(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 173, novembar 2019)
KONSTANTNO ODRŽAVANJE KVALITETA
Za Lidl, uspeh nije tajna, uspeh je sistem – što se vidi u svakom segmentu i načinu na koji radimo.
Lidl je nedavno proslavio prvi rođendan na srpskom tržištu, beležeći uspeh u poslovanju kroz mrežu od čak 35 prodavnica, rasprostranjenih u 24 grada širom zemlje. Povodom ovog važnog jubileja, razgovarali smo sa Deanom Sunekom, izvršnim direktorom carine kompanije Lidl Srbija, o poštovanju carinskih propisa i načinu na koji je Lidl morao da prilagodi svoje poslovanje u Srbiji.
Koji su bili ključni izazovi u početnim fazama Lidlovog poslovanja u Srbiji?
Postojanje carine i carinskih procedura u Srbiji je za Lidl predstavljalo specifičnost koju je trebalo imati u vidu prilikom organizovanja poslovanja. Kako bismo se prilagodili zakonskim regulativama u zemlji, posvetili smo se istraživanju opcija i pronalaženju najboljeg načina saradnje sa državnim institucijama i inspekcijama nadležnim za uvoz. Uspeli smo da prevaziđemo sve izazove i da se usaglasimo, verujem, na obostrano zadovoljstvo, a posebno na zadovoljstvo naših potrošača koji sada mogu da kupuju proizvode koji su u ponudi i u drugim zemljama u kojima Lidl posluje.
Sistem smo postavili tako da funkcionišemo bez birokratskih kočenja, što je za naše poslovanje zaista važno. Lidl Srbija radi po principu ‘kućnog carinjenja‘, što podrazumeva da se ono obavlja u našem Logističkom centru, što značajno ubrzava ceo proces.
Može li sistem carinjenja značajno da utiče na celo poslovanje?
U ovom procesu, efikasnost je neizmerno važna. Mi radimo sa robom široke potrošnje, čiji je obrt veliki – kada bi proces carinjenja bio spor, imali bismo velike probleme, pogotovo sa proizvodima koji imaju kraći rok trajanja. Efikasnost u carinjenju direktno utiče na to da rafovi budu puni i da svakog dana možemo da ponudimo optimalnu količinu proizvoda sa najboljim odnosom cene i kvaliteta.
Ovo je pogotovo važno sa aspekta svežine, jer u tom pogledu, ne pravimo kompromise. Iz istog razloga, mi konstantno pratimo temperature proizvoda – čak i tokom transporta kroz više zemalja, pri čemu koristimo hladnjače sa više temperaturnih režima, pa u jednoj isporuci možemo da prevezemo kombinovani asortiman.
Lidl uvozi robu iz zemalja Evropske unije. Kako se nosite sa papirologijom koja je nesumnjivo zahtevna?
Upravo zato što u Srbiji imamo carinske procedure, dokumentacija koju tražimo od naših inostranih dobavljača je iz njihove perspektive, zahtevnija. Naši dobavljači sarađuju sa svim Lidl zemljama i naviknuti su na način saradnje sa njima, a pošto je za Lidl Srbija potrebna dodatna i drugačija prateća dokumentacija, saradnja je i deo procesa učenja, sve dok ne dođemo u situaciju da je slanje ispravne dokumentacije deo redovne prakse.
Zanimljivo je to da nam je jedna od ‘otežavajućih‘ okolnosti na početku bio i Lidlov princip poslovanja efikasnosti, zbog koga se može desiti da se jednim kamionom često šalje roba više dobavljača. U situacijama u kojima samo jedan od njih ne bi poslao ispravnu dokumentaciju – ceo kamion bi bio zaustavljen.
Međutim, i ovaj izazov je uspešno rešen?
Da, naš logistički princip je zaista efikasan u smislu uštede vremena i troškova, i sada on tako funkcioniše i za Srbiju. Jednom kada smo navikli inostrane dobavljače na zakonske regulative u Srbiji, sve teče kako treba. Veliki deo odgovornosti je na nama – od edukacije dobavljača, do vođenja uredne evidencije kako bi podaci uvek bili aktuelni. Ovo ide i do tih detalja da pratimo promene uslova poslovanja kod dobavljača, pa je on u obavezi da nam prijavi i promene, kao što su, na primer, promene zemlje iz koje uzimaju sirovine za proizvodnju i slično. Ovakve stvari čine posao živim i zbog preciznosti i brige o detaljima sam ponosan na ceo tim i doprinos svakog kolege ili koleginice.
Roba koja ‘prođe’ carinu ide direktno u prodavnice?
Ne pre nego što prođe provere u Logističkom centru u Novoj Pazovi. Ovde se svakodnevno proveravaju kvalitet i svežina pristiglih proizvoda, u skladu sa strogim međunarodnim standardima. Tek nakon temeljnih provera, roba se unosi u sistem i skladišti u skladu sa propisima i u uslovima optimalnim za očuvanje svežine određenog proizvoda.
Konstantno održavanje kvaliteta uključuje ozbiljnu posvećenost proveravanju svake faze – mi, u Lidlu, osiguravamo taj kvalitet i odlaskom kod dobavljača i praćenjem proizvodnog procesa, time što svi proizvodi stižu prvo kod nas u Logistički centar, pa tek onda u prodavnice, optimalnim čuvanjem proizvoda u komorama sa specifičnim temperaturnim režimima. Prosto, to je jedan zaokružen proces povezanih sistema, zahvaljujući kojem možemo u svakom trenutku da garantujemo kvalitet robe. Za Lidl, uspeh nije tajna, uspeh je sistem – što se vidi u svakom segmentu i načinu na koji radimo.