(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 144, decembar 2016)
Kvalitet je na prvom mestu
U procesu smo instaliranja najnovije automatske linije za proizvodnju čokolade, koja bi trebalo da bude puštena u rad u februaru 2017. Ukupan kapacitet fabrike je 8.000 tona, a kapacitet linije je 4.000 tona i na njoj će se proizvoditi 40 novih vrsta čokolade. Reč je o investiciji od 3,5 miliona evra.
Razgovarala: Dragana Vraneš
U sklopu holding kompanije Nelli iz Loznice nalazi se fabrika konditorskih proizvoda Nelli koja je osnovana pre devet godina, trgovačka kuća Mile Prom koja je počela sa radom pre 22 godine i štamparija Nelli koja posluje već 11 godina. Kada je, pre više od dve decenije, osnovan Mile Prom, firma je imala jednog zaposlenog radnika, dok danas holding Nelli ima 270 zaposlenih. Vlasnik holding kompanije Nelli i svih njenih kompanija-članica je Mitar Obradović, koji je ujedno i direktor holdinga, fabrike konditorskih proizvoda Nelli i štamparije. Direktor trgovačke kuće Mile Prom je Mitrov otac Todor Obradović. O poslovanju i planovima kompanije, pokretanju nove automatske linije za proizvodnju čokolade, izgradnji distributivnog centra, kupovini sopstvene laboratorije, otvaranju novog maloprodajnog objekta i drugim temama razgovarali smo sa vlasnikom i direktorom Mitrom Obradovićem.
Koji proizvodi se nalaze u portfoliju fabrike konditorskih proizvoda Nelli i kakvi su sadašnji proizvodni kapaciteti?
Pre devet godina startovali smo sa tri proizvoda: krem banane, praline i Žele Zeka. Te prve godine poslovanja U procesu smo instaliranja najnovije automatske linije za proizvodnju čokolade, koja bi trebalo da bude puštena u rad u februaru 2017. Ukupan kapacitet fabrike je 8.000 tona, a kapacitet linije je 4.000 tona i na njoj će se proizvoditi 40 novih vrsta čokolade. Reč je o investiciji od 3,5 miliona evra. smo proizvodili 15 tona na mesečnom nivou tj. oko 180 tona godišnje. Sada, pored krem banana i pralina, proizvodimo i različite vrste želea, Žele Zeke, čokolade Kids, čokolade Žele Zeka, bombonjere, minjon kocke, gumene bombone, karamele, barove punjene raznim ukusima, ratluk… Danas proizvodimo 1.550 tona na godišnjem nivou, a ukupni kapacitet fabrike je 8.000 tona.
Nedavno ste najavili pokretanje nove linije za proizvodnju čokolade, možete li nam reći nešto više o toj investiciji?
Upravo smo u procesu instaliranja najnovije linije za proizvodnju čokolade, koja bi trebalo da bude puštena u rad u februaru 2017. godine. Kapacitet linije je 4.000 tona, a na njoj će se proizvoditi 40 novih vrsta čokolade. Biće zastupljeni svi ukusi čokolada koje imaju i brendovi Milka i Najlepše Želje: sa celim lešnikom, seckanim lešnikom, rižom, krispijem, tuti fruti, keksom, punjene mlekom, punjene raznim filovima… Čokolade će biti dostupne u gramažama
od 5g, 25g, 35g, 80g, 100g i 250g. Reč je o investiciji od 3,5 miliona evra. Oprema je nova, linija je automatska, a njeni proizvođači su najveća svetska imena Carle&Montanari i Ilapak Švajcarska. Primera radi, po satu će moći da proizvede 40.000 komada čokoladica za espresso kafu sa rižom i krispijem, kao i 10.000 komada čokolade od 100g.
U kojim zemljama će čokolada biti plasirana?
Pre svega u Srbiji, gde imamo svoju komercijalu i distributersku kuću, kroz sve trgovačke formate – od STR-a, preko lokal KA, do velikih trgovačkih lanaca. Zatim, na teritoriji bivše Jugoslavije gde takođe u svakoj zemlji imamo distributera, u Rumuniji i Mađarskoj, kao i u Rusiji u kojoj imamo potpisane ugovore sa tri trgovačka lanca – Magnit, X5 i Monetka. Magnit ima 10.000 marketa, X5 7.500 marketa, a Monetka 800 marketa. Kada je reč o Rusiji, Nelli ima potpisane direktne ugovore sa ovim trgovačkim lancima, bez posredovanja distributera.
Zbog čega ste se u Rusiji opredelili za strategiju direktnog poslovanja sa trgovačkim lancima, umesto preko distributera?
