Dehidrirana hrana za bebe

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 63, avgust 2009.)

 

PRVI BEBINI OBROCI

 

Više od polovine svih količina dehidrirane hrane za bebe proda se, po istraživanju MEMRB-a, u supermarketima. Slede velike bakalnice i apoteke.

 

Svi roditelji žele da njihova deca dosegnu svoje maksimalne mogućnosti, kako mentalne tako i fizičke. Pravilno vođenje ishrane je važan zadatak u tom procesu. Hrana za bebe treba da je visoko energetska – zbog ubrzanog rasta mala deca imaju potrebu za dodatnom energijom; lako svarljiva – prva hrana treba da bude kašasta i lagana za varenje, a kasnije, sa razvojem digestivnog sistema, uvodi se sve čvršća hrana; sveža i čista.

MEMRB analiza tržišta
MEMRB, kao agencija koja se bavi istraživanjem tržišta robe široke potrošnje, u portfolio kategorija koje prati uključuje i dehidriranu hranu za bebe kao segment celokupne kategorije hrana za bebe. U ovoj analizi, bavimo se praćenjem podataka na tržištu Srbije u periodu april/maj 2008 – april/maj 2009. Ukupna kategorija hrane za bebe, prema definicijama agencije MEMRB, obuhvata pet segmenata: gotovi sokovi ili čajevi, gotova hrana, mleveni keks, griz i dehidrirana hrana za bebe. Prema podacima agencije MEMRB, količinsko učešće dehidrirane hrane za bebe u ukupnoj kategoriji kreće se u rasponu od 7,3 odsto do 6,1 odsto za period od godinu dana. Upoređujući učešće redom po periodima, može se primetiti delimičan pad tokom vremena, konkretno sa 7,3 odsto u aprilu/maju 2008. na 6,4 odsto u aprilu/maju 2009. Najnižih 6,1 odsto količinskog učešća zabeleženo je u periodu decembar/januar 2009. Kod vrednosnog učešća situacija je ista, ali sa manjim razlikama, pa je između prvog i poslednjeg posmatranog perioda razlika svega 0,1 odsto, odnosno u aprilu/maju 2008. vrednosno učešće je 12,4 odsto, dok je u aprilu/maju 2009. za 0,1 procentni poen niže. Najniže količinsko učešće u decembru/januaru 2009. povlači i najniže vrednosno učešće u tom periodu, a to je 11 odsto. Posmatrano sa stanovišta tipova objekata, više od polovine svih količina dehidrirane hrane za bebe prodaje se u supermarketima u periodu MAT09, koji obuhvata januar/jun 2008 – april/maj 2009. Nakon dominantnih supermarketa sa 61,1 odsto količinskog učešća, slede velike bakalnice sa skoro četvrtinom udela u ukupnoj prodaji, tačnije sa 22,4 odsto, a apoteke učestvuju sa 10,3 odsto. U malim bakalnicama se prodaje gotovo zanemarljivih 6,2 odsto od ukupnih prodatih količina dehidrirane hrane za bebe. Vrednosni aspekt malo umanjuje značaj supermarketa – 57 odsto za zbirni period januar/jun 2008 – april/maj 2009, ali uvećava značaj apoteka na 13 odsto. Za velike i male bakalnice vrednosno učešće gotovo da se ne razlikuje od količinskog, ono je 23 odsto, to jest šest odsto. Vodeći proizvođači dehidrirane hrane za bebe na teritoriji Srbije u periodu MAT09, poređani po abecednom redu, su: Flory, Milupa i Podravka, njihovo zbirno količinsko učešće je 92,1 odsto. Isti proizvođači su vodeći posmatrano i sa vrednosnog aspekta i ostvaruju ukupno vrednosno učešće od 91,1 odsto.

FLORY:
Fabrika Flory iz Kruševca proizvodi instant dečju hranu pod brendom Baby King od 2003. godine. Brend je nastao u saradnji sa renomiranim nemačkim institutom ComidaMed i obuhvatao je na početku osam proizvoda na bazi žitarica i voća, i dva proizvoda koji sadrže i adaptirano mleko. Mirko Asanović, direktor marketinga Aleve, kaže da se Baby King dehidrirana hrana za bebe proizvodi u zatvorenom sistemu, u inertnoj atmosferi, uz praćenje i implementaciju najstrožih zahteva u pogledu bezbednosti hrane i dobre proizvođačke prakse. Proizvodni asortiman je 2007. godine dopunjen sa četiri nova Baby King proizvoda na bazi žitarica i povrća, bez saharoze. Svi proizvodi su, po rečima Asanovića, obogaćeni vitaminsko-mineralnom formulom koja obezbeđuje pravilan rast i razvoj dece.

