DUŠAN ČOLOVIĆ, METRO C&C

(tekst je objavljenu Progressive magazinu br. 207, april 2023)

METRO POKREĆE NOVU ‘JUTRO’ FRANŠIZU ZA ODRŽIVU BUDUĆNOST MALIH I SAMOSTALNIH TRGOVACA

Franšiza ‘Jutro’ malim i nezavisnim trgovcima širom Srbije nudi
priliku za unapređenje poslovanja, jer se pridruživanjem franšizi
dobija podrška Metroa za modernizaciju objekta u skladu sa
svetskim trendovima u maloprodaji, nova oprema, saveti za unapređenje celokupnog poslovanja, ponude i asortimana, kao i marketinška podrška i vidljivost.
Razgovarali: Ivan Filipović i Dragana Vraneš

Metro Cash&Carry Srbija nedavno je na Divčibarama otvorio prvu radnju ‘Jutro’ u okviru nove trgovačke franšize kompanije, a u planu je da u narednim godinama podrži otvaranje više stotina radnji ‘Jutro’ u Srbiji, kroz ulaganje u unapređenje postojećih malih trgovinskih objekata u vrednosti od nekoliko miliona evra. O pokretanju novog franšiznog koncepta i narednim koracima i planovima razgovarali smo sa Dušanom Čolovićem, direktorom prodaje i operacija kompanije Metro Cash&Carry Srbija.


‘Jutro’ je novi franšizni koncept koji je razvio Metro u Srbiji. Koje sve prednosti mali trgovac ostvaruje uključivanjem u ovaj projekat?
Franšiza ‘Jutro’ malim i nezavisnim trgovcima širom Srbije nudi priliku za unapređenje poslovanja, jer se pridruživanjem franšizi dobija podrška Metroa za modernizaciju objekta u skladu sa svetskim trendovima u maloprodaji, nova oprema, saveti za unapređenje celokupnog poslovanja, ponude i asortimana, kao i marketinška podrška i vidljivost. Samostalni trgovci i dalje imaju načine da ostanu prepoznatljivi svojim kupcima, uz dodatni benefit unapređenja ponude nacionalnih, ali i lokalnih proizvoda i primenu savremenih rešenja u trgovini, koja postoje u svetu.


Koje uslove trgovac treba da ispuni da bi postao deo ‘Jutro’ franšize?
Osnovni preduslov je da nezavisni trgovac ima želju i ambiciju da modernizuje i unapredi svoje poslovanje. To znači da vlasnik trgovine treba da ima pozitivno i kontinuirano poslovanje, dugoročnu investiciju i spremnost da napravi i samostalne korake u pravcu investicija za razvoj. Prethodna saradnja sa Metroom nije presudna, ali jeste bonus u odlučivanju, s obzirom na to da poznavanje načina partnerske saradnje može da ubrza i olakša proces pridruživanja franšizi.


Ovo nije prvi put da Metro u Srbiji realizuje franšizni model poslovanja sa svojim partnerima, malim trgovcima. Po čemu će se ‘Jutro’ razlikovati od ‘Moje radnje’?
‘Jutro’ je sledeći logičan korak u odnosu na prethodnu franšizu ‘Moja radnja’ i zapravo predstavlja njen viši nivo, usklađen sa savremenim kretanjima tržišta. ‘Jutro’ donosi moderna i inovativna rešenja, strateški dugoročan pristup razvoja, kao i ulaganja u asortiman i opremu koja do sada nisu postojala u prethodnoj Metro franšizi.


Da li će prodavnice koje su uključene u program ‘Moja radnja’ biti rebrendirane?
‘Jutro’ je novo poglavlje u strateškom pristupu Metroa da bude pouzdan partner nezavisnim trgovcima i predstavlja sveobuhvatan franšizni program koji daje nove prilike za dugoročan razvoj malih, samostalnih, trgovaca. Naši partneri su pozvani da nam se pridruže i iskoriste ovu priliku, ali nisu uslovljeni da to urade i uvek mogu računati na našu podršku u razvoju njihovog poslovanja.