Srbija i Rusija imaju potpisan bescarinski sporazum – nema carine i to treba iskoristiti. Uz to, Rusija je ogromno tržište. Treći razlog je taj što distributeri u Rusiji imaju velike marže, a zbog krize u toj zemlji i da bismo bili što jeftiniji sa proizvodima na polici, opredelili smo se da direktno radimo sa trgovačkim lancima kako bismo bili konkurentni i imali najnižu moguću cenu.
Uz proizvode pod sopstvenim brendom proizvodite i privatne robne marke. Koliki deo proizvodnje odlazi na njih?
PL proizvodi su zastupljeni sa oko 5%, dok 95% portfolija čine sopstveni brendovi fabrike konditorskih proizvoda Nelli. Privatnu marku radimo za hrvatske Plodine, Gomex i Delhaize u Srbiji, za Mađarsku… Nelli forsira razvoj sopstvenog brenda, a proizvodnja PL-a je samo dopuna.
Već smo pomenuli izvozne planove kada je reč o novim čokoladama. Na koja sve tržišta izvozite ostale proizvode iz vašeg portfolija i koliki deo proizvodnje odlazi u izvoz?
Proizvode plasiramo u Srbiji, bivšoj Jugoslaviji (BiH, Makedonija, Crna Gora, Hrvatska, Kosovo), Rumuniji, Mađarskoj i Rusiji. Ponekad imamo pojedinačne narudžbine iz Australije, Iraka, Poljske… tamo nemamo distributere, već su to kupci koji povremeno kupuju od nas.
Kada je reč o našem ukupnom portfoliju, 50% se plasira u Srbiju, a 50% ide u izvoz. Planirate li širenje na nova tržišta?
Čokolada je proizvod koji može da se prodaje u svim zemljama sveta, svuda se konzumira. Agencije koje su radile ispitivanja tržišta pokazuju da oko 60% prodaje u konditorima čine čokolade. Ogromno tržište nam je na raspolaganju u narednom periodu. Nelli se fokusira na Srbiju, bivšu Jugoslaviju, okolne zemlje poput Mađarske i Rumunije i, naravno, na Rusiju. Razlog su potpisani carinski i CEFTA sporazumi, koji nam omogućavaju da imamo jeftinije proizvode na policama.
S obzirom na činjenicu da svoje proizvode plasirate u našoj ali i drugim zemljama, da li je za to bila potrebna implementacija određenih standarda?
Implementirali smo sve standarde – HACCP, ISO 9001… Saradnja sa ruskim lancima funkcioniše tako što im pošaljete proizvode i oni sami urade analizu, pa ako su rezultati analize zadovoljavajući – vaša firma dobija, isključivo na te proizvode, mogućnost izvoza.
Da li tržišta na koja izvozite imaju neke specifičnosti kojima prilagođavate proizvode?
Ne. Reč je o identičnim proizvodima i recepturi za sva tržišta.
Koliko ste zadovoljni pozicioniranjem i rezultatima ostvarenim u Srbiji? Da li je bilo teško izboriti se za poziciju u uslovima jake konkurencije na tržištu konditora?
Nismo još zadovoljni pozicioniranjem. Krenuli smo sada sa prijemom merchandisera, zaposlili pet a primićemo još dva, i radimo mnogo na tome da preko njih zauzmemo svoje stalno mesto na polici. Nelli ima ulistane proizvode u upravama trgovačkih kompanija, ali radimo na tome da ono što je ulistano u upravama bude svaki dan i u prodavnicama. Zato smo odlučili da zaposlimo merchandisere i već sada beležimo rezultate nakon njihovog zapošljavanja. Nastavićemo sa primanjem u radni odnos merchandisera i supervizora (za Beograd, Vojvodinu, centralnu Srbiju, južnu Srbiju). Uz to, vršimo prijem tehnologa i direktora prodaje.
Kako dolazite do sirovina za proizvode?
Na samom početku smo se opredelili da je kvalitet na prvom mestu. Samim tim smo odlučili da kupujemo najkvalitetnije sirovine. Utvrdili smo kod kojih proizvođača su sirovine najbolje i isključivo radimo sa istim proizvođačima i ne menjamo ništa. Da bi neko ušao u Nelli sa drugom sirovinom, on mora da prođe obavezne laboratorijske analize. Da napomenem, kupili smo sopstvenu laboratoriju koju smo platili 50.000 evra i koja će početi sa kontrolom svih Nellijevih proizvoda od februara 2017.
Uz to, gradimo distributivni centar na 1.000m² u kome će moći da se istovari oko 50 šlepera robe, tako da ćemo na jednom mestu imati distributivni centar i za Nelli i za Mile Prom, na lokaciji gde je i sama fabrika. Na toj lokaciji imamo 15.000m² zemlje, od čega 8.000m² objekata, supermarket od 1.000m² i štampariju koja radi svu ambalažu za Nelli, ali i za druge klijente.
Na koje načine se borite za lojalnost svojih potrošača?
