VASILIS KAKAGIOTIS, GENERALNI DIREKTOR VEROPOULOSA ZA SRBIJU
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.38,jul 2007.)
TRGOVAC S ‘LICEM’
Veropoulos je porodična kompanija, koja posluje već 34 godine i ima više od 200 supermarketa lociranih u Grčkoj, FYROM (Makedoniji) i Srbiji. U Grčkoj, Veropoulos predstavlja trećeg po veličini prehrambenog trgovca u FMCG sektoru. U Srbiji, kompanija ima tri supermarketa, a poslednji je otvoren nedavno, na uglu Ruzveltove i Cvijićeve ulice. Kompanija je aktivna i na sklapanju ugovora sa srpskim proizvođačima koji žele da svoje proizvode plasiraju na tržištu Grčke, kroz objekte Veropoulosa u toj zemlji, i već su zabeleženi prvi rezultati nakon potpisivanja jednog takvog ugovora sa kompanijom Marbo. Za Progressive magazine govori Vasilis Kakagiotis, generalni direktor Veropoulosa za Srbiju. Kakagiotis za Srbiju kaže da je izazov za njegovu karijeru, da želi da u njoj uvećaju biznis i još investiraju. Veropoulos vidi kao porodičnu kompaniju ‘koja ima lice’, jer se u javnosti tačno zna ko stoji iza nje i ko je vodi.
Možete li nam reći kada je kompanija Veropoulos nastala i čemu su njeni osnivači težili?
Prvi supermarket Veropoulos je otvoren 1973. u Grčkoj. Osnivači su braća Alekos i Kostas Veropoulos, a njihovi današnji naslednici Anthi Veropoulos-Bataya i Nikos Veropoulos. Osnivači su počeli bukvalno od nule, a sada kompanija ima više od 200 supermarketa. Svi objekti su specijalizovani za prehranu, pre svega za svežu i zdravu hranu. Od početka, naš osnovni cilj je bio zadovoljenje potreba potrošača, uz pružanje najbolje usluge. Ambijent objekata je vrlo prijatan, supermarketi su moderno dizajnirani, a dizajn stalno unapređivan.
Kada ste ušli na srpsko tržište? Koji su bili razlozi dolaska i kakav ste cilj sebi postavili?
Na tržište Srbije došli smo 2002, kada smo i otvorili prvi supermarket u Novom Beogradu, koji posluje pod imenom Super Vero. Veoma smo ponosni što smo među prvima otvorili jedan inostrani supermarket u Srbiji, mada moram da kažem da se mi u Srbiji osećamo kao lokalci i kroz objekat se trudimo da to i dokažemo. Razlog zbog koga smo se odlučili da investiramo na stranim tržištima je taj što u Grčkoj postoji jaka konkurencija i veoma je teško pronaći dobru lokaciju za nove objekte. Imali smo vrlo pozitivna iskustva u FYROM i, posle temeljne analize shvatili da bi za nas, ali i za Srbiju, bilo dobro da počnemo sa ulaganjima i na ovom prostoru. Cilj je, svakako, bio da kompanija dobije internacionalni oblik, samim tim bi došlo do povećanja profita, a ono glavno je da pružimo potrošačima u Srbiji kvalitetnu i dobru uslugu, što u našim supermarketima uvek mogu da očekuju.
U kojim zemljama poslujete i koliko imate trgovina?
Osim u Grčkoj gde Veropoulos ima 205 supermarketa, imamo i osam supermarketa u FYROM i, za sada, tri u Srbiji: u Novom Beogradu, na Konjarniku i na Paliluli.
Koji su formati zastupljeni i koji koncept poslovanja?
