(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 49, jun 2008.)
Aleksander Svetelšek, generalni direktor Grupe Tuš
„GDE DOBRE STVARI KOŠTAJU MANJE“
Aleksander Svetelšek, generalni direktor Grupe Tuš: “Mislimo da FMCG sektor u Srbiji korača po sličnim stopama, po kojima je koračao na razvojnom putu u drugim državama. Zbog povećane konkurencije, računamo da će Srbija brzo prihvatiti sve standarde evropskih država, što je dobro, kako za kupce, tako i za opšti nivo razvoja države.”
Grupa Tuš je iz manjeg lokalnog trgovca, uprkos sve jačoj konkurenciji i kompleksnim promenama tržišta, postala značajan akter u slovenačkoj trgovinskoj grani. Od malog lokalnog trgovca je u ‘slabim’ dvadesetim godinama prerasla u poslovni sistem preduzeća, koji pored osnovne trgovinske delatnosti udružuje i usluge iz područja zabave, rekreacije, telekomunikacija, energetike, ugostiteljstva i nekretnina. Pored uspešnog rasta na domaćem tržištu, koje već osam godina zaredom potvrđuje nazivom najbrže rastućeg preduzeća u Sloveniji, Grupa Tuš poslednjih godina investira i u inostranstvo. Tako je u prošloj godini počela sa investicijama na tri strana tržišta istovremeno, pored Srbije tu su i BiH i Makedonija. Aleksander Svetelšek, generalni direktor Grupe Tuš, između ostalog, za Progressive magazin kaže: “U svom poslovanju pratimo najviše standarde kvaliteta, koje svojim kupcima obezbeđujemo kako na nivou proizvoda, tako i na nivou svih drugih delova procesa.”
Koje biste značajne momente istakli u razvoju kompanije?
Da krenem od početka. Svakako je to 1989, kada je otvorena prva trgovina. Do 1998. intenzivno smo rasli i širili prodajnu mrežu. Godine 2000, po sistemu franšiza počinje sa poslovanjem 21 prodavnica. Te godine je ustanovljena firma ćerka u Hrvatskoj i otvoren prvi Tuš centar sa dve prodavnice i restoranom. Planet Tuš Celje, prvi trgovinsko-zabavni centar, gde su na jednom mestu udruženi kupovina i zabavno korišćenje slobodnog vremena, otvoren je 2002. Godinu dana kasnije otvorene su prve dve benzinske pumpe Tuš Oil, a 2005. dobili smo titulu ‘Zlatna gazela godine’, za najuspešnije i najbrže rastuće preduzeće u Sloveniji. Sa intenzivnim širenjem i obnavljanjem prodajne mreže nastavili smo i u 2006, kada smo i uvršteni na listu 500 najuspešnijih evropskih preduzeća (Business Week), a iste godine i međunarodna bonitetna kuća Dun&Bradstreet svrstava nas u 10 preduzeća sa najpovoljnijim faktorom rizika. Prošle godine započeli smo istovremeno intenzivan prodor na tri strana tržišta.
Kako ste se opredelili za ulazak na srpsko tržište?
Odluku o širenju na tržište ex-Jugoslavije, Srbije, BiH, kao i Makedonije, doneli smo još pre četiri godine, a u njenu korist su išle brojne prednosti: poznavanje tržišta, poslovnih običaja, razumevanje potreba tamošnjih potrošača, poznavanje lokalnog jezika. Pomenuta tržišta odlikuje visok privredni rast, stabilizacija privrede i skoro približavanje evropskim asocijacijama, a za nekoliko godina možemo očekivati i njihov veliki privredni procvat. A u Sloveniji ćemo postići tržišni udeo u visini od 20 do 22 odsto, kao što smo zadali sebi u planiranim ciljevima.
I pored glasina da ste odustali, ipak ste u Somboru otvorili prvi objekat. Zbog čega su se pojavile te glasine?