Koliko se do sada trgovaca prijavilo za uključivanje u sistem ‘Jutro’ franšize? Da li je interesovanje podjednako zastupljeno po regionima ili se neki delovi Srbije posebno ističu?
Postoji primetno interesovanje i u toku su pripreme za otvaranje više novih objekata, pored prvog, ambasadorskog, koji je otvoren na Divčibarama. Metro svojom ‘Jutro’ franšizom fokus razvoja samostalne trgovine želi da usmeri na lokalne zajednice, ali ostajemo posvećeni i većim sredinama. Kada razmatramo konkretne saradnje uvek nastojimo da sagledamo što je moguće više faktora, a kako bi rezultati bili snažniji i dalekosežniji. Ipak je najvažnije istaći da je ‘Jutro’ koncept koji su trgovci prepoznali i prihvatili, posebno oni koji su i sami spremni da preduzmu korake u pravcu unapređenja sopstvenog poslovanja.

Zbog čega ste odlučili da prvu franšizu otvorite baš na Divčibarama?
Želeli smo da pošaljemo jasnu poruku podrške samostalnim trgovinskim objektima u sredinama u kojima maloprodaja nije posebno razvijena, kao i da podsetimo da Metro podržava preduzetnike širom Srbije, ne samo u većim gradovima gde ima svoje distributivne centre. Naravno, imamo sreću da na Divčibarama već dugi niz godina imamo sjajnog partnera, S.T.R. Pepa, čiji su vlasnici Branka i Tihomir Ilić zajedno sa nama franšizu videli kao jedinstvenu priliku da unaprede svoj objekat i modernizuju i razviju svoje poslovanje. Posebno smo srećni zbog činjenice da na ovaj način doprinosimo i razvoju porodičnog biznisa, ali i zajednice u kojoj on posluje.


Koliko radnji planirate da uključite u ‘Jutro’ sistem do kraja godine i kakvi su planovi za naredni period?
U planu je da do kraja godine bude otvoreno nekoliko desetina objekata, a da do 2030. godine bude 500 radnji u okviru franšize ‘Jutro’. Plan je ambiciozan, ali imamo razloga da verujemo da je izvodljiv i pre svega dugoročno održiv.


Postoje li i kakve su finansijske obaveze trgovaca koji postanu deo ovog franšiznog sistema?
Kao deo partnerskog ugovora trgovci se obavezuju da ostvaruju određeni iznos nabavki od Metroa, čija visina zavisi od investicionog paketa koji se primenjuje kod svakog konkretnog trgovca. Takođe, postoji i obaveza kupovine određenog asortimana.


Šta iskusni mali trgovci mogu da očekuju da će novo naučiti prilikom treninga?
Pristupanjem franšizi trgovci mogu da steknu dodatno i vredno iskustvo u definisanju i realizaciji savremenih rešenja za izgled i postavku radnje, uključujući i preporuke oko izbora asortimana, funkcionalnog pozicioniranja proizvoda različitih kategorija i najefikasnijeg isticanja promo artikala, kao i razvoja idejnih rešenja POS materijala. Takođe dobijaju i preporuke i predloge vezane za nove kategorije u ponudi ili usluge koje do tada nisu pružali, kao što su recimo kafa ili hrana za poneti.


Na koji način je definisana marketinška podrška? Ko zapravo promoviše ‘Jutro’ i kakve su obaveze franšiznih partnera po ovom pitanju?
Marketinška podrška je definisana kroz posebne kampanje napravljene za potrebe franšiznih partnera. Takođe, naše profesionalne kupce, koji su deo ‘Jutro’ franšize, dodatno promovišemo putem zvaničnog web sajta kompanije Metro Cash&Carry Srbija, a planirani su i drugi kanali komunikacije za potrebe promocije partnera. Postoji i obaveza samih franšiznih partnera da učestvuju u marketinškim aktivnostima koje su definisane za njih, ali na kraju će najbolji promoteri franšize zapravo biti zadovoljni kupci koji posećuju ‘Jutro’ objekte.


Da li postoji opseg formata koji se mogu priključiti franšizi ili je ona slobodna za uključivanje svih trgovaca, bez obzira na veličinu i format objekta?
S obzirom na to da je program namenjen malim i nezavisnim trgovcima i da je najveći broj njih na tržištu prisutan sa manjim formatima, možemo očekivati da će takvi formati svakako biti i najzastupljeniji u franšizi. U suštini ne postoje ograničenja što se veličine objekta tiče i dobrodošli su i vlasnici radnji većih formata. Jedino ograničenje ogleda se u tome da deo franšize ne mogu biti veletrgovine ili distributeri koji poseduju maloprodaju.