Stalno se traže nova tržišta
Najpopularnije među Baby King proizvodima su Pirinčane cerealije sa adaptiranim mlekom, Cerealije sa mešavinom voća i Cerealije sa bundevom. Da bi bila olakšana ishrana dece obolele od celijačne bolesti, prošle godine su lansirana i dva proizvoda na bazi pirinčanog griza – Griz sa ukusom čokolade i Griz sa ukusom maline. “Kvalitetan i bezbedan brend Baby King je našao svoje mesto na domaćem tržištu, na tržištu zemalja u okruženju, ali i na dalekim tržištima Irana, Alžira, Iraka i Libije, dok je u procesu registracije za plasman na teritoriji Rusije i Ukraine. Fabrika je izvozno orjentisana i permanentno se traže nova tržišta, pogotovo ona sa visokom stopom nataliteta”, ističe Mirko Asanović.

MILUPA/KIBID:
Kibid d.o.o. je generalni zastupnik Numil Groupa koji obuhvata vodeće svetske proizvođače mleka za bebe, hrane za decu, kao i drugih proizvoda za decu kompanija Milupa (Nemačka) i Nutricia (Holandija). Milupa je na našem tržištu prisutna sa dve linije kašica od žitarica. Mlečne kašice ovog proizovđača u svom sastavu imaju adaptirano mleko koje obezbeđuje izbalansiran i kompletan obrok za bebu. Pripremaju se isključivo sa vodom i imaju prepoznatljivo dobar ukus pa ih najmlađi korisnici lako prihvataju. Na našem tržištu prisutne su sa deset različitih vrsta koje se u ishranu dece uključuju od 4,6,8 i 12. meseca života. Uvođenje nemlečne ishrane može se započeti sa Milupa žitaricama zasnovanim na pirinču i kukuruzu: Milupa pirinač, Milupa pirinač – banana, Milupa pirinač – malina, Milupa pirinač – kukuruz. One ne sadrže gluten i imaju glatku konzistenciju. Od 6. meseca u ishranu se uvode dve nove vrste: Milupa jabuka-šargarepa i Milupa mešano voće. Milupa žitarice čokolada i Biskvit uvode se u ishtranu od 8. meseca.To su novi ukusi sa visokokvalitetnim žitaricama za bebe, poput žita,ovsa ječma i raži. Milupa žitarice Stracatela i jabuka pirinač su napravljene za bebe od 12 meseci nadalje, spremne da osete teksture i da se uče žvakanju. Milupa kašice bez mleka mogu se pripremati sa mlekom ili vodom, u slučaju da je dete na dijetetskom režimu ishrane. U ponudi su četiri vrste ovih nemlečnih cerealija: Milupa pirinač bez mleka, Milupa kukuruzni griz, Milupa pšenica bez mleka, i apsolutni favorit Milupa 7 korn. Sva pakovanja su u kartonskoj ambalaži od 250g – žute boje za mlečne i plave boje za nemlečne cerealije.

PODRAVKA
Podravka je, po rečima Jasmine Ristić, direktora marketinga ove kompanije u Srbiji, sa Lino brendom apsolutni lider u kategoriji dehidrirane dečje hrane na našem tržištu, sa 74 odsto vrednosnog tržišnog učešća, a prema panelima MEMRB-a za decembar/januar 2009. “Dugogodišnje iskustvo na ovom području rezultiralo je time da je Lino postao jedna od najprepoznatljivijih Podravkinih marki. Potrošači su prepoznali da se poklonila posebna pažnja praktičnosti – jednostavnosti pripreme, konzumacije i doprinosu zdravlju. Danas se Lino dečja hrana izvozi u 20 zemalja sveta. Na temelju dugogodišnjeg iskustva i znanja u proizvodnji, asortiman Lino dečje hrane od žitarica sa raznovrsnim dodacima, prilagođen je upravo dečjem ukusu. U tako ranom životnom dobu detetu je potrebna hrana visoke energetske vrednosti zbog pravilnog razvoja, lako svarljiva i sa povoljnim delovanjem na crevnu floru, a koja ne izaziva alergije. Jedinstvena vrednost Lino dečje hrane je u njenom sastavu, pažljivo odabranom, kako bi se zadovoljile sve potrebe malog organizma i jednostavnost pripreme”, navodi direktor marketinga Podravke Srbija. Portfolio Lino na tržištu Srbije čine sledeći proizvodi: Čokolino, Lešnik Čokolino, Medolino, Karamelino, Frutolino, Keksolino i Rižolino u gramaturama od 200g, 500g i 1kg. ”Najomiljeniji i najpoznatiji proizvod iz asortimana Lino dečje hrane je Čokolino. Lino proizvodi za dohranu ne sadrže gluten, visokoalergensku belančevinu koju sadrži većina žitarica, kao ni konzervans, veštačke boje i arome. Hranljivost i kvalitet dečje hrane Lino dodatno su poboljšani vitaminima i mineralima”, izjavila je Jasmina Ristić.