Poslujemo kroz format supermarketa. Veličine su različite, od manjih koji imaju 600-700 kvadrata do supermarketa kakvi su prisutni u Beogradu, koji dosežu i do 3.000 kvadrata. Trudimo se da objekti Veropoulosa imaju unificiran izgled, tako da potrošači uvek mogu da prepoznaju da se ra di o našem supermarketu. Za razliku od veličine objekta, koncept poslovanja je uglavnom isti i u Grčkoj, i u FYROM, i u Srbiji. Na prvom mestu, nastojimo da pružimo dobru uslugu. Naravno da to nije dovoljno, pa samim tim uvek težimo da imamo i konkurentne cene i da na policama uvek budu sveži i najaktuelniji artikli. U jednoj robnoj grupi uvek imamo više dobavljača, čime omogućavamo potrošaču veći izbor proizvoda koje želi da kupi, i po kvalitetu i po ceni. Koncept našeg poslovanja u ove tri države se razlikuje samo u tome šta konkretno tržište traži, pa se tim zahtevima i prilagođavamo, jer potrošači nisu svuda isti.
Koliko imate zaposlenih u Srbiji i u celom sistemu?
U Srbiji imamo oko 400 zaposlenih, 130 u proseku po objektu, od čega su 80 odsto prodavci. Raspolažemo sa oko 3.000 kvadrata neto prodajnog prostora po supermarketu, a ukupna parcela ide i do 10.000 kvadrata. Kompanija ukupno ima 6.000 radnika.
Nedavno je otvoren treći objekat u Srbiji, a na ovo tržište ste došli krajem 2002. Da li je politika kompanije da se nastupa oprezno ili je bilo i drugih problema?
Mi jednostavno smatramo i da je ovo što je do sada urađeno sasvim zadovoljavajuće. Nije poenta u tome što smo otvorili supermarket bilo gde, važno je da taj objekat ispuni očekivanja – i naša, i naših potrošača. Mi volimo da imamo dobru lokaciju, pa zato dosta vremena i trošimo na njeno biranje. Želimo da budemo prisutni u svim delovima grada, a ne samo u Novom Beogradu gde se uglavnom i otvaraju ovakvi objekti. Bitno nam je i da potrošači imaju dobru saobraćajnu vezu sa našim objektima, da im obezbedimo sve uslove za dobru kupovinu, pa smo možda i zbog toga malo izbirljivi kada je reč o lokaciji na kojoj ćemo graditi. Što se tiče nekih problema u vezi sa dobijanjem dozvola i drugih administrativnih stvari, mogu reći da pratimo proceduru koja je propisana zakonom i to je to. Nekih većih problema nismo imali.
Da li je bilo razlike oko brzine dobijanja neophodnih dozvola pri otvaranju prvog i trećeg objekta?
Nismo imali nekih većih problema sa dobijanjem dozvola ni tada, a nemamo ni sada… možda je prilikom otvaranja Super Vera 2 i 3 bilo lakše samo zbog činjenice da smo u velikoj meri bili upoznati sa papirima koju su nam potrebni, pa smo bili spremniji i to je sve. Veropoulos kupuje zemljište i na njemu gradi, tako da to ne može biti brzo. Dve stvari uslovljavaju brzinu izgradnje objekata: način na koji se finansiramo i procedure za dobijanje dozvola. Potrebno je vreme da bi se do njih došlo. Postoji određena procedura koja mora da se poštuje, bilo da je zemljište koje kupuješ u privatnom ili državnom vlasništvu.
Sa kakvim ste ambicijama ušli na tržište Srbije?
