, a mesto broj tri zauzimaju kobasice s pasuljem – sa 9,9% vrednosne i 11,1% količinske prodaje.
Dijetalna/nedijetalna
Važna za analizu prodaje gotovih jela jeste njihova podela po tome da li su dijetalna ili ne: ne/nedijetalna (no – not light/diet) i da/dijetalna (yes – light/diet). Na gotova jela koja nisu dijetalna ‘otpada’ 90,3% vrednosnog i 86,9% količinskog udela u ukupnoj prodaji, dok ona koja jesu dijetalna učestvuju u prodaji tek sa 9,7% vrednosne i 13,1% količinske prodaje.
Tip i veličina pakovanja
Takođe, u ovu analizu uvršćena je i podela po tipu pakovanja na: konzerve (tins), kantice s poklopcem (tub), vreće (bags), tegle (jars), plato/poslužavnik (tray). Sa ubedljivo najvećim procentom u prodaji učestvuju gotova jela u konzervi – na njih ‘odlazi’ 98,6% vrednosnog i 98,5% količinskog prodajnog udela.
Za kraj, značajna za analizu je i podela gotovih jela prema veličini pakovanja. U posmatranom periodu na srpskom tržištu najviše je prodato gotovih jela u pakovanju od 400g – ona imaju 85,3% vrednosnog i 88,8% količinskog udela. Slede pakovanja od 350g (4,4% i 2,9%) i od 300g (3,4% i 3,2%), dok sva ostala pakovanja, veća i manja, u ukupnoj prodaji participiraju sa znatno manjim vrednosnim i količinskim udelom.
Carnex
Olivera Papestijević, Brand Manager:
Carnex je lider u prodaji gotovih jela, sa 61,9% količinskog, odnosno 62,8% vrednosnog udela na tržištu.*
Pored tradicionalnih ukusa, po kojima smo prepoznatljivi, kao što su Domaća sarma i Pasulj sa kobasicom, Pasulj sa slaninom i Grašak sa svinjskim mesom, koji se najviše konzumiraju, razvili smo i novu liniju – Ukusi sveta.
Prateći nove trendove i navike potrošača, 2016. ponudili smo vegetarijansko, kinesko i meksičko gotovo jelo, što su potrošači odmah odlično prihvatili. Linija gotovih jela Ukusi sveta, namenjena je drugačijoj ciljnoj grupi u odnosu na tradicionalnu liniju i otkako je lansirana beleži konstantan rast prodaje.
Carnex je kreirao i posebnu liniju inovativnih proizvoda za najmlađe Smazalice, koja uključuje i gotovo jelo Pužići bolonjeze – hranljiv i ukusan obrok koji je prilagođen dečjim potrebama, koji se pravi od mesa sa domaćih farmi bez veštačkih boja.
Kada smo lansirali dečje gotovo jelo iz linije Smazalice, pre dve godine, naišli smo prvo na veliki skepticizam. Međutim, već danas se Carnex Smazalice Pužići bolonjeze 400g nalaze u top 20 gotovih jela na tržištu Srbije, po količinskom i vrednosnom učešću, u periodu MAT18, prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa. Zato smo u aprilu na tržište uveli novi ukus u okviru linije za decu, Smazalice Karbonara sa piletinom.
Lansiranjem Ukusa sveta i Smazalice linije, kao i usaglašenim prodajnim i marketinškim aktivnostima, tržišno učešće Carnexa je poraslo sa 52% na 61,9%.
Carnex gotova jela dostupna su i na stranim tržištima, i iako manjeg prometa, njihov plasman raste iz godine u godinu. Veliki značaj ima i tržište Rusije, gde Carnex proizvodi dobijaju odlične ocene kvaliteta. Samo na ovogodišnjem sajmu Prodexpo u Moskvi, od pet zlatnih medalja koliko su dobili Carnexovi proizvodi, dva gotova jela – Goveđi gulaš i Grašak sa svinjskim mesom, nagrađena su zlatnim medaljama, a srebrnu je dobio Carnexov Pasulj sa slaninom.
Gotova jela Carnex se uspešno prodaju kroz sve formate trgovina i u svima ostvaruju rast. Generalno, proizvodi Carnex ostvaruju konstantan rast u ovoj kategoriji. Iako smo apsolutni lider, i zapravo upravljamo kategorijom gotovih jela, uvek smo na oprezu kada je konkurencija u pitanju. Pažljivo osluškujemo tržište i pratimo trendove, posvećeni smo našim potrošačima i vodimo brigu o njihovim potrebama i željama, zbog čega i postojimo već 60 godina.
* Napomena: Carnex je rangiran kao prvi proizvođač po količinskom i vrednosnom učešću u kategoriji gotovih jela u Srbiji u periodu februar/mart 2017. – decembar/januar 2018. godine, prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa.
Swisslion-Takovo
Marketing služba poslovnog sitema Swisslion-Takovo:
Poslovni sistem Swisslion-Takovo proizvodi gotova jela pod brendom Takovo. Imamo gotova jela u dve različite ambalaže: u polipropilenskoj ambalaži i u konzervama. U polipropilenskoj ambalaži imamo 6 jela u gramaži od 290g i 12 jela u konzervama u gramaži od 300g.
U proizvodnji gotovih jela ne koristimo nikakve arome, dodatke, niti pojačivače ukusa. Koristimo tradicionalnu recepturu i strogo birane sirovine, najkvalitetnije meso i sušeno povrće.
Polipropilenska ambalaža koja je predviđena za zagrevanje u mikrotalasnoj je nešto po čemu smo jedinstveni na tržištu.
Najbolju prodaju imaju gotova jela u konzervama i to goveđi gulaš, pasulj sa dimljenom slaninom, posni pasulj i ćufte u sosu od paradajza.
Gotova jela se najviše prodaju u našem maloprodajnom lancu Slatkih kuća, zatim sledi prodaja u malim radnjama.
Kada posmatramo prvi kvartal 2018. godine u odnosu na prvi kvartal 2017. godine, imamo rast prodaje gotovih jela od 22% naturalno.
Od noviteta pripremamo leskovačku mućkalicu i nekoliko jela na bazi pirinča. Takođe, radimo na redizajnu transportne i komercijalne ambalaže.
Kada je reč o unapređenju prodaje, poverenje u proizvod i brend je nešto što se gradi godinama, a što brend Takovo nosi sa sobom i što je polazna osnova i za uspešnu prodaju. Poboljšanje dizajna i ambalaže su nešto na čemu kontinuirano radimo. Upravo je gotovo jelo u ambalaži za mikrotalasnu potez kojim smo želeli da ispratimo potrebe tržišta. Takođe, prisutnost Takovo proizvoda kod regionalnih kupaca, u STR objektima u koje roba dolazi preko naših C&C menadžera koji pokrivaju celu teritoriju Srbije, pa sve do naših maloprodajnih objekata, omogućava nam dobre poslovne rezultate.