Energetska pića

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 62, jul 2009.)

 

Energetska pića su nastala iz želje da se pomogne ljudima u prevazilaženju fizičkih napora, sa idejom o davanju dodatne energije i poboljšanju opšteg stanja ljudskog organizma. Međutim, tokom godina, ona su prerasla taj isključivo funkcionalni benefit i među potrošačima su zauzela mesto pića koja izazivaju brojne pozitivne emocije i asocijacije, doprinose boljem raspoloženju, podizanju samopouzdanja. Takođe, marker su životnog stila, obeležje modernog, aktivnog čoveka.

Sa Dalekog istoka
Počeci upotrebe energetskih pića vezuju se za daleki istok, gde su se šezdesetih godina prošlog veka ona prodavala u smeđim staklenim flašicama, u kojima su se inače prodavali i medicinski preparati. Ova praksa ponegde i dalje traje, tako da danas u Kini, na primer, možete otići po sirup za kašalj, a vratiti se kući sa energetskim pićem. Prve reklame za energetska pića pojavile su se takođe šezdesetih godina, ali u Americi.

‘Sportska pića’
Jedno od prvih energetskih pića na svetu je bilo hemijski napravljeno za ragbi tim Univerziteta u Floridi, sredinom šezdesetih. Nazvano je Gatorade prema nazivu kluba – The Gators, a stvoreno je sa idejom da nadoknadi gubitak tečnosti i elektrolita kod igrača i time poboljša njihovu igru na terenu. Drugo poznato ime među energetskim pićima, Lucozade Energy, potiče iz 1929. godine. U početku je korišćeno kao bolničko piće čija je uloga bila da pomaže u oporavku bolesnika. Dugo vremena kasnije, u ranim osamdesetim, opis Lucozade Energyja je preinačen u energetsko piće i tako se reklamira i danas. Tokom šezdesetih i sedamdesetih godina energetska pića su uglavnom konzumirali sportisti i ljudi koji su se bavili intenzivnim fizičkim aktivnostima. Široj populaciji ova pića nisu bila ni previše poznata, a ni primamljiva za konzumaciju. Razlog možda leži pre svega u tome što se u reklamiranju intenzivno insistiralo na prikazivanju efekta ovih pića, a običnom potrošaču nije delovalo da mu je instant obnova energije neophodna. Zato su se ova pića, kao i sama kategorija, dugo posmatrala kao ‘sportska pića’, namenjena i interesantna samo ljudima koji se izlažu fizičkim naporima.

Šira konzumacija
Do razvijanja šire konzumacije je došlo tek uvođenjem Red Bulla na tržište Evrope, krajem osamdesetih godina. Od devedesetih, ekspanzija Red Bulla jača i ovaj brend je danas svetski lider. Imajući u vidu da je kategorija energetskih napitaka u konstantnom rastu, u poslednjih desetak godina pojavili su se mnogi proizvođači sa svojim ponudama. Ovom profitabilnom ‘zalogaju’ nisu odolele ni najveće svetske kompanije koje se bave proizvodnjom pića, poput Coca-Cole i PepsiCo-a, koje su se u utakmicu uključile sa svojim bredovima. Kategorija energetskih pića u Srbiji je izuzetno razvijena. Srpsko tržište energetskih napitaka najveće je u jugoistočnoj Evropi i karakteristično po tome da vodeću poziciju drži domaći brend.

Sastav energetskih pića
Od svojih početaka pa do danas, sastav energetskih pića se nije mnogo promenio. Zanimljivo je, naime, da različiti brendovi energetskih pića imaju veoma slične sastojke. Obavezni su šećer, kompleksi vitamina B, taurin i kofein. Sastojci koji su najzaslužniji za ‘energetski podstrek’ su zapravo šećer i kofein.

Novi pravci razvoja
U poslednjih nekoliko godina došlo je do velike proliferacije i trenutno na svetu postoji više od 150 različitih vrsta energetskih pića. Kategorija se širi u svim zemljama velikom brzinom, sa stopama rasta oko, čak i značajno više od 14 odsto, sa stabilnim godišnjim trendom. Ovakav trend rasta nameće proizvođačima nove izazove i nove zahteve. Novi pravci razvoja ove kategorije kreću se ka: novom segmentu pića – soku sa idejom stvaranja voćnog ‘enerdžija’; energiji baziranoj na prirodnim sastojcima, sa akcentom na guarani, prirodnim šećerima i kofeinu; novom vidu funkcionalnosti sa dodavanjem, na primer, ko-enzima Q10. Imajući u vidu brz tempo zivota, raznovrsnost sadržaja za zabavu i razonodu i poslovne izazove, dalji razvoj i rast kategorije energetskih napitaka će sa sigurnošću zaržati pozitivan trend.

Ljubica Leković
Guarana Brand Manager
Knjaz Miloš a.d.