U Grupi Tuš normalno ostvarujemo postavljene investicione planove u Srbiji i izvodimo sve planirane gradnje. Bez obzira na glasine, nikada nismo odstupili od bilo kog investicionog projekta u Srbiji, a otvaranje u Somboru smo samo vremenski malo pomerili zbog nastalih operativnih poteškoća prilikom otvaranja. Glasine su kratkoročne, a mi poslujemo na duži rok, pogleda uvek usmerenog unapred.
Dakle, nije Vas uplašila trenutna politička situacija u Srbiji?
Ne, nedavne političke promene u Srbiji nas nikada nisu ometale prilikom ostvarivanja postavljenih investicionih ciljeva i planova. Već prilikom same odluke o ulasku na srpsko tržište analizirali smo moguće rizike i računali da situacija neće biti potpuno stabilna. To je svakako sasvim očekivani sastavni deo svakog projekta i normalan deo razvoja, koji je potrebno prihvatiti. U pogledu našeg brzog trenda razvoja uvek smo deo tog rizika.
Imate i dugoročne planove za ovo tržište?
Kod svojih strateških odluka uvek uzimamo u obzir određene aktivnosti i učinke, tako da smo se i za ulazak na srpsko tržište odlučili na dugoročnoj osnovi. Tako nameravamo da u narednom periodu otvorimo između 80 i 100 objekata različitih veličina, od Tuš supermarketa do Planeta Tuš, trgovinskih centara najvećeg formata. Verujemo, da ćemo sa ostvarivanjem potreba i želja srpskih kupaca postati njihov pouzdan trgovac, a za dobavljače iz Srbije veran i rastući partner. Naše poslovanje, inače, zasniva se na uspostavljanju uzajamnih odnosa saradnje. Jedino je tako moguće doprineti da sve uključene strane imaju dugoročnu korist – kako srpska preduzeća i industrija, tako i preduzeće Tuš.
Da li ste svoje poslovanje morali da prilagođavate potrebama domaćeg potrošača? U čemu se to ogleda?
Način poslovanja Grupe Tuš i ostvarivanje visoko postavljenih standarda kvaliteta ostaju jednaki na svim tržištima gde je prisutno naše preduzeće. Oko kvaliteta i dobrih usluga nikada ne prihvatamo kompromis i svim svojim kupcima, bez obzira na državu poslovanja, nudimo samo najbolje. Tako i srpski kupac dobija kvalitet po visokim standardima, koji odlikuju naš sistem. Kvalitet i svežina voća i povrća se brzo proverava i kontroliše, kao i kvalitet hleba i pekarskih proizvoda, mesa i delikatesa. Ne stremimo samo odličnosti u pogledu ponuđenih proizvoda, nego i odličnosti u pogledu izvođenja usluga. Nju obezbeđujemo pomoću uspostavljenog kodeksa i pravila Tuševog trgovca, koji sledi načelo “gde dobre stvari koštaju manje”. Zastupanje na prodajnim policama omogućujemo i srpskim proizvođačima, kao i multinacionalnim kompanijama i slovenačkim preduzećima, a na njima kupac može naći i proizvode koje naša konkurencija ne nudi. U vrlo kratkom periodu, na srpskom tržištu predstavićemo sopstvenu robnu marku Tuš, koja u Sloveniji trenutno uključuje više od 650 proizvoda.
Da li se objekat u Somboru, i po čemu, razlikuje od ostalih vaših objekata? Da li će i ostali objekti biti tog formata i asortimana?
Razlika između Tuš supermarketa u Somboru je u odnosu na ostale Tuševe prodavnice pre svega u veličini. Somborski Tuš supermarket na 1.500 metara kvadratnih nudi asortiman sa 14.000 proizvoda i tako predstavlja najmanji format Tuševih trgovina. Na srpskom tržištu svakako ćemo predstaviti i Tuševe trgovine većeg formata, koje se prostiru na površini između 10.000 i 60.000 kvadrata.
Šta sve nudi objekat u Somboru?