Za njihovu lojalnost se borimo poštenim radom i kvalitetnim sirovinama, kvalitetnom ambalažom, ujednačenim kvalitetom i kupovinom najnovijih automatskih linija gde ništa ne zavisi od čoveka nego isključivo od opreme. Do sada smo u opremu i objekte uložili oko 7 miliona evra.
Kakvu strategiju primenjujete po pitanju zaštite životne sredine?
Imamo uređaje za prečišćavanje otpadnih voda, a što se tiče ambalažnog otpada – tu sarađujemo sa Sekopakom. Kada je reč o novoj fabrici čokolade, njenom tabliranju i pakovanju, moram da napomenem da je to veoma čista proizvodnja. Najvažnije je imati adekvatnu laboratoriju da se iskontroliše kvalitet, da li čokolada ima 18 mikrona ili nema (da li ima onaj fini ukus kao Nutella, skoro tečan). Zatim je bitno da se iskontroliše temperiranje i viskozitet. Nakon toga sledi tabliranje čokolade, dodavanje dodataka – krupnog lešnika, seckanog lešnika ili keksa i, na kraju, proizvod ide u pakericu sa hladnim varom. Nelli će ubuduće raditi sa hladnim varom, kao što to radi Milka i pakovaće na Ilapak švajcarskim automatskim pakericama.
Nelli je dobitnik brojnih nagrada. Koje biste izdvojili kao najznačajnije?
Nelli je dobitnik brojnih sajamskih nagrada za kvalitet proizvoda, zatim nagrada za ambalažu i dizajn, a takođe je nacionalni šampion i predstavljaće Srbiju na European Awardsu za 2017.
Ambasador Velike Britanije mi je, kao vlasniku kompanije, u Zagrebu uručio nagradu za nacionalnog šampiona Srbije u proizvodnji hrane i pića.
Godine 2011. nastupali ste samostalno na sajmu World Food Moscow, jednom od najvećih sajmova prehrane na svetu. Da li se prehrambenim kompanijama iz Srbije isplati da ulože u jedan takav samostalan nastup i kakve im sve kontakte i benefite on može doneti?
Svi proizvođači treba da izlaze na sajmove i pokazuju proizvode koje imaju, a sajam u Moskvi je veoma dobar zato što dolaze trgovci i distributeri iz cele Rusije i, naravno, na takvom sajmu postoji mogućnost da nađu kupce. Mislim da čovek mora da bude nametljiv i uporan po pitanju svojih proizvoda, da mora da predstavi ono što ima. Sa druge strane, mora i da uloži da bi mu se uloženo vratilo.
Na čemu ćete najviše raditi u 2017. godini?
Velika su očekivanja od naredne godine zato što Nelli pušta u rad novu fabriku čokolade, sa novih 40 proizvoda, što bi trebalo da donese povećanje od 40% u odnosu na 2016. Dovoljno je da samo ‘dopunimo’ naše postojeće kupce u Srbiji, bivšoj Jugoslaviji, Rumuniji, Mađarskoj i Rusiji, pa da samim tim ostvarimo pomenuto povećanje. Svi naši distributeri imaju takve ugovore da moraju da prodaju sve proizvode koje mi proizvodimo. A komercijalisti rade na procenat, tako da jedva čekaju da izađu novi proizvodi kako bi ih prodavali. Dakle, bitno je da do kraja ove godine instaliramo novu fabriku i da polako u februaru 2017. krenemo sa proizvodnjom. Da finiširamo dizajn i pustimo 40 novih proizvoda. Da se dva novootvorena marketa Mile Prom u Loznici stabilizuju, počnu da rade kako treba, uhvate ritam. I, naravno, bitno je da završimo distributivni centar.
Sa puštanjem automatske linije čokolade u rad, u februaru 2017, Nelli će svakodnevno proizvoditi ukupno 100 proizvoda. Sve čokolade sa nove linije će se zvati Nelli, baš kao i njihov proizvođač.
Mile Prom je najjača trgovačka kuća u Loznici, koja u svom asortimanu ima 5.000 proizvoda i, ukupno, devet maloprodajnih objekata. Nelli ima sopstvenu logistiku, pa iz svog distributivnog centra iz Loznice, svojim vozilima razvozi proizvode na teritoriji cele Srbije u roku od 48h.
Da bi uspeo, moraš imati viziju, dovoljan broj objekata uknjiženih u katastru kako bi mogao da ih daš pod hipoteku i dobiješ kredite i moraš imati kvalitetne ljude koji će da rade kada kupiš mašine i kreneš da praviš proizvode. Kao generalni direktor, ja sam operativac, učestvujem u svakom projektu lično sa svojim ljudima, a imam 23 operativca koje vodim. Izuzetno je važno da svi sektori funkcionišu (proizvodnja, prodaja, naplata, finansije…), kao i da su dobro međusobno povezani.