Na srpsko tržište ušli smo, naravno, sa velikim ambicijama. Pre svega, želimo da potrošačima ponudimo dobru uslugu i da se na neki način izdvojimo od ostalih supermarketa. Želimo da ostvarimo dobar odnos sa potrošačima, ali i sa dobavljačima. Imamo planove koje polako ostvarujemo, idemo nekim našim ritmom i za sada smo zadovoljni. Potrebno je duže od dve godine da bi se izgradilo ime. A osim vremena, bitno je i ono što imaš i ono što gradiš na lokalnom tržištu. Od samog dolaska na srpsko tržište Vero je imao za cilj da se pozicionira kao moderan supermarket koji će svojim potrošačima ponuditi širok asortiman proizvoda. Čak i u istoj robnoj grupi imamo nekoliko dobavljača, da bismo svojim kupcima obezbedili zaista širok izbor, i u robi i u cenama. Takođe, vrlo je bitno da je koncept našeg poslovanja od samog starta bio da obezbedimo sveže namirnice, pogotovo povrće, voće i meso. U našoj ponudi se nalaze i proizvodi iz Grčke, koji se na ovom tržištu mogu naći samo kod nas u supermarketu. Trudimo se da potrošačima ponudimo zanimljive artikle koje će moći da kupe po vrlo povoljnim cenama, uz kupone koje dobijaju pri kupovini u našim objektima. Ali, mislim da je naša najveća prednost to što je atmosfera u samim objektima vrlo prijatna i što se mi prema mušterijama ophodimo sa poštovanjem.
Imate tri objekta u Srbiji, i to samo u Beogradu. Da li je u planu otvaranje i u drugim gradovima i kada?
Za sada su u planu samo objekti u Beogradu, što ne znači da ne razmišljamo o širenju i u drugim gradovima u Srbiji, ali je još uvek rano da dam neki konkretan odgovor.
Kakvi su sledeći koraci u vezi sa prestonicom?
Otvorićemo najmanje deset supermarketa u Beogradu. Za sada mogu da kažem da je planirano da sledeći bude otvoren u ulici Vojvode Stepe, a takođe imamo plan i za jedan objekat u Žarkovu, koji će biti završen u februaru 2008. godine. Što se ostalih objekata tiče, još ćemo videti na kojim će se lokacijama oni nalaziti. U svakom slučaju, biće to atraktivne lokacije.
Kakav je odnos domaćih i stranih proizvoda u Super Veru?
Kada je o asortimanu reč, 80 odsto čine lokalni proizvodi, dakle domaći proizvodi plus strana roba koju domaći distributeri uvoze iz inostranstva. Ostatak od 20 odsto čine grčki proizvodi, dakle proizvodi grčkih proizvođača plus strana roba koju grčki distributeri uvoze i iz inostranstva. Udeo proizvoda koje dobavljamo od domaćih i grčkih distributera je oko 95 odsto, a stranih koje uvozimo je pet odsto.
Kakvu saradnju imate sa domaćim dobavljačima?
Dobru sarađujemo sa svim našim dobavljačima (oko 450 lokalnih dobavljača) i trudićemo se da tako i ostane, iz razloga što smo usko vezani jedni za druge i što je dobra saradnja neophodna za svaki uspešan posao. Ugovori koje potpisujemo sa našim poslovnim partnerima se poštuju. Principi trgovine na ovom tržištu se ne razlikuju suštinski od onih u drugim zemljama, pa nam nije bilo teško da se prilagodimo načinu poslovanja u Srbiji.
Vero ima i svoju robnu marku?
Za sada imamo neke robne marke koje su vezane za ime Vero. To su šećer, kafa, papirna galanterija, deterdženti, različite marmelade… U budućnosti planiramo razvijanje i drugih proizvoda koji će biti naša robna marka. Nastojimo da povećamo broj u svakoj kategoriji proizvoda i tako mušterijama pružimo mogućnost da odaberu dobre proizvode. Radimo na tome, sada nemamo mnogo ‘private label’ proizvoda, ali ćemo broj podići u svim kategorijama. Tokom 2008/2009. planiramo da imamo pet do 10 odsto ‘private label’ proizvoda unutar ukupnog asortimana.
Sa kompanijom Marbo ste sklopili ugovor o plasmanu njihovih proizvoda u Grčkoj. Kako ide prodaja?
Nama kao jednom od najrasprostranjenijih supermarketa u Grčkoj (nalazimo se na trećoj poziciji) su vrlo interesantni proizvođači iz Srbije koji žele da vide svoje proizvode na grčkom tržištu. Prodaja Marbovih proizvoda ide odlično i kupci su zadovoljni kvalitetom. Kolege iz Grčke su takođe vrlo zadovoljne, a Marbovi proizvodi se nalaze u svim njihovim objektima. Ovo je tek prvi korak za nas.
