ZA KOSU KOJA BLISTA
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.18, novembar 2005.)
• Lideri na domaćem tržištu strane firme Schwarzkopf i Garnier. Slede ih domaće – Stančić Bor, Luxol i Aura.
Sve priče o štetnosti farbanja kose pale su u vodu pojavom novih, savremenijih boja, sa recepturom koja, kako ističu lepotice sa reklama, ne oštećuje kosu, već je ‘neguje’ i ‘vraća joj sjaj’. Tržište je postalo gotovo preplavljeno ovim proizvodima i konkurencija se stalno pojačava.
Schwarzkopf & Henkel
Lider na domaćem tržištu boja za kosu je Schwarzkopf, čiji se proizvodi na našem tržištu nalaze posredstvom kompanije Henkel – Merima. Ivana Minčić, jedan od brend menadžera kompanije, navodi da interni pokazatelji beleže kontinuirani finansijski rast, iako trenutno ne raspolažu informacijama o tržišnom učešću njihovih boja za kosu. „Tržištu Srbije Schwarzkopf nudi široku paletu boja za kosu, proizvode za posvetljivanje, izradu pramenova, proizvode za blondiranje, kao i boje za kosu koje se ispiraju: traju od šest do osam pranja. U ponudi su: Palette Intensive Color Cream – trajna, intenzivna boja za kosu sa posebnom formulom za zaštitu boje od ispiranja, zatim Palette Permanent Natural Colors – trajna boja za kosu nežne i kremaste formule, obogaćene Aloe verom, Palette Deluxe – trajna boja za kosu koja sadrži bočicu za direktno nanošenje boje na kosu i omogućava laku i jednostavnu aplikaciju. Uz to sadrži i hranljivu masku za kosu sa ekstraktom pomorandže. Tu je i Palette Blond – asortiman proizvoda za posvetljivanje, izradu pramenova i proizvoda za blondiranje, kao i Palette Instant Color – boje koje ne sadrže amonijak i vodonik peroksid, veoma su jednostavne za nanošenje i traju od šest do osam pranja“, ističe Minčić.
Kao najpopularnije proizvode iz ove grupe, Minčić navodi liniju Palette Intensive Color Creme, koja je dostupna u 28 nijansi. „Ova boja za kosu sadrži tubu sa kremom za bojenje, dve kesice emulzije za razvijanje boje i par rukavica“, kaže Minčić. Prema njenim najavama, u novembru iz kompanije spremaju potrošačima još jedno iznenađenje, nakon modernizacije najpopularnije linije Palette Intensive Color Creama u februaru, i lansiranja potpuno nove linije boja za kosu Palette Permanent Natural Colors, u julu. „U novembru je predviđen relaunch popularnih Palette Deluxe boja za kosu. Schwarzkopf Palette je razvio novu tehnologiju u trajnim bojama za kosu: Palette Deluxe Intensive Caring Color koja nudi ne samo izražajne, bogate, dugotrajne boje koje savršeno pokrivaju sede vlasi, već i dodatnu negu kose nakon bojenja. Ova boja za kosu sadrži dodatni krem balsam za negu sa proteinima kašmira koji dubinski neguje kosu, čineći je neverovatno mekom i nežnom na dodir poput kašmira“, naglašava Minčić. Kako navodi, Schwarzkopfove boje za kosu su kontinuirano podržane medijskim kampanjama i promocijama na mestima prodaje.
L’Oreal
Prema rečima Brigitte Streller, generalnog direktora L’Oreal Balkan, prema poslednjim zvaničnim procenama, kojima raspolaže njihova kompanija, Garnier pokriva oko 23 odsto tržišta koloracija. Ona dodaje da je fizičko i količinsko učešće njihovih proizvoda na teritoriji Srbije i Crne Gore u stalnom porastu. „Od kada smo otvorili filijalu u Beogradu, mnogo smo više prisutni u životu naših potrošača. I u poređenju sa proteklim godinama, ostvarujemo zaista lep rast“, kaže Strelier. Ona dodaje da je Garnier njihov najprodavaniji masovni brend i da su na tržištu prisutni sa tri Garnier koloracije: Color Naturals (najpoznatija i najprodavanija farba za kosu), Nutrisse i Belle Color. „U nešto užoj distribuciji, prisutni smo i sa našim premium mass brendom, L’Oreal Paris i njegove tri koloracije: Preference, Excellence i Feria“, dodaje Streller.