Stroga kontrola kvaliteta
“Sastojci Lino dečje hrane uzgajani su i ubrani u optimalnom stepenu zrelosti, podložni su strogim kontrolama kvaliteta, a sam tehnološki postupak usmeren je na očuvanje korisnih prehrambenih sastojaka. Više od stotinu rigoroznih i čestih kontrola sastojaka, poluproizvoda, celog proizvodnog procesa i gotovog proizvoda čine Lino dečju hranu sveobuhvatno trostruko proverenom na hranjivost, kvalitet i sigurnost. Podravka grupa je sertifikovana prema zahtevima norme ISO 9001:2000, pa je razvila i implementirala sistem upravljanja sigurnosti hrane baziran na HACCP principima za proizvodnju i distribuciju prehrambenih proizvoda”, ističe Jasmina Ristić. Kao jedinstvenu tradicionalnu aktivnost nagrađivanja svojih potrošača iz Podravke ona izdvaja Lino kalendar. Prvi Lino kalendar datira još iz 1979. godine. Lino kalendar je alat deci i roditeljima za kvalitetnije provođenje zajedničkog vremena i predstavlja podsticajni element u razvoju dečje mašte i stvaralaštva. U 2008. godini je aktiviran i veb sajt www.lino.eu gde se potrošači mogu upoznati sa svim aktivnostima koje kompanija Podravka sprovodi u vezi sa dečjom hranom.

Synovate analiza tržišta
U aprilu 2009. godine, agencija Synovate je sprovela istraživanje o upotrebi robe široke potrošnje među građanima Srbije. Jedan od ispitivanih artikala bila je i dehidrirana hrana za bebe. Istraživanje je sprovedeno telefonskim putem (CATI metodologija – Computer Assisted Telephone Interview) na nacionalno reprezentativnom uzorku od 600 ispitanika starosti 18-60 godina koji su u svom domaćinstvu zaduženi za kupovinu, pri čemu su podjednako bili zastupljeni muškarci i žene. Rezultati pokazuju da mali procenat potrošača (četiri odsto ispitanika) kupuje dehidriranu hranu za bebe. Ovako mali broj korisnika, to jest kupaca ovog proizvoda, onemogućava detaljniju analizu njihovih socio-demografskih karakteristika. Možemo izneti samo opšti zaključak da je među proizvođačima dehidrirane hrane za bebe najpoznatija Podravka, sa svojim markama Lino – Čokolino, Medolino, Frutolino, Keksolino i Rižolino. Uočavamo da čak 79 odsto ispitanika ne može da se seti ni jedne marke. Najviše osoba koje nisu navele ni jednu marku dehidrirane hrane za bebe ima među muškarcima, kao i među osobama preko 45 godina starosti. Informacije koje nam mogu pružiti određeni uvid u korisnike dehidrirane hrane za bebe možemo dobiti preko poznatosti marki. Podelom ispitanika na one koji poznaju bar jednu marku dehidrirane hrane za bebe i one koji ne poznaju ni jednu, dobili smo dovoljno veliku podgrupu koju možemo detaljnije analizirati. U podgupi stanovništva ‘svesnog’ bar jedne marke dehidrirane hrane za bebe je više žena, zatim osoba srednjih primanja i osoba koje su po zanimanju inženjeri, ekonomisti, lekari i profesori. Možemo iskoristiti ovaj podatak za posredno definisanje ciljne grupe – u pitanju su porodični, visokoobrazovani ljudi, to jest srednja klasa. Roditelji daju svojoj deci dehidriranu hranu za bebe najčešće kao užinu i za večeru, dok pri odluci o kupovini određene marke najviše pažnje obraćaju na sastav, marku (odnosno renomiranog proizvođača) i ukus.

Pripremila: Marija F. Šmit