Šta mislite o dolasku još nekih stranih lanaca u Srbiju?
Mi nemamo ništa protiv da na srpskom tržištu vidimo još stranih ulagača, smatram da prostora ima. Zdrava konkurencija je uvek dobra, a od nje mogu da profitiraju i potrošači. Veropoulos se ne plaši dobrih takmičara, jer ti oni ne daju da se uspavaš, ali se plašimo loših. Mi imamo iskustvo sa Grčkom, gde smo sve ovo što će se u Srbiji dešavati već prošli. U Grčkoj je Veropoulos navikao na snažnu konkurenciju i mislim da ćemo se i ovde dobro snaći. Grčka i Srbija imaju sličnu kulturu, ali u poslednjih 15 godina Grci su naučili da rade pod pritiskom, a Srbi još nisu. Dosta toga se promenilo u Grčkoj, a i u Srbiji će. U narednih nekoliko godina će tržište Srbije postati više kompetitivno. Ovo je interesantan market. Na njemu će se promeniti odnosi snaga. Dobri će opstati, oni koji ne rade kako treba propasti. I standard stanovnika će se poboljšati… Već u protekle dve godine se standard popravio.
Da li očekujete dolazak diskontera i doživljavate li ih kao pretnju? Kako ćete se pripremiti za njihov ulazak?
Na srpskom tržištu će biti četiri ili pet velikih igrača, koji će procentualno držati otprilike jednake delove marketa. Biće i diskontera. Veropoulos se, međutim, ne plaši ni konkurencije čvrstih diskontera. Okrenuti smo sebi i svojim potrebama, nema straha. Znamo posao, a onaj ko je u biznisu dobar – preživeće. Na opredeljenje kupca ne utiče samo cena proizvoda, nego i usluga, atmosfera, ponašanje osoblja, higijena, kvalitet proizvoda, pozicija u gradu na kojoj je objekat lociran… Čak i mali trgovci mogu da prežive ako se bolje organizuju. U Grčkoj su male radnje preživele i oformile male lance, poput na primer Alfa-Omege, u kojima nastupaju objedinjeno, posebno kada je o zajedničkoj nabavci reč.
Šta činite da biste privukli nove i zadržali stare kupce?
Kada smo otvarali prvi Super Vero bilo je zaista mnogo ljudi na otvaranju. Čekali su u dugim redovima da uđu u objekat. Nastavili su da kupuju kod nas sve do današnjeg dana. Sa mnogima se već poznajemo. Većinom su to mušterije iz naselja, ali neki naši lojalni kupci putuju do objekta i iz drugih delova grada. Potrošači na ovom tržištu su zahtevni, znaju šta je kvalitet, šta je dobro i žele dobru cenu. Da bismo zadržali kupce i privukli nove, selektujemo njihove komentare i radimo na tome da ispunimo njihove zahteve oko muzike, cena… I zaposlenima omogućavamo da napreduju, ulažemo u njih, šaljemo ih u Grčku da posmatraju poslovanje u tamošnjim objektima i razgovaraju sa kolegama. Strategija našeg delovanja dolazi iz Grčke, ali imamo i lokalne strategije. Veropoulos je kompanija koja ne želi da izneveri očekivanja: mi postavimo cilj, radimo na njegovoj realizaciji i na kraju ga ostvarimo.
Da li ste zadovoljni ostvarenim prometom i koliki deo srpskog tržišta trenutno držite?
Više od tri odsto tržišta u ovom trenutku, a do pre godinu i po do dve držali smo jedan odsto tržišta. Otprilike svaki naš objekat zadovoljava potrebe jednog procenta tržišta. Zadovoljni smo prometom koji ostvarujemo u Srbiji.
Razgovarale: Dragana Vraneš
Ana Filipović