Streller ističe da su na srpskom tržištu, boje za kosu u tubi i dalje najpopularniji način korišćenja ovog proizvoda. „Naše najpopularnije pakovanje je pakovanje Color Naturalsa, boja u tubi sa razvijačem boje koja se nanosi četkicom. Color Naturals je ujedno i naša jedina takva boja. Ostale naše boje sadrže bočicu sa bojom i aplikatorom za nanošenje, razvijač boje u obliku kreme i zaštitnu negu posle bojenja. Iako je na srpskom tržištu boja za kosu u tubi i dalje najpopularnija, svetski trendovi su mnogo više okrenuti bojama sa aplikatorom za nanošenje. S obzirom da smo mi inovativna kompanija koja prati kretanja na tržištu i potrebe potrošača, naš cilj je da ih edukujemo nudeći im ovaj vid boja za kosu“, naglašava StrelIer. Kao inovativna kompanija koja prati trendove, kako ističe naša sagovornica, imaju stalnu potrebu da upotpunjuju i šire asortiman, tako da za 2006. godinu pripremaju puno noviteta u svim oblastima poslovanja. „Mi smo internacionalni brend. Samim tim je i naša glavna konkurencija internacionalna, a to su Schwarzkopf sa Palette bojama za kosu i od skoro Procter&Gamble sa Welta bojama za kosu“, kaže Strelter.
Stančić Bor
Prema rečima Dragana Stančića, direktora kompanije Stančić Bor, njihovi podaci pokazuju da se zastupljenost farbe za kosu Fani kreće između pet i deset odsto. „U prvoj polovini godine imamo manji porast prodaje nego prošle, ali od trećeg kvartala rast je nešto veći“, ističe Stančić. Najpopularniji brend u kategoriji boja za kosu kompanije Stančić je Fani, i to Fani Hair Color Professionaiso ml i Fani Color Set (boja 50ml sa hidrogenom u kesicama 2x25ml, šamponom i balzamom po 10ml). Kao novine na tržištu, Stančić najavljuje uvođenje novih nijansi. Kada je u pitanju konkurencija, Stančić ističe da su to, pre svega, strani proizvođači Schwarzkopf, sa markom Palette, i Garnier. Prema njegovim rečima, kompanija Stančić Bor deo proizvodnje i izvozi, i to pre svega na Bliski Istok, u Italiju, Rusiju i Republiku Srpsku.
Luxol
Prema rečima Dragiše Banjanina, komercijalnog direktora Luxola, Helenton kolor šampon svi karakterišu i analiziraju u grupi boja za kosu, ali on ima svoju specifičnu formulu i jedinstven je na tržištu iz razloga što nije klasična boja za kosu, već kolor šampon, koji po svojoj jedinstvenoj recepturi ne oštećuje kosu prilikom farbanja. Proizvod je prisutan u svim najvećim trgovinskim lancima, kao i u specijalizovanim prodavnicama kozmetike na prostorima Srbije i Crne Gore, Kosova i Metohije, Bosne i Hercegovine. „Od januara 2004. godine do danas, finansijski i fizički udeo na tržištu je u stalnom porastu“, ističe Banjanin i dodaje da su najprodavanije nijanse Heleton kolor šampona označene brojevima 20, 21, 44, 45, 4 2 . Banjanin kaže da za sada postoji samo jedna vrsta pakovanja ovog proizvoda, ali i najavljuje da će od januara 2006. godine biti uvedeno novo (retro) pakovanje, u dve vrste – klasično i zbirno. „Novo pakovanje je redizajniran povratak legendarnoj ‘Džejms Bond devojci’, iz kasnih 60-ih godina prošlog veka, sa originalnim (redizajniranim) izgledom iz tog perioda, kao i sloganom koji je tada bio u funkciji ‘Čuva Vašu tajnu“‘, ističe Banjanin. Kako dodaje, osim novog izgleda falc kartona i veličine pakovanja (klasičnog i zbirnog pakovanja, u kome će se osim kolor šampona nalaziti i hidrogen, balzam i rukavice) iz pakovanja su izbacili nepraktične tablete perkarbamida, a uveli pakovanje dve kesice hidrogena. Prema rečima Banjanina, Luxol svoje proizvode izvozi na tržište BiH.
Aura
Prema rečima Dragane Biberović, rukovodioca marketinga Aure, njihove boje za kosu dostupne su na celoj teritoriji Srbije i Crne Gore, a njihov finansijski i fizički udeo na tržištu povećava se svake godine. „Najpoznatiji naši brendovi su, kada je u pitanju ovaj proizvod, Velvet Ton i Explicit – farbe za kosu“, kaže Biberović i dodaje da su najpopularnije Velvet Ton – profesionalna farba za kosu i Explicit – kolor set. Kako najavljuje, u kompaniji pripremaju nove proizvode iz programa za negu i hemijski tretman kose, kao i proizvode dekorativne kozmetike. Kao glavne konkurente, Biberović navodi proizvode iz uvoza – Loreal, Garnier i Schwarzkopf, dok domaće ne vidi kao konkurenciju. Aura izvozi 30 odsto ukupne proizvodnje, i to u Grčku, Norvešku, Makedoniju, Bosnu i Hercegovinu i Iran.
pripremila: Ana Filipović