U Tuš supermarketu Sombor kupcu je na raspolaganju širok prehrambeni i neprehrambeni program, koji je u savremeno uređenim odeljenjima mesare, delikatesa, voća i povrća kao i hleba i pekarskih peciva. U ponudi je 14.000 visoko kvalitetnih artikala različitih proizvođača. Na odeljenju voća i povrća kupce će uvek očekivati raznovrsna ponuda, a svežina voća i povrća u Tušu obezbeđuju se brzom kontrolom kvaliteta.
Na odeljenju hleba i pekarskih peciva kupcima će biti na raspolaganju dnevno svež hleb i pecivo, a ponudu dopunjuju bogato opremljeni delikates i mesara sa ribarnicom. A za još prijatnije kupovno iskustvo obezbeđen je i parking sa više od 80 parking mesta, koji se nalazi neposredno ispred trgovine.
Početkom maja otvoren je i objekat u Novom Sadu. Šta on pruža kupcima?
Supermarket u Novom Sadu ima prodajnu površinu veću od 1.500 kvadratnih metara, a u ponudi je više od 14.000 prehrambenih i drugih proizvoda najvišeg kvaliteta. Na odeljenju voća i povrća, kupce očekuje raznovrstan izbor, a kao i u Somboru obezbeđena je svežina voća i povrća brzom kontrolom kvaliteta. Kupcima su na raspolaganju i svež hleb i pecivo, a ponudu delikatesa i mesare dopunjuje bogato snabdevena ribarnica. Trgovački objekat u Novom Sadu, pored supermarketa ima i ugostiteljski lokal, kao što je slučaj i u Somboru. Takođe, obezbedili smo i parking sa 60 parking mesta.
Koliko objekata je planirano za ovu godinu i u kojim mestima?
Pored Tuševih prodavnica u Somboru i Novom Sadu do kraja ove godine otvorićemo još četiri druga objekta i to u Beogradu, Subotici, Sremskoj Mitrovici i Jagodini, u kojima ćemo ukupno zaposliti više od 320 ljudi.
S obzirom na to da je oko 80 odsto robe na vašim policama iz Srbije, kako biste ocenili saradnju sa domaćim proizvođačima?
Naša saradnja sa srpskim poslovnim partnerima je još na početku, zato još nije moguće iznositi bilo koje ocene. Dosadašnji pregovori su bili profesionalni, korektni, a ostavili su i dobar utisak na nas. Uvereni smo da će saradnja teći korektno, kao što smo se dogovorili, a tom prilikom moramo biti usredsređeni na naš zajednički rast. Naši postojeći poslovni partneri imaju sa nama vrlo pozitivna iskustva, jer je Tuš poznat kao redovan platiša, bez nepotrebnih kašnjenja.
Kako generalno ocenjujete situaciju u FMCG sektoru u Srbiji?
Ocenjujemo da je sektor u fazi razvoja i porastu, kako u smislu građenja novih objekata, tako i asortimanu, izboru i kvalitetu usluga. U samom sektoru konkurencija se povećava, jer se postojećim pridružuju uvek novi igrači. Među njima su i takvi koji svoj dolazak još nisu najavili, ali ga planiraju. Mislimo da FMCG sektor u Srbiji korača po sličnim stopama, po kojima je koračao na razvojnom putu u drugim državama. Zbog povećane konkurencije računamo da će Srbija brzo prihvatiti sve standarde evropskih država, što je dobro kako za kupce, tako za opšti nivo razvoja države. A trgovci moraju prilikom svog ulaska na tržište biti svesni pre svega značaja profilisanja i razvoja celokupnog marketinga. Smatramo, da će ubuduće doći do značajnih pomaka i do razvoja CRM sistema.
Možda je rano govoriti o rezultatima u Srbiji, ali kakvi su prvi utisci? Kako su vas prihvatili potrošači?
S obzirom na to da smo prvu poslovnicu u Srbiji otvorili pre manje od mesec dana, još je nekako prerano da govorimo o bilo kakvim poslovnim rezultatima. Prvi utisak je inače dobar, a i kupci su vrlo zadovoljni, jer su dobili više nego što su očekivali. Svakako smo svesni da moramo da pratimo promene na tržištu, koje očekujemo, moramo imati otvorene oči i neprekidno slediti naš moto “gde dobre stvari koštaju manje”.
Šta je ono što ističete kao vašu prednost u poređenju sa konkurencijom, koja je u Srbiji prilično jaka? Zašto bi kupci trebalo da se opredele za vas?
Naše konkurentske prednosti su fleksibilnost, briga za kupca, visok kvalitet proizvoda i usluga, razvijanje i plasiranje proizvoda sopstvene robne marke, poslovna politika ‘uvek niske cene’ i tradicija aktivnog uključivanja u život lokalne zajednice. Jedan od osnovnih principa je “Tuš – uvek bolji”. Kvalitet usluga i ponude je uslov za zadovoljstvo naših kupaca i posetilaca kao i osnov našeg uspeha. Šta je danas odlično, sutra će biti samo još dovoljno dobro, to je slogan, koji nas uvek pokreće napred. Neprestano poboljšanje postupka, procesa i usluga je zato utkano u naš svakodnevni rad. Dugo smo bili percipirani pre svega kao trgovac sa najugodnijom ponudom, oko čega ćemo se truditi i ubuduće. A danas želimo da postanemo prepoznatljivi i po neprestanoj brizi za poboljšanje kvaliteta. Druga prednost je sopstvena robna marka – proizvodi Tuš su kvalitetni i cenovno pristupačni, ukratko proizvodi vredni poverenja. Danas ih ima više od 650, raspoređeni su po svim robnim grupama i obuhvataju kako prehrambeni tako i neprehrambeni prodajni program. Rukovodimo se principom “Gde dobre stvari koštaju manje”. Pored prednosti Tuš kluba i povoljnog odnosa između cene i kvaliteta proizvoda naše robne marke Tuš, kupcima garantujemo i uvek niske cene, do 50 odsto niže cene proizvoda priznatih robnih marki. Takođe, tu je i kvalitet. Kvalitet naših usluga i ponude je uslov za zadovoljstvo naših kupaca, kao i osnov našeg uspeha. “To što je danas odlično, sutra će biti samo još dovoljno dobro”, je slogan koji uporno sledimo u svom radu. Neprestano poboljšavanje radnih postupaka, procesa i usluga je utkano u naš svakodnevni rad. Na kraju, rekao bih da je to i društvena odgovornost. Ugled našeg preduzeća izgrađujemo intenzivnim ulaganjem u okolinu u kojoj poslujemo. Sponzorska i donatorska sredstva namenjujemo humanitarnim akcijama na regionalnom i lokalnom nivou. Cilj tih projekata je podizanje opšteg kvaliteta života, pomoć socijalno ugroženima, vaspitanje i obrazovanje, kao i zdravstvena briga. Prioritet kod izbora sponzorskih sredstava imaju projekti namenjeni deci i omladini. Dobrotvornih projekata je previše, da bismo ih nabrojali. Prilikom otvaranja novih Tuš objekata već tradicionalno poklanjamo donatorska sredstva pojedinim lokalnim obrazovno-vaspitnim institucijama, zdravstvenim kao i drugim ustanovama, koje brinu za dobrobit dece i omladine. Našu aktivnost na području društveno odgovorne brige možemo potkrepiti podatkom da za sponzorstva i donatorstva namenimo godišnje više od 400 hiljada evra.
Kakva su očekivanja za srpsko tržište? Kratkoročna i dugoročna.
Ovog leta svoja vrata će otvoriti još dva Tuševa trgovačka centra, i to u Beogradu i Subotici. Trgovačko preduzeće Tuš tako nastavlja sa serijom investicija na srpskom tržištu, koju će do kraja godine dopuniti supermarketom u Sremskoj Mitrovici i Jagodini. Ukupnu vrednost ovogodišnjih investicija u Srbiju procenjujemo na 40 miliona evra, a zajedno sa investicijama u BiH i Makedoniji njihova vrednost iznosi više od 60 miliona evra. U Srbiji nameravamo dugoročno da izgradimo između 80 i 100 objekata, u kojima ćemo svim srpskim kupcima ponuditi najbolje iskustvo kupovine.
Ana Filipović